Ford racing madallus jouset ja KYB AGX iskareista kokemuksia

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Ford racing madallus jouset ja KYB AGX iskareista kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 91GT »

huomasin tossa kun katselin mustin konehuoneen puolelle että uusimaisesta gapriel iskarista on tirskunut öljyä. aattelin että pistän piakkoin kerralla jousituksen kuntoon.

eli palataan otsikkoon. onko kyseisistä tuotteista kokemuksia. noita jousia on kahta jäykkyyttä sen tiedän itsekin. en yritä mitään kivirekeä rakennella mutta jämäkkä saisi olla ja maavaraa sais jäädä kohtuullisesti sitä varten olen kiinnostunut noista racingin jousista.
pro chamber on menossa auton alle joten muut jouset ei oikein tule kysymykseen. juuri maavaran takia. progressiivisa noi racingin jouset ei ole. onko huono asia.

sitten onko joku pistänyt musseensa noita gybin säädettäviä iskareita. kyllä niitä eri sivustoilla ainakin kehutaan ihan hyviksi. olisivat hieman edukkaamat kuin konin sportit.

sitten tärkeä pointti. kun madalletaa foxia niin tarviiko sitten laitta ne Caster Platetet vai saako muuten pyörät kohdilleen. just ennen lumia kävin säädättämässä pyörän kulmat paikalle ja joutuivat sillon jo tekemään lisää säätövaraa. ja taas sitten kun saa jousituksen tehtyä niin uusiksi. :evil:


joltain jenkki musse foorumilta luin ettei gabriel iskarit kestä mitään ja niin se taitaa mussen kohdalla olla.
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Ford racing madallus jouset ja KYB AGX iskareista kokemu

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

91GT kirjoitti:
joltain jenkki musse foorumilta luin ettei gabriel iskarit kestä mitään ja niin se taitaa mussen kohdalla olla.
On omassa ollut 7 vuotta nykytietojen mukaan ja aika entiset on, säädettävät konit tulossa ameriikoista :D
Go tell Alice....
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Pari kesää oli ajossa Racingin jäykkä satsi + Konin punaiset.
Etupää toimi niillä asiallisen jämäkästi. Etujousien lineaarisuudesta ei varmastikaan ole haittaa vaan pikemminkin hyötyä.

Perässä jousi lyhenee ja alkuperäinen jäykkyys säilyy aika tarkkaan samana, mielestäni liian löysänä. Punaiset Konin takaiskarit tuntuivat olevan alimitoitetut vaimennusteholtaan ainakin convertibleen, sopisivat varmaan paremmin vaikka fiestaan.

Pyöränkulmat sai säädettyä siihen mihin pitikin ilman CC- plateja.

Samantyyppistä ratkaisua jos kokeilisi uudestaan, niin laittaisin Konin keltaiset tai Bilsteinit + racingin jäykät etujouset + Steedan 300lbs takajouset.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

KYB ja KONI ero on vain hinta ja säädettävyys, normaali katu kinneri ei tarvii säädettäviä pötköjä, omassa pollessa ollyt kyb takana 10 vuotta edelleen katsurin testissä erittäin hyvät, ja edessä 7 vuotta sama asia. Ajotuntuma on hyvä kun on sopivat jouset, kyllä japsi tekee kestävät iskarit, muta onhan noissa iskareissakin huonot ja hyvät jotkut kestää jotkut taas ei. Mulle sattu onnekseni hyvä satsi, saa nähdä kuin on seuraavien mut merkki ei vaihdu seuraavassakaan satsissa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
GTS
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 08 Heinä 2004, 21:36
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTS »

ROKI kirjoitti:KYB ja KONI ero on vain hinta ja säädettävyys, normaali katu kinneri ei tarvii säädettäviä pötköjä
Siis GYB AGX nimenoman on säädettävä ja useimmat jotka ovat säädettävieni iskareiden säädettävyyttä hyödyntäneet, ova asiasta jokseenkin eri mieltä - varsinkin nyt kun näillä katukinnereillä osallistutaan ratapäiviin aktiivisesti.

KYB AGX on hyvä iskari, mutta on jo perusasenossaankin aika jämerä. Omassa Mustangissani olen ollut niihin erittäin tyytyväinen.

Punainen Koni on hyvä edullisehko katuiskari eikä riitä kovin pitkälle jos vaaditaan enemmän. Keltainen on jo hyvä performance iskari mutta nykyään on jo muitakin hyviä performance iskareita kuin Koni.

Todella hyvää haettaessa valitaan kuitenkin säädettävä Tokico tai Revalved Bilstein.

Lineaarisuudesta ei ole haittaa kun joustomatka on, varsinkin edessä, joka tapauksessa niin lyhyt ettei progressiivisuus pysty vaikuttamaan.


Kovin jämäkkää ei vakiopaikalle laitetuilla normaaleilla madallusjousilla (n.650lbs) Mustangista voi saada. Näillä saadaan pyöräarvoksi (0,25xjousen jäykkyys) n.160lbs kun hyvä olisi 300-320. Tämä taas vaatisi 1200lbs jouset ja silloin pomppisi jo aikalailla... ei siis ihme että Foxi nyökkää jarrutuksissa ja kallistelee kun jousien voima edessä ei kertakaikkiaan riitä hallitsemaan pyörien ja korin liikkeitä.

Erityisen pahaksi tilanne tulee jos etupäätä laskee liikaa (yli 30mm) niin kuin useimmat madallussatsit tekevät ja päästävät josituksen pohjaamaan monissa tilanteissa + että geometria yleensäkin menee poskelleen. Kunnollisia madallussarjoja ei käytännössä ole kuin parilla valmistajalla.

Tähän niin haluttuun n. 300lbs pyöräarvoon päästään kuitenkin hankkimalla 350lbs Coil Ower -jouset (pyöräarvo 0,9xjousen jäykkyys) ja silti säilytetään tavallisen 500-600lbs jousen ajomukavuus. Lisäksi tarvitaan Camber Caster levyt kannattelemaan auton painoa tästä uudesta kohdasta saadaan niiden ansiosta vielä muita hyviä ominaisuuksia.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Joo sori ajattelin lähinnä itseni laisia ajelioita, jotka eivät ajele missään ratapäivillä vaan kruisaavat näitä patti teitä ristiin rastiin. Kyllä nuo valkoiset kybit ovat minun ja ehkäpä monen muunki, ei rataa kiertävien ajokkeihin aivan hyvät, kun näissä ei nuo joustovarat ole niin rajoitetut kuin noissa viilatuissa vehkeissä. Minulle riittää nykyiset ei liian kovat eikä möskään liian veltot.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Eve
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 02 Loka 2004, 11:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eve »

Täällä on vähän samanlaiset arvonnat käynnissä kuin 91GT:lläkin.

Ois kiva kuulla näiden säädettävien iskareiden hintoja/eroja, sekä tietysti edullisin kauppias. :wink:
Säädettäviä KYBejä tarjottiin foxiin eteen n.450euroa pari ja
Race Placesta tyrkyttivät myös sellaista merkkiä kuin QA1 ?
Onko kenelläkään mitään kokemusta näistä säädettävistä iskareista?
http://www.qa1.net/qa1_ms2005.pdf
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Ford racing madallus jouset ja KYB AGX iskareista kokemu

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

91GT kirjoitti:progressiivisa noi racingin jouset ei ole. onko huono asia.
Kyllä kait radalle lineaariset ovat jopa paremmat kuin progressiiviset. Aika usein progressiivisinä myydyt jouset ovat itse asiassa kaksi lineaarista yhdessä.

Tuskin minä huomaisin, että aha nyt mentiin 480lbs -> 620 lbs jousen osaan, mutta jotenkin tuntuu, että mutkaan mentäessä olisi kiva, ettei kesken kaiken jousitusjäykkyys muutu.
Avatar
jari
Addikti
Viestit: 372
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 08:47
Auto: 2012 Mustang GT Brembo Package
Paikkakunta: Tuusula/Asikkala

Viesti Kirjoittaja jari »

Ei ne Ford Racingin lineaariset kadullakaan pahat ole. Aika matalalle vaan tipahti meikäläisen auton keula niiden kanssa ja sen takia ne on nyt tallin nurkassa ostajaa odottamassa. Täytyykin käydä nostamassa myynti-ilmoitus taas näkyville. Takana mulla on Racingin jouset edelleen.

Juuri tuon mataluuden takia ainakin meikäläisen tapauksessa oli käytännössä pakko laittaa caster/camber-levyt. Niillä sai (muiden etujen lisäksi) iskareiden yläpään kiinnitystä hiukan ylemmäs, eli iskareille hiukan enemmän tilaa toimia.
Vastaa Viestiin