TEHOHÄVIÖT
TEHOHÄVIÖT
Osaako kukaan sanoa paljonko prosentteina häviää tehoa voimalinjalta vauhtipyörästä takapyörille. Paketti on Toploader ja 8" perä. Aikanaan noppaCorollasta Rikamon penkissä tuli 130 kampuralta ja 100 takapyöristä. Päteekö suhde Amerikkalaisessa??
1966 HT 347 Stroker
Nopea ynnäys antoi seuraavaa:
302kone +T5 vaihteisto +8" perä, tehohäviö 11,7%.
302kone +Toploader +9" perä, tehohäviö 19,8%.
Eli tehohäviöt ovat haarukassa 10 - 20 % riipuen voiman siirosta.
VeeKoo arveli ensi 10 - 15 % ja sitten 15 - 20 % niin lähellä liikutaan mutta laajentaisin alueen kuitenkin 10 - 20 %:iin,
tai 10 - 15 % "uudenaikainen" (kevyt) vetolaiteisto ja
15 - 20 % "vanhanaikainen" (raskas) vetolaitteisto.
302kone +T5 vaihteisto +8" perä, tehohäviö 11,7%.
302kone +Toploader +9" perä, tehohäviö 19,8%.
Eli tehohäviöt ovat haarukassa 10 - 20 % riipuen voiman siirosta.
VeeKoo arveli ensi 10 - 15 % ja sitten 15 - 20 % niin lähellä liikutaan mutta laajentaisin alueen kuitenkin 10 - 20 %:iin,
tai 10 - 15 % "uudenaikainen" (kevyt) vetolaiteisto ja
15 - 20 % "vanhanaikainen" (raskas) vetolaitteisto.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vaikka T5 olisikin liukkaampi, niin veikkaan, että tuo 9" vie tuossa isoimman osan tuosta tehohäviöiden erosta. Ysituumaisen rakenne antaa pinionin ja lautaspyörän kulmasta johtuen enemmän hammaskosketusta, eli enemmän kestävyyttä kuin moni muu esim 10- ja 12-pulttiset GM tai 8.8 Ford, mutta vastaavasti hukkaa tehoa enemmän.457 kirjoitti:Nopea ynnäys antoi seuraavaa:
302kone +T5 vaihteisto +8" perä, tehohäviö 11,7%.
302kone +Toploader +9" perä, tehohäviö 19,8%.
joo.. 9 tuumainen myös ainakin vakiona vastustaa hieman enemmän massoina 8 tuumaiseen verrattuna
Teho rohmuihin voi lisätä vielä C-6 noin 50-60hp
siksi C-4 25- 35 hp hävikillä on suositumpi varsinkin pikkulohkojen
perässä ja raskaat hihnapyörätkin ja niiden laitteet ovat myös vastus moottorille varsinkin kovemmilla kierroksilla 5000>
Teho rohmuihin voi lisätä vielä C-6 noin 50-60hp
siksi C-4 25- 35 hp hävikillä on suositumpi varsinkin pikkulohkojen
perässä ja raskaat hihnapyörätkin ja niiden laitteet ovat myös vastus moottorille varsinkin kovemmilla kierroksilla 5000>
