Teiden suolauksesta
Valvoja: Ville K
Teiden suolauksesta
Arsenikit ja muut adrenaliinit kihahti pintaa tuosta viranomaisten niputuksesta koskien autojen tolkullisia muutoksia, joten päästetään tässä vähän muita ajankohtaisuuksia pihalle. Hieman kulmikas on/off -persoona kun olen...
Nyppii tuo teiden suolaus. Talvisaikaan joka aamu toivoisi että olisi vähintää 5-6 astetta pakkasta, jotta suolankylväjät eivät olisi liikkeellä ja keli pysyisi kuivana. Muutama aste pakkasta ei riitä vaan tiet sulaa ja kura lentää, kun on suolattu.
Ilmeisesti joku yrittää perustella suolausta jollain turvallisuusnäkökulmalla. Well, minäpä sanon että olisi turvallisempaa kun ei suolattaisi. Häh? No siksi, että mielestäni on turvallisempaa nähdä eteensä hieman liukkaalla kuin että ei näe kunnolla ja on vähän vähemmän liukasta. Siis mieluummin näen ja olen varovainen kuin en näe ja ajan kovempaa. Pimeällä varsinkin näkyvyys on selkeästi heikompi kurakelillä jatkuvassa tuulilasin pyyhinnässä kuin kuivalla kelillä.
Joten vastapalloon; minkälaiseen ympäristörikokseen viranomainen syyllisyy kun kylvää myrkkyä luontoon, ja sitten autoilijat sen takia joutuvat kylvämään lisää liuottimia pitkin pihoja että saavat sen irti autosta? Suolan sekoitus sisältää jotain sellaista, mikä tarttuu autoon tosi kovaa eikä itse asiassa lähde kunnolla edes perusliuottimilla. Tietääkö joku muuten mitä se tökötti on?
Lisää vettä myllyyn (ehkä jo huumorimielellä): sponsoroivatko autovalmistajat teiden suolausta? Jotta autot ruostuisivat nopeammin ja ihmiset ostaisivat uusia autoja jne.
Nyt myllyyn jo pensaa (turhan kallista sekin, prkl): onko mitään mitä voitaisi yksin tai yhdessä tehdä ettei teitä suolattaisi? Vai näkevätkö kaikki, että siitä on hyötyä? Siispä äänestämään.
Joku kun osoittaa vedenpitävästi joltain tieosuudelta kiistattomat todisteet, että teitä suolaamalla on säästetty x ihmishenkeä tai säästytty x vakavalta kolarilta niin ehkä tässä hieman näkökulma pehmenee.
Älkääkä ehdottako että muuta lappiin, tai lopeta ajaminen. Mustangin liottamisen olen harkinnut lopettaa, katsotaan kuinka käy.
Nyppii tuo teiden suolaus. Talvisaikaan joka aamu toivoisi että olisi vähintää 5-6 astetta pakkasta, jotta suolankylväjät eivät olisi liikkeellä ja keli pysyisi kuivana. Muutama aste pakkasta ei riitä vaan tiet sulaa ja kura lentää, kun on suolattu.
Ilmeisesti joku yrittää perustella suolausta jollain turvallisuusnäkökulmalla. Well, minäpä sanon että olisi turvallisempaa kun ei suolattaisi. Häh? No siksi, että mielestäni on turvallisempaa nähdä eteensä hieman liukkaalla kuin että ei näe kunnolla ja on vähän vähemmän liukasta. Siis mieluummin näen ja olen varovainen kuin en näe ja ajan kovempaa. Pimeällä varsinkin näkyvyys on selkeästi heikompi kurakelillä jatkuvassa tuulilasin pyyhinnässä kuin kuivalla kelillä.
Joten vastapalloon; minkälaiseen ympäristörikokseen viranomainen syyllisyy kun kylvää myrkkyä luontoon, ja sitten autoilijat sen takia joutuvat kylvämään lisää liuottimia pitkin pihoja että saavat sen irti autosta? Suolan sekoitus sisältää jotain sellaista, mikä tarttuu autoon tosi kovaa eikä itse asiassa lähde kunnolla edes perusliuottimilla. Tietääkö joku muuten mitä se tökötti on?
Lisää vettä myllyyn (ehkä jo huumorimielellä): sponsoroivatko autovalmistajat teiden suolausta? Jotta autot ruostuisivat nopeammin ja ihmiset ostaisivat uusia autoja jne.
Nyt myllyyn jo pensaa (turhan kallista sekin, prkl): onko mitään mitä voitaisi yksin tai yhdessä tehdä ettei teitä suolattaisi? Vai näkevätkö kaikki, että siitä on hyötyä? Siispä äänestämään.
Joku kun osoittaa vedenpitävästi joltain tieosuudelta kiistattomat todisteet, että teitä suolaamalla on säästetty x ihmishenkeä tai säästytty x vakavalta kolarilta niin ehkä tässä hieman näkökulma pehmenee.
Älkääkä ehdottako että muuta lappiin, tai lopeta ajaminen. Mustangin liottamisen olen harkinnut lopettaa, katsotaan kuinka käy.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Tuossa hiljattain ajelin ja ihastelin kun oli mukavan luminen puhdas tie ja kitka renkaissa hyvä. No eikös tullut keltainen kuorma-auto vilkku katolla ja suolaa kansalle!
Nastarenkaita järkevämpi ostos olisi kunnon sadekelin renkaat.
Onkohan muuten niin, että suolan liottama asfaltti kuivuukin paljon hitaammin kuin suolaamaton. Nyt kun se ei kuivu ja pakastaa, niin taas pitää suolata ja kierre on loputon.
Nastarenkaita järkevämpi ostos olisi kunnon sadekelin renkaat.
Onkohan muuten niin, että suolan liottama asfaltti kuivuukin paljon hitaammin kuin suolaamaton. Nyt kun se ei kuivu ja pakastaa, niin taas pitää suolata ja kierre on loputon.
- kariboy
- Mega-addikti
- Viestit: 867
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
- Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6 - Paikkakunta: Kajjaani
Minusta meitä eikä teitä tartte suolata.
Jo autojen ruostuminen ja se kuran lentäminen.
Mutta kyllä siihen on muitakin mielipiteitä, miten raskas liikenne suhtautuu liukkauteen/suolaukseen?
Luulisi lämpimän hiekan pysyvän tiessä kiinni ja toimivan luistonestona...
Mieluummin ajan liukkaalla ja hieman hiljempaa kuin suolatulla kuratiellä.
Jo autojen ruostuminen ja se kuran lentäminen.
Mutta kyllä siihen on muitakin mielipiteitä, miten raskas liikenne suhtautuu liukkauteen/suolaukseen?
Luulisi lämpimän hiekan pysyvän tiessä kiinni ja toimivan luistonestona...
Mieluummin ajan liukkaalla ja hieman hiljempaa kuin suolatulla kuratiellä.
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Mustang GT Convertible 2003
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Otanpa tähän esimerkin "syrjäkyliltä" ottamatta kantaa raskaanliikenteen sujumiseen/nopeusrajoituksiin!!! Vaikkakin sukulaisissa on rekkakuskeja.
Liedossa, siis syrjässä muusta maailmasta tapahtui seuraavaa; Sunnuntaina 4.12.2005 klo 18.15 lähdettiin Subbella muksujen kanssa Liedon keskustaan Heselle ruokailemaan
. Sopivasti koko päivän ollut muutama aste pakkasta. Tie oli heinäkuun kesäpäivän lailla kuiva ja tietä pikkupakkanen kuivatti edelleen...Mitä mainioin ajokeli M+S-rengastuksen omaavalle kohtuullisen painavalle kulkineelle!
"Roskaruokaa" vatsat pullollaan ajeltiin edelleen kuivuvaa tietä kohti "metsässä" sijaitsevaa kotia. Kolmen minuutin ajomatkan jälkeen mukulat huudahtaa; Mikä tuolla edessä vilkkuu??? Ja minä siihen, SUOLA-AUTO, S***ana!
Ju*****ta, se kylvi kuivalle asfaltille liuotettua suolaa kastellen molemmat kaistat siitä syrjäkylän kantatiestä jossa ei ees ketään koko kaheksan kilsan matkalla tullu vastaan eikä menny samaan suuntaan!
Kyllä muksut sai taas suomenkielen vivahteista varsin kattavan otoksen...
Siis äänestykseen...Jääköön mun puolesta suola valtameriin, sitä SAATANA tartte maanteille kylvää...
(Johan helepotti
)
Liedossa, siis syrjässä muusta maailmasta tapahtui seuraavaa; Sunnuntaina 4.12.2005 klo 18.15 lähdettiin Subbella muksujen kanssa Liedon keskustaan Heselle ruokailemaan

"Roskaruokaa" vatsat pullollaan ajeltiin edelleen kuivuvaa tietä kohti "metsässä" sijaitsevaa kotia. Kolmen minuutin ajomatkan jälkeen mukulat huudahtaa; Mikä tuolla edessä vilkkuu??? Ja minä siihen, SUOLA-AUTO, S***ana!
Ju*****ta, se kylvi kuivalle asfaltille liuotettua suolaa kastellen molemmat kaistat siitä syrjäkylän kantatiestä jossa ei ees ketään koko kaheksan kilsan matkalla tullu vastaan eikä menny samaan suuntaan!
Kyllä muksut sai taas suomenkielen vivahteista varsin kattavan otoksen...
Siis äänestykseen...Jääköön mun puolesta suola valtameriin, sitä SAATANA tartte maanteille kylvää...
(Johan helepotti

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Juuri tultiin parinsadankilsan reissulta matkalla oli suurin osa teitä suolattu ja rapa luonnollisesti roisku. Oli ilo ajaa hieman pienempiä teitä, kun näytti paljon valoisammaltakin, eikä ilmassa ole suola/vesi/kura-seosta.
Suomalaisissa todistettavasti on hyviä talvikelien kuljettajia, eiköhän anneta luonnonvalinnan hoitaa homma
Jos ei luistonestopemari pysy tiellä niin voivoi.
Ja vielä huomattakoon, ettei yhtään kovempaa voinut ajaa suolatulla tiellä kuin suolaamattomalla, sama 80/kmh M+S gummeilla.
Suomalaisissa todistettavasti on hyviä talvikelien kuljettajia, eiköhän anneta luonnonvalinnan hoitaa homma

Jos ei luistonestopemari pysy tiellä niin voivoi.
Ja vielä huomattakoon, ettei yhtään kovempaa voinut ajaa suolatulla tiellä kuin suolaamattomalla, sama 80/kmh M+S gummeilla.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
-
- Mega-addikti
- Viestit: 733
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
- Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged - Paikkakunta: Vantaa
Vaikka Suomessa tiet levitetään täyteen suolaa, niin kyllä niitä kolareita tulee silti aina. Jos täällä olisi samanlaista kuin Saksassa (EI SUOLAUSTA), niin varmasti ajelisin Mussella myös talvisin. Eipä ainakaan tarvitsisi ajella vanhalla autonromulla joka talvi. 

Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Oiskohan ihan mahdotonta antaa ihmisille vaikka vaihtoehtoja? Esim. sellaisilla tieosuuksilla, joilla menee ns. vanha tie ja uusi tie vierekkäin, niin voiskos toisen suolata ja toisen jättää kuraamatta? Tästä yhtenä esimerkkinä vaikkapa 3-tie, jolla motari on Hesa - Tampere ja vanha tie kulkee nätisti vieressä. Voisi vaikka aloittaa jättämällä vanhan tien suolaamatta, ja sitten kun huomattaisi että kaikki ajavat vanhaa tietä eikä oikein mahduta sinne niin suolattaisikin se rekoille ja motarilla ajettaisi puhtaasti ilman suolaa.
Kommentteja? Vastauksia kysymyksiin?
No kirposipa taas hyvä uuden topikin aihe...
Kommentteja? Vastauksia kysymyksiin?
No kirposipa taas hyvä uuden topikin aihe...

*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
hmmm, suomessa käytetty tiesuola jäätyy -4:n alapuolella.Aku_81 kirjoitti:Jotenkin täällä pk-seudulla on teiden suolaus aivan älytöntä ja niin on ruotsissakin, -7 pakkasta ja rapa lentää.
Äänestyksen vastausvalikoima oli kovin suppea ja tästä syystä vastasin "kyllä". En pidä suolan roiskumisesta tai muistakaan sen ominaisuuksista muussa kuin ruoassa. Hyvin kapealla sektorilla täällä on sivuttu raskaanliikenteen tarvetta suolaukseen. Olen pohtinut useasti tätä kenttää ja tullut siihen tulokseen, että teiden suolausta voitaisiin rajoittaa mäkiin ja risteyksiin, missä raskasliikenne tarvitsee kitkaa pyörän ja tienpinnan väliin.
Kuulostaa helpolta, mutta ei tämäkään ole niin yksiselitteistä. Peilitienpinnalla raskaskalusto kaipaa suolaa pyörien alle. Jäisellä tienpinnalla 80 km/h hätäjarrutuksessa abs-jarrullinen henkilöauto pysähtyi 80 m matkalla, kun abs-jarrullinen yhdistelmä päätyi yli 300 metrin päähän. Suorita siinä sitten liukkailla hätäjarrutus yhdistelmän edessä

Johtopäätökseni on, että ne jotka kaipaavat lumisia teitä niin menkää pienemmille teille. Raskasliikenne ei huvikseen liiku missään, heillä on aina kuormapäällä tai menossa hakemaan uutta kuormaa. Ne eivät jouda ajelemaan milläin pikkuteillä jotta herrojen motarit voidaan pitää jäisinä. Mitä kaikkea tapahtuisikaan jäisillä motareilla kehäteiden sisäpuolella?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Pitäisi jäätyä mutta kun sitä suolaa mätetään aivan perkeleesti ja tien lämpötila ei välttämättä ole sama kuin ilmanlämpötila. Hyviä esimerkkejä oli svenssonlandiassa kun ensin nolla keli suolaa mätettiin ja seuraavana päivänä sama paikka kuitenkin jäässäFastback kirjoitti:hmmm, suomessa käytetty tiesuola jäätyy -4:n alapuolella.Aku_81 kirjoitti:Jotenkin täällä pk-seudulla on teiden suolaus aivan älytöntä ja niin on ruotsissakin, -7 pakkasta ja rapa lentää.


Go tell Alice....
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Juuri kävin hyvinkäällä. Suolattu tie oli märkä, suolaamaton kuiva. Jos suolattu tie olisi jätetty suolaamatta, olisi sekin nyt ollut kuiva. Nyt kun se suolattiin, niin se ei kuivu ja kun tulee pakkasta se taas jäätyy ja taas pitää suolata ja..äh antaa olla 
ps. Hyvinkäällä oli lunta ihan kiitettävästi kun Tuusulan korkeudella ei juuri ollenkaan.

ps. Hyvinkäällä oli lunta ihan kiitettävästi kun Tuusulan korkeudella ei juuri ollenkaan.
-
- Webmaster
- Viestit: 593
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
- Auto: HT '65
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Ääni suolalle - varauksin.
Raskas liikenne tuli jo mainittua.
Kokeilkaapa joskus, vaikka traktrorilla jos ei kuormurikorttia oo tarjolla, 10t+ kuorman kans pysähtyä nopiaan ilman ennakointia liukkaalla. Se ei todellakaan o sama ku henkilöautolla
Savo-Karjalan tiepiirissä ovat vähentäneet suolan käyttöä. Kokeilivat ainaki.
Sen näki tien pinnasta kyl heti, mut eipä nuo onnettomuudet lisiny. Toki moottoritiet sai suolaa kuten ennenkin.. Mut voi pojat et pysy kaara pitkään puhtaana.
Suolan kannatus myös siitä että ei se olekkaan ihan tostanoinvaan homma lopettaa suolaaminen, kuitenkin iso osa kansasta ei voi ymmärtää et tie on muutakin kuin sula ja pitävä. Niistä tulee entistä isompi vaaratekijä.
Henk. kohtaisesti en suolaa kyl kaipaa kuin yllämainituista syistä.
paitsi.... suola on hyvää ihmisen ruoassa mausteena
oiskohan mun sittenki pitäny laittaa tohon EI..
Raskas liikenne tuli jo mainittua.
Kokeilkaapa joskus, vaikka traktrorilla jos ei kuormurikorttia oo tarjolla, 10t+ kuorman kans pysähtyä nopiaan ilman ennakointia liukkaalla. Se ei todellakaan o sama ku henkilöautolla

Savo-Karjalan tiepiirissä ovat vähentäneet suolan käyttöä. Kokeilivat ainaki.
Sen näki tien pinnasta kyl heti, mut eipä nuo onnettomuudet lisiny. Toki moottoritiet sai suolaa kuten ennenkin.. Mut voi pojat et pysy kaara pitkään puhtaana.
Suolan kannatus myös siitä että ei se olekkaan ihan tostanoinvaan homma lopettaa suolaaminen, kuitenkin iso osa kansasta ei voi ymmärtää et tie on muutakin kuin sula ja pitävä. Niistä tulee entistä isompi vaaratekijä.
Henk. kohtaisesti en suolaa kyl kaipaa kuin yllämainituista syistä.
paitsi.... suola on hyvää ihmisen ruoassa mausteena

oiskohan mun sittenki pitäny laittaa tohon EI..