-89 GT:n tyhjäkäyntiongelma

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Jakke
Tulokas
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Marras 2005, 19:23

-89 GT:n tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tietäisköhän kukaan mikä mahtaa olla vikana kun esim. tulee risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan ni kone nostaa kierrokset 1500 rpm pariks sekunniks ennen ku alkaa laskemaan. Ja se laskee ne johonkin tuhanteen ja sitten ku auto on kokonaan pysähtynyt ni laskee 800:aan. kaasuläppäanturi ja lämpötunnistin on vaihdettu, toista tyhjäkäynti moottoria kokeiltu. vikavalo ei pala...
Avatar
Eve
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 02 Loka 2004, 11:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 GT:n tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Eve »

Jakke kirjoitti:Tietäisköhän kukaan mikä mahtaa olla vikana kun esim. tulee risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan ni kone nostaa kierrokset 1500 rpm pariks sekunniks ennen ku alkaa laskemaan. Ja se laskee ne johonkin tuhanteen ja sitten ku auto on kokonaan pysähtynyt ni laskee 800:aan. kaasuläppäanturi ja lämpötunnistin on vaihdettu, toista tyhjäkäynti moottoria kokeiltu. vikavalo ei pala...
En tiedä onko yhtäläisyyttä, mutta mulla foxi stumppaili aina välillä liikennevaloissa ja tyhjäkäynti heitteli, kunnes puhki ruostuneet orkkispakosarjat vaihtuivat ehjiin. Arveltiin, että lambda sai ihan omia arvoja, koska pakosarjat vuotivat tai imivät ilmaa liikaa ennen lampadaa?

Joka tapauksessa tätä ei ole ilmennyt sen jälkeen? :shock:
Avatar
Eve
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 02 Loka 2004, 11:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 GT:n tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Eve »

Jakke kirjoitti:Tietäisköhän kukaan mikä mahtaa olla vikana kun esim. tulee risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan ni kone nostaa kierrokset 1500 rpm pariks sekunniks ennen ku alkaa laskemaan. Ja se laskee ne johonkin tuhanteen ja sitten ku auto on kokonaan pysähtynyt ni laskee 800:aan. kaasuläppäanturi ja lämpötunnistin on vaihdettu, toista tyhjäkäynti moottoria kokeiltu. vikavalo ei pala...
Selvisikö ongelman syy ikinä?
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Mulla oli viime kesänä vastaavaa, tosin hieman rajumpana. "Parhaimmillaan" kierrokset oli 2500, "tyhjäkäynnillä". Saattoi olla myös kaikkea tuon ja normaalin välillä. Ei ilmennyt kovin usein, ehkä kerran viikossa ja kierrokset useimmiten 1500. Tänävuonna teki ensimmäisen kerran maanantaina tuota, muuten käynyt todella nätisti.

Tämä häviää kun käyttää tyhjäkäyntisäätimestä piuhan irti. Edellinen omistaja oli ammatiltaan Opel-korjaaja, sanoi laittaneensa jonkin Ooppelin tyhjäkäynninsäätimen risan tilalle.
Avatar
Foxy Lady
Mega-addikti
Viestit: 530
Liittynyt: 31 Touko 2004, 19:51
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Foxy Lady »

Lauri kirjoitti:Mulla oli viime kesänä vastaavaa, tosin hieman rajumpana. "Parhaimmillaan" kierrokset oli 2500, "tyhjäkäynnillä". Saattoi olla myös kaikkea tuon ja normaalin välillä. Ei ilmennyt kovin usein, ehkä kerran viikossa ja kierrokset useimmiten 1500. Tänävuonna teki ensimmäisen kerran maanantaina tuota, muuten käynyt todella nätisti.

Tämä häviää kun käyttää tyhjäkäyntisäätimestä piuhan irti. Edellinen omistaja oli ammatiltaan Opel-korjaaja, sanoi laittaneensa jonkin Ooppelin tyhjäkäynninsäätimen risan tilalle.
Uusi maksaa US-partsilla 121€ tosin ovat tällä hetkellä loppu kun kaveri osti omaansa viimeisen.
Kaveri otti tuon kapistuksen (idle speed valve muistaakseni) irti ja putsasi, niin toimi vähän aikaa kunnolla. Taitaa vaan sisällä oleva mekaniikka olla niin kulunut, ettei pysyvää kunnostusta saa tehtyä.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Tuo "vika" (nimimerkki Jakken) ei välttämättä ollenkaan johdu tyhjäkäyntiventtiilistä. Testattu juttu.

Ruiskun boksi ohjaa konetta tuolla tavalla. Onko se sitten normaalia tai normaalien toleranssien rajoissa, onkin toinen kysymys. Liitin irti IACin kyljestä ja kierrokset laskevat heti tyhjäkäyntinopeuksiin, eikä jää ollenkaan roikkumaan ylemmäs. Tosin Check engine palaa sitten lähes heti...

Olen myös huomannut tuon, että vaikka rullaa kytkin pohjassa valoihin tms. niin kierrokset ovat toista tonnia, kunnes auto on kokonaan pysähtynyt, jonkä jälkeen pian kierrokset laskevat oikeaan tyhjäkäyntinopeuteen. Boksi seuraa siis myös nopeusanturia ja säätää käyntiä sen mukaan, kuten Jakke kuvaili.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
ac5
Addikti
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Kesä 2005, 09:32

Viesti Kirjoittaja ac5 »

Meneekös kaasuläppä heti perusasentoonsa,kun jalanheivaa sivuun petaalilta?Meinaan, löystynyt palautusjousikin aiheuttaa moista...
Vastaa Viestiin