-89 GT:n tyhjäkäyntiongelma
-89 GT:n tyhjäkäyntiongelma
Tietäisköhän kukaan mikä mahtaa olla vikana kun esim. tulee risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan ni kone nostaa kierrokset 1500 rpm pariks sekunniks ennen ku alkaa laskemaan. Ja se laskee ne johonkin tuhanteen ja sitten ku auto on kokonaan pysähtynyt ni laskee 800:aan. kaasuläppäanturi ja lämpötunnistin on vaihdettu, toista tyhjäkäynti moottoria kokeiltu. vikavalo ei pala...
Re: -89 GT:n tyhjäkäyntiongelma
En tiedä onko yhtäläisyyttä, mutta mulla foxi stumppaili aina välillä liikennevaloissa ja tyhjäkäynti heitteli, kunnes puhki ruostuneet orkkispakosarjat vaihtuivat ehjiin. Arveltiin, että lambda sai ihan omia arvoja, koska pakosarjat vuotivat tai imivät ilmaa liikaa ennen lampadaa?Jakke kirjoitti:Tietäisköhän kukaan mikä mahtaa olla vikana kun esim. tulee risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan ni kone nostaa kierrokset 1500 rpm pariks sekunniks ennen ku alkaa laskemaan. Ja se laskee ne johonkin tuhanteen ja sitten ku auto on kokonaan pysähtynyt ni laskee 800:aan. kaasuläppäanturi ja lämpötunnistin on vaihdettu, toista tyhjäkäynti moottoria kokeiltu. vikavalo ei pala...
Joka tapauksessa tätä ei ole ilmennyt sen jälkeen?

Re: -89 GT:n tyhjäkäyntiongelma
Selvisikö ongelman syy ikinä?Jakke kirjoitti:Tietäisköhän kukaan mikä mahtaa olla vikana kun esim. tulee risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan ni kone nostaa kierrokset 1500 rpm pariks sekunniks ennen ku alkaa laskemaan. Ja se laskee ne johonkin tuhanteen ja sitten ku auto on kokonaan pysähtynyt ni laskee 800:aan. kaasuläppäanturi ja lämpötunnistin on vaihdettu, toista tyhjäkäynti moottoria kokeiltu. vikavalo ei pala...
Mulla oli viime kesänä vastaavaa, tosin hieman rajumpana. "Parhaimmillaan" kierrokset oli 2500, "tyhjäkäynnillä". Saattoi olla myös kaikkea tuon ja normaalin välillä. Ei ilmennyt kovin usein, ehkä kerran viikossa ja kierrokset useimmiten 1500. Tänävuonna teki ensimmäisen kerran maanantaina tuota, muuten käynyt todella nätisti.
Tämä häviää kun käyttää tyhjäkäyntisäätimestä piuhan irti. Edellinen omistaja oli ammatiltaan Opel-korjaaja, sanoi laittaneensa jonkin Ooppelin tyhjäkäynninsäätimen risan tilalle.
Tämä häviää kun käyttää tyhjäkäyntisäätimestä piuhan irti. Edellinen omistaja oli ammatiltaan Opel-korjaaja, sanoi laittaneensa jonkin Ooppelin tyhjäkäynninsäätimen risan tilalle.
Uusi maksaa US-partsilla 121€ tosin ovat tällä hetkellä loppu kun kaveri osti omaansa viimeisen.Lauri kirjoitti:Mulla oli viime kesänä vastaavaa, tosin hieman rajumpana. "Parhaimmillaan" kierrokset oli 2500, "tyhjäkäynnillä". Saattoi olla myös kaikkea tuon ja normaalin välillä. Ei ilmennyt kovin usein, ehkä kerran viikossa ja kierrokset useimmiten 1500. Tänävuonna teki ensimmäisen kerran maanantaina tuota, muuten käynyt todella nätisti.
Tämä häviää kun käyttää tyhjäkäyntisäätimestä piuhan irti. Edellinen omistaja oli ammatiltaan Opel-korjaaja, sanoi laittaneensa jonkin Ooppelin tyhjäkäynninsäätimen risan tilalle.
Kaveri otti tuon kapistuksen (idle speed valve muistaakseni) irti ja putsasi, niin toimi vähän aikaa kunnolla. Taitaa vaan sisällä oleva mekaniikka olla niin kulunut, ettei pysyvää kunnostusta saa tehtyä.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Tuo "vika" (nimimerkki Jakken) ei välttämättä ollenkaan johdu tyhjäkäyntiventtiilistä. Testattu juttu.
Ruiskun boksi ohjaa konetta tuolla tavalla. Onko se sitten normaalia tai normaalien toleranssien rajoissa, onkin toinen kysymys. Liitin irti IACin kyljestä ja kierrokset laskevat heti tyhjäkäyntinopeuksiin, eikä jää ollenkaan roikkumaan ylemmäs. Tosin Check engine palaa sitten lähes heti...
Olen myös huomannut tuon, että vaikka rullaa kytkin pohjassa valoihin tms. niin kierrokset ovat toista tonnia, kunnes auto on kokonaan pysähtynyt, jonkä jälkeen pian kierrokset laskevat oikeaan tyhjäkäyntinopeuteen. Boksi seuraa siis myös nopeusanturia ja säätää käyntiä sen mukaan, kuten Jakke kuvaili.
Ruiskun boksi ohjaa konetta tuolla tavalla. Onko se sitten normaalia tai normaalien toleranssien rajoissa, onkin toinen kysymys. Liitin irti IACin kyljestä ja kierrokset laskevat heti tyhjäkäyntinopeuksiin, eikä jää ollenkaan roikkumaan ylemmäs. Tosin Check engine palaa sitten lähes heti...
Olen myös huomannut tuon, että vaikka rullaa kytkin pohjassa valoihin tms. niin kierrokset ovat toista tonnia, kunnes auto on kokonaan pysähtynyt, jonkä jälkeen pian kierrokset laskevat oikeaan tyhjäkäyntinopeuteen. Boksi seuraa siis myös nopeusanturia ja säätää käyntiä sen mukaan, kuten Jakke kuvaili.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****