Vääntö vs. teho

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Vääntö vs. teho

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Perjantain tietopaketti:

http://www.mustangsandmore.com/ubb/DanJ ... eVsHP.html

Enemmän kuin tästä aiheesta halusit tietää, kuten Dan sanoo.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

quote:"During our previous aerodynamics discussion, one of the list members mentioned that aerodynamic drag is the reason cars accelerate slower as speed increases, implying that, in a vacuum, a car would continue to rapidly accelerate. This is only true for vehicles like rockets. Unlike rockets, cars have finite rpm limits and rely upon gearing to provide torque multiplication so gearing plays a major role. In first gear, TRGR may have a value of 3.35 but in top gear it"

Mikäli oikein ymmärsin, niin tässä mainitaan auton kiihtyvän lineaarisesti, jos välityksiä ja ilman vastusta ei huomioitaisi, eli ilman vastusta huomioimatta kiihtyvyys 0-100 km/h ja 100-200 km/h tapahtuisi samassa ajassa, ainoastaan välitysten vaikuttaessa asiaan.

Mielestäni kuitenkin asia ei ole ihan niin, johtuen nopuden neliöstä, eli kun nopeus kaksinkertaistuu, niin liike-energia nelinkertaistuu. Nopeuden kasvaessa siis nopeuden lisäämiseen kuluva työ lisääntyy huomattavsti.

E=mv^2
Korjatkaa toki jos olen väärässä. Ja nyt takaisin töiden pariin... :oops:

edit: muokkasin vähän tyylejä ;)
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 1969 »

... jaa?

Jos mitään kitkoja jne. ei ole, niin jatkuvasti ylläpidetty vakiovoima antaa vakiona pysyvän kiihtyvyyden iankaikkisuuteen asti. F=ma.

Jos vääntökäyrä (voima/aikayksikkö) on suora vaakatasoinen viiva (vakiovoima) nollasta äärettömään kierrokseen, niin tehokäyrä (työ/aikayksikkö) on silloin iankaikkisesti kasvava.

Työn määrä kasvaa koko ajan matkan kasvaessa. Liike-energia kasvaa samalla saavutetun nopeuden neliössä.

Eli F(x)=ma(x)

v=v0 + a(x)t
x-x0=v0t+1/2a(x)t^2
eliminoidaan aika yhtälöparista ja todetaan että x0=0

2a(x)x=v^2-v0^2

siis työ W=ma(x)x=1/2*m*v^2 - 1/2*m*v0^2

Nopeus alussa nolla v0=0

=> W=1/2mv^2

Nonnii...
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Juu, 1990 tekussa jotain tällaista... :lol: :lol:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Vastaa Viestiin