todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Futurage kirjoitti:Tervehdys, armaat V8 veljeskunnan Ford V8-ritariveljet !
No terveppä terve armas veljeskuntalainen!
Futurage kirjoitti: Asiahan on niin periaatteessa että mitä isompi sen parempi...ööö niin kukas tässä kompensoikaan ja mitä....
Se miksi tässä maassa ei ole juurikaan ollut tilavuutensa mukaan eli lujaa kulkevia isolohkoja johtuu muutamasta seikasta ( ei tärkeysjärjestyksessä):
- konehuoneet ovat ahtaita eikä sinne mahdu kunnon peltisarjoja
- Ford pikkulohkot ovat 5.0 Mustangin siivittäminä valtaisassa suosiossa amerikassa josta tämä buumi on levinnyt jopa tänne meillekin.Pikkulohkoihin saa kaikenlaisia osia ja hinta on käytännössä sama kuin sbc osissa.
-isolohkoja on vähän ja harva on ollut niiden kanssa tekemisissä
- isolohkot ovat kalliita virittää
- isolohkoihin ei ole saatavissa sellaista määrää hyviä viritysosia kuin pikkulohkoihin
- isolohko on painava ja usein sen kanssa on käytetty tehonsyöjälaatikkoa, C6:sta ( jopa 70 hv tehohukka)
- isolohko on korkea joten kovin kummoiset imusarjat eivät mahdu konepeltien alle
- isolohkot jäävät kadulla katurenkailla sutimaan suuren väännön ja atupainoisuuden takia näin pikkulohkojen maine on "kovempi"
1) isolohko on, joku muu halpa. Ei näitä harrasteta jos maksimaalinen säästö tai voiton optimointi on tavoitteena. Näillä ei voi shortata vaan nämä ovat pitkänlinjan investointeja.

2) itseasiassa 385-sarja kuten FE-sarjakin elää jonkinnäköistä nousukautta. Genesis/Shelby tekee uusia FE-lohkoja, 385-sarjaan on tulossa moninkertaiselta Engine Master Challengen voittajalta Jon Kaaselta uudet kick ass P51 katu/kisakannet jne. Nokka-akseleitakin alkaa olemaan jo lähes jokaisen tarpeisiin. Jopa 427 SOHC pannun osien uustuotanto saattaa alkaa!!!

3) pikkulohko on aina vähän köykäisempi, mutta kuinka köykäisen isolohkon haluat? Suomessa on muutamia alumiinisia ford isolohkoja ja lisää on tulossa. Ford power!!!

4) C6 on helppo, edullisin ja luonnollinen jatke isolohkon perään. Ennenkaikkea se on helppo ajettava (jätän tällä kertaa ne rasistiset vertaukset pois :D ) Suomen harvassa isolohko kannassa on manuaaleja. Ehkä se minusta tuntuu paljolta, koska omassa kaveripiirissä sattuu olemaan manuaaleja - ehkä sitä kerää ympärilleen samanlaisia... :shock: Isolohkomustangeja manuaaleille on tulollaan muutamia kappaleita ja yksi niistä on nyt päätynyt jopa myydään osioon. C4 vaihteistojen harvalukuisuus esim. 429/460 koneen jatkona perustuu siihen että niitä ei juurikaan ole sopivalla kaavelilla. 400cid clevelandin jatkona olevat C4:t ovat tällä isolla kaavelilla ja käyvät 429/460:n jatkoksi. Dragrace ukot jenkkilässä ajavat näillä c4:lla em. mottien jatkona, laatikot kestävät mutta ovat aikaslailla modifioituja. 429:ä ja toploaderia käskytin kun tultiin ford korpelan synttäreiltä tässä teivon swapin jälkilöylyissä, niin siinä on sitä jotain. Mulle ei ikinä tule automaattia.

5) Isolohko on korkea, 429/460 10,320" dekkikorkeus. Se toisaalta mahdollistaa mahdottoman iskun ja suuriporauksisena mottina kuutioita tulee. 4,500" isku ja 0,080" yliporaus ja sulla on 557 cid - se on satakolme kuutiotuumaa siis 103 cid enemmän mitä 454. Mitä imusarjaan tulee, niin Victor Jr. imusatsi sopii 1" korotuspalalla ja matalalla ilmanputsarin pohjalla vakion '71-'73 Mach 1:n Ram-Air konepeiton alle - Ford Korpelan perimätietoa. Mikäs estää puhkomasta reikää konepeittoon ja jos on pussihousun vikaa niin tekee/teettää vastaavan lasikuidusta ja tekee siihen reiän.

6) auton sutiminen on osa harrastusta ja toisilla se sutii toisilla ei. Minä testaan heti isolohko&manuaali autoni varttimailin suorituskykyä kun se saadaa kasaan ja sisäänajettua pikkaisen. Uskon vahvasti ettei tavoittelemaani 11s aikaan päästä ensimmäisellä kerralla vaan siihen tarvitaan pitkä panostus alustaan ja lähtötekniikkaan. Teho paino suhde antaa olettaa että 11s puolelle mennään ja reilusti, mutta katsotaas nyt tulevana kesänä kuinka ihmeellistä totuus on taruun verrattuna.
Futurage kirjoitti: Mielestäni asia on selkeästi niin että kun halutaan äärimmäistä , nk. general purpose katusuorituskykyä ,jossa raakaa tehoa pystytään myös oikeasti käyttämään kadulla,on paras vaihtoehto isolohkon tilavuus pikkulohkon kuorissa eli stroker. 351 W:stähän saa vakiolohkoon rakennettua noin 430 kuutiotuumaisen ja jälkiasennuslohkolla noin 454 cid.
Olis muuten aika houkuttelevaa rakentaa joku noin 430 cid Cleveland viimeisintä tekniikkaa edustavilla canted valve kansilla...mutta kyllä 460 vakiolohkoon tehty 545:kin kyllä kuullostaa vähän perkkeleen mielenkiintoiselta..
Erään std. bore 460 lohkon myyjä sanoi myyneensä pannun jonnekin päin tamperetta... en nyt vaan muista kenelle... :roll:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Kaikki 8 sylinteriset Ford-moottorit ovat Jumalan luomia ja näin ollen tasavertaisia meidän asiaan vihkiytyneiden veljien sydämen salaisissa kammioissa.Tai jotain sinnepäin.
Jokaisella moottorityypillä on hyvät ja huonot puolensa eikä yksiselitteistä parasta ainoata oikeata vaihtoehtoa luonnollisestikaan ole.
Olen itse harrastanut Ford V8 uskontoa vuodesta 1977 ( siis jummi 27 vuotta...) jolloin kaverini Jussi sai isältään -64 Fairlane Ranch Wagonin.Tällä sitten harjoiteltiin autokulttuuria: ajamista, koneremonttia, street racea, matkailua, juopottelua, hotroddaamista, koneen vaihtoa, jenkkilipun maalaamista taka-akseliin ja tankkiin, perän nostoa,kylätappelua, seurustelua,imatranajoa, takalokareiden levittämistä, transitin vaihdelaatikkoa jne. Auton 260 cid V8 tuntui perhekuplan jälkeen käsittämättömän voimakkaalle, ja muistankin aina 70-luvun puolivälissä kun auto oli vielä kaverin isällä -kaikki jäivät liikennevaloissa kauas taakse.
Kun meidän kaveriporukka sitten 1983 hajosi ( pidetään nykyisin samalla kokoonpanolla vielä yhteyttä) niin hommasin 1985 Hesasta 66 Fairlane STW:n johon olin jo valmiiksi muotoillut päässäni tekniikan: 460 se olla pitää. Rakensin tekuaikoina auton ja rekisteröin + katsastin sen asianmukaisesti 460:llä , oisko ollut 1986. Ajoin sillä 14" katurenkailla varttimailin 13.06 / 170 kmh silloin. Muistaakseni 1989 kirjoitin Ford Freak lehteen artikkelin otsikolla" 460- vaihtoehto FE:lle" jossa suitsutin 385 sarjan moottorin ominaisuuksia.
Niin ettei tää isolohko"buumi" nyt mitään kovin uutta auringon alla ole.... :roll:
Niin, toi Farkku on muuten ilmeisesti edelleen Suomen ainoa 460:lla katsastettu Fairlane.Oli muuten myytävänä nettiautossa pari viikkoa sitten.
Oli se muuten aika laite. 10" turbiinilla auto meni poikittain kun naulas kaasun lattiaan 50-60 kmh nopeudessa 3.vaihteella( C6 manuaaliventtiilikoneistolla). Siinä laitteessa oli myös aika mukava pito farmarikorista ja taka-akselin tuennasta johtuen( yksi pitkittäinen torque arm) ja Competition Engineering 90/10 kisaiskarit. Jep, autolla sai 14" katurenkailla kadulla eturenkaat ilmaan jarrulla ja kaasulla leikkimällä...
No, olihan se Faikku härski laite mutta sitten alkoi mieli tehdä jotain hieman sivistyneempää. Käsiin osui joskus 80-luvun lopulla HotRod jossa jenkkipojat olivat asentaneet Mustang II ja Fairmont Futuraan 460:t ja asennukset oli tehty niin että näytti siltä kuin tehdas olisi ne sinne asentanut.Muistan vieläkin sen Futuran omistajan nimen, Joe St. Pierre.
Ok, tämä ajatus väijyi alitajunnassa kunnes -BANG- Aamulehdessä kaupattiin 1989 Orimattilassa juuri sellaista Futuraa lievästi kolaroituna.6-koneella, automaatilla mutta kaikilla herkuilla paitsi ilmastoinnilla.No,hinta oli kyllä korkea mutta muutaman kuukauden tinkimisen jälkeen auto vaihtoi omistajaa reilusti tingittyyn hintaan.
Alusta pitäen oli selvää että autoon tulee 460 moottori.Kävin ARK:ta vastaan aikamoisen paperisodan jotta auton olisi saanut katsastettua 385 sarjan moottorilla, eli siis saaste 429:llä. Lupia vaan ei millään saanut, se vaan oli jyrkkä ei ja sillä siisti.
No, ei hätää, siirrytään seuraavaan ruutuun, siispä pikkulohko-osastolle. Niin, tietysti Cleveland,eihän ne Windsorit ole kuin teollisuusmoottoreita- tämä oli siihen aikaan eli 1993 yleinen käsitys.Mutta enhän minä halunnut sellaista mikä monella jo on.Eli siirryin Windsor-osastoon.Ja loppu onkin kai tunnettua historiaa...
Oli muuten hauska kokemus ajaa sillä vanhalla Fairlane farmarilla sen jälkeen kun uusi omistaja Arto Kaarre swappasi siihen Arto Höylältä ostamansa 500 cid 460 strokerin. Jumalauta täytyy kyllä sanoa että siinä oli ihan erilainen fiilis kuin missään aiemmin tai sen jälkeenkään ajamassani laitteessa.Tuntui kuin olisi istunut jonkun ukkos/myrskypilven päällä tai jotain.Voiman tunne oli jotenkin loppumaton. Kun sen jälkeen menin Futuraan jossa oli 400 hp Windsor tuntui kuin olisin ajanut hyttysellä!!
Olen sittemminFuturassa kokeillut suurinpiirtein kaikki vapaastihengittävät viritysosat mitä normaalisti käytetään, mm 6 erilaista imusarjaa, 6 eri kaasaria, 4 eri peltisarjaa, 6 eri nokkaa, 5 eri kantta jne. Nyt alkaa tuntumaan siltä että voisikin siirtyä Cleveland-osatoon, kun kaikilla muillakin alkaa pian olemaan kovakulkuisia stroker-windsoreita..
Mutta, saapas nyt nähdä.Tallissa on tosiaan nyt jo kaiken varalle hommattuna yksi early 460 lohko ja hieman muutakin 460 sälää.Mutta kun en oikeasti yhtään tiedä mihin sellaisen 545 cid / 800 hv moottorin laittaisin.Ei ainakaan Futuraan tai GTA:han.Tai kukapa sen tietää kun on levoton mieli ja vikkelät kädet. 8)

Eli summasummarum.Tällaisena nk. vanhahkona nk.pieruna voin tämän asian tiimoilta melko moneen asiaan sanoa että been there done that. Isolohkoissa on MUNAA mutta aina ei ole mahdollista tai perusteltua sellaista käyttää.Tällöinhän käytetään luonnollisesti pikkulohkoa.Ja niistähän saa tänä päivänä tunnetusti jo melkein isolohkojen veroisia :twisted:
Ai niin, unohtui melkein vielä tämä statement: manuaali se olla pitää mutta aivankuten iso/pikku lohkojenkin suhteen aina ei ole tarjoituksenmukaista käyttää manuaalia.Tällöin siirrytään automaattiosastoon.Tällainen aplikaatio voisi olla esim. 1000 hv strokattu isolohko.Tämä ei tarvitse 5 tai 6 vaihdetta ja siihen kombinaatioon voisi olla käytännössä vaikea löytää hyvin toimivia / kestäviä osia. C4 laatikosta saa jopa 1000 hv kestäviä versioita.Siihen Gear Vendors ylivaihde niin ei olla kaukana totuudesta.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Fastback- pidäpä mut ajan tasalla noiden alumiinisten isolohkojen suhteen.
Alumiinisista isolohkoista ei ole minkäänlaista kokemusta. :(

Miltäs kuullostais 545 460 alumiinilohkolla ja BOSS kansilla esim. 69 Sportsroofin tai 63 1/2 Galaxien konehuoneessa :D
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Nyt puhuu miehet jotka voivat olla asioista eri mieltä...sivustaseuraaja hiljentyy :shock: ???
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mun ford-uskonto ei kanna ihan noin kauas. Mulla on nyt ollut ensimmäinen jenkki ford kymmenen vuotta, mutta vasta parivuotta sitten kun ostin isolohkolle alustan niin vihkiydyin sieluani myöten fordistiksi. Nykyään suonissani virtaa tuota kuninkaallista sinivalkoista verta ja sitä ei mikään mooppari tai mikään muu kirosana saa kavahtamaan. Kulttuuriteko oli se kasinkin kannessa ollut candypunainen early rodi jossa on fordin 302:n keulalla. Suurimpia syntejäni mitä mietin on ostaa joku muskelikoppainen chevelle tai camaro ja istuttaa sinne fordin täysmoottori - kylkiin teippaukset "powered by ford".

Ei isolohko ole ainut vaihtoehto suinkaan. Mullahan on tuo vanha '65 fb jossa jyllää vakio 289 2v pannu ja nelipykäläinen toploaderi jatkona. Sille kopalle on tarkoitettu 289-351w/c eri muodoissaan. Hyvä kaveri sai istutettua päähäni teivon swapin aikaan ajatuksen järkyttävästä jenkujenku kierroskoneesta 289:n omalla 2,870" iskuisella akselilla. Hmmm.... Hetken aikaa on tuo jenkujenku pannu muhinut mielessä ja kun joskus pääsee yli tästä nykyisestä projektista niin...

1000hv katukäytössä on jo "järjen" rajamailla, mutta ei se suoraan johda automaattiin. Jerico tekee 5 lovisia suorakytkentä manuaaleja, jotka kestävät jopa 1300 hv tehoja. Kai sellainen 1000hv kestää mennen tullen katukumeilla katuajossa. Jerico on pahuksen kallis, mutta olisihan siinä taas YRPÄÄ kolmanteen potenttiin eiku potenssiin.... Tuskin se huono vaihteistokaan on. Mun unelma tekniikka olisi justiinsa rauta tai alulohkoinen stroker boss mekaanisella ahtimella, hilbornin shotgun EFI:llä ja Jericolla. Lotossa on taas yli miljoona jaossa, pitänee laittaa tekniikkahakemus sisään. C&C motorsport tekee uusista osista crate bossin ~21000 USD:lla... Katukäyttöisen ~650hv '69-'70 429 boss moottorin saa n. 13-15 tonnilla USD. Jos joku bossin haluaa niin pistää mulle postia, sellainen järjestyy kaverilta joka oli suunnittelemassa ko. konetta aikoinaan.

Bossi olisi mukava myös '71-'73 mussessa, sopii suoraan paikoilleen. Niissä kun huomioitiin jo ison bossin kansien leveys - pahus vaan ettei isobossi ikinä päässyt isoihin koppiin joille sille oli tilaa jo järjestetty. Katsokaan isokoppien omistaja niitä jousitornejanne. Isoboss on se syypää miksi teillä kaikilla '71-'73 mustang omistajilla on sellaiset syvennykset iskaritorneissa. Mä heitän futurage postia sulle tässä lähipäivinä alulohkoista.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Väittääkö joku vielä ettei koolla ole väliä ? Oletkos sitten koskaan, edellistä kommenttia lukuunottamatta, kuullut puhuttavan
" ullista" tai " yrvästä"?
.............
Auto jossa on, sanotaanko vaikka nyt 800 hv alkaa varmaankin ( itsellä kun ei ole kokemusta) olemaan melko vaikea kontrolloitava manuaalilaatikon kanssa.Nyt jo Futura 560 hevosella alkaa olemaan sen alueen reunalla missä kaikki alkaa käymään vaikeammaksi( renkaiden pito 3 ekalla vaihteella=auton tiellä pitäminen yhdellä kädellä , kytkimen toiminta, kytkimen pito, kytkinvaijerin venyminen, voimansiirron repeäminen jne). Suorahampainen laatikko pitää myös todennäköisesti sellaisen ulinan että se alkaa toisena päivänä rassaamaan. Suuri kysymys on minkälaisen kytkimen onnistuu autoon rakentamaan.
Teoriassahan kaikki kyllä onnistuu hienosti( 2-levyinen street kytkin) mutta käytännön toteutus onkin sitten täysin eri asia.
Noh, ilman nk. järjettömiä ideoita ihminen kulkis vieläkin neljällä raajalla. :wink:
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Minä olen vielä siinä iässä ettei käytännölisyys tai helppokäyttöisyys ole päällimmäisenä. Sitten kun tuntuu siltä ettei pumppuni kestä manuaalia, niin sitten pitää keksiä jotain muuta harrastettavaa tai siirtyä avomallisiin siipifordeihin/Lincolneihin. Pääasia että on voimaa ja manuaali. Parasta antia ratapäivilläkin on seurailla manuaaliukkojen mm. Futuragen edesottamuksia. Mikään ei näytä tai kuulosta niin hyvältä kuin tiukkakoneinen manuaali auto rykii stripillä menemään. Tosin manuaalia en ostanut muita varten vaan ihan omaa itseäni ajatellen. Tähän voidaan sitten ajatella, että jos se kardaani hajosi, niin siinä olikin jotain vikaa. Parempi että hajosi stripillä lähdössä eikä +200 km/h nopeudessa lentokenttäradalla.

Jos ei saa pitoja ja eikä tunnu olevaan mitään järkeä touhussa, niin mitäs sen väliä on jos vaan omistajalla on hauskaa. Siitä lähdetään että näitä harrastetaan oman itsensä vuoksi, ei sen takia mitä muut aiheesta ajattelevat. Tässä Futurage on ollut edelläkävijä, mm. 385 ja windsor kokemuksillaan. Mitä tulee paljoon voimaan kuten yli 600 hv tehoihin, niin olen itsekin alkanut suhtautumaan niihin varauksella. Nykypalikoilla saa suhteellisen miedolla viritysasteella vapaasti hengittäviä yli 500 cid pannuista yli 700 hv tehoja ja sitä voi vielä väittää ajettavaksi. Minä harkitsin jo vakavasti Machiini turvakaarien hitsaamista kun alkoi pelottamaan ajatus että mihin tämä homma johtaa. Osaa autosta on muutettu racempaan suuntaan, mutta tein periaateratkaisun johon kaaret eivät kuuluneet ja lupasin itselleni myös että vitos vaihde on puhtaasti lötköttely vaihe - ei mikään pois alta +250km/h vaihde. Tästä nykyisestä kombinaatioista autoa ei paljoa enään kiristetä, sitten kun voimaa halutaan tosissaan paljon, niin sitten tulee toinen koppa ja toinen isolohko.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Eve
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 02 Loka 2004, 11:50
Paikkakunta: Helsinki

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Eve »

Futurage kirjoitti:En ole Fairmont Futuraani penkissä käyttänyt mutta varttimailin loppunopeuden( 202 kmh) ja auton painon perusteella( 1520 kg viivalla) takapyöristä löytyy 510 ajettavaa katuhevosta. Tämä tarkoittanee tollasta 550-560 vauhtipyörähevosta manuaalilla ja 9" perällä. Vähän harmittaa kun en viime kesänä( 2005 siis) saanut autolle kunnon varttimailiaikaa , kun olin siihen sitä varten vaihtanut Super Victor imusarjan ja 830 Mighty Demonin. Takapuolituntumalla tehoa tuli nimittäin lisää.Niin, kesäkuun Alastaron V8 päivillä Motorsportin alukardaani meni poikki ja ennen elokuun kisaa ykkössylinterin kiertokangen laakeri pyörähti kun rajoitin nostettiin illaksi 8000 rpm;ään. No, onneksi mitään muuta kuin se laakeri ei hajonnut ja moottori on taas ensi kesäksi kasassa.
Olen nyt kuitenkin päättänyt että tällä kaarettomalla ja turvavarusteettomalla autolla on on edesvastuutonta ajaa yli 550 hv tehoilla.Näin ollen moottorin vääntöaluetta siirretään ensi kesäksi hieman alaspäin.Taitaa olla niin että 11,05/202 jää auton parhaaksi varttimailiajaksi.No , menihän se kyllä siinä konstruktiossa mihin sen aion ensi kesäksi palauttaa 11,5/ 201 Porissa lentokenttäradalla 1,85 sek 60 ft ajalla joten ei kai siitä ihan mopoa kuitenkaan tule...kai sen 1 kmh pudotuksen varttimailin loppunopeudessa sietää..
Moottorihan on siis 351 W stroker( 393 cid).AFR 185 ja 205 kansia on kokeiltu. 5 -vaihteinen Tremec TKO ja 9" Detroit Locker 4.11 välityksellä.
Autossa on kaikki alkuperäiset luxuryt tallella kuten sähköikkunat, sähköpenkki, kattoluukku, tilttiratti, upea pornonpunainen sisustus sekä stereot.Kaikki äänieristeet tallella eikä millään tavalla kevennetty.
Ja ihmettelen itsekin kulutusta: mun ajotyylillä 15-20 litraa ! Siis sadalla.
Noilla huippu AFR kansilla ja manuaalilaatikolla on iso merkitys kulutukseen..
Löytyykö jostain kuvia kyseistä pelistä? :shock:
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Eve kirjoitti:
Futurage kirjoitti:En ole Fairmont Futuraani penkissä käyttänyt mutta varttimailin loppunopeuden( 202 kmh) ja auton painon perusteella( 1520 kg viivalla) takapyöristä löytyy 510 ajettavaa katuhevosta. Tämä tarkoittanee tollasta 550-560 vauhtipyörähevosta manuaalilla ja 9" perällä. Vähän harmittaa kun en viime kesänä( 2005 siis) saanut autolle kunnon varttimailiaikaa , kun olin siihen sitä varten vaihtanut Super Victor imusarjan ja 830 Mighty Demonin. Takapuolituntumalla tehoa tuli nimittäin lisää.Niin, kesäkuun Alastaron V8 päivillä Motorsportin alukardaani meni poikki ja ennen elokuun kisaa ykkössylinterin kiertokangen laakeri pyörähti kun rajoitin nostettiin illaksi 8000 rpm;ään. No, onneksi mitään muuta kuin se laakeri ei hajonnut ja moottori on taas ensi kesäksi kasassa.
Olen nyt kuitenkin päättänyt että tällä kaarettomalla ja turvavarusteettomalla autolla on on edesvastuutonta ajaa yli 550 hv tehoilla.Näin ollen moottorin vääntöaluetta siirretään ensi kesäksi hieman alaspäin.Taitaa olla niin että 11,05/202 jää auton parhaaksi varttimailiajaksi.No , menihän se kyllä siinä konstruktiossa mihin sen aion ensi kesäksi palauttaa 11,5/ 201 Porissa lentokenttäradalla 1,85 sek 60 ft ajalla joten ei kai siitä ihan mopoa kuitenkaan tule...kai sen 1 kmh pudotuksen varttimailin loppunopeudessa sietää..
Moottorihan on siis 351 W stroker( 393 cid).AFR 185 ja 205 kansia on kokeiltu. 5 -vaihteinen Tremec TKO ja 9" Detroit Locker 4.11 välityksellä.
Autossa on kaikki alkuperäiset luxuryt tallella kuten sähköikkunat, sähköpenkki, kattoluukku, tilttiratti, upea pornonpunainen sisustus sekä stereot.Kaikki äänieristeet tallella eikä millään tavalla kevennetty.
Ja ihmettelen itsekin kulutusta: mun ajotyylillä 15-20 litraa ! Siis sadalla.
Noilla huippu AFR kansilla ja manuaalilaatikolla on iso merkitys kulutukseen..
Löytyykö jostain kuvia kyseistä pelistä? :shock:
Siinä pari kuvaa(pari lisääkin tuolla kansiossa), ainakin kyydissä olleena joutuu toteamaan että villen fairmontti potkii :peukku:

http://img.photobucket.com/albums/v368/ ... CT0042.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v368/ ... CT0016.jpg
Go tell Alice....
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Fastback »

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Olihan tämä joskus V8-Magazinessakin. Muistaako joku mikä numero?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Eve
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 02 Loka 2004, 11:50
Paikkakunta: Helsinki

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Eve »

Kiitos linkeistä.

Jep, suoritusarvot on Futurassa aika kohdallaan. Ottaen vielä huomioon, että kaikki luxuryt on edelleen kiinni autossa.
Pienellä pahkalla ja pölykapseleilla, olisi 10+ sliipperi. :twisted:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Fastback kirjoitti: Osaa autosta on muutettu racempaan suuntaan, mutta tein periaateratkaisun johon kaaret eivät kuuluneet ja lupasin itselleni myös että vitos vaihde on puhtaasti lötköttely vaihe - ei mikään pois alta +250km/h vaihde.
V lötköttely vaihde. :juujuu:
Tuohon et usko itsekkään. Periaatteet ja lupaukset karisee kunhan saat vaunun Baanalle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti:V lötköttely vaihde. :juujuu:
Tuohon et usko itsekkään. Periaatteet ja lupaukset karisee kunhan saat vaunun Baanalle.
Tota mä pelkään... "ottaa tää vielä 5:lla 6000 rpm...." :huh2:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Eve kirjoitti:Kiitos linkeistä.

Jep, suoritusarvot on Futurassa aika kohdallaan. Ottaen vielä huomioon, että kaikki luxuryt on edelleen kiinni autossa.
Pienellä pahkalla ja pölykapseleilla, olisi 10+ sliipperi. :twisted:
Eihän tuossa mikään muu oikein suurta paljastusta tee kuin reikä pellissä ja leveät takarenkaat. Oli kyllä komeaa katseltavaa varttimaililähdöt, komea burnis ja selvä renkaitten vinkaisu vaihdetta vaihtaessa

Kuva
Kuva
Kuva
Go tell Alice....
Vastaa Viestiin