Miten meni varttimaili?
Valvoja: Ville K
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Miten meni varttimaili?
Nyt on kiihdytyskuljettajan ura avattu. Autona 65 ht, 289:llä jossa:
- 600 AFB vakuumi
- Performer RPM imusarja
- vakiokannet (luultavasti, ei siis tietoa onko portattu yms.)
- nokasta ei tietoa
- puristukset aavistuksen vakiota korkeammat
- valusarjat
- 2" tuplaputket
Laatikkona C4, vakioturbiinilla
Perä 2.79, lukoton
Renkaat 205/70-14
Paras tulos:
60 ft 2,671 s
330 ft 6,961 s
660 ft 10,435 s
990 ft 13,393 s
ET 15,897 s
Nop. 145,10 km/h
Miltäs tulokset näyttää tekniikkaan suhteutettuna? Ja mitä ajoista osaa nohevammat sanoa, miten lähtö, miten loppunopeus suhteessa aikaan yms. ? Mielelläni otan kaikkia kommentteja vastaan.
Ja kaikkihan sen arvaa, että heti piti rueta suunnittelemaan millä niitä kymmenyksiä saadaan pois... Ainakin ne peltisarjat ja sitten käyn käsiksi kansiin yms...
- 600 AFB vakuumi
- Performer RPM imusarja
- vakiokannet (luultavasti, ei siis tietoa onko portattu yms.)
- nokasta ei tietoa
- puristukset aavistuksen vakiota korkeammat
- valusarjat
- 2" tuplaputket
Laatikkona C4, vakioturbiinilla
Perä 2.79, lukoton
Renkaat 205/70-14
Paras tulos:
60 ft 2,671 s
330 ft 6,961 s
660 ft 10,435 s
990 ft 13,393 s
ET 15,897 s
Nop. 145,10 km/h
Miltäs tulokset näyttää tekniikkaan suhteutettuna? Ja mitä ajoista osaa nohevammat sanoa, miten lähtö, miten loppunopeus suhteessa aikaan yms. ? Mielelläni otan kaikkia kommentteja vastaan.
Ja kaikkihan sen arvaa, että heti piti rueta suunnittelemaan millä niitä kymmenyksiä saadaan pois... Ainakin ne peltisarjat ja sitten käyn käsiksi kansiin yms...
Viimeksi muokannut 65HT, 11 Touko 2007, 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Kesä 2004, 08:17
- Paikkakunta: Etelä-Savo
aika ja loppunopeus on samaa luokkaa mitä itse ajelin täysin vakiolla mussella aikoinaan, 289 2v+c4+ 3.00 8", kuuskyt jalkaa sulla on pari kymppiä huonompi ja itse aika kaksi kymppiä parempi, eli sanoisin että lähtö ei ihan onnistunut nappiin, koneessa vähän enemmän voimaa kuin vakiossa. kannattaisi varmaan vaihtaa hieman tiukempi turbiini, about 2200-2400 rpm, ja jos perässä ei ole lukkoa niin ehdottomasti se sinne. nokaksi joku 272 asteinen niin käyttö-ominaisuudet ei huonone pahemmin.
mutta aika on ihan kohdallaan auton ominaisuuksiin nähden, pari kymppiä voisi saada hiomalla lähtöä pois, tai sitten ei:)
mutta aika on ihan kohdallaan auton ominaisuuksiin nähden, pari kymppiä voisi saada hiomalla lähtöä pois, tai sitten ei:)
Ajasta samaa mieltä, vakio 289:llä ja automaatilla on ajettu juurikin about 15.8 aikoja. Käytännössä vastaavalla konepaketilla (vakio 302 + Performer + AFB600 + peltisarjat) ja manuaalilla 14.866, sama perä ilman lukkoa (14.866 @ 151kmh).
Käsitykseni mukaan tuo Performer RPM alkaa olla jo sen verran viri-imusarja, että todellakin nauttisi virtaavammista kansista ja tiukemmasta nokasta ja tuskin viihtyy kovin hyvin (=ei ole siitä hyötyä) vakioalakerran kanssa. 272 on vielä sivistynyt katunokka, eli jos katukäyttö on kiikarissa niin 272-284 asteista keppiä sisään, ja kansia paremmiksi. Peltisarjat ja X-putki niin on sekin puoli kunnossa. Tässä listaa:
Nokka+nostajat n. 140E
Venajouset ja retainerit n. 100E
Kierrettävät studit n. 50E
Studien duunit/asennus pajalla esim. 100-200E ??
Peltisarjat n. 200E
X-putki D-I-Y 40E + hitsaustaidot + aikaa
Kansien porttaus ???? tuntia
Venttiilien back-cut n. 65E
Käsitykseni mukaan tuo Performer RPM alkaa olla jo sen verran viri-imusarja, että todellakin nauttisi virtaavammista kansista ja tiukemmasta nokasta ja tuskin viihtyy kovin hyvin (=ei ole siitä hyötyä) vakioalakerran kanssa. 272 on vielä sivistynyt katunokka, eli jos katukäyttö on kiikarissa niin 272-284 asteista keppiä sisään, ja kansia paremmiksi. Peltisarjat ja X-putki niin on sekin puoli kunnossa. Tässä listaa:
Nokka+nostajat n. 140E
Venajouset ja retainerit n. 100E
Kierrettävät studit n. 50E
Studien duunit/asennus pajalla esim. 100-200E ??
Peltisarjat n. 200E
X-putki D-I-Y 40E + hitsaustaidot + aikaa
Kansien porttaus ???? tuntia
Venttiilien back-cut n. 65E
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Ei paljo järkiä ruveta rautakansia viilaamaan kun niin halvalla saa hyviä alukansia. Joku voi olla tietysti eri mieltäPony kirjoitti:Nokka+nostajat n. 140E
Venajouset ja retainerit n. 100E
Kierrettävät studit n. 50E
Studien duunit/asennus pajalla esim. 100-200E ??
Peltisarjat n. 200E
X-putki D-I-Y 40E + hitsaustaidot + aikaa
Kansien porttaus ???? tuntia
Venttiilien back-cut n. 65E

Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
-
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Kesä 2004, 08:17
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Ja hinta sisälsi sitten varmaan isommat naulat, jäykemmät jouset, studit, kunnon keinut ym hilppeet + kunnostus kansille (ohjurit, seetit, plaanaus ym).surmanajaja kirjoitti:halpa on tietysti suhteellinen käsite, tiedän yhden 351 W koneen jossa portatut 289 kannet ja menee alle 12 vartilla, porttaus maksoi 170e. paljonko alukannet maksaa?
Käyttökelpoiset aluset taitaa alkaa jostain 1100-1200 pari täyd. = murto-osa koko koneen hinnasta

Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Vai vakiolla ajettu samoja aikoja - no se ei kuullosta hyvältä! Vai miten se meni: viritys on onnistunut jos tehot ei laske yli 20%... No menee edellisten rakentelijoiden piikkiin. Tästä on kummiskin minun hyvä jatkaa. Peltisarjat alle ainakin vaihdetaan piakkoin, mutta kannattaako nokkaa vaihtaa jos kansille ei tehdä mitään? Toki kannet on tarkoitus portata/vaihtaa alut, mutta myöhemmin.
Ford Musclessa oli juttua seuraavanlaisesta projektista; muutosten jälkeen ajetuista varttimailiajoista näkyy hyvin muutosten vaikutukset. Ei se paljon tarvitse kun muutokset on oikeita.
Alkutilanne:
67 Mustang:
- 289 cid, performer + 600 cfm
- C4
- 2.79, lukoton
15.84 s – 154 km/h
Muutos 1
Shiftkit + 3.55 välitys + 216 nokka + kansien porttaus
14.88 s – 159 km/h
Muutos 2
5-lovinen manuaali + 600 DP
14.40 s – 163 km/h
Muutos 3
224 nokka + RPM Performer
14.00 s – 161 km/h
Muutos 4
Sliksit
13.50 s – 162 km/h, 60 ft aika 2.40 1.90
Muutos 5
650 DP + pitkät peltisarjat
13.30 s - ??? km/h
Muutos 6
4.11 välitys + lukko
13.00 s - ??? km/h
Muutos 7
Alustan parannus + RAM-AIR systeemi + MickeyThompson renkaat + puristukset + auton kevennys
12.72 s – 172 km/h, 60 ft 1.67 s
Ford Musclessa oli juttua seuraavanlaisesta projektista; muutosten jälkeen ajetuista varttimailiajoista näkyy hyvin muutosten vaikutukset. Ei se paljon tarvitse kun muutokset on oikeita.
Alkutilanne:
67 Mustang:
- 289 cid, performer + 600 cfm
- C4
- 2.79, lukoton
15.84 s – 154 km/h
Muutos 1
Shiftkit + 3.55 välitys + 216 nokka + kansien porttaus
14.88 s – 159 km/h
Muutos 2
5-lovinen manuaali + 600 DP
14.40 s – 163 km/h
Muutos 3
224 nokka + RPM Performer
14.00 s – 161 km/h
Muutos 4
Sliksit
13.50 s – 162 km/h, 60 ft aika 2.40 1.90
Muutos 5
650 DP + pitkät peltisarjat
13.30 s - ??? km/h
Muutos 6
4.11 välitys + lukko
13.00 s - ??? km/h
Muutos 7
Alustan parannus + RAM-AIR systeemi + MickeyThompson renkaat + puristukset + auton kevennys
12.72 s – 172 km/h, 60 ft 1.67 s
-
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Kesä 2004, 08:17
- Paikkakunta: Etelä-Savo
kyllä nykyaikainen nokka kannattaa vaihtaa vaikkei kansiin koskisikaan, ja se vakionokka on varmasti jo epätasaisesti kulunut=ei uudenveroinen, ja asteet ja käyrät 40 vuotta vanhaa tieto-taitoa.
mulla olisi muuten tarpeettomana Hedman peltisarjat, ei koskaan käytetty, päällystetty thermo-tecillä. kun nuo ajatukset on muuttuneet ja en aio pikkulohkoa enää viritellä..löytyy myös ohjaustehostimen pumpun siirtopalikka (jos peltisarjat menee läheltä)
mulla olisi muuten tarpeettomana Hedman peltisarjat, ei koskaan käytetty, päällystetty thermo-tecillä. kun nuo ajatukset on muuttuneet ja en aio pikkulohkoa enää viritellä..löytyy myös ohjaustehostimen pumpun siirtopalikka (jos peltisarjat menee läheltä)
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Pitäiskö tähän nyt laukaista se helkkarin huono, vääntö klisee?
Sulla ei noi osat sovi oikein yhteen, eli kansien porttaus tai vaihto.
Jos ynnää:
isommat venttiilit
kansityöt seetteineen
studien asennus eli plaanaus kiinnityspisteistä, kierteiden teko
porttaus työ
venttiilin jouset, lukot, retainerit
tiiviste srj
... omissa tutkimuksissani olen tullut siihen tulokseen ettei kannata. Saa olla eri mieltä, ja itsekin olen harkinnut ihan harrastuksesta ja mielenkiinnosta, mutta ei.
Hommaa nyt vaikka ne peltisarjat ensin
Turbiineista en tiedä mitään, mutta mitä olen lukenut niin erittäin tärkeä hankkiutua vakiosta eroon jos haluaa konee kiihtyvän...
Sulla ei noi osat sovi oikein yhteen, eli kansien porttaus tai vaihto.
Jos ynnää:
isommat venttiilit
kansityöt seetteineen
studien asennus eli plaanaus kiinnityspisteistä, kierteiden teko
porttaus työ
venttiilin jouset, lukot, retainerit
tiiviste srj
... omissa tutkimuksissani olen tullut siihen tulokseen ettei kannata. Saa olla eri mieltä, ja itsekin olen harkinnut ihan harrastuksesta ja mielenkiinnosta, mutta ei.
Hommaa nyt vaikka ne peltisarjat ensin
Turbiineista en tiedä mitään, mutta mitä olen lukenut niin erittäin tärkeä hankkiutua vakiosta eroon jos haluaa konee kiihtyvän...
Taitaa tuo aikaero syntyä jossain valojen vaihumisen jäkeisissä sähläilyissä, pitäis tuo 60ft saada pudotettua jonekki 2,0- 2,2 s tasoon. Lisää lähtöjä niin ajat alkaa paranemaan.65HT kirjoitti:Samanlainen auto, sama vaihteisto ja sama perävälitys, mutta tehokkaampi ja isompi moottori kuin minulla ja varttimaililla menee 14,4 s ja 147km/h. Aika lähes 1½ sekuntia nopeampi, mutta loppunopeudessa vain 2 km/h ero. Mistä moinen?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
reaktio 60 ft aika nopeus
1,5201 2,636 15,9083 144,493
1,2019 2,714 15,9387 145,482
1,9017 2,346 15,4662 147,309
0,2516 15,7231 146,009
1,4338 2,212 18,7393
1,6959 2,350 15,2469
1,4686 2,378 15,1858 147,140
1,3396 2,536 15,3216 148,410
1,5740 2,396 15,2101 149,408
1,1150 2,546 15,1515 149,655
1,5541 2,389 15,1710 150,463
1,5099 2,422 15,2913 146,772
1,6736 2,361 14,8683 150,067
Tässä hyvä esimerki kuinka aika kehittyy vain ajamalla. Mitähän tuo olisi maksanut jos konetta olisi ruvettu virittämään?
1,5201 2,636 15,9083 144,493
1,2019 2,714 15,9387 145,482
1,9017 2,346 15,4662 147,309
0,2516 15,7231 146,009
1,4338 2,212 18,7393
1,6959 2,350 15,2469
1,4686 2,378 15,1858 147,140
1,3396 2,536 15,3216 148,410
1,5740 2,396 15,2101 149,408
1,1150 2,546 15,1515 149,655
1,5541 2,389 15,1710 150,463
1,5099 2,422 15,2913 146,772
1,6736 2,361 14,8683 150,067
Tässä hyvä esimerki kuinka aika kehittyy vain ajamalla. Mitähän tuo olisi maksanut jos konetta olisi ruvettu virittämään?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
juup! vain ajamalla reaktiot ja muu lähtötekniikka
hiotuu . jos pelkällä teholla paikataan aikaa
sitä tarttee paljon ja sehän maksaa jotakin...
satunnainen kiihdyttelijä jos tyytyy aikakorttiinsa niin
okei , mutta jos halutaan viimeisiä autosta niin kuski ja auto
pitää olla hereillä ja lisä jännitys momentin vielä tuo
jos toinen samallainen on vieressä ja pitäis vielä peitota....
ikuinen treenaja itsekkin on, ammattikuskit on sitten eri asia !
mutta aina pelkkä koneteho ei tuo huippuaikaa
hiotuu . jos pelkällä teholla paikataan aikaa
sitä tarttee paljon ja sehän maksaa jotakin...

satunnainen kiihdyttelijä jos tyytyy aikakorttiinsa niin
okei , mutta jos halutaan viimeisiä autosta niin kuski ja auto
pitää olla hereillä ja lisä jännitys momentin vielä tuo
jos toinen samallainen on vieressä ja pitäis vielä peitota....
ikuinen treenaja itsekkin on, ammattikuskit on sitten eri asia !
mutta aina pelkkä koneteho ei tuo huippuaikaa
