1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
- ak72
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Itellä tosiaan tehostamaton meni hiton hyvin suoraa maantiellä, simpukkana oli Chockostangin peruskorjaama.
Nyt tuo Borgeson muuten aika hyvä mutta ohjauksen palautus ei ihan priima. Casteria 5.5, camberi miinuksella jonkin verran en muista sitä arvoa ja aavistus aurausta.
Autossa säädettävät reaktiotangot. Apusimpukkana "roller idler arm" eli laakeroitu, myös itse rattiputkessa on laakeri. Kalajoella voitais ihmetellä tuota mun autoa jos ootta tulossa Fun Runiin ens kesänä, onko ohjaus ok vai tarviisko jotain muuttaa.
Nyt tuo Borgeson muuten aika hyvä mutta ohjauksen palautus ei ihan priima. Casteria 5.5, camberi miinuksella jonkin verran en muista sitä arvoa ja aavistus aurausta.
Autossa säädettävät reaktiotangot. Apusimpukkana "roller idler arm" eli laakeroitu, myös itse rattiputkessa on laakeri. Kalajoella voitais ihmetellä tuota mun autoa jos ootta tulossa Fun Runiin ens kesänä, onko ohjaus ok vai tarviisko jotain muuttaa.
- Joe Cool
- Addikti
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Viesti:
Kummallistahan tuo on, kun apusimpukkakin on laakeroitu. Minulla ihan vakio, tosin uusi. Varmaan ovat saaneet tuon manuaalisimpukkasi sitten hyvin korjattua. Edelliseen mustangiini teetin Suomessa alan osaajilla melko kalliin huollon. Kyllä se vähän parani, mutta ei tarkaksi tullut.ak72 kirjoitti: ↑25 Loka 2025, 18:16 simpukkana oli Chockostangin peruskorjaama.
Apusimpukkana "roller idler arm" eli laakeroitu, myös itse rattiputkessa on laakeri. Kalajoella voitais ihmetellä tuota mun autoa jos ootta tulossa Fun Runiin ens kesänä, onko ohjaus ok vai tarviisko jotain muuttaa.
Mielenkiinnolla odotan, että pääsee tuota junakeulan uutta simpukkaa kokeilemaan, kun kulumaa ei ole yhtään ja pusla on Suomessa mitoitettu akseliin. Sitä pitää ensin ajaa jonkinlaisella välyksellä vähän sisään ja sitten kiristää.
Jos tuossa innostuu Fun Runiin lähtemään, niin ilman muuta on hauska verrata.
Ajoin just tuolla Mersulla ja kyllä se voimakkaammin esim. risteyksistä lähtiessä palauttaa, kun irrottaa kädet ratista. Mutta ei tuo Mustanginkaan ohjaus mitään merkittäviä palautustoimia edellytä. Se menee ihan huomaamatta.
Mitä kautta hankit tuon Chockostangin simpukan? Ihan suoraan ko. pajalta? Oliko se -65 mallia, jossa ohjausakseli on kiinni simpukassa? Chockostangin simpukoita ja muitakin osia kehutaan varauksetta eri foorumeilla.ak72 kirjoitti: ↑25 Loka 2025, 18:16 Itellä tosiaan tehostamaton meni hiton hyvin suoraa maantiellä, simpukkana oli Chockostangin peruskorjaama.
- ak72
- Mega-addikti
Otin yhteyttä suoraan Chockostangiin. Heillä oli siellä kunnostettuja 65-66 mallin simpukoita joissa akseli kiinni suoraa simpukassa. Sinne ois voinu lähettää vanhan ja olisivat sen kunnostaneet myös. Kulut oli vaan niin kovat lähettää että tilasin suoraa uuden kunnostetun heiltä. Tosiaan monet kehuu eikä suotta.rale kirjoitti: ↑28 Loka 2025, 18:36Mitä kautta hankit tuon Chockostangin simpukan? Ihan suoraan ko. pajalta? Oliko se -65 mallia, jossa ohjausakseli on kiinni simpukassa? Chockostangin simpukoita ja muitakin osia kehutaan varauksetta eri foorumeilla.ak72 kirjoitti: ↑25 Loka 2025, 18:16 Itellä tosiaan tehostamaton meni hiton hyvin suoraa maantiellä, simpukkana oli Chockostangin peruskorjaama.
Öh tuota - eli Borgesonin tehostettu ohjaus on paras lisävaruste, mitä early Mustangiin voi missään tilanteessa keksiä asentaa kun vertailukohtina ovat 1 Vanha Cadillac, 2 Vanha mersu, 3 loppuun ajettu vakio simpukka tai 4 erittäin vanhan volkkarin vielä väljempi simpukka. Näinkö tätä pitää tulkitaJoe Cool kirjoitti: ↑25 Loka 2025, 17:33Otin tuon aikaisemman kommenttini hieman saksittuna pohjaksi ja päivitän tilanteeni. Sain auton toiselle kulmien säätäjälle. Ongelmana ensimmäisellä oli, että casteria ei saatu kohdilleen edes säädettävillä tangoilla.Joe Cool kirjoitti: ↑11 Kesä 2025, 13:19 Vakiopalikoilla lisättynä shelby-muutoksella, takavakaajalla, tuumaisella etuvakaajalla ja säädettävillä raktiotangoilla se aurauksen muutos ei minulla vaikuta merkittävästi.
Renkaina minulla ovat 205/70-14 Nankangit ja niissä profiili on klassisen kapea. Eivät näytä 205 leveiltä mielestäni.
Nyt kun kulmat katsottiin toisella säätäjällä, lähtötilanne oli casterissa noin 4/2, camberissa 1.2/1.3 ja aurausta hitusen liikaa, en muista lukua. Tällä asetuksella auto toimi silti varsin hyvin.
Uusi säätäjä sääteli niillä u-paloilla säädettäviin reaktiotankoihin koskematta ja sai casteriksi suurin piirtein (paperi on tallilla, muistelen ulkoa) 4/4 ja camberiksi 0,5/0,5 ja aurausta ihan hitusen, eli tuolla Arton kommentissa "niin vähän luin mahdollista"-linjalla.
Ei todellakaan edes tarvinnut koskea niihin juuri ostettuihin ja metrimitalla yhtä pitkiksi säätämiini reaktiotankoin. Vähän kyrsiiToki lohdutteli, että jos haluat umpimähkään casteria lisätä, niistä voi kiertää saman verran kummastakin.
Ajoin tässä kylmässä kelissä nyt noin 100 km testiajoa 0-130 nopeuksilla eikä ole moitteen sijaa missään kohdin ohjausta. Ohjaus on tarkka, kevyt ja nopea kaikissa olosuhteissa. Kesällä sitten testaan lisää.
Vertailuksi jos ottaa 1990 Cadillac Sevillen, niin ohjauksen tuntuma on aikalailla samanlainen, eleettömän toimiva, ohjausta ei edes huomaa missään vaiheessa, ajelee vaan menemään.
Toisena vertailukohtana 2005 M-B CLK, jossa ohjaus on selkeästi raskaampi, kuin noissa jenkeissäni. Erittäin hyvä toki eikä liian raskas.
Kolmantena vertailuna Mustangin alkuperäinen simpukka (myyn halvalla, jos joku haluaa). Sitä pitää vääntää hartiavoimin parkkeeratessa, pyörittää hulluna kadunkulmissa ja vatkata elokuvatyyliin päästäkseen suoraan missään.
Neljäntenä VW junakeulan simpukka. Sen vatkaaminen että edes motarilla pysyisi kaistalla alkoi kyrsiä niin, että rupesin tämän Borgeson-muutoksen jälkeen tutkimaan senkin parantelua. Löysin käyttämättömän brasialaisvalmisteisen simpukan, josta oli kansi otettu johonkin korjaukseen. Teetin alkuperäiseen kanteen uuden pronssipuslan uuden simpukan akselin mukaan koneistamolla ja samalla helicoilin säätökierteseen, joka oli ampunut jengat avaruuteen. En ole vielä päässyt maantielle sen kanssa, mutta tallissa käännellessä se ei varmaan ole koskaan ollut noin hyvä edes uutenaSilti siihenkin on pakko jättää vähän klappia säätöön. Eli ei korvaa öljypaineista tehostettua simpukkaa.
Johtopäätös - Borgesonin tehostettu ohjaus on paras lisävaruste, mitä early Mustangiin voi missään tilanteessa keksiä asentaa.
En myy näitä, joten en tyrkytä kellekään. Jokainen saa ajaa niin huonoilla palikoilla, kun haluaa...
- Joe Cool
- Addikti
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Viesti:
Eksyvä ei tietä kysy, olen aivan samaa mieltärale kirjoitti: ↑28 Loka 2025, 19:20
Öh tuota - eli Borgesonin tehostettu ohjaus on paras lisävaruste, mitä early Mustangiin voi missään tilanteessa keksiä asentaa kun vertailukohtina ovat 1 Vanha Cadillac, 2 Vanha mersu, 3 loppuun ajettu vakio simpukka tai 4 erittäin vanhan volkkarin vielä väljempi simpukka. Näinkö tätä pitää tulkitaVanha suomalainen sanonta ei kysyvä tieltä eksy
Asiahan on niin, että autoilu pilattiin jo sinä vaiheessa, kun tuotiin ilmakumirenkaat ja sähkövalot ja poistettiin vaatimus, että lippua heiluttavan miehen piti kävellä auton edessä varoittamassa lähestyvästä automobiilista. Sen jälkeen tämä on ollut pelkää rappiota.
1. 90-luvun Cadillac ei ole vanha, 50-luku ja sitä vanhemmat alkavat olla. Kaverilla oli samanlainen Seville ja viitisen vuotta vanha E-Mersu samaan aikaan, kun ostin omani. Hän kehui, että ei se Cadillacin kyyti sille Mersulle juuri häviä
2. 2005 Mersu ei ole senkään vertaa vanha. Sillä ajaa paljon mieluummin, kuin useimmilla uusilla autoilla. 80-luvulla myin autoja ja ajoin niin monella sillä hetkellä uudella autolla, että totesin, että se kiintiö on täynnä eikä enää ikinä tarvitse ostaa uutta autoa. Palasin takaisin vähän vanhempiin Mersuihin.
3. loppuun ajetulla ja Suomessa turhan isolla rahalla huoltaa yritetyllä simpukalla ehdin ajaa reilut 50 000 km edellisessä '66 Mustangillani vuodesta 1997 eteenpäin. Tässä nykyisessä '65:ssa ei tullut mielenkään huollattaa sitä, kun kuulin mahdollisuudesta hankkia Borgesonin tehostettu simpukka.
4. Olen sanonut, että jos eka harrasteautoni olisi ollut Klonkswagen, harrastus olisi loppunut siihen ja olisin pysynyt golfin peluussa
Voisin sanoa käsitykseni autoista ja jopa elämäni muuttuneen, kun istuin kaverin '61 Cadillacin takapenkille vuosituhannen vaihteessa vartin lenkille. Seuraavana kesänä minullakin oli jo eka Cadillac. Eikä jäänyt ainoaksi. Ilman tuota henkisesti vaurastuttavaa kokemusta autoharrastukseni sekä moni muu asia olisi jäänyt lähtökuoppiin.
Mutta takaisin tähän aiheeseen. Olen edelleen vakavissani sitä mieltä, että enempää ei voi voi earlya parantaa, etenkin kun halutaan säilyttää alkuperäinen henki.
On eri asia, jos koko auto tehdään uusiksi uudella tekniikalla ja säilyttää vain kuori. Näitäkin on ja yksi kaverini teki sellaisen tempun '60 Corvetelle. Hän tykkää, minä en. Ja onhan joku pannut patteriauton tekniikkaakin näihin klassikoihin, mitä tuskin voi laskea parannukseksi
Kuten tuossa vinkkasin, minulla on omakohtaista kokemusta näistä vanhoista Mustangeista vuodesta 1997 ja autoilla on myös ajettu melko paljon. Ei pelkästään puunattu. Ensimmäisenä meni silloin huoltoon tuo ohjaus ja seuraavana alusta. Tuli Konia, Shelby-muutosta ja vakaajaa eteen ja taakse. Ajettavuus parani, ohjaus ei. Kun harrasteautojen määrä kasvoi vanhempaan ja uudempaan suuntaan, tuo ohjaus kyrsi koko ajan enemmän ja enemmän.
Kun auto vaihtui '65 projektiin, eka parannus oli edellä mainittujen lisäksi sähkökatto. Uudessa sitä ei ollut, vanhassa oli. Ja se oli pakko vaihtaa nopeasti. Kun sain auton ajoon, ohjaus alkoi kyrsiä. Borgeson palautti hauskuuden Mustangilla ajoon. Kerran ajoin '69 Mustangilla orggismallin tehostajalla, joka oli tehty samoin kuin vanhemman traktorin tehostus, voimaa vailla tuntoa. Se ei ollut minulle vaihtoehto ohjauksen parantamiseen.
Jokainen tehköön autolleen mitä lystää. Mutta jos keksii paremman tavan parantaa earlya, kuin Borgesonin tehostetu simpukka, siitä kannattaa kertoa täällä. CPPP lienee toinen vaihtoehto.
Vanhan kunnostaminen on vain paluu menneisyyteen, ei parannus. Ja Mustangin maine ei 60-luvulla räjähtänyt käsiin hyvän ajettavuuden tai ohjauksen seurauksena
Oli kattava perustelu ja referenssiä eri autoista paljon taustalla. Tuon perusteella en sulje Borgesonia pois hankintalistalta. Paljon sitä myös muilla foorumeilla kehutaan. Ohjauksen heikko palauttaminen tuntuu toisinaan nousevan esiin ja sitähän tässäkin ketjussa sivuttiin. Siinäkin on varmasti autokohtaisia eroja.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että 2005 ikäinen mersu on hyvä ajaa. Sellaisista on myös kokemusta. Harmi, kun niitä vaivaa ruosteongelmat. Minulla on myös kokemusta Mustangin alkuperäisestä ohjauksen tehostuksesta ja se oli juuri niin ylitehostetun tunnoton kuin kuvasit.
Pitää hieman selvitellä eri vaihtoehtoja ja kuulostella omistajien kokemuksia. Olen siitäkin samaa mieltä, että autosta pitää löytyä ajamisen hauskuus ja tehostettu ohjaus tai muu käyttämisen vaivattomuus lisää sitä ehdottomasti.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että 2005 ikäinen mersu on hyvä ajaa. Sellaisista on myös kokemusta. Harmi, kun niitä vaivaa ruosteongelmat. Minulla on myös kokemusta Mustangin alkuperäisestä ohjauksen tehostuksesta ja se oli juuri niin ylitehostetun tunnoton kuin kuvasit.
Pitää hieman selvitellä eri vaihtoehtoja ja kuulostella omistajien kokemuksia. Olen siitäkin samaa mieltä, että autosta pitää löytyä ajamisen hauskuus ja tehostettu ohjaus tai muu käyttämisen vaivattomuus lisää sitä ehdottomasti.
Ohjaukseen palautukseen vaikuttaa myös Caster, sitä pitää laittaa tehostetussa niin paljon kuin mahdollista. Olikohan endurance-BMW:ssä jotain 10 astetta? Meillä oli Oili Jalosen käytettyjen laatikoiden kanssa ongelmia, kerran kolmosen kanssa joka kolmas kerta meni ja joka kolmas kerta ei ja se viimeinen joka kolmas kerta sellainen ei se kuitenkaan mene ja sitten kun lähtee Alastaron Las Palmasista nelosella, niin CRX-Honda ehti oikealle ajolinjalle vieressä. Sitten sarvet päässä pääsin nelosella vetoalueella ja aivan väärää linjaa vasuriin mutkassa 8, niin bemarin perä lähti irti heittelehtimään. Joku vaisto sanoi, että älä yritä ohjaa vaan hanskat pois ratista ja pam auto oli heti suorana.
Muuten olen ollut TCP manual rack and pinioniin tyytyväinen mutta hieman vakiosimpukkaa isompi kääntöympyrä on moite. Ja tehostamattomuus on saanut haikailemaan TCP:n tehostettua ja tilttirattia, kun kippaava kuppipenkki ja huonot elintavat ovat hankaloittaneet vaunuun nousemista. Ehkä pitäisi myöntää tilanteen totuus ja vaihtaa tuohon Borgesoniin.
Muuten olen ollut TCP manual rack and pinioniin tyytyväinen mutta hieman vakiosimpukkaa isompi kääntöympyrä on moite. Ja tehostamattomuus on saanut haikailemaan TCP:n tehostettua ja tilttirattia, kun kippaava kuppipenkki ja huonot elintavat ovat hankaloittaneet vaunuun nousemista. Ehkä pitäisi myöntää tilanteen totuus ja vaihtaa tuohon Borgesoniin.
Itsellä on casteria reilu 5 astetta vakio osilla kasattuna -68 mustangissa. Ehkä jonkin verran saisi lisää, jos ylätukivartta säätäisi taakse päin. Muutoin säätövara on aikalailla käytetty.
AK72:lla on casteria 5.5 astetta, ja silti palautuksessa on vajausta. Tässäkin viestiketjussa casteria kehotetaan lisäämään, jotta tehostettu ohjaus palauttaisi paremmin. Selvää on, että uusissa autoissa Casteria löytyy jo vakiona reippaasti.
Paljonko olette omiin mustangeihin casteria saaneet? Millä ylätukivarsilla tai muilla alustanosilla olet casteria saaneet, jos sitä on esim. 6-7 astetta tai enemmän? Putki ylätukivarsiahan on monella valmistajalla, joissa yläpallonivel on valmiiksi taaempana ja asentamisessa luvataan 3 astetta lisää casteria.
Miten mustangin ohjausrakenteeseen lisätty (6-7 astetta tai enemmän) caster on vaikuttanut aiton mutka ajon käyttäytymiseen?
AK72:lla on casteria 5.5 astetta, ja silti palautuksessa on vajausta. Tässäkin viestiketjussa casteria kehotetaan lisäämään, jotta tehostettu ohjaus palauttaisi paremmin. Selvää on, että uusissa autoissa Casteria löytyy jo vakiona reippaasti.
Paljonko olette omiin mustangeihin casteria saaneet? Millä ylätukivarsilla tai muilla alustanosilla olet casteria saaneet, jos sitä on esim. 6-7 astetta tai enemmän? Putki ylätukivarsiahan on monella valmistajalla, joissa yläpallonivel on valmiiksi taaempana ja asentamisessa luvataan 3 astetta lisää casteria.
Miten mustangin ohjausrakenteeseen lisätty (6-7 astetta tai enemmän) caster on vaikuttanut aiton mutka ajon käyttäytymiseen?
- ak72
- Mega-addikti
Omassa on säädettävät reaktiotangot eli nämä:
https://streetortrack.com/street-or-tra ... strut-rods
Näillä saa huomattavasti enempi casteria kuin ylätukivarren shimmeillä pelaamalla.
Huomioitavaa se että alatukivarreksi kannattaa laittaa laakeroitu malli, vakio tukivarsi ei kestä suurta casteria reaktiotangoilla lisättynä
Nämä alatukivarret mulla:
https://opentrackerracing.com/shop/drag ... 6-mustang/
-Ari
https://streetortrack.com/street-or-tra ... strut-rods
Näillä saa huomattavasti enempi casteria kuin ylätukivarren shimmeillä pelaamalla.
Huomioitavaa se että alatukivarreksi kannattaa laittaa laakeroitu malli, vakio tukivarsi ei kestä suurta casteria reaktiotangoilla lisättynä
Nämä alatukivarret mulla:
https://opentrackerracing.com/shop/drag ... 6-mustang/
-Ari
Vanha kikka Casteriin on laittaa ylätukivarren akseli kierroksen verran eteen pois keskikohdasta. Silloin ylätukivarsi siirtyy taaksepäin.
Tätä ajattelin testata, kun seuraavan kerran otan ylätukivarret irti. Pitää varmaan prässätä kiinnityspultit irti akselista, jotta akseli pystyy pyörähtämään ympäri ja saa siirtoa helpommin säädeltyä.