Tervehdys!!
Juhannuspäivä, ja vettä tulee kuin Esterin ahterista, joten ajattelin naputtaa pari kysymystä, joita olen tässä tuumaillut.
Pohdinnan kohteena tuo 1970-mallinen Ford Mustang Coupe 302.
Onko kenelläkään kokemusta näistä laadukkaammista lattiamatoista (siis koko lattiaverhoilusta!!), joita on saatavilla ainakin
CJ Ponypartsilta, VP Autopartsilta ja varmasti monelta muultakin toimittajalta??
Tässä pari esimerkkiä (kyllä, nämä ovat fastbackiin, mutta tekstissä mainitaan, että sopii myös coupe/ht - korisiin)
* https://www.cjponyparts.com/acc-carpet- ... p/MC100-V/
* https://vp-autoparts.se/en/artiklar/car ... t-wf-.html
Tämä on nyt tietysti hiukan tyhmä kysymys, mutta kuinka paljon laadukkaampia näiden pintamateriaali on ja kuinka paljon
paksumpi (=kuinka paljon enemmän eristää ääntä) tuo eritys kaiken kaikkiaan on? Ja vielä - kuinka mittatarkkoja nämä ovat,
kuinka paljon näistä joutuu leikkaamaan pois ennen asennusta?
Syy, miksi kyselen tyhmiä, on se, että vaihdoin tuohon omaan autooni varmaan halvimman maton, jonka silloin löysin, ja valitettavasti
on niin, että maton pinta on huonolaatuista ja kovin ohuthan se tietenkin on. Mittatarkkuudessakin oli toivomista, vaikka suurin ongelma
oli varmasti oma poropeukalointi!!
Alkuperäinen matto oli tiensä päässä; likainen ja hajukin oli kahden pesunkin jälkeen sellainen, että ei sitä olisi enää voinut laittaa paikalleen,
joten matto oli uusittava. Tekeminen opettaa, sillä tuolloin en hoksannut, että näitähän on tarjolla myös parempilaatuisina.
Tästä päästääkin sitten toiseen aiheeseen, joka sivuaa tuota ensimmäistä.
Nämä 60- ja 70-luvun autot eivät ole tietenkään kovin hiljaisia, ja niinpä mielessäni on käynyt, josko tuon mahdollisen uuden lattiaverhoilun lisäksi
asentaisin (=asennuttaisin!!) lisää äänieristystä autoon.
Luonnollisesti maton ja mahdollisten lisä-äänieristeiden lisäksi myös ikkuna- ja ovitiivisteet on vaihdettava uusiin, sillä muuten
homma jää pahasti puolitiehen.
En kuvittelekaan, että saisin tuosta autosta yhtä hiljaista kuin jostakin nykyautosta, mutta jos äänimaailmaa saisi vähän matalammaksi
ja pehmeämmäksi edes kohtuullisin kustannuksin, niin moisen operaation suorittamista voisi hyvinkin harkita.
Joten jos kenelläkään olisi kokemusta sekä paremmista matoista että vanhan Mustangin äänieristämisestä, niin mielelläni kuulisin
kommenttejanne asiasta. Kuten aina, kaikki vinkit, linkit, neuvot ja ajatukset ovat tervetulleita!
Mukavaa kesän jatkoa toivottaa
-Mika-
Seinäjoki
1970 Ford Mustang Coupe 302 * lattiaverhoilu ja parempi äänieristys
Re: 1970 Ford Mustang Coupe 302 * lattiaverhoilu ja parempi äänieristys
En ole tuollaista tehnyt mutta on myös ruiskutettavia äänenvaimennuksia.
Moi,
omaan autoon otin tuolta ja ainakin sopi hyvin myös mitoiltaan.
https://www.westfix.fi/fi/automatot/
omaan autoon otin tuolta ja ainakin sopi hyvin myös mitoiltaan.
https://www.westfix.fi/fi/automatot/
Tervehdys!
Kiitos vinkeistä molemmille kanssa-autoilijoille!!
Tuo ruiskutettava lienee sopivampi nykyaikaisemmille autoille, jotka ovat varmaan lähtökohtaisesti
paremmin äänieristetty kuin tuollainen 60-luvun suunnittelun tuotos.
Vanhassa Mustangissa taitaa humista tavaratila, lattia, ovet, katto ja tulipelti.
Sen verran olen asiaa selvittänyt, että äänieritysmattoa tarvitaan vähän joka paikkaan, jotta
kumina ja humina saadaan aisoihin. Mutta kaikki tämä on tietenkin vielä projektiasteella.....
Kiitos myös mattovinkistä. Minulla on ollut tuon yrityksen tiedot jossakin, mutta joko en
hoksannut katsoa tai sitten olin muuten vain unohtanut heidät. Eivät ole ihan mahdottoman
kaukanakaan. Minäpäs tiedustelen heidän tarjontaansa!
Reipasta kesän jatkoa!
-Mika-
Kiitos vinkeistä molemmille kanssa-autoilijoille!!
Tuo ruiskutettava lienee sopivampi nykyaikaisemmille autoille, jotka ovat varmaan lähtökohtaisesti
paremmin äänieristetty kuin tuollainen 60-luvun suunnittelun tuotos.
Vanhassa Mustangissa taitaa humista tavaratila, lattia, ovet, katto ja tulipelti.
Sen verran olen asiaa selvittänyt, että äänieritysmattoa tarvitaan vähän joka paikkaan, jotta
kumina ja humina saadaan aisoihin. Mutta kaikki tämä on tietenkin vielä projektiasteella.....
Kiitos myös mattovinkistä. Minulla on ollut tuon yrityksen tiedot jossakin, mutta joko en
hoksannut katsoa tai sitten olin muuten vain unohtanut heidät. Eivät ole ihan mahdottoman
kaukanakaan. Minäpäs tiedustelen heidän tarjontaansa!
Reipasta kesän jatkoa!
-Mika-