Manuaalin ykkönen jää jumiin

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Manuaalin ykkönen jää jumiin

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Kyse siis mun farkun laatikosta mikä on ratti manuaali ja vm.-63 laatikko. Auto on se -61 ranch wagon. Eilen piti ajaa leimalle 1 :sellä, kun jäi jumiin. Sitten kun oli jäähtynyt konttorin pihassa 15-20 min niin irtosi ja löytyi taas kaikki vaihteet. Leima muuten tuli. Kotiin mennessä loppupäässä jäi taas jumiin.
Öljyt on vaihdettu bilteman vanhoihin autoihin tarkoitetuun vaihteisto öljyihin olikohan vihreä purkki (nyt en ulkoa muista tarkkaa merkintää).

Vika kuitenkin tulee näin. Ykkönen menee rattivivusta vain puoliksi päälle ja se on siinä. Ei siis jumita vivuista tai muusta, vaan tuntuu jäävän jumiin laatikon sisältä. Irtoaa kun jäähtyy tarpeeksi. Vähän ehkä meinaa myös pakin päälle meno temppuilla, mutta ei ole mennyt siis muut vaihteet jumiin. Ainakaan mitä tuossa katsastus reissulla ajoin n.10 km.

Omasta mielestä vaikuttaa mekaaniselta vialta laatikon sisällä. Voiko olla öljystä johtuva? Esim. syncrot nappaa kiinni ennen aikojaan ja jää jumiin. Millainen öljy tuon ikäisessä jenkki laatikossa pitäisi olla? En oikein selvää vastausta netistä löytänyt. Voisko nuo bilteman öljyt olla kuitenkin vääränlaiset ja aiheuttaisi vian? Olis ihan mukava cruisailla tuoreella leimalla, ellei olisi pelkona loota jumi.

Laatikkossa on kansi yläpuolella mikä aukeaa ja vivut sivulla. 3 vaihteinen. Ilmeisesti tätä mallia on ollut myös ylivaihteella.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Manuaalin ykkönen jää jumiin

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Olisiko siirtäjien läpiviennit ruostuneet?

Vaihde tangon kun ottaa irti, ja mutteri auki, ja vipu pois, pitäisi akselin mennä sisään ja ulos kevyesti. Tuota pystyy varmasti herkistelemään avaamatta laatikkoa. O-renkaathan noissa on, eli jos ne on mennyt palasiksi?

a
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Manuaalin ykkönen jää jumiin

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Kokeilin just niin hyvin liikkuu vivut. Ensin kokeilin hytistä niin oli jumissa. Kokeilin konehuoneesta ensin 2 ja 3 vaihdetta niin hyvin liikkui. Sitten 1 ja pakkia niin nyt liikkui sekin. Ja nyt taas liikkuu ja menee myös hytistä päälle. Eli hetken kun kone käy niin saattaa mennä jumiin. Ja öljyt on siis tuollaiset. Jotenkin ajatus kääntyy tuonne syncrojen puoleen. Ja käänti sitten kuvan kupeelleen.
Liitteet
DSC_0034.JPG
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 630
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: Manuaalin ykkönen jää jumiin

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Onko viskositeetti jotain 75W-90 tai 80W-90? Toi "isompi" vaatii mulla ainaki lämpöä, että se toimii sulavasti (vähän liioitellen), mut litkumpikaan ei oo ikinä jähmettynyt. Ja GL-4 pitää olla, vaan GL-3 on mulle ihan vieras tuttavuus.

Edit: Tuo "SAE" sen kertookin, että on "90", mut jännästi on vain tuo yksi arvo eikä kahta kuten monissa muissa. Eli ei musta mitään hyötyä ollutkaan. :D
Powered by Kiromax
Vastaa Viestiin