Moottoriöljy
Moottoriöljy
Moi kaikille!
Tuli hommattua uusi tuttavuus mustang 1965 289
Onko 15w-40 passeli kesäkäytössä?
Meinaan että ei ole liian paksua.
Oletteko vaihtanut normaalin ”jäykän” tuulettimen tilalle sähköflehtisarjoja? Niitä ilmeisesti saatavilla melko flug and play setteinä?
Kiitos vastauksista
Tomppa
Tuli hommattua uusi tuttavuus mustang 1965 289
Onko 15w-40 passeli kesäkäytössä?
Meinaan että ei ole liian paksua.
Oletteko vaihtanut normaalin ”jäykän” tuulettimen tilalle sähköflehtisarjoja? Niitä ilmeisesti saatavilla melko flug and play setteinä?
Kiitos vastauksista
Tomppa
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Moottoriöljy
On niitä vaihdettu. Onko oikeesti jäykkä vai viskolla, joka kunnossa ollessaan ihan ok.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Moottoriöljy
15W-40 on ainakin tälle viikolle ihan sopivaa. 10W-30 olen käyttänyt ja nyt taitaa olla 10W-60. Paljon ajoin myös Motonetin 20W-50 Motoxilla vanhalla PutJetilla.
Flektinä mulla on jäykkä mutta viskolla, joka toimii tai sitten ei.
Flektinä mulla on jäykkä mutta viskolla, joka toimii tai sitten ei.
- LSHT
- Mega-addikti
- Viestit: 630
- Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
- Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moottoriöljy
Moi, onnea hankinnasta! 15W-40 ei ole liian paksua. Enemmän infoa voi lukaista moottoriöljyketjusta.
Sähköflekteistä en tiedä mitään, mutta on niitä monella käytössä. Jos koneessa taas on tavallisessa ajossa lämpöongelmia, niin sit siellä on todennäköisesti jotain tukoksia vesikanavissa. Rööreihin ja syylariin kertyy ajan saatossa yllättävän paljon sontaa. Homer ja Arto ehtivätkin jo vastaamaan, mutta kai mäki kirjoitan, kun kerran kerkesin aloittaa naputtelun.

Sähköflekteistä en tiedä mitään, mutta on niitä monella käytössä. Jos koneessa taas on tavallisessa ajossa lämpöongelmia, niin sit siellä on todennäköisesti jotain tukoksia vesikanavissa. Rööreihin ja syylariin kertyy ajan saatossa yllättävän paljon sontaa. Homer ja Arto ehtivätkin jo vastaamaan, mutta kai mäki kirjoitan, kun kerran kerkesin aloittaa naputtelun.

Powered by Kiromax
Re: Moottoriöljy
Vanha 289 ns. laahurikone!
On mielestäni ehdottomasti käytettävä Zinc dithiophosphate (ZDDP) lisäaineistettua moottori öljyä!
As stated in the book Lubrication Fundamentals, ”In heavily loaded applications, flat tappet cam followers operate on partial oil films at least part of the time. Lubricants with anti-wear additives are necessary if rapid wear and surface distress are to be avoided. The oil additive Zinc dithiophosphate (ZDDP) is to provide anti-wear activity for the camshaft and lifters.” Simply put, you shouldn’t use oil designed for modern engines in older style engines.
https://www.roadmachine.fi/sinkkifosfaatti-zddp/
On mielestäni ehdottomasti käytettävä Zinc dithiophosphate (ZDDP) lisäaineistettua moottori öljyä!
As stated in the book Lubrication Fundamentals, ”In heavily loaded applications, flat tappet cam followers operate on partial oil films at least part of the time. Lubricants with anti-wear additives are necessary if rapid wear and surface distress are to be avoided. The oil additive Zinc dithiophosphate (ZDDP) is to provide anti-wear activity for the camshaft and lifters.” Simply put, you shouldn’t use oil designed for modern engines in older style engines.
https://www.roadmachine.fi/sinkkifosfaatti-zddp/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: Moottoriöljy
Kannattaa huomioida tuo mitä Mexico sanoi sinkkilisäaineistuksesta. 289:ssä on laahaava nokka-akseli, joten kannattaa käyttää sille suunniteltua öljyä.
Hyväksi havaittu öljy kesäkäyttöön on valvoline vr1 20w50. Ehkä hieman liian paksua vakio laakerivälyksille, mutta kun rauhassa antaa moottorin lämmetä niin ok. Mineraaliöljy zddp lisäaineistuksella. Saatavuus hyvä.
Itsellä nyt käytössä amsoil Z-rod 10w30. Toistaiseksi ok, öljynpaineet hyvät kylmänä ja kuumana. Saatavuus heikompi, mutta tilaamalla netistä saa. Synteettinen, zddp, tehty paljon seisoville harrasteautoille joissa laahurinokka. Löytyy myös paksummat versiot, 10w40 ja 20w50.
Hyväksi havaittu öljy kesäkäyttöön on valvoline vr1 20w50. Ehkä hieman liian paksua vakio laakerivälyksille, mutta kun rauhassa antaa moottorin lämmetä niin ok. Mineraaliöljy zddp lisäaineistuksella. Saatavuus hyvä.
Itsellä nyt käytössä amsoil Z-rod 10w30. Toistaiseksi ok, öljynpaineet hyvät kylmänä ja kuumana. Saatavuus heikompi, mutta tilaamalla netistä saa. Synteettinen, zddp, tehty paljon seisoville harrasteautoille joissa laahurinokka. Löytyy myös paksummat versiot, 10w40 ja 20w50.
Re: Moottoriöljy
Ok. Kiitos näistä.
Mikä on paras paikka hommata huolto-osia näihin, suodattimet jne.
Mikä on paras paikka hommata huolto-osia näihin, suodattimet jne.
Re: Moottoriöljy
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.