289 öljyjen vaihtaminen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Tomo
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Marras 2020, 12:44
Auto: Silver Blue Metallic HT -65

289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Tomo »

Tervehdys,

1965 HT on ollut nyt tallissa reilun vuoden ja itse siis vielä tuore harrastaja. Edellinen jenkki oli yli 30v sitten. Viime kesänä tuli kilsoja vajaat 5000, mulle aika paljon. Varmaan oli uutuuden viehätystä.

Öljynvaihto edessä ja mietin mitä pistäisi moottoriin. Kahlasin läpi vanhat öljyä käsittelevät ketjut mutta mielipiteitä tuntui olevan joka lähtöön.

289:ssä on nyt sinne korjaamon reilu vuosi sitten laittama Castrol GTX 10W-40 pesevä synteettinen öljy, pysyy sisällä, ei oikeastaan tiputa, ei kuluta öljyä ja toimi viime kesän ihan hyvin eli samaako lisää Motonetista? halpa öljy. Vaihtoehtona vaikka Gulfin mineraaliöljy 20W-50 US Partsista. Suodattimeksi Motorcaftin suodatin. Jostain luin, että öljyssä pitäisi olla sinkkiä mukana vanhaan koneeseen ja sitä tuskin tosta synteettisestä löytyy mutta toisaalta jenkkejä tunteva korjaamo pisti synteettiset sisään edes kysymättä ja kertoi niitä koko ajan käyttävänsä.

Mitäs raati sanoo? Onko jompi kumpi vaihtoehto nyt jotenkin suositeltavampi vai onko makuasia eikä niin väliä?

Tomo
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Motonetista saa myös teboil 20w/50 öljyä millä ite ajanut monta kesää kaikilla harrasteautoilla, pitäis sisältää tarvittavat lisäaineet laahuri nokalle
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 630
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Pari pänikkää oon kans tota Teboilin 20W-50-öljyä käyttänyt vakiokoneessa. Ei oo ollut murheita. Nyt ostin viiden litran peltipurkissa vastaavilla luvuilla olevaa Classic Motor Oilia, mut koneeseen en oo vielä kaatanut, niin en osaa siitä antaa arviota.
Powered by Kiromax
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jos vain paras kelpaa niin:

https://www.muskeliauto.fi/?product=z-r ... ljy-10w-30

Saa Saksanmaalta 11€ per purnukka. Käytän tuota ainoastaan omassa ’66 Mustangissa.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kaikki nykyöljyt on ns peseviä. Voit käyttää huoletta sitä mitä on aiemminkin, 20/50 sopii mainiosti ilmajäähytteisille, tai kuluneille isoilla välyksillä oleville. Yks erittäin järkevä vaihtoehto on ostaa 20l pönikkä, esim Mobile Delvac MX 15/40, Nykyhinta noin 75e, = 3,75e litra :peukku:
:krooh:
Tomo
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 07 Marras 2020, 12:44
Auto: Silver Blue Metallic HT -65

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Tomo »

Kiitos kommenteista. Ei näemmä ole mikään moga käyttää sitten synteettistä tai mineraaliöljyä. Teen nyt niin, että pistän sisään Castrol GTX synteettistä kun jo hankin sitä purnukan aikoinaan öljyn lisäämistä ajatellen. Sen jälkeen kokeilen 20W-50 mineraaliöljyä, siis vuoden päästä.

Tomo
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

ak72 kirjoitti: 23 Tammi 2022, 09:20 Jos vain paras kelpaa niin:

https://www.muskeliauto.fi/?product=z-r ... ljy-10w-30

Saa Saksanmaalta 11€ per purnukka. Käytän tuota ainoastaan omassa ’66 Mustangissa.
Saa myös Suomesta! Jos ei halua tilata ulkomailta.

https://www.roadmachine.fi/tuote/z-rod- ... jy-20w-50/

SUOJAA VENTTIILIKONEISTOA
Z-ROD® -öljyn korkeasinkkinen (ZDDP = Zinc Dialkyl Dithio Phosphate eli yleisimmin sinkkifosfaatti) koostumus ehkäisee venttiilikoneiston eli nokka-akselin, nostimien, työntötankojen, keinuvipujen ja paininkuppien kulumista. Erityisen tärkeää korkeasinkkisen öljyn käyttäminen on perinteisillä ”laahaavilla” venttiilinnostimilla, olipa moottori vakio tai viritetty, mutta korkeasta ZDDP-pitoisuudesta on hyötyä myös rullanostimilla, radikaaleilla nokkaprofiileilla ja korkeilla jousipaineilla. Sen sijaan ZDDP-pitoisuudella ei ole merkitystä sylintereissä eikä laakereissa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
micow

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja micow »

Mitäs raati sanoop Valvolinen käärmeöljystä? Minimanista 10€/L.
Oon ajellu nyt 2 viimestä kesää tuolla ja sitä ennen 4 vuotta 20W50 Gulfilla. En oo huomannu muuta eroa, kun valtavan rahansäästön.

https://www.polarautovaruste.com/p4273- ... tr-fi.html
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Eikös se öljyn hyvyyden kanssa ole suunnilleen niin, että huonon öljyn kun huomaa moottorissa vasta kun peli on hävitty. Tietysti paineistakin saa jotakin pääteltyä.
Jos itse pistäisin tonneja koneeseen, laittaisin sellaiset varmanpäälle litkut, ettei yhtään tarvitsisi ihmetellä onko tarpeeksi hyvää 8)
Ainakin vanhoissa dieselvolkkareissa Valvolinen tekemät öljyt oli markettilitkuista ainoita, jolla ei nostajat rallattanu kylmänä.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Valvolinen all fleet 15/40 öljyllä myös erään offiharrastajan V8 Rooverin nostajat hiljeni. Niitä halpoja paskoja öljyjä : King, Fixus, Champion merkin alla myytäviä nyt ekana tuli mieleen .. Noi laatumerkkiset , kuten em Valvoline , mineraaliset riisseliöljyt sopii mainiosti vanhoihin laahurikoneisiin, niissä on lähes aina parempi lisäaineistus, ja ovat hinnaltaan erullisia .
:krooh:
micow

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja micow »

[quote=PeteP post_id=162726 time=1643446995 user_id=7 King, Fixus, Champion
[/quote]
Kiihdytyskaverini teki 2L 500hp turbo OO-HOO-CEEN ja laitto Championin öljyt vaan, että kierrättää niillä varvin ja laittaa sitte oikiat öljyt. Unohti kännisä vaihtaa. Akkansa oli käyny Voorttilla kaupassa (haki isännälle kaljaa), niin meni nokka pyöriäks sillä reisulla. Sitte hajettiin lisää kaliaa. Eri autolla. :lol:
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: 289 öljyjen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja PeteP »

micow kirjoitti: 29 Tammi 2022, 12:52 [quote=PeteP post_id=162726 time=1643446995 user_id=7 King, Fixus, Champion
Kiihdytyskaverini teki 2L 500hp turbo OO-HOO-CEEN ja laitto Championin öljyt vaan, että kierrättää niillä varvin ja laittaa sitte oikiat öljyt. Unohti kännisä vaihtaa. Akkansa oli käyny Voorttilla kaupassa (haki isännälle kaljaa), niin meni nokka pyöriäks sillä reisulla. Sitte hajettiin lisää kaliaa. Eri autolla. :lol:
[/quote]

Siinä sen näkee, kalianjuonti ja akkojen pito aiheuttaa vain harmia :mrgreen:
:krooh:
Vastaa Viestiin