Uusi virranjakaja?
Uusi virranjakaja?
289:n virranjakajaa ei saa enää ihan säädettyä eli on kokeneen asentajan mukaan kulunut. Käynti on suht ok. tyhjäkäynti tasainen mutta matalilla kierroksilla antaessa kaasua meinaa sammua. Autossa on suht uusi Holley, joka on säädöissä, uudet tulpat, kärjet, pyörijä ja konkka. Virranjakajan uusimisella voisi yrittää parantaa käyntiä ja tulpanjohdot kannattanee uusia samassa yhteydessä.
Nyt noviisina pohdin miten yrittäisin parantaa käyntiä. Googlailin virranjakajaremonttiin hieman vaihtoehtoja:
1. Pertronix virranjakaja D130710 259$
2. Mallory Unilite 370$
3. MSD billet that didn't need a box, MSD plus 6AL plus 45,000 volt coil 447$ huh huh
4. Cardone Select Single Vacuum Distributor for all 260, 289 or 302 Engines. 96$ Old school jakaja jossa kärjet (Kiinassa tehty) tai Spectra vastaava
5. Pertronix elektroninen sytytys nykyisen jakajan sisään 87$
Mallory ja MSD vähän tökkii hinnan takia ja luin aikaisempia tekstejä, joissa kerrottiin kaikenlaisista ongelmista akselin paksuuden, ilmanputsarimodifikaatioiden yms. kanssa. Cardone lienee olisi helppo swappi mutta tehty Kiinassa enkä tiedä laadusta ja netissä ihmeteltiin rattaan laatua ja materiaalia. PerTronix nykyisen hieman kuluneen virranjakajan sisään voisi lienee parantaa tilannetta mutta ei ole kokemusta siitä, että jos vaihtaa kärjet elektroniseen sytytykseen jo kuluneessa virranjakajassa niin paraneeko käynti.
Sanokaas kokeneemmat mikä olisi hyvä tapa edetä eli mistä on ollut hyviä kokemuksia? Hakusessa siis helppo ja yksinkertainen tapa parantaa käyntiä. Kyseessä cruising käytössä oleva -65 HT.
t. Tomo
Nyt noviisina pohdin miten yrittäisin parantaa käyntiä. Googlailin virranjakajaremonttiin hieman vaihtoehtoja:
1. Pertronix virranjakaja D130710 259$
2. Mallory Unilite 370$
3. MSD billet that didn't need a box, MSD plus 6AL plus 45,000 volt coil 447$ huh huh
4. Cardone Select Single Vacuum Distributor for all 260, 289 or 302 Engines. 96$ Old school jakaja jossa kärjet (Kiinassa tehty) tai Spectra vastaava
5. Pertronix elektroninen sytytys nykyisen jakajan sisään 87$
Mallory ja MSD vähän tökkii hinnan takia ja luin aikaisempia tekstejä, joissa kerrottiin kaikenlaisista ongelmista akselin paksuuden, ilmanputsarimodifikaatioiden yms. kanssa. Cardone lienee olisi helppo swappi mutta tehty Kiinassa enkä tiedä laadusta ja netissä ihmeteltiin rattaan laatua ja materiaalia. PerTronix nykyisen hieman kuluneen virranjakajan sisään voisi lienee parantaa tilannetta mutta ei ole kokemusta siitä, että jos vaihtaa kärjet elektroniseen sytytykseen jo kuluneessa virranjakajassa niin paraneeko käynti.
Sanokaas kokeneemmat mikä olisi hyvä tapa edetä eli mistä on ollut hyviä kokemuksia? Hakusessa siis helppo ja yksinkertainen tapa parantaa käyntiä. Kyseessä cruising käytössä oleva -65 HT.
t. Tomo
Re: Uusi virranjakaja?
Kärjetön setti vanhaan jakajaan toimii hyvin jos löytää toimivan yksikön. Mulla oli joskus cranen xr-i ja oli hyvä. Nykyisin sillä on tuotemerkkinä fast. Tästä kannattaa pysyä kaukana. Yhden ostin ja vein pois. On kuulema ongelmallinen partsin myyjänkin mukaan.
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Uusi virranjakaja?
Kerralla kunnollinen niin ei tartte jatkossa tapella ainakaan sen kanssa. Jos jakaja kovin väljä niin kärjettömän muutossarja kuiteska siinä kunnolla toimi.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: Uusi virranjakaja?
Nyt jos perustaisin varaosaliikkeen, nimikin ois selvä.. Savimaja-Parts
Kyllä vakiojakajalle, ja siihen pertronix kärkien tilalle, kait niitä vielä saa ? Tuommonen vielä antaa anteeks vaikka vanhassa vähän akselissa oiski sivuklappia. Mutta uusi tai korjattu on niin halpa, ettei kannata sitä miettiä.

Kyllä vakiojakajalle, ja siihen pertronix kärkien tilalle, kait niitä vielä saa ? Tuommonen vielä antaa anteeks vaikka vanhassa vähän akselissa oiski sivuklappia. Mutta uusi tai korjattu on niin halpa, ettei kannata sitä miettiä.

Re: Uusi virranjakaja?
Itse ostin tuollaisen 20 vuotta sitten eikä ongelmaa, Mexico vaihtoi siihen rullanokkaan sopivan rattaan muutama vuosi sitten.
https://performancedistributors.com/pro ... 9-302-cid/
Tietty näkyy Heippa, jos avaa konepellin.
Aiemmassa oli Per-Lux, eli Pertronixin esi-isä. Ei siinäkään mitään ongelmaa ollut. Pertronix 2 on ollut netin mukaan hieman herkkä ja neuvo on ollut, että pidä kärjet mukana, niin pääset kotia. Samalla kadulla asuva mutta ei läheisin Mustang-harrastaja oli vaikeuksissa Pertronixin etäisyyden kanssa.
https://performancedistributors.com/pro ... 9-302-cid/
Tietty näkyy Heippa, jos avaa konepellin.
Aiemmassa oli Per-Lux, eli Pertronixin esi-isä. Ei siinäkään mitään ongelmaa ollut. Pertronix 2 on ollut netin mukaan hieman herkkä ja neuvo on ollut, että pidä kärjet mukana, niin pääset kotia. Samalla kadulla asuva mutta ei läheisin Mustang-harrastaja oli vaikeuksissa Pertronixin etäisyyden kanssa.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Uusi virranjakaja?
Omassa ’66:ssa ollut MSD pro billet toistakymmentä vuotta ja pelittänyt hyvin. Suht helppo viritellä jousilla ja limpulla käyrä sellaiseksi kun haluaa. Sähöt vaan tarvii täydet 12v ja esim Rally Pack jos on niin ei välttämättä enää toimi uuden jakajan kanssa oikein. Pysyisin erossa halpis kiina jakajista. Vanhankin jakajan voi kunnostaa ei se väärin ole.
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: Uusi virranjakaja?
Puslitat sen vanhan.
Puslia saa ebaysta tai multa hyllystä.
Puslia saa ebaysta tai multa hyllystä.
Re: Uusi virranjakaja?
Kiitokset vastauksista. Hmm, melkein niin monta erilaista vastausta kun vastaajaakin. Asiaan ei näemmä ole yhtä totuutta vaan selviää kokeilemalla.
Taidan nyt mielipiteidenne ja googlailun perusteella tehdä niin, että ostan uuden kärkijakajan mitä US-Parts myy noin 140€ Hintaan, se autoon ja vanha pois. Uuteen voi sitten kokeilla ignitoria jos intoa riittää. Grand Plan on sitten nykyisen orkkisjakajan korjaus eli nuo mainitut uudet puslat siihen. Katselin YouTubesta kunnostusvideota eikä omat taidot taida riitää eli ajan kanssa selvittelen kuka tuollaisen tekisi ja mieluiten Suomessa kun ei innosta lähettää orkkisjakajaa maailman ääriin. Tarvittaessa tartun tarjoukseen hankkia puslat myös. Jos vaikka ensi talven aikana saisi vanhan kunnostettua niin se olisi mielestäni jo erittäin hyvä saavutus. Sen voi sitten vaihtaa takaisin jos uusi temppuilee.
Thanks. Tomo
Taidan nyt mielipiteidenne ja googlailun perusteella tehdä niin, että ostan uuden kärkijakajan mitä US-Parts myy noin 140€ Hintaan, se autoon ja vanha pois. Uuteen voi sitten kokeilla ignitoria jos intoa riittää. Grand Plan on sitten nykyisen orkkisjakajan korjaus eli nuo mainitut uudet puslat siihen. Katselin YouTubesta kunnostusvideota eikä omat taidot taida riitää eli ajan kanssa selvittelen kuka tuollaisen tekisi ja mieluiten Suomessa kun ei innosta lähettää orkkisjakajaa maailman ääriin. Tarvittaessa tartun tarjoukseen hankkia puslat myös. Jos vaikka ensi talven aikana saisi vanhan kunnostettua niin se olisi mielestäni jo erittäin hyvä saavutus. Sen voi sitten vaihtaa takaisin jos uusi temppuilee.
Thanks. Tomo
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: Uusi virranjakaja?
Moro
Kannattaa tosiaan korjata se vanha.
Itse ajan korjatulla 2 kärkijakajalla hipo malli ja olen todella tyytyväinen.
Tässä ei ole alipaine ennakkoa eikä se sitä kaipaa.
Tuon yksikärkisenkin voi muuttaa 2 kärki versioksi. Siihenkin löytyy osat.
Kun hommaat pusla sarjaa ota se versio missä on ala pusla myös. Niitä ei kaikissa ole paikallaan.
Kannattaa tosiaan korjata se vanha.
Itse ajan korjatulla 2 kärkijakajalla hipo malli ja olen todella tyytyväinen.
Tässä ei ole alipaine ennakkoa eikä se sitä kaipaa.
Tuon yksikärkisenkin voi muuttaa 2 kärki versioksi. Siihenkin löytyy osat.
Kun hommaat pusla sarjaa ota se versio missä on ala pusla myös. Niitä ei kaikissa ole paikallaan.