1965 - Jarruttaessa klonksahtaa

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Tomo
Aktiivi
Auto: Silver Blue Metallic HT -65

1965 - Jarruttaessa klonksahtaa

Viesti Kirjoittaja Tomo »

Jaahas, ensimmäiset ajelut ennen joulua hankkimallani 65 HT:llä. Jarruttaessa silloin tällöin kuuluu klonksahtava ääni, ikäänkuin jokin alustassa liikkuisi tai antaisi periksi.

Kokenut mekaanikko katsoi ja kertoi, että ongelma on ns. Strut Rodien puslissa ja ne siis vaihtoon. Nyt mietin vaihdetaanko tuollaisen ongelman kohdatessa aina myös itse Strut Rodit vai onko ns. peruskorjaus se, että vaihdetaan pelkät puslat? Huomasin myös, että on olemassa säädettäviä malleja mutta minulle taitaa riittää ihan normiosat. Mitäs raati sanoo kannattaako vaihtaa Strut Rodit vai riittääkö pelkkien puslien vaihto? Onko jotain muuta mitä asiasta. pitäisi tietää/älytä?

T. Tomo
starsky
Aina äänessä
Auto: 1966 ht

Re: 1965 - Jarruttaessa klonksahtaa

Viesti Kirjoittaja starsky »

Omassa -66 alkoi myös kolahdella jarruttaessa jokunen vuosi sitten ja oli toiselta puolelta lähtenyt puolikas pusla pois kokonaan. Kyseessä siis tehdasmalliset strud rodit.

Olin yhteen yhteistyökumppanilistan osaliikkeeseen yhteydessä ja sain ainakin sen kuulla, että noita kumeja ei kannata vaihtaa uretaanisiin, koska menee kuulemma katkipoikki nitkutuksessa jossain vaiheessa. Eli tilalle kumiset alkuperäismalliset puslat.

Oma ratkaisu oli hankkia em. vinkkejä antaneesta kaupasta tämmöiset. Ei halvimmat, mutta pääsi lopullisesti eroon kumiongelmista ja paljon helpompi säätää casteria.

Eli originaalia vastaavat puslat tilalle jos ei ole kummempia vaatimuksia ja alkuperäinen ratkaisu riittää.
Late
Aina äänessä
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T

Viesti Kirjoittaja Late »

Sen verran kannattaa niitä tankoja silmäillä että ovat sieltä puslien alta kunnossa, ettei ole hiekan ja ruosteen syömät ja ohentuneet. Ei se kai kovin yleistä ole mutta on niitä nähty ohentuneita, riippuen minkälaisissa olosuhteissa autolla ajettu menneiden vuosikymmenten aikana. Joskus vuonna yksi ja kaksi omassa 69:ssä toinen oli täysin hyvä, toinen selvästi ohentunut ja kuopilla puslan alta. Sitä en osaa sanoa kuinka paljon saa olla ohentunut että on vielä riittävän kestävä, mutta sen omani vaihdoin silloin uuteen
Late

-84 Mustang SVO
Arto65FB
Superpölöttäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Jos ajettavuutta haluat lisää, niin vaihdat ne SorT tai jonkun muun uniball-virityksiin. Eli strut rodin tehtävä on pitää alatukivarsi pituussuunnassa paikallaan mutta sallia ylösalas-liike. No, sehän ei kumipuslilta kauhean hyvin onnistu.

https://streetortrack.com/suspension/fr ... trut-rods/
https://www.dazecars.com/dazed/adjustable.html
http://www.totalcontrolproducts.com/strut.html

Jos cruisailu on tärkeämpää kuin kurvailu, niin uudet kumipuslat ja homma valmis. Toi Laten vanhojen strut rodien kunnon tarkistus tietty. Mulla oli joku ihme patentti, joka oli alkanut syömään toista tankoa just niin kuin Latekin kuvaili. Kuva löytyy jostain vanhasta Coraanista.
Tomo
Aktiivi
Auto: Silver Blue Metallic HT -65

Viesti Kirjoittaja Tomo »

Kiitos vastauksista! Tutkin nyt varsien kunnot ja pohdin sitten ostanko pelkät kumipuslat, myös varret vai peräti augreidaus. Mun tapauksessa voinee puslat ja tarvittaessa varret riittää.

T. Tomo
1223
Addikti
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moro

Jos laitat vakio osat niin multa löytyy koko paketti uusilla puslilla.
Vastaa Viestiin