Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Fordin omat moottorinohjaukset ovat helposti muokattavissa, ja ohjainlaitteiden ominaisuudet ovat monipuoliset. Verrattuna muihin moottorinohjauksiin kustannuksetkin ovat kohtuulliset, Megasquirt tee-se-itse ohjainlaite on lähimpänä hinnaltaan, mutta ominaisuuksiltaan paljon vaatimattomampi.
EEC-4:ssä on vaihdekohtaiset kierrosluvun ja vääntömomentin rajoitukset, ja joissain malleissa nakutustunnistus. EEC-5 on uudempana sukupolvena kehittyneempi. Imusarjan tilavuutta voidaan ohjata, sylinterikohtaiset sytytysohjaukset ym. EEC-5 sukupolvi on tullut Mustangiin vuonna 1996. EEC-4 on OBD-1 standardin mukainen ja itsediagnoosi on epätarkempi. EEC-5 on OBD-2 standardia, EOBD (eli eurooppalainen standardi) on versio tästä. OBD-2 yksinkertaistaa vikakoodin lukua, yhdellä laitteella voidaan tarkastaa kaikkien OBD-2 ja EOBD autojen moottorin koodit. EEC-4 ja 5 kattavat Fordit 80 luvun lopulta n. vuoteen 2005. Uudemmissa autoissa ei ole enää ohjelmointiporttia johon voi liittää ulkoisen laitteen tai muistipiirin. Niitä voidaan säätää esim SCT:n laitteistolla.
Ford on suunnitellut EEC 4 ja 5 ohjainlaitteet niin että niiden säätäminen on mahdollista melko yksinkertaisilla laitteilla. Laitteiden hankinnassa on päätettävä ensin minkälaiset muokkaus- ja tiedonkeruuominaisuudet halutaan. Yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto on hankkia Fordin oman ohjelmiston korvaava muistipiiri ja sen ohjelmointiin tarvittava usb-palikka. Lisäksi tarvitaan ohjelmisto jolla muokkaus tehdään. Ohjelmisto tarvitsee vielä tiedostokuvauksen jolla ohjelmistolle kerrotaan mitä muistipaikoissa sijaitsee, ja mitä sen arvot tarkoittaa.
Esim. jonkin muistipaikan sisältö kertoo moottorille onko autossa egr-venttiili. Muistipaikan lukuarvo kertoo tyypin kuten 0= ei ole, 1= sonic-tyyppinen, 2= PFE-tyyppinen. Tiedostokuvaus kertoo säätäjälle mikä numero paikkaan pitää syöttää, tai kertoo suoraan vaihtoehdot.
Kun muokkaus tehdään muistipiirille, muutoksien vaikutus on hankala todeta muuta kuin koeajamalla. Tämä tapa soveltuukin parhaiten jos haluaa mm. poistaa saastelaitteita, muuttaa tyhjäkäynnin arvoja tai muokata kierrosluvun tai vääntömomentin rajoituksia. Tälläisen lastun voi myös tilata ohjelmointitaitoiselta itse asennettavaksi. Vaikutuksia voi itse tarkkailla laajakaista-seos mittarilla ja älypuhelimella sopivalla ohjelmalla (katso Corral 1/2012)
Vaativampaan säätämiseen tarvitaan laite jolla pystyy seuraamaan ohjainlaitteen toimintaa ja antureita reaaliaikaisesti. Näitä ovat esim. Quarterhorse ja Tweecer. Tweecerin hinta sisältää erilliset säätö- ja tiedonkeruuohjelmat. Quarterhorseen on ostettava ohjelma, vaihtoehtoja on ainakin kolme. Suosituin niistä on Binaryeditor joka toimii myös Tweecerin kanssa. Muita on esim. TunerPro ja EEC Editor.
Tiedostokuvauksia näihin ohjelmiin on eritasoisia ja hintaisia, halvimmat ovat ilmaisia. Maksullisten sisältö on laajempi ja sisältää yleensä käyttäjätuen. Itse käytän ohjelmointiin Binaryeditoria ja ostettuja tiedostokuvauksia, sekä tiedonkeruun tulkintaan EEC Analyzer-ohjelmaa. Sekä Tweeceriin että Quarterhorseen voidaan tallentaa useampia versioita eri tarkoituksiin.
Moottorin virityksessä alkuperäisiä osia vaihdetaan tehokkaampiin, niiden ominaisuudet eivät täsmää enää vakio-ohjelmiston säätökarttoihin. Silloin ohjelmistoon tehdään muokkauksia. Suuttimen ja ilmamäärämittarin virtaavuustiedot muutetaan, nokka-akselin vaihto vaatii muutoksia suuttimien avaushetkiin, pakosarjat vaikuttavat happiantureiden reagointinopeuteen, ym. Osia ostettaessa kannattaa selvittää saako viritysosan mukana tarvittavat sähköiset arvot, jotka voidaan syöttää ohjelmaan. Tällä tavoin valmiita arvoja käyttämällä päästään lähemmäksi oikeaa lopputulosta, mutta yleensä aina vaaditaan vielä koeajoa, hienosäätöä ja mittauksia.
Onnistuneen ohjelmiston muokkauksen tuloksena saadaan paremmin toimiva auto, teho paranee, polttoaineen kulutus pienenee. Jos tekee virheitä sytytysennakon ja seoksen suhteen, kovassa kuormituksessa voi tulla moottorivaurio. Muutokset kannattaa tehdä harkiten ja vähän kerrallaan. Moottorin on oltava kaikin puolin myös kunnossa että säädöt onnistuvat. Vuotava imusarja vaikuttaa seokseen, ja voit vahingossa säätämällä luulla korjanneesi vian. Kun vuoto on oikeasti korjattu, säädöt täytyy aloittaa alusta.
Linkkejä: www.moates.net , www.eectuning.org , www.tweecer.com , http://www.eecanalyzer.net
EEC-4:ssä on vaihdekohtaiset kierrosluvun ja vääntömomentin rajoitukset, ja joissain malleissa nakutustunnistus. EEC-5 on uudempana sukupolvena kehittyneempi. Imusarjan tilavuutta voidaan ohjata, sylinterikohtaiset sytytysohjaukset ym. EEC-5 sukupolvi on tullut Mustangiin vuonna 1996. EEC-4 on OBD-1 standardin mukainen ja itsediagnoosi on epätarkempi. EEC-5 on OBD-2 standardia, EOBD (eli eurooppalainen standardi) on versio tästä. OBD-2 yksinkertaistaa vikakoodin lukua, yhdellä laitteella voidaan tarkastaa kaikkien OBD-2 ja EOBD autojen moottorin koodit. EEC-4 ja 5 kattavat Fordit 80 luvun lopulta n. vuoteen 2005. Uudemmissa autoissa ei ole enää ohjelmointiporttia johon voi liittää ulkoisen laitteen tai muistipiirin. Niitä voidaan säätää esim SCT:n laitteistolla.
Ford on suunnitellut EEC 4 ja 5 ohjainlaitteet niin että niiden säätäminen on mahdollista melko yksinkertaisilla laitteilla. Laitteiden hankinnassa on päätettävä ensin minkälaiset muokkaus- ja tiedonkeruuominaisuudet halutaan. Yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto on hankkia Fordin oman ohjelmiston korvaava muistipiiri ja sen ohjelmointiin tarvittava usb-palikka. Lisäksi tarvitaan ohjelmisto jolla muokkaus tehdään. Ohjelmisto tarvitsee vielä tiedostokuvauksen jolla ohjelmistolle kerrotaan mitä muistipaikoissa sijaitsee, ja mitä sen arvot tarkoittaa.
Esim. jonkin muistipaikan sisältö kertoo moottorille onko autossa egr-venttiili. Muistipaikan lukuarvo kertoo tyypin kuten 0= ei ole, 1= sonic-tyyppinen, 2= PFE-tyyppinen. Tiedostokuvaus kertoo säätäjälle mikä numero paikkaan pitää syöttää, tai kertoo suoraan vaihtoehdot.
Kun muokkaus tehdään muistipiirille, muutoksien vaikutus on hankala todeta muuta kuin koeajamalla. Tämä tapa soveltuukin parhaiten jos haluaa mm. poistaa saastelaitteita, muuttaa tyhjäkäynnin arvoja tai muokata kierrosluvun tai vääntömomentin rajoituksia. Tälläisen lastun voi myös tilata ohjelmointitaitoiselta itse asennettavaksi. Vaikutuksia voi itse tarkkailla laajakaista-seos mittarilla ja älypuhelimella sopivalla ohjelmalla (katso Corral 1/2012)
Vaativampaan säätämiseen tarvitaan laite jolla pystyy seuraamaan ohjainlaitteen toimintaa ja antureita reaaliaikaisesti. Näitä ovat esim. Quarterhorse ja Tweecer. Tweecerin hinta sisältää erilliset säätö- ja tiedonkeruuohjelmat. Quarterhorseen on ostettava ohjelma, vaihtoehtoja on ainakin kolme. Suosituin niistä on Binaryeditor joka toimii myös Tweecerin kanssa. Muita on esim. TunerPro ja EEC Editor.
Tiedostokuvauksia näihin ohjelmiin on eritasoisia ja hintaisia, halvimmat ovat ilmaisia. Maksullisten sisältö on laajempi ja sisältää yleensä käyttäjätuen. Itse käytän ohjelmointiin Binaryeditoria ja ostettuja tiedostokuvauksia, sekä tiedonkeruun tulkintaan EEC Analyzer-ohjelmaa. Sekä Tweeceriin että Quarterhorseen voidaan tallentaa useampia versioita eri tarkoituksiin.
Moottorin virityksessä alkuperäisiä osia vaihdetaan tehokkaampiin, niiden ominaisuudet eivät täsmää enää vakio-ohjelmiston säätökarttoihin. Silloin ohjelmistoon tehdään muokkauksia. Suuttimen ja ilmamäärämittarin virtaavuustiedot muutetaan, nokka-akselin vaihto vaatii muutoksia suuttimien avaushetkiin, pakosarjat vaikuttavat happiantureiden reagointinopeuteen, ym. Osia ostettaessa kannattaa selvittää saako viritysosan mukana tarvittavat sähköiset arvot, jotka voidaan syöttää ohjelmaan. Tällä tavoin valmiita arvoja käyttämällä päästään lähemmäksi oikeaa lopputulosta, mutta yleensä aina vaaditaan vielä koeajoa, hienosäätöä ja mittauksia.
Onnistuneen ohjelmiston muokkauksen tuloksena saadaan paremmin toimiva auto, teho paranee, polttoaineen kulutus pienenee. Jos tekee virheitä sytytysennakon ja seoksen suhteen, kovassa kuormituksessa voi tulla moottorivaurio. Muutokset kannattaa tehdä harkiten ja vähän kerrallaan. Moottorin on oltava kaikin puolin myös kunnossa että säädöt onnistuvat. Vuotava imusarja vaikuttaa seokseen, ja voit vahingossa säätämällä luulla korjanneesi vian. Kun vuoto on oikeasti korjattu, säädöt täytyy aloittaa alusta.
Linkkejä: www.moates.net , www.eectuning.org , www.tweecer.com , http://www.eecanalyzer.net
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
tämän artikkelin olen joskus tehnyt Corraliin, laitetaan tännekin
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Pätevätkö nämä myös euro eec-iv moottorin ohjaimiin, esim scorpio 2.9i v6 eec-iv ohjainlaitteella?
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Kyllä, pitää vaan olla strategiatiedosto. Boxissa on 3-4 merkkinen tunniste. Jos valmista ei ole niin sellainen pitää tehdä, vaatii aika paljon osaamista, ei onnistu multa. Joihinkin euro ja aussifordeihin löytyy. Linkeistä löytyy lisää tietoa.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
http://www.efidynotuning.com/
https://eectuning.org/
https://lasotaracing.com/collections/tu ... ng-guide-2
https://www.youtube.com/channel/UCa7d3r ... HOo8L6gswg
https://www.youtube.com/channel/UCkH2fk ... 6-j6xrg_sQ
https://www.youtube.com/channel/UCNyDBT ... a7Q/videos
https://www.youtube.com/channel/UCP_Lcn ... iGoCRT5SCw
https://www.youtube.com/channel/UC6UMj0 ... N8S-aD6M-A
https://www.youtube.com/channel/UCPwXCS ... FPSHDkPFdw
tuossa hyviä tietolähteitä, osa käyttää eri laitteita tai on säätämisen yleistä oppia. Säätötapoja on monia, noissakin asiat menee ristiin. Efidynotuning on paras ilmainen tietolähde, mutta käyttää tosi paljon muista poikkeavia tapoja.
https://eectuning.org/
https://lasotaracing.com/collections/tu ... ng-guide-2
https://www.youtube.com/channel/UCa7d3r ... HOo8L6gswg
https://www.youtube.com/channel/UCkH2fk ... 6-j6xrg_sQ
https://www.youtube.com/channel/UCNyDBT ... a7Q/videos
https://www.youtube.com/channel/UCP_Lcn ... iGoCRT5SCw
https://www.youtube.com/channel/UC6UMj0 ... N8S-aD6M-A
https://www.youtube.com/channel/UCPwXCS ... FPSHDkPFdw
tuossa hyviä tietolähteitä, osa käyttää eri laitteita tai on säätämisen yleistä oppia. Säätötapoja on monia, noissakin asiat menee ristiin. Efidynotuning on paras ilmainen tietolähde, mutta käyttää tosi paljon muista poikkeavia tapoja.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Ai niin, Fordit saa käymään etanolilla ilman muutosohjainlaitteita. Kunhan suuttimet ja pa-pumppu riittää.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Moates.net on lopettanut, eli Quarterhorse ja J3-muistimodulien valmistus on loppu. Eniten haittaa on tietysti EEC4 ohjainlaitteella oleville autoille, johon voi joutua vaihtamaan koko moottorinohjauksen. Itse saan vielä tehtyä EEC5 ja uudemmat, joissa alkuperäinen boksi on ohjelmoitavissa.
Myös Ebay lopettaa päästömanipulointiin vaikuttavien laitteiden myynnin.
Eiköhän nyt vastaiskuna oteta niin paljon tehoja autoista kuin niistä saa
Myös Ebay lopettaa päästömanipulointiin vaikuttavien laitteiden myynnin.
Eiköhän nyt vastaiskuna oteta niin paljon tehoja autoista kuin niistä saa

#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Jaa mitä tarttee tehdä et toi onnistuu, mä oon harkinnu eFlexPlussan ostooPappacosworth kirjoitti: ↑17 Maalis 2022, 13:19 Ai niin, Fordit saa käymään etanolilla ilman muutosohjainlaitteita. Kunhan suuttimet ja pa-pumppu riittää.

Mulla siis 3.7 V6 vm 2012... en tiiä ton ecu mallia ees

-69 Ht / 302 4v HO / Toploader / 8" / aito suomiauto
-12 Coupe V6 Premium, Grabber Blue
-12 Coupe V6 Premium, Grabber Blue
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
eiköhän tuo ole omalla ohjainlaitteella, jolla vain muutetaan suuttimen aukioloaikoja etanolille sopivaksi. Ei siis ole viritystä, eikä varmaankaan toimi viritetyssä kovin hyvin.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Ei varsinaisesti virittämistä, mutta tässä on taistellut pojan 1998 SVT Contourin kanssa, joka alkoi temppuilemaan ajonestonsa kanssa. Välillä toimii ongelmitta, välillä ei lähde käyntiin lainkaan. Joskus riittää kun on virrat päällä 30 sekuntia ja sitten pois ja käynnistää. Ilmat kun kylmeni ei enää sekään toimi.
IDS:llä on tutkittu koodit ja poissuljettu kytkimen katkaisin ohittamalla, virtalukon antenni vaihtamalla toiseen ja avain koodaamalla uusi.
Oikeastaan jäljjelle jää PCM tai johtosarja.
Nyt kysymys on, pystyykö IDS:llä poistamaan koko ajoneston, ei jaksaisi vaihtaa PCM:ää, ellei ole pakko.
Ihan heti en löytänyt siihen keinoa, mutta meniskö modulin uudelleen ohjelmoinnin alta?
IDS:llä on tutkittu koodit ja poissuljettu kytkimen katkaisin ohittamalla, virtalukon antenni vaihtamalla toiseen ja avain koodaamalla uusi.
Oikeastaan jäljjelle jää PCM tai johtosarja.
Nyt kysymys on, pystyykö IDS:llä poistamaan koko ajoneston, ei jaksaisi vaihtaa PCM:ää, ellei ole pakko.
Ihan heti en löytänyt siihen keinoa, mutta meniskö modulin uudelleen ohjelmoinnin alta?
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
IDS ei auta kun kyseessä ns. pakollinen asia. Ohjelmasta sen voi saada pois mun vehkeillä, tarttee vaan moottorin ohjainlaitteen tunnistekoodin. Siitä voi varmistaa onko mahdollista.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Näkeekö tällä:
Module ID 0X1F8F
Part number XS2FUB
Strategy KHAI5
PCM_FILENAME KHAI5G3
Vai pitääkö lukea PCM:n tarroista?
Vaikuttaa olevan PATS tyyppivika Contoureissa, sisarmalli Mondeo ei näytä olevan yhtä hankala.
Module ID 0X1F8F
Part number XS2FUB
Strategy KHAI5
PCM_FILENAME KHAI5G3
Vai pitääkö lukea PCM:n tarroista?
Vaikuttaa olevan PATS tyyppivika Contoureissa, sisarmalli Mondeo ei näytä olevan yhtä hankala.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Mulla on tiedostokuvaus tuohon, ja parametreistä löytyy "alternate pats switch" joka on muokattavissa. laitan yv.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 21
- Liittynyt: 12 Elo 2019, 09:02
- Auto: Ford Mustang 1965 HT 5.0HO
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
Moi!
Sain vihdoin hankittua A9L mun tekniikan vaihtoon. Tähän asti menty L1C tietsikalla.
Eli 1965 mussessa 5.0 HO 1991 Thunderbirdstä.
Ei EGR eikä muita saastekamoja. Ei katteja egr, ilmapumppua yms.
70mm Accufab kaasuläppä ja 73 mm Ismo MAF. Vakio suuttimet.
GT40 imusarja.
Kannet tehty (180 cfm with 0,4" valve open and 187 with 0,5" valve open), 1,7 rocker arms.
5 asteen ennakko nokassa
Pitkät peltisarjat -> lamdat noin 80cm koneesta.
Tietsikan mukana tuli moates F3V2 ja nyt pitäisi tietää miten sitä voi muokata.
Vakio mussen kartta / tiedostokuvaut tai joku voisi olla kiva lähtökohta. Mistä voisi löytää?
Millä ohjelmalla ja mikä kytkentä tarvitaan ohjelmointiin? Mulla ei ole piuhaa.
Marko
Sain vihdoin hankittua A9L mun tekniikan vaihtoon. Tähän asti menty L1C tietsikalla.
Eli 1965 mussessa 5.0 HO 1991 Thunderbirdstä.
Ei EGR eikä muita saastekamoja. Ei katteja egr, ilmapumppua yms.
70mm Accufab kaasuläppä ja 73 mm Ismo MAF. Vakio suuttimet.
GT40 imusarja.
Kannet tehty (180 cfm with 0,4" valve open and 187 with 0,5" valve open), 1,7 rocker arms.
5 asteen ennakko nokassa
Pitkät peltisarjat -> lamdat noin 80cm koneesta.
Tietsikan mukana tuli moates F3V2 ja nyt pitäisi tietää miten sitä voi muokata.
Vakio mussen kartta / tiedostokuvaut tai joku voisi olla kiva lähtökohta. Mistä voisi löytää?
Millä ohjelmalla ja mikä kytkentä tarvitaan ohjelmointiin? Mulla ei ole piuhaa.
Marko
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Ford EEC-4 ja EEC-5 moottoriohjauksen muokkaaminen: miten pääset alkuun.
eiköhän kaikki olennainen ollut alkupään viesteissä. Muistikamman ohjelmointiin tarttet Jaybird modulin, voi saada vielä coretuning.net kaupasta. Samasta paikasta voi ostaa Binary Editor ohjelman lisenssin, tai käyttää Tunerpro Rt ohjelmaa, 40$ vapaaehtoinen maksu kehittäjälle. Eectuning sivusto BE:lle ja efidynotuning sivusto Tunerprolle.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/