Köyhän miehen 4-linkki?
Köyhän miehen 4-linkki?
Tuli tällainen idea mieleen, että onko järkeä ja kaipaisin perusteluita, miksei olisi?
Ajatuksena muuttaa perä coilovereille teettämällä vankempi monoleaf/puoli, mutta vain etummainen lehtiosa, ilman akselin taaempaa jousipakkaa, eli monoleaf-pätkät ei toimisi enää jousena, vaan ikäänkuin köyhän miehen nelilinkin aisoina traction barsejen kans ja sivuttaistuennan hoitaa Panhartti.
Etuja: Korkeussäätö + muut coiloverien edut ja renkaat ei hiestä lehtijousiin kantatessa, koska taaempaa lehtaria ei enää ole ja etummaista pätkää voisi kaventaa renkaan sisäreunan kohdalta.
Haittoja: ?
Ajatuksena muuttaa perä coilovereille teettämällä vankempi monoleaf/puoli, mutta vain etummainen lehtiosa, ilman akselin taaempaa jousipakkaa, eli monoleaf-pätkät ei toimisi enää jousena, vaan ikäänkuin köyhän miehen nelilinkin aisoina traction barsejen kans ja sivuttaistuennan hoitaa Panhartti.
Etuja: Korkeussäätö + muut coiloverien edut ja renkaat ei hiestä lehtijousiin kantatessa, koska taaempaa lehtaria ei enää ole ja etummaista pätkää voisi kaventaa renkaan sisäreunan kohdalta.
Haittoja: ?
Re: Köyhän miehen 4-linkki?
Aina pitää muistaa Colin Chapmanin sanonta: Any suspension will do, if you don't let it (do suspension).
Minkälainen ylätuenta sen sijaan, mielellään yksi linkki akselin yläpuolelta? Vaikka kabiiniin kardaanitunnelin päälle. Ja kuppipenkit taaksekin, eihän siellä ole kuin kaksi paikkaa muutenkaan.
Periaatteessa et edes tarvitse Panhardia, jos laitat alsa- (Delalum) tai nylon puslat lehtijousen etulinkkiin. Mutta laittaisin kumipuslat ja säädettävän Panhardin (Mayer esmes), saat roll centerin alemmas, (esim TCP:n roll center on akselin alapuolella, kurkkaa joskus Homerin perää, hmm, that wasn't what I meant).
Minkälainen ylätuenta sen sijaan, mielellään yksi linkki akselin yläpuolelta? Vaikka kabiiniin kardaanitunnelin päälle. Ja kuppipenkit taaksekin, eihän siellä ole kuin kaksi paikkaa muutenkaan.
Periaatteessa et edes tarvitse Panhardia, jos laitat alsa- (Delalum) tai nylon puslat lehtijousen etulinkkiin. Mutta laittaisin kumipuslat ja säädettävän Panhardin (Mayer esmes), saat roll centerin alemmas, (esim TCP:n roll center on akselin alapuolella, kurkkaa joskus Homerin perää, hmm, that wasn't what I meant).
Re: Köyhän miehen 4-linkki?
Panhartti on jo, kun lukisit aloituksein, ja ihan jopa Maierin viimeisin MOD3.
Eli ideana taotuttaa paksumpi lehtarinpätkä korista akseliin, jota voi kaventaa 335mm renkaan kohdalta (kun ei se muuhalta hiestä) ja pituussäädettävät Shelby traction barsit ovat normi paikallansa; uretaanipuslat korinkorvissa ja uniballssit akselin päässä. Lehtijousen/takoaisan silmukassa olisi alsapuslat, kuten on jo toki nyt Calvertin monoleafeissa.
Mistä voisi tulla mahdollisia ongelmia?
Eli ideana taotuttaa paksumpi lehtarinpätkä korista akseliin, jota voi kaventaa 335mm renkaan kohdalta (kun ei se muuhalta hiestä) ja pituussäädettävät Shelby traction barsit ovat normi paikallansa; uretaanipuslat korinkorvissa ja uniballssit akselin päässä. Lehtijousen/takoaisan silmukassa olisi alsapuslat, kuten on jo toki nyt Calvertin monoleafeissa.
Mistä voisi tulla mahdollisia ongelmia?
Viimeksi muokannut micow, 18 Maalis 2021, 18:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Köyhän miehen 4-linkki?
Ilman Panharttia, moinen kyhäys ei olisi edes mahdollinen, koska lehtijouset on ikäänkuin sahattu poikki akselin takaa, eikä koko takapakkaa oo olemassakaan!
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Re: Köyhän miehen 4-linkki?
En ymmärrä miksi pitäisi säilyttää mono leafit akselin etupuolella jos coil overit laitat. Tynkä joisien tilalle vain sopivan mittaiset alatukivarret, mielummin pituussäädettävät. Äläkä laita mitään kumipuslia, vähintään nylonia, tai jos haluat irroittaa paikat hampaista niin uniballit.
Haittoja en keksi 4-linkistä kuin vittuilu pussihousumiehiltä. ( :
Haittoja en keksi 4-linkistä kuin vittuilu pussihousumiehiltä. ( :
Viimeksi muokannut JYK-90, 18 Maalis 2021, 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Köyhän miehen 4-linkki?
JOs ei jaksa ite rakentaa, niin sitten bolt on paketti, vaikkapa SOT:lta.
viritys mitä kuvailet ei mene varmasti edes leimalta läpi. Yllättäen Taiston linjoilla tässä
Coiloverit
Alalinkit
Panhard(tai watts)
Ylä linkki tai kaksi. (tai torque arm)
Siinä se paketti on, jos ei halua lehtijousia.
viritys mitä kuvailet ei mene varmasti edes leimalta läpi. Yllättäen Taiston linjoilla tässä

Coiloverit
Alalinkit
Panhard(tai watts)
Ylä linkki tai kaksi. (tai torque arm)
Siinä se paketti on, jos ei halua lehtijousia.
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Köyhän miehen 4-linkki?
Tuo rinnastetaan jousitustavan muutokseksi ja siihen rakenne muuyos säännöissä sanotaan
"Ajoneuvon alkuperäisen jousitustyypin saa muuttaa muutossarjalla, jonka tulee olla kiinnikkeitä lukuun ottamatta tehdasvalmisteinen ja soveltua muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon."
Lehtijousi tarvii olla koko pituinen, lisä jousen saa asentaa. Näin ralliautoihinkin tekevät että lehtijousi jätetään muodonvuoksi paikoilleen, se vaan muokataan käytännössä niin löysäksi ettei kanna autoa. Sitten "lisä jouseksi" asennetaan coiloverit mitkä todellisuudessa toimivat pää jousina/iskareina
"Ajoneuvon alkuperäisen jousitustyypin saa muuttaa muutossarjalla, jonka tulee olla kiinnikkeitä lukuun ottamatta tehdasvalmisteinen ja soveltua muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon."
Lehtijousi tarvii olla koko pituinen, lisä jousen saa asentaa. Näin ralliautoihinkin tekevät että lehtijousi jätetään muodonvuoksi paikoilleen, se vaan muokataan käytännössä niin löysäksi ettei kanna autoa. Sitten "lisä jouseksi" asennetaan coiloverit mitkä todellisuudessa toimivat pää jousina/iskareina
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: Köyhän miehen 4-linkki?
Aloituksessa ei ollut mainintaa, että Panhard on jo hankittu. Ongelmia voi tulla siitä, että elämme kolmiulotteisessa maailmassa, jossa nelilinkki tarjoaa ylimääräisen rajoitteen. Suoraan ajossa se ei ole ongelma, mutta jos on mutkia matkassa, niin voi olla.micow kirjoitti: ↑18 Maalis 2021, 00:05 Panhartti on jo, kun lukisit aloituksein, ja ihan jopa Maierin viimeisin MOD3.
Eli ideana taotuttaa paksumpi lehtarinpätkä korista akseliin, jota voi kaventaa 335mm renkaan kohdalta (kun ei se muuhalta hiestä) ja pituussäädettävät Shelby traction barsit ovat normi paikallansa; uretaanipuslat korinkorvissa ja uniballssit akselin päässä. Lehtijousen/takoaisan silmukassa olisi alsapuslat, kuten on jo toki nyt Calvertin monoleafeissa.
Mistä voisi tulla mahdollisia ongelmia?
Re: Köyhän miehen 4-linkki?
En oo ajanu talven aikana parannetulla lehtariperällä vielä metriäkään ja tämoli urkintakysely, voisiko tuollaisen pätkästyn version tehdä, jos lehtijousien kans tulee tilaongelmia esim. radalla kovasti kantatessa. Kiitos kaikille neuvoista/infosta!