-70 jousi/alustamuutokset
-70 jousi/alustamuutokset
Kaipaisin kokemuksia Jousi/ kallistuksenvaimenninmuutoksista -70 Sportsroof mustangiin. Tekniikka 351W/alukannet/C4/9" 3.00. Motti ja systeemit on ajateltu maantiejoon,ei niinkään pikalähtöihin,tehostajat autossa on ja 16" 225/50 renkaat.
Nyt takavakaajaa ei ole,edessä alkuperäräinen,iskarit uudet mutta alkuperäiset.Auto on koko lepakko ajaa vaikka puslat ym on suht hyvät.
Jenkit myy sarjoja joissa 1"lasku ja 600LBs jouset ja napakammat 1"madaltavat takana. Kommentteja /kokemuksia näistä kiitos
Nyt takavakaajaa ei ole,edessä alkuperäräinen,iskarit uudet mutta alkuperäiset.Auto on koko lepakko ajaa vaikka puslat ym on suht hyvät.
Jenkit myy sarjoja joissa 1"lasku ja 600LBs jouset ja napakammat 1"madaltavat takana. Kommentteja /kokemuksia näistä kiitos
Takavakaaja helpotti ainakin minulla motariajoa tai miksi sitä ykköstien mutkaista osuutta sanookin. Siinä on aika kaarteita ja asfaltissa isoja laakeita monttuja siellä täällä. Perä heijasi aika paljon löysillä takajousilla noista montuista ja sellainen kun sattui juuri mutkan kohdalle, niin ei ollut kiva fiilis motarivauhdissa.
Maantieajoon laittaisin jotain tuollaista
1 vakaajat: 1" eteen ja 3/4" tai 5/8" taakse, jompikumpi pää vaikka säädettävänä
2 jouset: eteen n. 500-600 lbs per inch ja taakse n. 100lbs (en nyt löytänyt Eatonin orgisjousien speksejä, nehän vaihteli jostain 60-150lbs auton ja varusteiden mukaan)
3 vaimentimet Konit
4 mahdollisesti taakse vielä panhard tanko pitämään akselia sivusuunnassa paikallaan, niin voit pitää lehtijousen etusilmukassakin kumipuslia
5 Arning-pudotus, eli ylätukivarsien kiinnitysreikiä tuuma alemmas.
Sitten pyöränkulmat, casteria niin paljon kuin saat, camber 0- -0.5 astetta ja aurausta n. 3mm
Maantieajoon laittaisin jotain tuollaista
1 vakaajat: 1" eteen ja 3/4" tai 5/8" taakse, jompikumpi pää vaikka säädettävänä
2 jouset: eteen n. 500-600 lbs per inch ja taakse n. 100lbs (en nyt löytänyt Eatonin orgisjousien speksejä, nehän vaihteli jostain 60-150lbs auton ja varusteiden mukaan)
3 vaimentimet Konit
4 mahdollisesti taakse vielä panhard tanko pitämään akselia sivusuunnassa paikallaan, niin voit pitää lehtijousen etusilmukassakin kumipuslia
5 Arning-pudotus, eli ylätukivarsien kiinnitysreikiä tuuma alemmas.
Sitten pyöränkulmat, casteria niin paljon kuin saat, camber 0- -0.5 astetta ja aurausta n. 3mm
Juurikin näin. Alemmaskin voi puottaa, mutta sitten tarvitaan yläpällojen ja -tukivarsien väliin kiilapaloja tai rallimallin ylätukivarret, joissa yläpallon kulmaa on muutettu että nivel olisi luonnollisessa asennossa isommallakin laskulla.SR 70 kirjoitti:mutta onko homma yksinkertaisesti niin että ylätukivarren kiinnityspiste runkoon lasketaan 1" alas poraamalla uudet reiät ja romut kiinni.
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Ainakin ´64-´66 Mustangeissa nuo uudet reiät tulevat myös hiukan taaemmaksikin.musse67 kirjoitti:Juurikin näin. Alemmaskin voi puottaa, mutta sitten tarvitaan yläpällojen ja -tukivarsien väliin kiilapaloja tai rallimallin ylätukivarret, joissa yläpallon kulmaa on muutettu että nivel olisi luonnollisessa asennossa isommallakin laskulla.SR 70 kirjoitti:mutta onko homma yksinkertaisesti niin että ylätukivarren kiinnityspiste runkoon lasketaan 1" alas poraamalla uudet reiät ja romut kiinni.
Jos en ihan väärin muista niin1/8 tuuma taaksepäin ja tuuma alas niin siihen uudet reiät.
-Jukka-
67-70 reiät tippuu vain alemmas, vanhemmissa myös tosiaan tuon 1/8" taemmas.Jukka kirjoitti:Ainakin ´64-´66 Mustangeissa nuo uudet reiät tulevat myös hiukan taaemmaksikin.
Jos en ihan väärin muista niin1/8 tuuma taaksepäin ja tuuma alas niin siihen uudet reiät.
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Aikaisemmin aiheesta.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=2030
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=670
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=127
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=2030
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=670
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=127
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Paluuta vanhaan aiheeseen ; nyt on autossa alla edessä 7/8 ja takana 3/4 vakaajat,molemmat uretaanipuslilla ,takajousissa uretaanit ja konit joka kulmassa. Näillä systeemeillä käytös alkoi asettua mutta ohjaus on edelleen pirun äkkinäinen (orggis tehostaja). Kulmat on säädetty viime kesänä, auraus 3 mm, Caster -1aste, camber 0 astetta.Kysymyksiä;
-225/50-16 rengastus on aika pureva, pitäisikö kulmia muuttaa ja mihin. Vanhan Corralin numeron tavasin mutten oikein saanut tolkkua.
-etujousien lanka on 15,5 mm mikähän lie jäykkyys, 18,3 mm jouset on jemmassa mutta meneekö jo jäykäksi,ostin käytettynä joten niistäkään ei ole tarkempia tietoja,pituus 13" ,takana orggis 4 lehtinen (veltohkot)
Mihin suuntaan ruuvaillaan ?
-225/50-16 rengastus on aika pureva, pitäisikö kulmia muuttaa ja mihin. Vanhan Corralin numeron tavasin mutten oikein saanut tolkkua.
-etujousien lanka on 15,5 mm mikähän lie jäykkyys, 18,3 mm jouset on jemmassa mutta meneekö jo jäykäksi,ostin käytettynä joten niistäkään ei ole tarkempia tietoja,pituus 13" ,takana orggis 4 lehtinen (veltohkot)
Mihin suuntaan ruuvaillaan ?
Kaupan ostoskärryissä on paljon negatiivista casteria ja nehän pyörii äkkinäisesti, eli pitäisi päästä posiitiiviseen jotain +2 astetta voisi olla hyvä alku.SR 70 kirjoitti:mutta ohjaus on edelleen pirun äkkinäinen (orggis tehostaja). Kulmat on säädetty viime kesänä, auraus 3 mm, Caster -1aste, camber 0 astetta.Kysymyksiä;
Vanhan Corralin numeron tavasin mutten oikein saanut tolkkua.
-etujousien lanka on 15,5 mm mikähän lie jäykkyys, 18,3 mm jouset on jemmassa mutta meneekö jo jäykäksi,ostin käytettynä joten niistäkään ei ole tarkempia tietoja,pituus 13" ,takana orggis 4 lehtinen (veltohkot)
Mihin suuntaan ruuvaillaan ?
Nyt ei ole jousikaavaa messissä, mutta veikkaanpa noiden jousien olleen myynnissä ns. 620lbs jousina, mutta olevan oikeast jotain 550lbs. Ihan kohtuulliset. Nuo 18,3 lienevät jotain 650-680lbs. Ja nää arviot siis ihan lonkalta, eli kunhan laskee ne ulos, niin saattaa hovissa muuttua.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Ylätukivarsista.SR 70 kirjoitti:Muistelen että viime kesänä kun haettiin kulmia niin reaktiotangoista loppui säädöt eikä päästy kuin-1 ast Casteriin, mistä säätövaraa lisää ?
Shimmejä pois takaa tai shimmejä lisää eteen. Niin kuin tehdään 65-66 etupäässä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Itse laitoin eteen 620lbs vieterit ja taakse vakiohkot lehdet kun joku neuvoi että jäykillä takajousilla sisäkaarteen pyörä sutii koko ajan. Etupää toimii vakiovakaajalla upeasti elikkä on täysin huomaamaton, pehmeä, tukeva ja kallistelematon. Takapää kyykkää isoissa heitoissa tosi syvään ja tuntuu muutenkin olevan "eriparia" eleettömän etupään kanssa. Taas uunotettiin meikäläistä. Kokeilen kuitenkin vielä säätää takavaimennuksen jäykemmälle. Takajousien vaihto saatanallisen tiukoilla uretaanipuslilla on niin syvältä ettei viitti huvikseen kokeilla.
1966 HT 347 Stroker
68 Cougarin etupää kuin myös takapää on vastaavanlainen kuin 68 Mustangissa ja muutosten vaikutukset saman suuntaiset.KooKoo kirjoitti:no nyt kun aiheeseen on taas päästy, niin kertokaas joka tietää, onko -68 cougarin etupään geometria samanlainen kuin -68 mussen, elikkäs saadaanko vastaavat vaikutukset ajo-ominaisuuksiin myös sisarmalliin tuo muutos tekemällä????
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.