-70 jousi/alustamuutokset

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

-70 jousi/alustamuutokset

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

Kaipaisin kokemuksia Jousi/ kallistuksenvaimenninmuutoksista -70 Sportsroof mustangiin. Tekniikka 351W/alukannet/C4/9" 3.00. Motti ja systeemit on ajateltu maantiejoon,ei niinkään pikalähtöihin,tehostajat autossa on ja 16" 225/50 renkaat.
Nyt takavakaajaa ei ole,edessä alkuperäräinen,iskarit uudet mutta alkuperäiset.Auto on koko lepakko ajaa vaikka puslat ym on suht hyvät.

Jenkit myy sarjoja joissa 1"lasku ja 600LBs jouset ja napakammat 1"madaltavat takana. Kommentteja /kokemuksia näistä kiitos
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Takavakaaja helpotti ainakin minulla motariajoa tai miksi sitä ykköstien mutkaista osuutta sanookin. Siinä on aika kaarteita ja asfaltissa isoja laakeita monttuja siellä täällä. Perä heijasi aika paljon löysillä takajousilla noista montuista ja sellainen kun sattui juuri mutkan kohdalle, niin ei ollut kiva fiilis motarivauhdissa.

Maantieajoon laittaisin jotain tuollaista
1 vakaajat: 1" eteen ja 3/4" tai 5/8" taakse, jompikumpi pää vaikka säädettävänä
2 jouset: eteen n. 500-600 lbs per inch ja taakse n. 100lbs (en nyt löytänyt Eatonin orgisjousien speksejä, nehän vaihteli jostain 60-150lbs auton ja varusteiden mukaan)
3 vaimentimet Konit
4 mahdollisesti taakse vielä panhard tanko pitämään akselia sivusuunnassa paikallaan, niin voit pitää lehtijousen etusilmukassakin kumipuslia
5 Arning-pudotus, eli ylätukivarsien kiinnitysreikiä tuuma alemmas.

Sitten pyöränkulmat, casteria niin paljon kuin saat, camber 0- -0.5 astetta ja aurausta n. 3mm
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

Kiitos vinkeistä, Arning (Shelby?) muutoksesta löytynee tietoa täältäkin mutta onko homma yksinkertaisesti niin että ylätukivarren kiinnityspiste runkoon lasketaan 1" alas poraamalla uudet reiät ja romut kiinni.

Eri valmistajien / toimittajien jousista/vakaajista kokemukset kiinnostaa.
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

SR 70 kirjoitti:mutta onko homma yksinkertaisesti niin että ylätukivarren kiinnityspiste runkoon lasketaan 1" alas poraamalla uudet reiät ja romut kiinni.
Juurikin näin. Alemmaskin voi puottaa, mutta sitten tarvitaan yläpällojen ja -tukivarsien väliin kiilapaloja tai rallimallin ylätukivarret, joissa yläpallon kulmaa on muutettu että nivel olisi luonnollisessa asennossa isommallakin laskulla.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

musse67 kirjoitti:
SR 70 kirjoitti:mutta onko homma yksinkertaisesti niin että ylätukivarren kiinnityspiste runkoon lasketaan 1" alas poraamalla uudet reiät ja romut kiinni.
Juurikin näin. Alemmaskin voi puottaa, mutta sitten tarvitaan yläpällojen ja -tukivarsien väliin kiilapaloja tai rallimallin ylätukivarret, joissa yläpallon kulmaa on muutettu että nivel olisi luonnollisessa asennossa isommallakin laskulla.
Ainakin ´64-´66 Mustangeissa nuo uudet reiät tulevat myös hiukan taaemmaksikin.
Jos en ihan väärin muista niin1/8 tuuma taaksepäin ja tuuma alas niin siihen uudet reiät.
-Jukka-
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Jukka kirjoitti:Ainakin ´64-´66 Mustangeissa nuo uudet reiät tulevat myös hiukan taaemmaksikin.
Jos en ihan väärin muista niin1/8 tuuma taaksepäin ja tuuma alas niin siihen uudet reiät.
67-70 reiät tippuu vain alemmas, vanhemmissa myös tosiaan tuon 1/8" taemmas.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

Paluuta vanhaan aiheeseen ; nyt on autossa alla edessä 7/8 ja takana 3/4 vakaajat,molemmat uretaanipuslilla ,takajousissa uretaanit ja konit joka kulmassa. Näillä systeemeillä käytös alkoi asettua mutta ohjaus on edelleen pirun äkkinäinen (orggis tehostaja). Kulmat on säädetty viime kesänä, auraus 3 mm, Caster -1aste, camber 0 astetta.Kysymyksiä;
-225/50-16 rengastus on aika pureva, pitäisikö kulmia muuttaa ja mihin. Vanhan Corralin numeron tavasin mutten oikein saanut tolkkua.
-etujousien lanka on 15,5 mm mikähän lie jäykkyys, 18,3 mm jouset on jemmassa mutta meneekö jo jäykäksi,ostin käytettynä joten niistäkään ei ole tarkempia tietoja,pituus 13" ,takana orggis 4 lehtinen (veltohkot)

Mihin suuntaan ruuvaillaan ?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

SR 70 kirjoitti:mutta ohjaus on edelleen pirun äkkinäinen (orggis tehostaja). Kulmat on säädetty viime kesänä, auraus 3 mm, Caster -1aste, camber 0 astetta.Kysymyksiä;

Vanhan Corralin numeron tavasin mutten oikein saanut tolkkua.
-etujousien lanka on 15,5 mm mikähän lie jäykkyys, 18,3 mm jouset on jemmassa mutta meneekö jo jäykäksi,ostin käytettynä joten niistäkään ei ole tarkempia tietoja,pituus 13" ,takana orggis 4 lehtinen (veltohkot)

Mihin suuntaan ruuvaillaan ?
Kaupan ostoskärryissä on paljon negatiivista casteria ja nehän pyörii äkkinäisesti, eli pitäisi päästä posiitiiviseen jotain +2 astetta voisi olla hyvä alku.

Nyt ei ole jousikaavaa messissä, mutta veikkaanpa noiden jousien olleen myynnissä ns. 620lbs jousina, mutta olevan oikeast jotain 550lbs. Ihan kohtuulliset. Nuo 18,3 lienevät jotain 650-680lbs. Ja nää arviot siis ihan lonkalta, eli kunhan laskee ne ulos, niin saattaa hovissa muuttua.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

Muistelen että viime kesänä kun haettiin kulmia niin reaktiotangoista loppui säädöt eikä päästy kuin-1 ast Casteriin, mistä säätövaraa lisää ?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

SR 70 kirjoitti:Muistelen että viime kesänä kun haettiin kulmia niin reaktiotangoista loppui säädöt eikä päästy kuin-1 ast Casteriin, mistä säätövaraa lisää ?
Ylätukivarsista.
Shimmejä pois takaa tai shimmejä lisää eteen. Niin kuin tehdään 65-66 etupäässä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Itse laitoin eteen 620lbs vieterit ja taakse vakiohkot lehdet kun joku neuvoi että jäykillä takajousilla sisäkaarteen pyörä sutii koko ajan. Etupää toimii vakiovakaajalla upeasti elikkä on täysin huomaamaton, pehmeä, tukeva ja kallistelematon. Takapää kyykkää isoissa heitoissa tosi syvään ja tuntuu muutenkin olevan "eriparia" eleettömän etupään kanssa. Taas uunotettiin meikäläistä. Kokeilen kuitenkin vielä säätää takavaimennuksen jäykemmälle. Takajousien vaihto saatanallisen tiukoilla uretaanipuslilla on niin syvältä ettei viitti huvikseen kokeilla.
1966 HT 347 Stroker
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

Samantyyppiset oireet oireet on tässäkin, perä on löysähkö mutta siihen täytyy palata kun aika antaa myöten. Konit veivasin vasta alle ja niiden säätely on kesken, jätin aika löysälle alkuun molemmat päät,noin 1/2 kierrosta löysimmästä asennosta.
Avatar
KooKoo
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar 501 -68
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja KooKoo »

no nyt kun aiheeseen on taas päästy, niin kertokaas joka tietää, onko -68 cougarin etupään geometria samanlainen kuin -68 mussen, elikkäs saadaanko vastaavat vaikutukset ajo-ominaisuuksiin myös sisarmalliin tuo muutos tekemällä????
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

KooKoo kirjoitti:no nyt kun aiheeseen on taas päästy, niin kertokaas joka tietää, onko -68 cougarin etupään geometria samanlainen kuin -68 mussen, elikkäs saadaanko vastaavat vaikutukset ajo-ominaisuuksiin myös sisarmalliin tuo muutos tekemällä????
68 Cougarin etupää kuin myös takapää on vastaavanlainen kuin 68 Mustangissa ja muutosten vaikutukset saman suuntaiset.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin