Jurina voimansiirrosta
-
- Aktiivi
- Viestit: 30
- Liittynyt: 24 Helmi 2014, 17:19
- Auto: Ford Mustang Ht Coupe Grande vm.1969
Mustang Shelby Gt 500 Convertible vm. 2007
Jurina voimansiirrosta
S197 V8 automaatin voimansiirrosta kuluu jurinaa 40-50km/h välillä noin 5km/h nopeusalueella.
Jurina kuuluu riippumatta onko vetopäällä vai ei, myöskään eri vaihteet/kierrosalueet eivät vaikuta ääneen.
Autolla on nyt ajettu noin 200 tkm ja tunnen auton historian 3 vuoden ajalta.
Autoon oli vaidettu perävälitys Jenkeissä, ennen kuin se tuli noin vuotta sitten Suomeen.
Perästä kului tuolloin voimakas ulina moottorijarrutuksessa 60-80km/h välillä.
Asiaa tutkitiin tarkastamalla vetopyörästön hampaiden kosketuskulmat ja kardaanintukilaakeri ja ristikot.
Tarkastuksen yhteydessä havaittiin pinjonin laakerissa väljyyttä.
Pinjonin mutteri avattiin sekä kiristettiin uudestaan, tosin purkamatta perää muuten. Kiristyksen teki ammatikseen voimansiirtoja korjannut kaveri.
Tällä toimenpiteellä perä saattiin lähes äänettömäksi. Etupyörän laakerit/navat on vaidettu noin 3000km sitten.
Nyt talvisäilytyksen jälkeen perään vaidettiin uudet 75-140 öljyt ja noin 100km ajon jälkeen tämä jurina alkoi kuulua.
Mikä mahtaisi olla jurinan todennäköisin aiheuttaja, pinjonin laakeri, takapyörän laakeri...?
Löytyykö Kouvolan lähialueelta ketään, joka voisi paikalistaa jurinan aiheuttajan ja tehdä tarvittavan korjauksen?
Jurina kuuluu riippumatta onko vetopäällä vai ei, myöskään eri vaihteet/kierrosalueet eivät vaikuta ääneen.
Autolla on nyt ajettu noin 200 tkm ja tunnen auton historian 3 vuoden ajalta.
Autoon oli vaidettu perävälitys Jenkeissä, ennen kuin se tuli noin vuotta sitten Suomeen.
Perästä kului tuolloin voimakas ulina moottorijarrutuksessa 60-80km/h välillä.
Asiaa tutkitiin tarkastamalla vetopyörästön hampaiden kosketuskulmat ja kardaanintukilaakeri ja ristikot.
Tarkastuksen yhteydessä havaittiin pinjonin laakerissa väljyyttä.
Pinjonin mutteri avattiin sekä kiristettiin uudestaan, tosin purkamatta perää muuten. Kiristyksen teki ammatikseen voimansiirtoja korjannut kaveri.
Tällä toimenpiteellä perä saattiin lähes äänettömäksi. Etupyörän laakerit/navat on vaidettu noin 3000km sitten.
Nyt talvisäilytyksen jälkeen perään vaidettiin uudet 75-140 öljyt ja noin 100km ajon jälkeen tämä jurina alkoi kuulua.
Mikä mahtaisi olla jurinan todennäköisin aiheuttaja, pinjonin laakeri, takapyörän laakeri...?
Löytyykö Kouvolan lähialueelta ketään, joka voisi paikalistaa jurinan aiheuttajan ja tehdä tarvittavan korjauksen?
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Jurina voimansiirrosta
Jos 2 osainen kardaani niin tukilaakeri myös mahdollinen kohde
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Jurina voimansiirrosta
...ja se pinionin mutterikin on voinut löystyä uudestaan. Laitetiinko liimalla?
-
- Aktiivi
- Viestit: 30
- Liittynyt: 24 Helmi 2014, 17:19
- Auto: Ford Mustang Ht Coupe Grande vm.1969
Mustang Shelby Gt 500 Convertible vm. 2007
Re: Jurina voimansiirrosta
… juu liimalla laitettiin.
Jenkkifoorumeiden perusteella jurina tuolla nopeusalueella viittaisi ristikkoniveleen.
Pitänee tarkastaa ne ensimmäisenä?
Jenkkifoorumeiden perusteella jurina tuolla nopeusalueella viittaisi ristikkoniveleen.
Pitänee tarkastaa ne ensimmäisenä?
-
- Aktiivi
- Viestit: 30
- Liittynyt: 24 Helmi 2014, 17:19
- Auto: Ford Mustang Ht Coupe Grande vm.1969
Mustang Shelby Gt 500 Convertible vm. 2007
Re: Jurina voimansiirrosta
Jurinan/tärinän aiheuttajaksi paikallistettu kardaani. Mitä olette mieltä, kannattaako kunnostaa?Jos kannataa kuka niitä kunnostaa? Vai ostaako ehjän käytetyn tilalle?
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla