Anonymous kirjoitti:
Pahus soikoon 4 vannetta soikeana. Onko tuo arkipäivää 17" vanteiden kohdalla vai oliko Jyväskylän soraränneillä osuutta asiaan? Pelottaa vain ajatuskin siitä että millionbucks vanteet ovat soikeina kesän ajelun jälkeen.
En oikein usko että kovaa ajamalla vanteita saisi "rikki". Jo ensimmäisen renkaanvaihtoni tehdessä siellä 40tkm tienoilla kun vaihdoin alkuperäiset gummit noihin misukoihin, oli muistaakseni kaksi vannetta kieroja sen verran että koneessa pyöriessä näki. Toinen vähän pahemmin kuin toinen. (Nyt se pahiten kierona oleva vanne lienee juuri tuo joka ensimmäisessä rengasvaihdossa oli näkyvimmin kiero.)
Ei ole mitenkään epätavallista että alkuperäiset OEM-alumiinivanteet ovat hieman kierot jo uudessa autossa tehtaalla auton alle iskettäessä. Itselleni on todennäköisesti käynyt juuri näin ja näin oli myös asia kaverini alkuperäisissä '89 corveten 17" vanteissa. Ongelma ei niinkään ole kiinni tietystä tuumakoosta, vaan OEM-aluvanteiden valmistajien laaduttomuudesta. Ja nuo aluvanteet tuppaavat kieroutumaan lisää entisestään ajan kuluessa.
Vastaan tähän nyt samalla tuohon uraherkkyyskysymykseen uusien renkaiden kohdalla mitä käsiteltiin naapuriketjussa:
Verrattuna Michelineihin, nuo uudet alle lyödyt GoodYear F1 GS-D3:t vähensivät uraherkkyyttä järjettömästi sen perusteella mitä muutaman kilometrin suhasin länsiväylää. Myös mukavuus parani huomattavasti. En kyllä huomannut kysyä että millaisia rengaspaineita poijjaat gummeihin tyrkkäsivät, mutta Michelinit paineilla 2.7-2.8 baria olivat ihan eri planeetalta ja vaativat paljon enemmän kaitsemista moottoritiellä. Pitänee oottaa tässä pari päivää että rengasrasva kuivuu niin voi antaa noille uusille fillareille vähän enemmän Rankaisua niin tiedetään tuliko mukavuusextrat suorituskyvyn kustannuksella. En kuitenkaan usko, sillä sen verran hyvät arvosanat tuo fillari on saanut suorituskykykategorioista:
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... e+F1+GS-D3
Ja mitä tulee noihin toleranssikierouksiin, niin luulenpa että renkaanvaihtajasetä tarkoitti lähinnä juuri tehdasuusien vanteiden kieroustoleransseja, mistä ne kolme ei olisi mennyt läpi. Kun kaksi kierointa vannetta laitettiin taka-akselille ja kaksi suorinta eteen, poistui rattiin asti tuntuva tärinä täysin enkä takapuolellakaan mitään tärinöitä tunne noilla uusilla gummeilla. Ja tuon auton alustalla ne pitäisi kyllä tuntea jos niistä haitaksi asti olisi. Joten tilanne kuulostaa pahemmalta kuin mitä todellisuudessa on. Vaan uudet vanteet ajattelin joka tapauksessa ostaa, jos ei muusta syystä niin siitä että nuo alkuperäiset GT+ optiovanteet eivät ole häävin näköiset.
Anonymous kirjoitti:
Autokivitilahan möi Laajavuoren pihassa 17x8 "bullit" vanteita n. 200+ € kappale hintaan. Heidän kauttaan voisi kysäistä. Suoraan jenkkilästäkin toki voi tilata, mutta jos saat valmiiksi kierot / väärät vanteet niin vaihtoruljanssi voi muodostua hankalaksi. Tällöin kotimainen toimittaja tuntuu mukavammalta - antaa heidän tapella valmistajien kanssa

Juu, tuo takuun helppous tässä onkin syynä miksi ajattelin asiaa kysäistä täältä, vaikka juuri tuosta AFS-wheels nimisestä puljusta olen kuullut pelkkää hyvää. Kaverini tilasi tuolta rengas/vannepaketin jossa tuli mukana valmiiksi kiero dummloppi. Hoisivat vaihdon ja ottivat selvää missäpäin pk-seutua löytyisi se juuri heille kelpaava huipputekninen (lue. sikahintainen) renkaantasapainotuskone ja maksoivat uuden renkaan vanteellelaiton, tasapainotuksen ja auton allelaiton kyseiselle firmalle asiakkaan puolesta, toiselle puolelle maailmaa. Luonnollisesti hoitivat itse myös kaikki muut kulut mitä hommasta aiheutui. Talkin' 'bout asiakaspalvelua.
PS. Auto Kivitilalaisia paikalla? Vai pitääkö sinne muka SOITTAA ja esittää tyhmää?

Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.