Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen
Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen
Alkuperäisten tehostamattomien rumpujarrujen kanssa tarvitaan todella kovaa jalkatyötä ja pysähtyminen vaatii matkaa. Oletteko laittaneet pelkkiin rumpuihin tehostinta? Onko pelkästä pääsylinterin uusimisesta kaksipiiriseksi apua?
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Re: Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen
Komppaan Kaaraa, levyt eteen, niin ajamisesta tulee pykälän hauskempaa. Toisaalta, onhan Cadillacilla Huhta vetänyt Historic LeMansissa rumpujarruilla. Mutta syynä luokituspaperit. Ja parin mutkan jälkeen jarrutus tehdään vaihtamalla pienemmälle.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen
Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että kunnossa olevat rumpujarrut toimivat oikein mainiosti normaaliajossa. Rumpujarruissa on lisäksi itsetehostumisilmiö, eli jos paikat puhtaana ja kaikki säädetty kuntoon, niin pitäisi kyllä pelata ok.
Oletko availlut rummut ja tarkistanut, että ei ole jarrunestevuotoja/perässä öljyvuotoa + levyt kunnossa ym. ?
Jarrunesteetkin kannattanee vaihtaa, jos ei ole edellisestä vaihtoajankohdasta tietoa.
Re: Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen
Katsastuksessa kesällä auton jarruissa eri pyörien kesken ei ole ollut mitään eroja, joten en usko vuotoihin. Lisäksi auto kulkee jarrutuksessa todella suoraan, ei vetele mihinkään päin. Katsastin juuri rumpujarrullisen Volvo PV:n, jonka tehostamattomat jarrut kyllä ottaa aivan eri lailla, mutta jarrujen ero samalla akselilla hipoo 30%:a ja se kyllä tuntuu jarrutuksessa vetelynä. Poljinvoimaa pv:ssä tarvitaan murto-osa Mustangin vastaavasta.
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen
Eihän vaan olisi käynyt niin että rummut sorvattu, mutta kengät alkuperäisen halkaisijan mukaiset? Eli kenkä ottaa kiinni vain osalta pituudestaan. Oli nimittäin aikanaan omassa 69:ssa vastaava juttu, jarruteho todella heikko. Kenkiä sitten muokkaamalla saatiin tilanne korjattua paremmaksi. Tosin tehokkaksi noita Mussen perusrumpuja ilman tehostinta ei saa millään. Kyllä ne oli hyvillä renkailla ja kuivalla asfaltilla maantienopeuksissa lähes lukkiutumattomat jarrut.
Vieläkin naureskeltu 20 vuoden takaisille muistoille kun kerran todistettavasti saatiin jarrut vauhdissa asfaltilla lukkoon. Tapahtumapaikkana oli Ahveniston moottorirata ja 20-vuotiaiden optimismillä ja kuolemattomuuden tunteella lähdettiin vakiomussella rataa kokeilemaan Fomoco-day:ssä. Rempattu 302 veti mukavan tuntuisesti Escortiin tottunutta kaveria sen varikkosuoran jälkeisen tiukan ylämäen ylös mutta nyppylän jälkeinen alamäkimutka tuli sitten liiankin nopeasti vastaan. Onneksi oli penkin selkänojan saranat tukevat, nimittän sen verran reippaasti kaveri otti tukea selkänojasta hypätessään jarrupedaalille että siinä olisi varmaan moni penkki retkahtanut... Avoimesta ikkunasta kuului sekunnin tai pari lukkiutuneen renkaan ulinaa ja mutkasta selvittiin. Tätä ainutkertaista elämystä on sitten moneen kertaan muisteltu vanhempina ja "viisaampina"

Vieläkin naureskeltu 20 vuoden takaisille muistoille kun kerran todistettavasti saatiin jarrut vauhdissa asfaltilla lukkoon. Tapahtumapaikkana oli Ahveniston moottorirata ja 20-vuotiaiden optimismillä ja kuolemattomuuden tunteella lähdettiin vakiomussella rataa kokeilemaan Fomoco-day:ssä. Rempattu 302 veti mukavan tuntuisesti Escortiin tottunutta kaveria sen varikkosuoran jälkeisen tiukan ylämäen ylös mutta nyppylän jälkeinen alamäkimutka tuli sitten liiankin nopeasti vastaan. Onneksi oli penkin selkänojan saranat tukevat, nimittän sen verran reippaasti kaveri otti tukea selkänojasta hypätessään jarrupedaalille että siinä olisi varmaan moni penkki retkahtanut... Avoimesta ikkunasta kuului sekunnin tai pari lukkiutuneen renkaan ulinaa ja mutkasta selvittiin. Tätä ainutkertaista elämystä on sitten moneen kertaan muisteltu vanhempina ja "viisaampina"

Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen
Meidän vanhuksessa on tehostetut rumpujarrut, olleet tehtaalta asti.
Poljinvoima on pieni, mutta muuten jarrut ottaa vähän miten sattuu....
Tuo miten sattuu ei liity tehostukseen, vaan rummut on jo pikkuisen heikohkot
Poljinvoima on pieni, mutta muuten jarrut ottaa vähän miten sattuu....
Tuo miten sattuu ei liity tehostukseen, vaan rummut on jo pikkuisen heikohkot
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen
Jarrut tuli sitten päivitettyä, tehostin ja levyt eteen. Tehostimen asennuksessa ei ole liikaa tilaa, konepelti pois, niin mahtui paremmin laittamaan ruuvit tai mutterit paikoilleen. Levyt meni heittämällä paikoilleen ja talvitestissä on todettu todella hyväksi ratkaisuksi.
KariO
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
Mustang 66, HD 2018, Sertao 2014
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Mustang 66, rumpujarrujen tehostaminen
Rupesivat aika hyvin toimimaan yhteen, kun laitoin uudet rummut ja sylinterit.
Vielä on pöydällä pääsylinterin tiivistesarja.....
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi