302 Imusarjan pultit
302 Imusarjan pultit
Mitkä mahtaa olla 302:n imusarjan kiinnityspulttien mitat?
3/8 UNC?? pituus??
Onnistuisihan se ottaa vanhat malliksi kun lähtee pulttikauppaan, mutta olisi mukavampi ostaa uudet varmasti käypäset pultit valmiiksi niin purku ja kasasus onnistuisi yhdellä rupeamalla.
Löytyykö jostakin muutenkin tietoa siitä minkä kokoisia pultteja/muttereita missäkin kohtaa konetta käytetään. Ei ainakaan korjausoppaasta sitä tietoa löydä.
Olisi aina mukavampi kun pystyisi etukäteen hommaamaan sopivat, niin ei tartte jättää vehkeitä levälleen jonkun yksittäisen pultin takia.
3/8 UNC?? pituus??
Onnistuisihan se ottaa vanhat malliksi kun lähtee pulttikauppaan, mutta olisi mukavampi ostaa uudet varmasti käypäset pultit valmiiksi niin purku ja kasasus onnistuisi yhdellä rupeamalla.
Löytyykö jostakin muutenkin tietoa siitä minkä kokoisia pultteja/muttereita missäkin kohtaa konetta käytetään. Ei ainakaan korjausoppaasta sitä tietoa löydä.
Olisi aina mukavampi kun pystyisi etukäteen hommaamaan sopivat, niin ei tartte jättää vehkeitä levälleen jonkun yksittäisen pultin takia.
If you don't care where you are, you ain't lost.
Toinen vaihtoehto on tilata suoraan esim. ARP:in tai AMK:n pulttisarja.
http://amkproducts.com/Ford_Master_Kits.asp
http://www.arp-bolts.com/ARP_2005CatFin ... rk.id2.pdf
Jälkimmäisessä on paljon metallurgia for dummies -tietoa.
http://amkproducts.com/Ford_Master_Kits.asp
http://www.arp-bolts.com/ARP_2005CatFin ... rk.id2.pdf
Jälkimmäisessä on paljon metallurgia for dummies -tietoa.
Ehdottomasti osa on sellaisia, jotka on perusteltua ostaa valmiina sarjana.
Mutta osalle pulteista (jotka nyt ei mitään rakettitieteitä tarvitse) tuntuu vaan tulevan suhteettoman suuri arvon nousu kun ne asetellaan pahvin päälle nätisti riviin ja vedetään vakuumimuovi päälle jos vertaa siihen, että vastaavan tavaran saa pulttikaupasta.
Mutta osalle pulteista (jotka nyt ei mitään rakettitieteitä tarvitse) tuntuu vaan tulevan suhteettoman suuri arvon nousu kun ne asetellaan pahvin päälle nätisti riviin ja vedetään vakuumimuovi päälle jos vertaa siihen, että vastaavan tavaran saa pulttikaupasta.
If you don't care where you are, you ain't lost.
Yksi vaihtoehto on otaa mallikappaleet mukaan pultikauppaan ja etsiä sopivat tilallle, tai mitata kotona / tallilla tarvittavien pultien pituudet tehdä lista ja mennä pulttikauppann ja tehdä tilaus lähimmäksi sopivista pulteista. Näin joutuu tekemään hieman töitä ja ehkä useamman reissun pulttikauppaan mutta onnistuu.
Kannattaa vielä kysyä http://www.tuumacid.com/ varmaan toimittaa sopivan sarjan kerralla kotiin.
Kannattaa vielä kysyä http://www.tuumacid.com/ varmaan toimittaa sopivan sarjan kerralla kotiin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: 302 Imusarjan pultit
Olisikos jollakin tiedossa niitä mittoja?
Taitaa postin kautta tilatessa olla pelkät kulut jo enemmän kuin koko satsi paikallisesta pulttikaupasta.
Taitaa postin kautta tilatessa olla pelkät kulut jo enemmän kuin koko satsi paikallisesta pulttikaupasta.

If you don't care where you are, you ain't lost.
Re: 302 Imusarjan pultit
Eipä noita pultien mittoja taida ihan helposti mistään opuksesta löytyä. Onhan ne tullut joskus mitattua vaan ei ko. lapua enää tallella. Joudut varmaan itse mitaamaan.9K92F kirjoitti:Olisikos jollakin tiedossa niitä mittoja?
Taitaa postin kautta tilatessa olla pelkät kulut jo enemmän kuin koko satsi paikallisesta pulttikaupasta.
Jos lähetyskulut tuntuu korkeilta niin paljonko maksaa muutama reissu paikalliseen pulttikauppaan.
Valitettavasti vastaavaa tavaraa EI SAA pulttikaupasta.9K92F kirjoitti:Mutta osalle pulteista (jotka nyt ei mitään rakettitieteitä tarvitse) tuntuu vaan tulevan suhteettoman suuri arvon nousu kun ne asetellaan pahvin päälle nätisti riviin ja vedetään vakuumimuovi päälle jos vertaa siihen, että vastaavan tavaran saa pulttikaupasta.:
Nuo moottorin pulttisarjat ei mielestäni maksa kohtuutomasti, kun huomioi, että kaiki pultit on olemassa oikean pituisina ja paksuisina laadukkaina ja puhtaina.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: 302 Imusarjan pultit
Yllätys yllätys, niin moneen kertaan referoitu kirja: How to Rebuild Small Block Ford Engines, by Tom Monroe...9K92F kirjoitti:Löytyykö jostakin muutenkin tietoa siitä minkä kokoisia pultteja/muttereita missäkin kohtaa konetta käytetään. Ei ainakaan korjausoppaasta sitä tietoa löydä.
Tuostahan noita 3/8x2" ZIPL HEX 8.8 -pultteja on napsittu suoraan hyllystä imusarjoja kiinnittämään. Joku joskus lisäsi haastetta ja halusi koneeseensa rosterisena ja 6-kolona, erilaisia pitkin konetta...öljypohjaan, venakoppaan, jakopään kanteen jne.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: 302 Imusarjan pultit
457 kirjoitti:Valitettavasti vastaavaa tavaraa EI SAA pulttikaupasta.9K92F kirjoitti:Mutta osalle pulteista (jotka nyt ei mitään rakettitieteitä tarvitse) tuntuu vaan tulevan suhteettoman suuri arvon nousu kun ne asetellaan pahvin päälle nätisti riviin ja vedetään vakuumimuovi päälle jos vertaa siihen, että vastaavan tavaran saa pulttikaupasta.:
Nuo moottorin pulttisarjat ei mielestäni maksa kohtuutomasti, kun huomioi, että kaiki pultit on olemassa oikean pituisina ja paksuisina laadukkaina ja puhtaina.
Mitähän erikoista on pulteissa joilla imusarja, vesipumppu, termarinkoppa, venttiilikopat yms hilppeet niputetaan koneeseen kiinni?
Kyllä minulla on ollut käsitys, että ei noihin mitään tieteitä tarvitse, että ne pysyy kasassa.
Enhän minä nyt kuitenkaan kannenpultiksi ole mitään rautakaupan kierretankoa laittamassa.
If you don't care where you are, you ain't lost.
Re: 302 Imusarjan pultit
Esimerkisi se erikoisuus, jos sinun kone olisi alunperin tai edellisen remontin yhteydessä kasattu ARP:n rosteri pulteilla niin et nyt kyselisi mistä saisi uudet pultit ruostuneiden ja hapertuneiden tilalle. Enkä oikein usko että pultikaupan halpis pulteilla saadaan juuri se oikea ja tasainen momentti imusarjan, vesipumpun, termarinkopan ym pulteihin. Jos ehkä ensimmäisellä kerralla niin ei kuitenkaan toisella.9K92F kirjoitti:Mitähän erikoista on pulteissa joilla imusarja, vesipumppu, termarinkoppa, venttiilikopat yms hilppeet niputetaan koneeseen kiinni?
Kyllä minulla on ollut käsitys, että ei noihin mitään tieteitä tarvitse, että ne pysyy kasassa.
Mutta jos olet rakentamassa kiertopalkintoa tai hetken huumaa konetta niin mikä tahansa pulti käy, millikierrekin menee vähänmatkaa ja pitää vehkeen kasassa niin ettei osat tipu.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Juu, en ole kisamoottoria tekemässä.
Ja ihan omaan käyttöautoon eikä kiertopalkinnoksi.
Taitaa tuossa nytkin olla kiinni vielä kokoonpanotehtaan laittamat Grade 5 patarautaiset pultit vuodelta ´79. Miksi en luottaisi sellaisiin kun tehdaskin on niin tehnyt.
Mulle riittää jos ne seuraavat kestää edes puoletkin siitä kun nuo alkuperäiset.
Edit:
Ja toivottavasti tuollaista käyttöritsan konetta ei tartte yhtenään availla ja niputtaa.
Ja ihan omaan käyttöautoon eikä kiertopalkinnoksi.
Taitaa tuossa nytkin olla kiinni vielä kokoonpanotehtaan laittamat Grade 5 patarautaiset pultit vuodelta ´79. Miksi en luottaisi sellaisiin kun tehdaskin on niin tehnyt.
Mulle riittää jos ne seuraavat kestää edes puoletkin siitä kun nuo alkuperäiset.
Edit:
Ja toivottavasti tuollaista käyttöritsan konetta ei tartte yhtenään availla ja niputtaa.
If you don't care where you are, you ain't lost.
Re: 302 Imusarjan pultit
KiitosPony kirjoitti:Tuostahan noita 3/8x2" ZIPL HEX 8.8 -pultteja on napsittu suoraan hyllystä imusarjoja kiinnittämään.
If you don't care where you are, you ain't lost.
Niin sitä hämääntyy...5/16 on oikea. Oiskohan pitänyt lukea tuosta kirjasta...joka muuten sanoo tässä kohtaa, että pultti on Grade 8 5/16 x 2.1/4. Siis 8.8:ia kovempi, ja hiukkasen reilu 2". Mutta noilla nurkilla on kirjootusvihreitäkin tuossa kirjassa(kin).
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
ARP-154-2001 $19.88
Brand: ARP Automotive Racing Products
Product Line: ARP Chromemoly Intake Manifold Bolt Kits
Thread Size: 5/16-18 in.
Washer Included: Yes
Head Style: External hex
Fastener Style: Bolt
Fastener Finish: Black oxide
Fastener Material: Chromemoly
Quantity: Sold as a kit.
Notes: Uses 3/8 in. socket.
Bolts, Intake Manifold, Chromemoly, Black Oxide, Hex Head, Ford, 221-302/351W, Kit
TAI
ARP-454-2001 $23.95
Brand: ARP Automotive Racing Products
Product Line: ARP Stainless Steel Intake Manifold Bolt Kits
Thread Size: 5/16-18 in.
Washer Included: Yes
Head Style: External hex
Fastener Style: Bolt
Fastener Finish: Natural
Fastener Material: Stainless steel
Quantity: Sold as a kit.
Notes: Uses 3/8 in. socket.
Bolts, Intake Manifold, Stainless Steel, Natural, Hex Head, Ford, Small Block, Kit
Niin 5/16 ja 2" eikä noi ARP:n pultit kovin kallita ole vaikka kutiiste kelmuun onkin pakattu ja onhan niissä teräs pikatkin mukana.
Brand: ARP Automotive Racing Products
Product Line: ARP Chromemoly Intake Manifold Bolt Kits
Thread Size: 5/16-18 in.
Washer Included: Yes
Head Style: External hex
Fastener Style: Bolt
Fastener Finish: Black oxide
Fastener Material: Chromemoly
Quantity: Sold as a kit.
Notes: Uses 3/8 in. socket.
Bolts, Intake Manifold, Chromemoly, Black Oxide, Hex Head, Ford, 221-302/351W, Kit
TAI
ARP-454-2001 $23.95
Brand: ARP Automotive Racing Products
Product Line: ARP Stainless Steel Intake Manifold Bolt Kits
Thread Size: 5/16-18 in.
Washer Included: Yes
Head Style: External hex
Fastener Style: Bolt
Fastener Finish: Natural
Fastener Material: Stainless steel
Quantity: Sold as a kit.
Notes: Uses 3/8 in. socket.
Bolts, Intake Manifold, Stainless Steel, Natural, Hex Head, Ford, Small Block, Kit
Niin 5/16 ja 2" eikä noi ARP:n pultit kovin kallita ole vaikka kutiiste kelmuun onkin pakattu ja onhan niissä teräs pikatkin mukana.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.