Mielenkiintoista! Varmaan valtaosa meistä SN95-kuskeista ajaa alkuperäisillä 20+ vuotiailla damppereilla miettimättä asiaa sen enempää.
Ostin muutama vuosi sitten Chevyyn ATI Super Damperin, joka on orkkista paljon parempi tekele. Asennusohjeiden huoltovälitaulukko oli herättävä, ja luulen, että se jollain tavalla myös viittaa muihinkin valmisteisiin orkkiksesta aftermarketteihin.
Eli katu ja drag -koneisiin (alle 800hp) vulkanointi pitäisi uusia 10v välein. Yli 800hp, ahdettu tai NOS joka vuosi (riippumatta tehosta). Jostain syystä niiden 5.5" dampereille on sitten ihan eri huoltotaulukko (400hp 5v, 400-600hp 2-3v, yli 600hp joka vuosi).
Jopa siis "high tech" damperit pitäisi huoltaa ainakin 10v välein, koska gummi kovettuu/hapertuu ja menettää vaimennuskykynsä. Mitenköhän lienee orkkisdampperit, joissa on pyritty säästämään valmistusvaiheessa mahdollisimman paljon? No, jokatapauksessa 20v kohdalla niiden vaimennuskyky täytyy olla jo merkittävästi heikentynyt uuteen verrattuna.
Tässä asia, jota ehkä kantisi itse kunkin pohtia ihan perus/ylläpitohuolto -ajatuksella. Vähän hankala homma muttei lopulta mitenkään ihmeen kallis.
Dampperin vaihto SN95 1994 5.0 GT
Re: Dampperin vaihto SN95 1994 5.0 GT
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73