17" vanteet musseen
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
17" vanteet musseen
Kysytäänpäs täältä tiedon mekasta, että millaisia kokemuksia mustangien omistajilla on 17" tai isommista vanteista autoissaan? Erityisenä mielenkiinnon kohteena on '64 1/2 - '73 autojen omistajien kokemukset, uudemmistakin kokemukset tervetulleita. Eräästä kuuluistasta mustangista kuului (Fun Runin kunniaksi) soraääniä, eli isot vanteet/matalat renkaat vetelevät ja ajaminen käy työstä. Kateellisten puhetta vai raakaa faktaa? Onko kenenkään musse hyvä ajaa isoilla vanteilla?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
1. sukupolven Mustangeissa oli 13" tai enemmänkin 14x5"/6"/7" tuuman vanteet, paitsi joissakin malleissa ja optiona 15x7" Magnum-vanteet (tosin näitäkin oli olemassa 14x6" tai 14x7" koossa) ja joissakin Mach:ssa peltiset 15x7" vanteet erikoisoptiona. Shelbyissäkin 14x6" tai 15x6" tai 15x7" vanteet. Täten autot oli suunniteltu tuon kokoluokan vanteille.
Täten isommat vanteet (=siis käytännössä matalammalla profiililla) ei kai anna oleellista parempaa ajettavuutta käytännössä, ainakaan Suomen hiekka-, ura- tai mukulakiviteillä ? Myönnän kyllä, että itse en ole kokeillut. Ulkonäköasiat taasen on mielestäni täysin makuasioita.
Täten isommat vanteet (=siis käytännössä matalammalla profiililla) ei kai anna oleellista parempaa ajettavuutta käytännössä, ainakaan Suomen hiekka-, ura- tai mukulakiviteillä ? Myönnän kyllä, että itse en ole kokeillut. Ulkonäköasiat taasen on mielestäni täysin makuasioita.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Tähdennetään kysymystä sen verran että ajatus olisi ajaa em. musseilla yli 200km/h nopeuksia, joten mielenkiinnosta kyselen 17" tai isoimmilla varustettujen mustangien ajo-ominaisuuksia/omituisuuksia. Mieluusti en lähde 15*7 vanteelle sovitetulla 275/60 renkaalla ajeleen yli 200km/h nopeuksia, silloin rengastuksen pitää toimia, eikä erityisemmin hetkua - tämä puolustaisi matalaprofiilista rengasta isolla vanteella.
Ulkonäkö on täysin makuasia, kärrynpyörä look kammoksuttaa muskelilookista pitävää, kuten minua, joten se siitä ulkonäöstä. Ajo-ominaisuudet lähinnä kiinnostaa.
Kiteytettynä; "jos pitää ajaa lujaa niin minkälaisilla renkailla?"
Ulkonäkö on täysin makuasia, kärrynpyörä look kammoksuttaa muskelilookista pitävää, kuten minua, joten se siitä ulkonäöstä. Ajo-ominaisuudet lähinnä kiinnostaa.
Kiteytettynä; "jos pitää ajaa lujaa niin minkälaisilla renkailla?"
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Itellä on alla -66:ssa 225-50-15 edessä ja 225-60-15 takana (oli alunperin molemmat 60...
Tuntuu jo melkoisen jämäkältä tolla profiililla. 2000 vuoden bemussa oli 225-50-16, joka oli loistava ajettava suuremmissakin nopeuksissa.
En ihan heti menis 50 profiilia matalampiin... Sulla toi renkaan kehä on kuitenkin vähän isompi kuin earlyissä? Eli profiili 17 tuuman renkaassakaan ei ihan hirveen matala ole.
Tuntuu jo melkoisen jämäkältä tolla profiililla. 2000 vuoden bemussa oli 225-50-16, joka oli loistava ajettava suuremmissakin nopeuksissa.
En ihan heti menis 50 profiilia matalampiin... Sulla toi renkaan kehä on kuitenkin vähän isompi kuin earlyissä? Eli profiili 17 tuuman renkaassakaan ei ihan hirveen matala ole.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Niitä saa jopa 18" tuumaisina...Jukka kirjoitti:Eikös noita Magnum 500-vanteitakin saa nykyään aika isoina?
Saisko peräti 16 tuumaisina?
Ne ainakin sopisivat tyyliltään vanheempaankin autoon.
Niihin ainakin saisi sellaisia kummipyöriä millä voi päästää vaikka vähän kovempaakin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Michelinin pilot MXX3:t kokoluokkaa 255/40-17 aiheuttavat kyllä melkoista vetelyä, saa olla tarkkana suomen hyväkuntoisilla ja vähäuraisilla moottoriteillä joita pidetään huippukunnossa kaikella tällä järjettömällä verotuksella.
Huomenna tulee samaa kokoa olevat GoodYear F1 GS-D3:t. Saa nähdä vaikuttaako asiaan. Itselläni on tosin melkoisesti negatiivista kamppeeriakin, muistaakseni -1.5 tai -1.8, joten sekin vaikuttaa uraherkkyyteen.
Mutta kompromisseistahan on kyse. Jos haluat ajaa isoa kovaa, niin mutkissa kuin suorallakin, tarvitset tuon profiililuokan fillaria. Omassa koslassa matka-ajomukavuus rupee olemaan kohdillaan vasta kolminumeroisissa luvuissa ja parhaimmillaan noin 170-180km/h:ssa. Mutta mutkaisilla ja urattomilla maanteillä ajamisen nautinto, ohjaustuntuma ja kontrolli on omassa puntarissani kaiken mukavuusmiinuksen arvoista.
Mitä tulee tuosta suurempiin vannekokoihin ja pienempiin profiileihin, niin en olekaan enää yhtään niin varma tavoitetaanko sellaisella valinnalla juuri mitään etua suorituskyvyn puolesta. Mukavuus kyllä rupeaa kärsimään yhä radikaalimmin. Ja lompakko. 18" vanteet ja matalaprofiilirenkaat maksavat mansikoita 17" verrattuna (toistaiseksi).

Huomenna tulee samaa kokoa olevat GoodYear F1 GS-D3:t. Saa nähdä vaikuttaako asiaan. Itselläni on tosin melkoisesti negatiivista kamppeeriakin, muistaakseni -1.5 tai -1.8, joten sekin vaikuttaa uraherkkyyteen.
Mutta kompromisseistahan on kyse. Jos haluat ajaa isoa kovaa, niin mutkissa kuin suorallakin, tarvitset tuon profiililuokan fillaria. Omassa koslassa matka-ajomukavuus rupee olemaan kohdillaan vasta kolminumeroisissa luvuissa ja parhaimmillaan noin 170-180km/h:ssa. Mutta mutkaisilla ja urattomilla maanteillä ajamisen nautinto, ohjaustuntuma ja kontrolli on omassa puntarissani kaiken mukavuusmiinuksen arvoista.
Mitä tulee tuosta suurempiin vannekokoihin ja pienempiin profiileihin, niin en olekaan enää yhtään niin varma tavoitetaanko sellaisella valinnalla juuri mitään etua suorituskyvyn puolesta. Mukavuus kyllä rupeaa kärsimään yhä radikaalimmin. Ja lompakko. 18" vanteet ja matalaprofiilirenkaat maksavat mansikoita 17" verrattuna (toistaiseksi).
Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.
Minulla on ollut 17" (Compomotive) vanteet -67 Mustangissa jo vuosia eikä sen ajaminen ole mitenkään työlästä. Vanteet ovat leveydeltään 7" edessä ja 7,5" takana. Rengastus on vastaavasti 215/50 edessä ja 235/45 takana. Renkaat ovat Pirellin P-zerot ja ne toimivat erinomaisesti. Auto on uraherkempi kuin aikaisemmilla vanteilla/renkailla, mutta ehdottomasti parempi ajaa...ainakin minun käytössä. Asvalttipaikkojen kohollaan olevat reunat auton kulkusuunnassa ovat olleet ehdottomasti hankalempia paikkoja ajaa verrattuna esim. normaaleihin uriin Suomen teillä. Auton alustalla, rengaspaineilla ja ohjauskulmilla on myös suuri vaikutus auton käyttäytymiseen erityisesti matalilla/ herkästi reagoivilla renkailla...
17 x 8 kokoiset tarvikevanteet pyörii alla.
Original 17 x 8 vanteita odotellaan yhä.
Ja renkaina Good Yearin Eagle F1-D3, kokoa 245/45/17
(ei ihan niin "littanat" kuin Samilla)
Tuo koko oli aika hankala hommata. Suomesta ei keltään löytynyt varastosta renkaita tuossa koossa. Piti sitten tilata Racers P:n kautta USA:sta.
Ei mitenkään tavattoman uraherkkä ja kivikova ajettava. Vaikka pikkuisen pitää mukulakadulla höllätä kaasua.
Onpahan sen kokoiset renkaat kuin rekisteriotteessa lukee. Ei liian pienet eikä liian suuret. Tosin kaverit on ihmetellyt miksi mulla on vain 17" tuumaiset.

Original 17 x 8 vanteita odotellaan yhä.

Ja renkaina Good Yearin Eagle F1-D3, kokoa 245/45/17
(ei ihan niin "littanat" kuin Samilla)
Tuo koko oli aika hankala hommata. Suomesta ei keltään löytynyt varastosta renkaita tuossa koossa. Piti sitten tilata Racers P:n kautta USA:sta.
Ei mitenkään tavattoman uraherkkä ja kivikova ajettava. Vaikka pikkuisen pitää mukulakadulla höllätä kaasua.
Onpahan sen kokoiset renkaat kuin rekisteriotteessa lukee. Ei liian pienet eikä liian suuret. Tosin kaverit on ihmetellyt miksi mulla on vain 17" tuumaiset.


Onko kavereilla corollat joissa 18"?MustangGT kirjoitti:Ei mitenkään tavattoman uraherkkä ja kivikova ajettava. Vaikka pikkuisen pitää mukulakadulla höllätä kaasua.
Onpahan sen kokoiset renkaat kuin rekisteriotteessa lukee. Ei liian pienet eikä liian suuret. Tosin kaverit on ihmetellyt miksi mulla on vain 17" tuumaiset.![]()

Omasta mielestäni 17" on tämän tyypisiin autoihin kyllä ehdottomasti paras kompromissi suorituskyvyn, hinnan, ulkonäön sekä ajettavuuden suhteen. Koetapa perustella siten kavereille seuraavaksi?

Ja tosiaan itselläkin on nyt pelkästään hyvää sanottavaa noista GoodYear Eagle F1 GS-D3:sta. Erittäin mukavat edelliseen misukoihin verrattuna eikä tosiaan edes erityisen uraherkät. Vaan seuraavan kerran kun kellot käynnistyy saadaan nähdä koko totuus.

Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.
Kyllä 225/60V15 riittää hyvin +200km/h nopeuksiin kunhan kumi on tarkoitettu ko. nopeuksiin. Itse käytän kysestä rengastusta ContiEcoContact jotka ovat maantie ajossa mukavat ts. hiljaiset, suuntavakaat eikä kovin uraherkät. Toisaalta 225/50ZR16 Bridgestone Potenza S-03 Pole Position toimii radalla ja hyvällä pinnalla esimerkillisesti mutta ovat normaalikäyttöön turhan kovat ja uraherkät. Jos haluaa taas lisää "ulkonäköä" niin 17" vanne ja leveämpi rengas antaa sitä mutta ei vältämättä parempaa ajettavuutta. Käykää katsomassa minkälaisia renkaita RoadSport autoissa on alla kun pojat ajavat kisaa ihan tosissaan ja kovaa. vanne koot 15-17" leveydella 6-8" leveydet 205-245mm prfiileiilla 45-55. Niin tulee vaan mieleen, mihin niitä levitä renkaita kadulla kaivataan muuhun kuin ulkonäköön?
Rengastus on kuitenkin jonkinlainen komromissi ajettavuuden ja ulkonäön osalta. Mutta kumeissa on todella paljon eroja, hyvää ja halpaa ei ole.
http://www.1010tires.com sivuilta voitte tarkastella hieman rengastuksia ja niistä annettuja kommenteja. esim. Bridgestone Potenza S-03 "All around the best tire made, or pretty close anyways. Put these on your wheels and you will smile from ear to ear!"
Dry: 5, Wet: 5, Snow: 0, Handling: 5, Comfort: 5, Noise: 5, Treadwear: 5
tai:
"The best !@#$ing tires out there!"
Dry: 5, Wet: 5, Snow: 0, Handling: 5, Comfort: 5, Noise: 5, Treadwear: 5
Rengastus on kuitenkin jonkinlainen komromissi ajettavuuden ja ulkonäön osalta. Mutta kumeissa on todella paljon eroja, hyvää ja halpaa ei ole.
http://www.1010tires.com sivuilta voitte tarkastella hieman rengastuksia ja niistä annettuja kommenteja. esim. Bridgestone Potenza S-03 "All around the best tire made, or pretty close anyways. Put these on your wheels and you will smile from ear to ear!"
Dry: 5, Wet: 5, Snow: 0, Handling: 5, Comfort: 5, Noise: 5, Treadwear: 5
tai:
"The best !@#$ing tires out there!"
Dry: 5, Wet: 5, Snow: 0, Handling: 5, Comfort: 5, Noise: 5, Treadwear: 5
Tämähän taitaa mennä rengasvertailuksi:)
Mutta mielestäni GoodYear voittaa yleisarvosanalla 4.5 Bridgestonen 3.9.
Hinta on suurempi Bridgestonella (kokona 245/45/17)
http://www.1010tires.com/tire.asp?tireb ... e+Position
(259 dollaria)
http://www.1010tires.com/tire.asp?tireb ... F1+GS%2DD3
(210 dollaria)
Voi olla että tulkitsin numeroita väärin mutta totta on että ajomukavuutta ei saavuteta 17":lla. Vertauskuvana on pikkupollen kiltin pienet naperot:
Ajomukavuus on kaupungin mukulakaduilla tuplasti parempi kuin 17 tuumaisilla.
15" orggisvanteet ja 205/65/15 Good Year Reggalat (=M+S renkaat).

Mutta mielestäni GoodYear voittaa yleisarvosanalla 4.5 Bridgestonen 3.9.
Hinta on suurempi Bridgestonella (kokona 245/45/17)
http://www.1010tires.com/tire.asp?tireb ... e+Position
(259 dollaria)
http://www.1010tires.com/tire.asp?tireb ... F1+GS%2DD3
(210 dollaria)
Voi olla että tulkitsin numeroita väärin mutta totta on että ajomukavuutta ei saavuteta 17":lla. Vertauskuvana on pikkupollen kiltin pienet naperot:
Ajomukavuus on kaupungin mukulakaduilla tuplasti parempi kuin 17 tuumaisilla.
15" orggisvanteet ja 205/65/15 Good Year Reggalat (=M+S renkaat).

Rengashan kuitenkin on jousituksen yksi komponentti, ja sellaisena loistava. Kevyt ja herkkä. Optimi profili lienee 40-45, hyvät jousto ominaisuudet, mutta riittävä jäykkyys. Mielestäni 50 profiili on aika hyvä kompromissi kadulle. Itelle piti aikanaan tulla 16 tuuman vanteet mustiin, mutta kontista löytykin 15 tuumaset... Noh, nyt on sitten 60 profiilin 225 takana, ja piti olla edessäkin, mutta kun loppu tila. Eli nyt on 50 edessä, mikä sopii etupainoiselle autolle...(720kg/600kg)
Vakaasti kuulemma on noilla paikoillaan pysynyt
Vakaasti kuulemma on noilla paikoillaan pysynyt

Rengas vertailuksihan se menee, mutta kuitenkin päädytään kompromissiin. GoodYear F1 varmasti erittäin hyvä rengas mutta kun minulla ne suli alle, vähän samanlaisia kokemuksia muillakin mutkarataa kiertäneillä, samoin rengas tuntui hieman löysältä, eli ei hyvät minun käyttötarkoitukseen. Good Yearin Eagle F1-D3 ilmeisesti parempikuin edltäjänsä.
Rengas tulee valita haluttuun käyttötarkoitukseen eikä merkin ja mielikuvan perusteella. Mytta yleisesti euro renkaat sovetuvat paremmin meidän tiestöön ja ilmastoon. Tosin minun ContiEcot repsahtivat pinnoiltaan Pöykyn pätkällä, joku oli nakertanut paloja pois pinnasta.
Rengas tulee valita haluttuun käyttötarkoitukseen eikä merkin ja mielikuvan perusteella. Mytta yleisesti euro renkaat sovetuvat paremmin meidän tiestöön ja ilmastoon. Tosin minun ContiEcot repsahtivat pinnoiltaan Pöykyn pätkällä, joku oli nakertanut paloja pois pinnasta.