veekoo kirjoitti:
Mulla lukee manuaalissa 32-35 PSI eli n. 2.5bar. Kaytannossa olen pitanyt 37-38 PSI eli 2.7-2.8 bar ja ihan hyvin on toiminut. Radalle ehka vahempi "kylmana".
Oikein kylmänä!
Nyt kun osa on lähdössä taas ympäri ympäri radalle niin lienee syytä tarkentaa rengaspaineiden merkitystä rata-ajossa.
Kylmä paine:
Tällä ei oleelista merkitystä radalle mennessä kunhan on riittävästi 2,2 - 2,5 bar (ehdottomasti sama tarka paine edessä ja takana, niin että se mustetaan). Näin siksi, että on nopeampi laskea paineita kuin nostaa niitä. Muutaman ensimmäisen ratakierroksen jälkeen on erittäin tärkeä mitata rengaspaineet uudelleen ja ehkä samalla mitata / tunnustella renkaiden lämpötiloja.
Kuuma paine:
Tämä on se paine johon paineet renkaissa säädetään rataajoa varten. Säätö tapahtuu siloin kun renkaat ovat niin sanotusti ajo lämpöiset, muutaman reippaan ratakierroksen jälkeen. Renkaiden paineet mitataan ja tasataan halutuiksi, huomioi etu ja takarenkaiden mahdollinen paine-ero samoin vasemman ja oikean sivun. Tämä siksi, että varsinkin Botniaringillä renkaat lämpiävät toispuoleisesti. Rengasmerkistä riippuen ja myös "tuntumasta" riippuen säädä kuumapaine tasolle 2,5 - 2,8 bar.
Tieto kyläpaineesta kertoo miten erikulmisa olevat renkaat lämpenee ja näin voi hieman kikkailla paineiden kanssa. Tarkaile koko ratatapahtuman ajan renkaiden paineita ja säädä tarvittaessa. Ajotapa vaikuttaa merkittävästi rengaspaineisiin.
Rata session päätyttyä on jälleen syytä säätää paineet normaaleiksi. Minä olen käyttänyt noin 2.2 -2.5 bar paineita normaali liikenteessä.