Evansit jäähdytykseen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Becker
Aktiivi

Evansit jäähdytykseen

Viesti Kirjoittaja Becker »

Moikka, ajattelin laittaa Evansin litkut koneseen. Se on aika arvokasta nestettä joten kiinnostaisi vähän tietää minkälaisia määriä sitä tarvitaan. Kone on 302 ja syylärinä Champion nelirivinen. Vielä lisäksi syylarin korkin paine, 0,8 baria? Mikä termostaatti olisi sopiva? Mites nuo High Flow termostaatit, onko sellaisen asentamisessa mitään mieltä kun on kyse normaalista katuajosta. Ylivuoto säiliötä ei systeemissä ole, vain hukkaletku.
Becker
Aktiivi

Re: Evansit jäähdytykseen

Terve kaara91 ja kiitos vastauksesta. Niin miksi? No mulla on kaveri jeesaamassa auton tekoa ja hän on näitä Evanssi miehiä. Tai on ikänsä touhunnut historic kärryjen kanssa ja on sitä mieltä että tuo on SE aine vaikka on kallista. Mitään painesysteemiä tuossa ei ole vaan vain letku maahan vanhaan malliin jos tulee painetta. Syylarin korkin pitäisi kait olla jotain 0.8 barin luokkaa vai onko se liian tuhti? Eli termostaattina ihan sellainen vakio on ok eikä mitään High FloW härpäkettä.
Kiitos muuten hyvistä linkeistä, niissä oli mielenkiintoista tutkittavaa.

Sellainen tuli vielä mieleen että mulla on earlyssa uusi T-5 laatikko ja sinne kuuluu ATF Dextron III öljyt. Ajattelin lähinnä Red Line D4 ATF öljyä.
Pitääkö laatikko tavallaan ajaa sisään eli vaihtaa uudet öljyt jonkun kilsamäärän jälkeen?
Becker
Aktiivi

Mä ajattelin että kun jäähdytysneste on kerran laajentunut niin että ylimääräinen osa on sieltä hävinnyt niin taso on sitten kohdallaan eikä enään ruiki maailmalle. Mulla on sähköflekti asennettuna syylarin takapuolelle, katsotaan nyt sitten millainen jäähdytysteho sieltä löytyy. Sen pitäis kyllä riittää, sillä eihän flekti käy kuin kaupunki tai vastaavassa ajossa. Autolla ajetaann vain kesäkeleillä, eikä silloinkaan päivittäin. Tuossa systeemissä ei oikein ole paikkaa paisarille, eikä oikein tilaakaan.

Jotain Dextron III:ta tai vastaavaa ne tuonne laatikkoon suosittelee. Tosiaan ei siellä mitään kitkalevyjä tms. ole joten turhan kalliita aineita se ei kai siinä miellessä kaipaa. Mitään lisäaineita ei lukemani mukaan missään tapauksessa. Tuo 500 km:n sisäänajo oli hyvä neuvo. Täytyy tosiaan hommata se magneetti tulppa laatikkoon.

Tästä on tulossa ihan mielenkiintoista jahka saadaan auto keväällä tulille.
Becker
Aktiivi

Aivan, niin olen ymmärtänyt. Tuolla saiteilla käydään keskustelua ATF:n tarpeellisuudesta, mutta onhan tuo nyt aivan selvä asia. Kiitoksia hyvistä neuvoista :)
Firebolt
Superpölöttäjä
Auto: Autoton

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Teevitosen pohjassa on (ainakin mulla) magneetti, joka on tosin hieman hankala putsata avaamatta laatikkoa. Siihen kertyy ihan kohtuullisesti roskaa vuosien varrella.

Kyllä paisuntasäiliölle tilaa pitäis löytyä, sehän voi olla melko kaukanakin esim. Jousitornin takana.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Becker
Aktiivi

Katsotaan jos vaikka löytyis tuo magneetti. Tuli vielä mieleen että kuinka paljon öljyä tuo tee viitonen oikein tarvitsee?
Becker
Aktiivi

Ja, se ei olekkaan tulpassa se magneetti :shock: Asiat selvisivät, me kiitämme tällä erää. :)
Becker
Aktiivi

Päädyin kuitenkin jäähdytyksen suhteen käyttämään tuota Prestonen veteen sekoitettavaa. Se on kuitenkin aika hyvälaatuista ja kohtuuhintaista. Mulla on uusi nelirivinen Championin alumiinijäähdytin johon asennettiin sähköflekti sen propellin sijasta. Termostaatti on 90 asteinen, mutta minkälainen syylarinkorkki on tässä tapauksessa paras. Syylarissa tuli mukana 0.9 baarin korkki. Termariin porataan 3 mm:n reikä ja se asennetaan reikä ylöspäin niinkuin täällä on neuvottu :)

Noilla Evansseilla on kuulema taipumusta tunkea itsensä aika pienistä koloista läpi eli tihkua. Se kanssa vähän vähensi intoa sen käyttämiseen.
Vastaa Viestiin