Moottoriöljy
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Moottoriöljy
Jep,
Jyrin kaaviot mielenkiintoisia, tosin suhteellinen ero noissa kuumanakin on tuostakin nähtävissä.
Itse ajanut Mobilin 0w30, Castrolin 0w30 Racing öljyä, ja nyt viimeisenä kuvan mukaista tuotetta.
Perinteisesti koneessa on olleet öljynpaineet 30 psi luokkaa, eikä mitään ongelmia ole ollut. Nyt on paineet kuumana 50 luokkaa, eli soveltuu isommille laakeri välyksille paremmin. Ei kovin empiiristä tutkimusta, mutta sanotaanko että tällä perusteella voidaan sanoa, että öljyissä on eroja. Kuumanakin. (Eipä kukaan kai muuta ole väittänytkään)
Jyrin kaaviot mielenkiintoisia, tosin suhteellinen ero noissa kuumanakin on tuostakin nähtävissä.
Itse ajanut Mobilin 0w30, Castrolin 0w30 Racing öljyä, ja nyt viimeisenä kuvan mukaista tuotetta.
Perinteisesti koneessa on olleet öljynpaineet 30 psi luokkaa, eikä mitään ongelmia ole ollut. Nyt on paineet kuumana 50 luokkaa, eli soveltuu isommille laakeri välyksille paremmin. Ei kovin empiiristä tutkimusta, mutta sanotaanko että tällä perusteella voidaan sanoa, että öljyissä on eroja. Kuumanakin. (Eipä kukaan kai muuta ole väittänytkään)
Re: Moottoriöljy
Ihan mielenkiinnosta jatkan yhdellä linkillä.
Racing Oil vs. Street Oil: Know the Differences
Matching viscosity to engine clearances
Viscosity must be properly matched to the engine’s clearances and operating conditions to optimize performance. If an engine is not built to take advantage of light viscosity engine oils, the oil may not be able to adequately “fill” the oil clearances and fail to adequately support engine loads. On the other hand, heavy viscosity grade engine oil does not automatically equal better protection.
“Oil film strength and high-temperature, high-shear viscosity are the essentials to providing optimum bearing protection,” says Negast.
There’s an old engine builder’s adage about clearances says that “loose is safe.” That’s generally true, but some builders flirt with disaster by running wider clearances and using thinner oil that can’t support them. The pressure distribution of any bearing is typically greatest at the center and tapers off toward the edges as the bearing discharges oil to the side clearance. Hence, wider bearing clearances require a higher viscosity oil to maintain the hydrodynamic oil wedge while tighter clearances will support thinner oil at the right pressure.
“Whether you realize it or not, you build your engine around the oil so matching viscosity and clearances is critical,” says Speed.
Some street performance oils balance higher ZDDP levels with less detergent, but you can still race and change every 3,000 miles. Others do not sacrifice detergency and oil cleanliness, and still maintain exceptional wear protection for extended drain intervals. The oil manufacturer’s tech line should be called to determine the useful life of their products.
Racers, however, must be aware of oil condition at all times. Oil is easily diluted when using nitrous or alcohol.
“Some racers will try to burn off the alcohol and reuse the oil,” says Negast.
https://www.enginelabs.com/tech-stories ... fferences/
Racing Oil vs. Street Oil: Know the Differences
Matching viscosity to engine clearances
Viscosity must be properly matched to the engine’s clearances and operating conditions to optimize performance. If an engine is not built to take advantage of light viscosity engine oils, the oil may not be able to adequately “fill” the oil clearances and fail to adequately support engine loads. On the other hand, heavy viscosity grade engine oil does not automatically equal better protection.
“Oil film strength and high-temperature, high-shear viscosity are the essentials to providing optimum bearing protection,” says Negast.
There’s an old engine builder’s adage about clearances says that “loose is safe.” That’s generally true, but some builders flirt with disaster by running wider clearances and using thinner oil that can’t support them. The pressure distribution of any bearing is typically greatest at the center and tapers off toward the edges as the bearing discharges oil to the side clearance. Hence, wider bearing clearances require a higher viscosity oil to maintain the hydrodynamic oil wedge while tighter clearances will support thinner oil at the right pressure.
“Whether you realize it or not, you build your engine around the oil so matching viscosity and clearances is critical,” says Speed.
Some street performance oils balance higher ZDDP levels with less detergent, but you can still race and change every 3,000 miles. Others do not sacrifice detergency and oil cleanliness, and still maintain exceptional wear protection for extended drain intervals. The oil manufacturer’s tech line should be called to determine the useful life of their products.
Racers, however, must be aware of oil condition at all times. Oil is easily diluted when using nitrous or alcohol.
“Some racers will try to burn off the alcohol and reuse the oil,” says Negast.
https://www.enginelabs.com/tech-stories ... fferences/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Moottoriöljy
Onhan siinäkin viellä iso ero onko öljy synteettinen, semisynteettinen vai mineraali öljy. Itsellä ainakin kokemusta että synteettiset ei oikein meinaa korkkitiivisteisissä koneissa pysyä vaan tihkuu läpi. Ja kyllä ainakin tuossa omassa mussessa loppu ihan kampuran stefankin vuoto kun vaihdoin 10w/40 synteettisestä 20w/50 mineraaleihin, voi toki olla että tuossa Valvoline Vr1 öljyssä myös jotain tiivisteitä elvyttäviä lisä aineita.
Valvoline VR1 Racing 20W-50 moottoriöljy on kehitetty koviin kilpailuolosuhteisiin ralli- ja rata-autojen viritettyihin moottoreihin. Sen korkealaatuinen perusöljy ja tasapainoitettu lisäaineistus takaavat erinomaiset voiteluominaisuudet kovassa paineessa ja kuormituksessa. Korkea sinkki/fosfori (ZDDP) lisäaineistus takaa huippuluokan kulumissuojan ääriolosuhteissa. Kitkaa alentava lisäaineistus auttaa saavuttamaan maksimitehon. Kehittynyt vaahtoamisenestolisäaineistus suojaa moottoria voimakkaassa rasituksessa.
VR1 Racing 20W-50
* Mineraalipohjainen kilpamoottoriöljy
* Erinomainen hapettumisen kestävyys
* Täydellinen suoja korkeissa lämpötiloissa
* Pitää moottorin puhtaana
* Erinomainen öljykalvon leikkauskestävyys
* Käyttöesimerkki: Ralli- ja rata-autoihin kun venttileihin kohdistuu kilpailuolosuhteissa normaalia suurempi paine. Sopii myös erinomaisesti vanhempiin harrasteautoihin, johtuen hyvästä yhteensopivuudesta tiivistemateriaalien kanssa.
Valvoline VR1 Racing 20W-50 moottoriöljy on kehitetty koviin kilpailuolosuhteisiin ralli- ja rata-autojen viritettyihin moottoreihin. Sen korkealaatuinen perusöljy ja tasapainoitettu lisäaineistus takaavat erinomaiset voiteluominaisuudet kovassa paineessa ja kuormituksessa. Korkea sinkki/fosfori (ZDDP) lisäaineistus takaa huippuluokan kulumissuojan ääriolosuhteissa. Kitkaa alentava lisäaineistus auttaa saavuttamaan maksimitehon. Kehittynyt vaahtoamisenestolisäaineistus suojaa moottoria voimakkaassa rasituksessa.
VR1 Racing 20W-50
* Mineraalipohjainen kilpamoottoriöljy
* Erinomainen hapettumisen kestävyys
* Täydellinen suoja korkeissa lämpötiloissa
* Pitää moottorin puhtaana
* Erinomainen öljykalvon leikkauskestävyys
* Käyttöesimerkki: Ralli- ja rata-autoihin kun venttileihin kohdistuu kilpailuolosuhteissa normaalia suurempi paine. Sopii myös erinomaisesti vanhempiin harrasteautoihin, johtuen hyvästä yhteensopivuudesta tiivistemateriaalien kanssa.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: Moottoriöljy
Hauskaa keskustelua. Harvemmin tulee asiaa pohdittua vaikka mä mätän normikuukautena noin 500 litraa pelkästään moottoriöljyä erilaisiin variaatioihin. Aina sama 10w-30 vähärikkinen mineraaliöljy. Öljyistä johtuvia moottorivaurioita 14 vuoden aikana tasan 0
Enimmäkseen ne joita tullut vastaan on vaihtamatta jätetyissä koneissa. Sykli on 500 käyntituntia ja uudet öljyt sisään suodattimen kanssa.
Joo ja kyllä touhuun matalaviritteisten dieselien kanssa, teholuokka siinä 300-800hv. Toki ne kiertää huomattavasti vähemmin eli max 2100rpm että on silläkin vaikutuksensa. Mutta aika tärkee juttu kumminkin, moottorin täysremppa liikkuu varmaan välillä 20-80t€ niin harva sitäkään huvikseen teettää.
Mut voin kertoo että tässä keskustelussa on tullu enempi tietoo kun Mobilin kurssilla joskus muinoin, jotenki jäin sieltä semmonen kuva että on vain yksi ja ainut oikea
Enimmäkseen ne joita tullut vastaan on vaihtamatta jätetyissä koneissa. Sykli on 500 käyntituntia ja uudet öljyt sisään suodattimen kanssa.
Joo ja kyllä touhuun matalaviritteisten dieselien kanssa, teholuokka siinä 300-800hv. Toki ne kiertää huomattavasti vähemmin eli max 2100rpm että on silläkin vaikutuksensa. Mutta aika tärkee juttu kumminkin, moottorin täysremppa liikkuu varmaan välillä 20-80t€ niin harva sitäkään huvikseen teettää.
Mut voin kertoo että tässä keskustelussa on tullu enempi tietoo kun Mobilin kurssilla joskus muinoin, jotenki jäin sieltä semmonen kuva että on vain yksi ja ainut oikea

-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: Moottoriöljy
On noissa isoissa koneissa olemassa ns. prelube startti. Eli kun käännät avaimesta starttaukseen ensin lähtee sähköinen öljypumppu paineistamaan järjestelmää ja kun oikea paine saavutettu kone starttaa.
Ja nykyiset säteilylämmittimet on juuri sama asia kun se 2000w sisälämmitin öljypohjaan. Mikä se on lohkolämmittimen virka oikeen taitaa ilmeisesti monelta olla vähän hämärän peitossa. Eli jos se ei lämmitä hyttiä se on ihan paska ja sehän perustuu ihan mukavuuteen eikä sillä ole mitään tekemistä auton toiminnan kannalta. Eli jos nyt ton Kaaran tekstin lukee niin alkaa kyllä ymmärtää miksi se lämmitin lämmittää sitä öljyä. Nykyautot taitaa muutenkin tuottaa niin vähän lämpöä että se nesteen kuumennus hoidetaan jotenkin muuten ainakin tietyissä merkeissä.
Ja nykyiset säteilylämmittimet on juuri sama asia kun se 2000w sisälämmitin öljypohjaan. Mikä se on lohkolämmittimen virka oikeen taitaa ilmeisesti monelta olla vähän hämärän peitossa. Eli jos se ei lämmitä hyttiä se on ihan paska ja sehän perustuu ihan mukavuuteen eikä sillä ole mitään tekemistä auton toiminnan kannalta. Eli jos nyt ton Kaaran tekstin lukee niin alkaa kyllä ymmärtää miksi se lämmitin lämmittää sitä öljyä. Nykyautot taitaa muutenkin tuottaa niin vähän lämpöä että se nesteen kuumennus hoidetaan jotenkin muuten ainakin tietyissä merkeissä.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Moottoriöljy
Ainakin Harrikoissa on huomannut sen, että synteettinen öljy laskee lähes kokonaan yläkerrasta yön aikana pois, kun taas mineraaliöljy on kalvona vielä pitkänkin ajan päästä.
Tehdas ohjeistaa vieläkin 20W50 mineraalit kaikkiin koneisiin, poislukien muutama korkeaviritteinen CVO-malli.
Maallikolle mineraaliöljyissäkin on eroja, jos sormenpäätestillä kokeilee öljyn tarttuvuutta.
Kendall, Conoco ja Valvoline ainakin tekevät sellaisen tahmean vaseliiniefektin, kun taas joku muu merkki ei tartu juuri ollenkaan.
Tässäkin nimetyt ovat mutujuttuja, ja kuten edellä jo montakertaa tuli, niin paras öljy on aina se, mikä itsestä siltä tuntuu.
Tehdas ohjeistaa vieläkin 20W50 mineraalit kaikkiin koneisiin, poislukien muutama korkeaviritteinen CVO-malli.
Maallikolle mineraaliöljyissäkin on eroja, jos sormenpäätestillä kokeilee öljyn tarttuvuutta.
Kendall, Conoco ja Valvoline ainakin tekevät sellaisen tahmean vaseliiniefektin, kun taas joku muu merkki ei tartu juuri ollenkaan.
Tässäkin nimetyt ovat mutujuttuja, ja kuten edellä jo montakertaa tuli, niin paras öljy on aina se, mikä itsestä siltä tuntuu.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Moottoriöljy
Silloin kun earlyt oli uusia, paras öljy oli Mobil Super......
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Moottoriöljy
Psykologinen vaikutus: Satsaat öljyyn vähän enemmän euroja niin tulee hyvä mieli ja tunne että koneen kesto ei ole ainaskaan saituudesta kiinni. 

Kettu 
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Moottoriöljy
Harmi kun Nilsiän öljysheikki poistui muille öljymaille, häneltä olisi varmaan saatavissa "paras mitä rahalla saa".



Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Moottoriöljy
"Tuolla lähtee syövät ja aidsit"...taisi siihen lupaukseen ainakin osittain leikki loppua.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi