todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
10.8 puristus lienee melko sopiva tuolle nokalle, jossa jonknuverran overlappia. laahurihan se on, eli jyrkkäramppisella rollerilla saisi muutaman hevosen lisää irti, mutta ei välttämättä huono.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Onnittelut heppalaumasta!
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Onnittelut hyvistä lukemista! Tuosta on hyvä jatkaa... 

Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Komeet on lukemat! Kateellisena katsellaan. Perästä tullaan
. Itse ollaan jäljessä luvatuista todella paljon... Sanoisin, että n 20%.
Yhtä asiaa olen itse miettinyt. En tiedä onko täällä ennen tästä keskusteltu, mutta itse en ole nähnyt, että olisi. Nyt siis mietin tuosta voimansiirron tehohäviöstä. Minulle on aina sanottu, että laske jenkeissä 12- 15% häviöksi, niin takapyörätehon voi muuttaa konetehoksi. Oman kokemuksen mukaan tuo lause on totta, mutta "kahdeksankymmentäluvulla". Perustelut: Mitä itse olen ( nyt vähän kokemusta ) ja mitä tuttuja on käynyt dynottamassa koneita, niin manuaaleissa tehohäviö on ollut luokkaa 20 -30hp. Eli kun koneissa oli n 200hp, niin voidaan puhua tällöin n 15% tehohäviöistä. Kun noustaan tuohon 300hp luokkaan lähennytään tuota 12%. Mutta kun mennään tuonne 600hp luokkaan, väitän, että voimansiirron tehohäviö tippuu luokkaan n 5%. Tuntus uskomattomalta, että tuossa teholuokassa pelkkään voimansiirron pyörittämiseen kuluisi melkein 100hp. Mitäs muut mieltä...

Yhtä asiaa olen itse miettinyt. En tiedä onko täällä ennen tästä keskusteltu, mutta itse en ole nähnyt, että olisi. Nyt siis mietin tuosta voimansiirron tehohäviöstä. Minulle on aina sanottu, että laske jenkeissä 12- 15% häviöksi, niin takapyörätehon voi muuttaa konetehoksi. Oman kokemuksen mukaan tuo lause on totta, mutta "kahdeksankymmentäluvulla". Perustelut: Mitä itse olen ( nyt vähän kokemusta ) ja mitä tuttuja on käynyt dynottamassa koneita, niin manuaaleissa tehohäviö on ollut luokkaa 20 -30hp. Eli kun koneissa oli n 200hp, niin voidaan puhua tällöin n 15% tehohäviöistä. Kun noustaan tuohon 300hp luokkaan lähennytään tuota 12%. Mutta kun mennään tuonne 600hp luokkaan, väitän, että voimansiirron tehohäviö tippuu luokkaan n 5%. Tuntus uskomattomalta, että tuossa teholuokassa pelkkään voimansiirron pyörittämiseen kuluisi melkein 100hp. Mitäs muut mieltä...
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Tämä mun voimansiirtomietintä sai alkunsa aika hiljan. Tai oikeastaan se on alkanut jo kauan sitten... Oma auto ei ole ihan kulkenut siten, kuin on pitänyt. Se on mitattu dynossa joka ilmoittaa takapyörätehon, ei konetehoa. Nyt tuttu kävi mittauttamassa Camaron ja ensin ihmettelivät, että minnes heppoja hävinnyt. Sitten huomasivat, että nyt mitattu tulos olikin takapyöräteho, edellinen lappu koneteho. Tässä dynossa tuo mahdollisuus myös konetehoon. Kun uusi veto ajettiin penkissä, tulos parani 28hp. Takapyörältä saatiin n 450hp ja koneesta hiukan vajaa 480hp. Jos sovellan omaani tätä laskukaavaa, alkaa kaikki olemaankin "oikein". Hummia on laitumella aika paljon. Taas jos käytän tuota 15% tehohäviönä, ei niitä paljoa ole karussa, mutta silloin kyllä osa ei osallistu töihin ollenkaan, vaan keskittyy pelkästään bensan syömiseen persdynon perusteella.
Kaara, ei ollut tarkoitus millään lailla epäillä sua. Omassa autossa vain persdynolla kaikki ei ole kotona. Ikinä en ole päässyt jenkien ilmoittamiin tehonlisäyksiin muutoksilla. Aina jääty n 15-20%... Täytyisi käyttää oma auto dynossa, joka ilmoittaa myös konetehon, niin näkisi missä mennään. Tuo Camaron dyno vain herätti mut ja alkoi vahvistamaan mun epäilyksiä tuosta voimansiirron häviöstä. Se ei voi olla 15%... No, ehkä Esson baarissa tuota voisi käyttää.
Kaara, ei ollut tarkoitus millään lailla epäillä sua. Omassa autossa vain persdynolla kaikki ei ole kotona. Ikinä en ole päässyt jenkien ilmoittamiin tehonlisäyksiin muutoksilla. Aina jääty n 15-20%... Täytyisi käyttää oma auto dynossa, joka ilmoittaa myös konetehon, niin näkisi missä mennään. Tuo Camaron dyno vain herätti mut ja alkoi vahvistamaan mun epäilyksiä tuosta voimansiirron häviöstä. Se ei voi olla 15%... No, ehkä Esson baarissa tuota voisi käyttää.
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Mennään Simppa käymään Motestin dynossa, voisin omaakin mittauttaa, mitä nokka-akseli ja pakosarjat vaikuttaa! 

-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Noniin tänään haettu musselle lähtötason lappu hämeenlinnan w-dynosta. Jokseenkin sitä löyty mitä odotinkin, itsellä persdyno heitti noin 10hv.
Elikkäs autosta tietoo:
Mustang ht 302 tremec t5
Moottori omc cobra 5.0 h.o marine moottori
80 luvunlopun rullanokkalohkoinen
Nokkana ilmeisesti marine nokka laahaavilla nostajilla
Vakio gt40 marine kannet
Vakio alakerta
Edelbrock performer imusarja
Edelbrock performer 600cfm kaasutin
Mittaus tehtiin ilman säätelyä tyyliin suoraan ajosta rullille ja yksi veto.
Lopputulos 188.7hv 348.4nm
Siitä lähdetään noin viidenvuoden aika tavotteella hakemaan hevosien tuplausta
Elikkäs autosta tietoo:
Mustang ht 302 tremec t5
Moottori omc cobra 5.0 h.o marine moottori
80 luvunlopun rullanokkalohkoinen
Nokkana ilmeisesti marine nokka laahaavilla nostajilla
Vakio gt40 marine kannet
Vakio alakerta
Edelbrock performer imusarja
Edelbrock performer 600cfm kaasutin
Mittaus tehtiin ilman säätelyä tyyliin suoraan ajosta rullille ja yksi veto.
Lopputulos 188.7hv 348.4nm
Siitä lähdetään noin viidenvuoden aika tavotteella hakemaan hevosien tuplausta
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Veskun dyno on kyllä niin inhottava paikka ettei tosikaan.Kankkis kirjoitti: ↑15 Syys 2018, 17:03 Noniin tänään haettu musselle lähtötason lappu hämeenlinnan w-dynosta. Jokseenkin sitä löyty mitä odotinkin, itsellä persdyno heitti noin 10hv.
Elikkäs autosta tietoo:
Mustang ht 302 tremec t5
Moottori omc cobra 5.0 h.o marine moottori
80 luvunlopun rullanokkalohkoinen
Nokkana ilmeisesti marine nokka laahaavilla nostajilla
Vakio gt40 marine kannet
Vakio alakerta
Edelbrock performer imusarja
Edelbrock performer 600cfm kaasutin
Mittaus tehtiin ilman säätelyä tyyliin suoraan ajosta rullille ja yksi veto.
Lopputulos 188.7hv 348.4nm
Siitä lähdetään noin viidenvuoden aika tavotteella hakemaan hevosien tuplaustaIMG-20180915-WA0001.jpeg
Kaksi käyttistä olen siellä dynottanu ennen lastua ja lastun jälkeen, plus mussen ennen ecu kikkailua ja ekat säädöt jälkeen.
Ainoa dyno mihin luotan tällä hetkellä, sen verran inhorealistista lukemaa puskee.
Ja se ero on aika valtava johonkin tatechin tai harisen dynoon jotka antaa oman kokemuksen perusteella about mitä sattuu.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!

-Homer65
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Tuolla oli yhtäaikaa melko uusi M3 Bmw ja siihen tehdaslupaa 450hv ja tuolla mitattu tulos 444hv et aika lailla luotettavalta vaikutti. Sano et siinämielessä inhottava penkki kun useesti kuulemma "postiauto" penkittäjiltä hymy hyytyy kun muualla saatu parempia lukuja
ja itsellä tärkeintä nähdä alkulukemat ja sitten samassa penkissä loppulukemat, lukemilla välttämättä niin väliä
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Täällä Lahdessa voisitte pitää yhden dynopäivän Powerbytella. Voin luvata, että voima putoaa kuten myös momenttikin aikaisempaan mittauspaikkaan verraten. Tuo oma hoppa oli tuottanut mottidynossa melko hyvät lukemat, mutta tuolla ed. mainitussa paikassa tehon, sekä väännön osalta pudotusta noin 14%. Myös vartilla loppunopeus kertoi muutama vuosi sitten missä liikutaan.
Näitä ns. todellisia tehoja tulee mietittyä melko tarkkaan useiden eri asioiden pohjalta. Polttoaine jo yksistään määrittää mitä on saavutettavissa ottomoottorista ( etenkin mitä voi laskea tankkiin kotimaan asemilta). Erikseen on sitten runsashappiset, sekä korkeaoktaaniset liemet.
Lämpö on suuri vaikuttaja, mutta yllättävän paljon vaikuttaa ilmanpaine, sekä kosteus.
Näitä ns. todellisia tehoja tulee mietittyä melko tarkkaan useiden eri asioiden pohjalta. Polttoaine jo yksistään määrittää mitä on saavutettavissa ottomoottorista ( etenkin mitä voi laskea tankkiin kotimaan asemilta). Erikseen on sitten runsashappiset, sekä korkeaoktaaniset liemet.
Lämpö on suuri vaikuttaja, mutta yllättävän paljon vaikuttaa ilmanpaine, sekä kosteus.
Anti -Histamiini 65
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Meillä on dynopäivä perjantaina Motestin tiloissa, mun auto menee vakio pakosarjoilla ja vakio putkistolla, kun en kerkee vaihtamaan niitä avarampiin. No näillä mennään.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
saako siellä seokset mitattua? ota sun testeri mukaan niin näet mitä ennakkoa antaa.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Perusennakko noin 12 ja laajakaista on mittaamassa. Näkeekö kokonaisennakon vedon aikana sillä testerillä? Ainakin tien päällä kaasu pohjassa seokset noin 12,7.
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Dynossa käytiin ja tulos oli odotettu, edellinen dynomittaus oli 256hv ja 454nm. Tänään tulos Trick Flow stage 1 nokka-akselilla oli 275hv ja 476nm. Tästä on hyvä jatkaa..... Rajoitin on tuossa vakiona 5300rpm joten tulos olisi parempi jos olisi voinut vetää vaikka 5800rpm. Ja pakosarjat ja katit ja alkuperäinen putkisto vielä pikkuisen ahdistaa. No seuraavalla kerralla mennään yli 300, se on varma!
Ja muistakaa että auto menee myös päästöistä kikkailematta läpi!

Ja muistakaa että auto menee myös päästöistä kikkailematta läpi!
Re: todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)
Joo. Laskettu häviö oli 23%. Ne tulee jollain kaavalla.