
3.8 v6 virittäminen
3.8 v6 tehoja lisää
Tarkoitus olisi piristää 3.8 v6 konetta. minkälaisia virityksiä olette tehneet. 

Mustang 03 3.8 v6 San Francisco
Yamaha xvs 650 bobber
Kia ceed 1.6 ex
Yamaha xvs 650 bobber
Kia ceed 1.6 ex
Re: 3.8 v6 tehoja lisää
Ekaks varmaan perävälitys vaihtoon, joku 3,73 tai vielä tiuhempi. Moottorin hengitys, imu ja pakopuoli paremmin virtaavaksi. Noilla varmaan liikkeelle.
3.8 v6 virittäminen
Oisko ehdotuksia 3.8 v6 virittäminen. Olen katsellut netistä tavaraa ja en ole päässyt paljonkaan selvemmäksi. Sellasta viritystä ainakin tällä hetkellä,ettei tarvitse itse moottoria paljoa purkaa.
Esim. Pakosarja,imupuoli ja jotain tuontapaista.myös perävälitys tietoja.
Jätetään itse kone myöhempään ajankohtaan. Täällä on kumminkin tietoa enemmän kuin minulla.
Esim. Pakosarja,imupuoli ja jotain tuontapaista.myös perävälitys tietoja.
Jätetään itse kone myöhempään ajankohtaan. Täällä on kumminkin tietoa enemmän kuin minulla.
Mustang 03 3.8 v6 San Francisco
Yamaha xvs 650 bobber
Kia ceed 1.6 ex
Yamaha xvs 650 bobber
Kia ceed 1.6 ex
Re: 3.8 v6 virittäminen
Perävälkkä on 3.27, sitä voi tiuhentaa vaikka 3.73. Cold air intake kitti voi sovitella, mutta en lähtisi vapariin paljon rahaa hakkamaan. Mutta ahtimella saa voimaa, sitä en tiedä paljonko tuon vuotinen kestää painetta ennen kuin kansipahvit menevät (menee ne muutenkin, ei silti).
Alustan osat eivät katso, että mikäs kone siellä on.
Alustan osat eivät katso, että mikäs kone siellä on.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: 3.8 v6 virittäminen
kerholainen SiX on rakennellut vastaavaa, katso vaikka viewtopic.php?f=36&t=10055&start=15
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: 3.8 v6 virittäminen
Jotenkin tulisi mieleen näissä V6 virityshommissa, että järkevintä olisi vaan koko auto vaihtaa v8 autoon. Tulee sitten tehojen mukaan jarrut alusta vaihteisto yms...
Re: 3.8 v6 virittäminen
Osta nettiautosta tms. tonnin-parin Thunderbird SC (3.8ltr remmiahdettu) ja tee koneensiirto.
Siinä voisi olla potentiaalia jatkoa ajatellen.
Faijalla oli tommonen TB SC M5 (manuaali) aikoinaan ja se oli mielestäni ihan mukava ajettava vakionakin väännön puolesta.

Faijalla oli tommonen TB SC M5 (manuaali) aikoinaan ja se oli mielestäni ihan mukava ajettava vakionakin väännön puolesta.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: 3.8 v6 virittäminen
Pahoittelen heti alkuun että sönkkään tänne väärä uskoisena tuollaisen Mercury Cougar projektin tiimoilta mutta ymmärtääkseni näissä ja Fordeissa lähes identtiset Fordin moottorit. Korjatkaa jos olen väärässä, ja nyt tarkoitan tosiaan noita 3.8L (232cid) koneita. Sitä onko nuo muut "Essex" koneet kuinka identtisiä poislukien iskutilavuus en osaa sanoa mutta toivottavasti joku senkin kertoo.
Varsinkin tuo vuosimallien mukana tuomat muutokset kiinnostaa. Näillä alkupuheilla muutamia havaintoja sekä kysymyksiä.
Ensimmäisenä asiaa imusarjoista. Löytyykö näihin mitään fiksuja kaasutin sarjoja? Itse en löytänyt ebaystä enkä googlesta kuin muutaman joilla hintaa sitten taas suolaset +700$. Ruisku moottoreihin kai joitain löytyykin ja niiden tiimoilta tuli monesti vastaan tuollainen Windstar manifold swap, jolla 99-04 V6:seen oli poika saanut jopa 10rwhp/26rwtq vakio koneesta.
Tuossa linkki niille jotka eivät jaksa etsiä.
https://www.stangnet.com/mustang-forums ... ap.795471/
Eli halvalla "vakio" imusarjalla noin paljon vaikutusta? Onko parempia vinkkejä imusarjan valintaan?
Ja seuraavana kansi asiaa. Linkeistä en ole varma kuinka täällä saa jakaa muiden nettikauppojen osoitteita mutta googleen kun laittaa "LMR", products ja sieltä V6-Mustang-Performance-Parts-Guide-96-04-38L aukeaa valmis viritys ohje jenkkilän malliin eli Cold Air Intake ja järkyttävän isoja läppärunkoja mutta pisti sieltä jotain fiksuakin silmään eli:
Lainaten:
94-95 Mustang V6 3.8L OHV (232 cid) 145 hp & 215 lb-ft tq
96-98 Mustang V6 3.8L OHV (232 cid) 150 hp & 215 lb-ft tq
99-00 Mustang V6 3.8L OHV Split Port Design (232 cid) 190 hp & 220 lb-ft tq
01-04 Mustang V6 3.8L OHV Split Port Design (232 cid) 193 hp & 225 lb-ft tq
"With the New Edge Mustang redesign in 1999, the 3.8L V6 underwent some changes that gave it a good boost in horsepower. The engine kept its OHV design; however the intake system got a major redesign with a larger throttle body, split port design intake manifold and better flowing cylinder heads. This added an extra 40 horsepower over the previous year model."
Eli kysymys kuuluu, koska vanhempiin -80, -90 luvun 3.8 koneisiin ei tunnu löytyvän fiksuja kansia mistään valmiina niin olisiko mahdollista istuttaa nuo uuden Mustangin kannet tuohon vanhan koneen päälle? Niitä kun muistaakseni esim. Summitilta löytyi 300-400e kansi, niin olisi helppo saada tuo 145hp -> 190hp jos kyseessä ei tosiaan sen kummempia muutoksia(ja omassa tapauksessa säälittävä tehtaan 112hp). Sen ymmärsin että tuo 145hp vanhan mallin kansi eroaa uudesta sillä että uudemmassa 2-osainen imuaukko johon johdatetaan muuttuva pituuksisen imusarjan avulla lyhyttä sekä pitkää kautta ilmaa vai olenko väärässä? Ainakin tällaisen käsityksen omalla englannin kielellä sain tuolta:
http://www.mre-books.com/sa106/hipomustang6.html
Samalla sivulla myös paljon tekstiä koneen kestosta sekä vahvistamisesta mikäli halajaa ahtimia tai vastaavia +300hp tehoja.
Putkiston valinnasta nyt voi olla niin montaa mieltä, shorttia vai longia. Niistä löytyy tekstiä niin pirusti kun kirjoittaa esim. googleen "choosing mustang headers". Ja pohja ratkaisu kai melkein sama aina Foxista eteenpäin vai meneekö putket ristiin eri vuosimallien kanssa?
Jäljelle jää enää nokka-akseli asiaa jos ei haluta konetta lähteä vielä "purkamaan". En löytänyt mitään fiksuja nokka vaihtoehtoja tähän, briteissä oli paljon eri nokkia noihin Essex moottoreihin mutta heillä se rajoittui Scorpionin 2.8L ja olikos se nyt Granadan 3L koneen ympärille. Tästä päästään viestin alkuun että mitenkä eroaa esim. 2.8l Essex 3.8L koneesta? Vai voisiko tuommoisen pikku koneen nokan istuttaa isomman sisään? Nokkia kai voisi lajitella jotenkin kaasutin koneet, ruiskukoneet joilla pääset vielä leimalle ja sitten kolmanteen mitkä meneekin sinne päästöjen rajoille. Voisi kertoa enemmän ihmisille kuin pelkät nostot tai "staget".
Tuossa ihan luettava artikkeli myös:
http://www.mustangandfords.com/parts/mu ... liter-mods
Ja tuolla lisää linkkejä:
https://themustangsource.com/forums/f63 ... os-519189/
Yksi vaihtoehto tuntuu olevan tuo Thunderbird Supercoupen remmipaketti mutta nekin on nykyään melko kiven alla. Siitä löytyy myös paljon lisää infoa tuolta linkkien takaa. Tähänkin jos olisi jokin ”repro” imusarja niin noita Eatonin ahtimia löytyykin vielä ihan fiksulla rahalla ebaystä.
Sitten niille jotka sanoo että laita sinne V8 niin onhan se aina mahdollisuus mutta kun otsikossa luki että V6 virittäminen niin eihän se silloin kuulu tähän topikkiin.
Edit.
Tässä vielä tarkemmin selasin rockauto nimisen nettisivun kautta missä nätit kuvat mm. kannentiivisteistä niin -83 Cougar ja -03 Ford Windstar lähes identtiset tiivisteet. Joskin Windstarilla enemmän/isommat vesikanavat. Eli äkkiä tekisin sellaisen johtopäätöksen että vanhaan v6 rutkasti potkua ostamalla uudet kannet ja niihin sopivat imusarjat. Noihin tuntuu löytyvän perus ruisku imusarjaa ebaysta alk. 200$ ja siihen vaan ruisku himmelit kylkeen niin on tuo 200hp raja rikki vanhallakin.

Ensimmäisenä asiaa imusarjoista. Löytyykö näihin mitään fiksuja kaasutin sarjoja? Itse en löytänyt ebaystä enkä googlesta kuin muutaman joilla hintaa sitten taas suolaset +700$. Ruisku moottoreihin kai joitain löytyykin ja niiden tiimoilta tuli monesti vastaan tuollainen Windstar manifold swap, jolla 99-04 V6:seen oli poika saanut jopa 10rwhp/26rwtq vakio koneesta.
Tuossa linkki niille jotka eivät jaksa etsiä.

https://www.stangnet.com/mustang-forums ... ap.795471/
Eli halvalla "vakio" imusarjalla noin paljon vaikutusta? Onko parempia vinkkejä imusarjan valintaan?
Ja seuraavana kansi asiaa. Linkeistä en ole varma kuinka täällä saa jakaa muiden nettikauppojen osoitteita mutta googleen kun laittaa "LMR", products ja sieltä V6-Mustang-Performance-Parts-Guide-96-04-38L aukeaa valmis viritys ohje jenkkilän malliin eli Cold Air Intake ja järkyttävän isoja läppärunkoja mutta pisti sieltä jotain fiksuakin silmään eli:
Lainaten:
94-95 Mustang V6 3.8L OHV (232 cid) 145 hp & 215 lb-ft tq
96-98 Mustang V6 3.8L OHV (232 cid) 150 hp & 215 lb-ft tq
99-00 Mustang V6 3.8L OHV Split Port Design (232 cid) 190 hp & 220 lb-ft tq
01-04 Mustang V6 3.8L OHV Split Port Design (232 cid) 193 hp & 225 lb-ft tq
"With the New Edge Mustang redesign in 1999, the 3.8L V6 underwent some changes that gave it a good boost in horsepower. The engine kept its OHV design; however the intake system got a major redesign with a larger throttle body, split port design intake manifold and better flowing cylinder heads. This added an extra 40 horsepower over the previous year model."
Eli kysymys kuuluu, koska vanhempiin -80, -90 luvun 3.8 koneisiin ei tunnu löytyvän fiksuja kansia mistään valmiina niin olisiko mahdollista istuttaa nuo uuden Mustangin kannet tuohon vanhan koneen päälle? Niitä kun muistaakseni esim. Summitilta löytyi 300-400e kansi, niin olisi helppo saada tuo 145hp -> 190hp jos kyseessä ei tosiaan sen kummempia muutoksia(ja omassa tapauksessa säälittävä tehtaan 112hp). Sen ymmärsin että tuo 145hp vanhan mallin kansi eroaa uudesta sillä että uudemmassa 2-osainen imuaukko johon johdatetaan muuttuva pituuksisen imusarjan avulla lyhyttä sekä pitkää kautta ilmaa vai olenko väärässä? Ainakin tällaisen käsityksen omalla englannin kielellä sain tuolta:
http://www.mre-books.com/sa106/hipomustang6.html
Samalla sivulla myös paljon tekstiä koneen kestosta sekä vahvistamisesta mikäli halajaa ahtimia tai vastaavia +300hp tehoja.
Putkiston valinnasta nyt voi olla niin montaa mieltä, shorttia vai longia. Niistä löytyy tekstiä niin pirusti kun kirjoittaa esim. googleen "choosing mustang headers". Ja pohja ratkaisu kai melkein sama aina Foxista eteenpäin vai meneekö putket ristiin eri vuosimallien kanssa?
Jäljelle jää enää nokka-akseli asiaa jos ei haluta konetta lähteä vielä "purkamaan". En löytänyt mitään fiksuja nokka vaihtoehtoja tähän, briteissä oli paljon eri nokkia noihin Essex moottoreihin mutta heillä se rajoittui Scorpionin 2.8L ja olikos se nyt Granadan 3L koneen ympärille. Tästä päästään viestin alkuun että mitenkä eroaa esim. 2.8l Essex 3.8L koneesta? Vai voisiko tuommoisen pikku koneen nokan istuttaa isomman sisään? Nokkia kai voisi lajitella jotenkin kaasutin koneet, ruiskukoneet joilla pääset vielä leimalle ja sitten kolmanteen mitkä meneekin sinne päästöjen rajoille. Voisi kertoa enemmän ihmisille kuin pelkät nostot tai "staget".
Tuossa ihan luettava artikkeli myös:
http://www.mustangandfords.com/parts/mu ... liter-mods
Ja tuolla lisää linkkejä:
https://themustangsource.com/forums/f63 ... os-519189/
Yksi vaihtoehto tuntuu olevan tuo Thunderbird Supercoupen remmipaketti mutta nekin on nykyään melko kiven alla. Siitä löytyy myös paljon lisää infoa tuolta linkkien takaa. Tähänkin jos olisi jokin ”repro” imusarja niin noita Eatonin ahtimia löytyykin vielä ihan fiksulla rahalla ebaystä.
Sitten niille jotka sanoo että laita sinne V8 niin onhan se aina mahdollisuus mutta kun otsikossa luki että V6 virittäminen niin eihän se silloin kuulu tähän topikkiin.

Edit.
Tässä vielä tarkemmin selasin rockauto nimisen nettisivun kautta missä nätit kuvat mm. kannentiivisteistä niin -83 Cougar ja -03 Ford Windstar lähes identtiset tiivisteet. Joskin Windstarilla enemmän/isommat vesikanavat. Eli äkkiä tekisin sellaisen johtopäätöksen että vanhaan v6 rutkasti potkua ostamalla uudet kannet ja niihin sopivat imusarjat. Noihin tuntuu löytyvän perus ruisku imusarjaa ebaysta alk. 200$ ja siihen vaan ruisku himmelit kylkeen niin on tuo 200hp raja rikki vanhallakin.

Re: 3.8 v6 tehoja lisää
Jatkuuko nämä keskustelut tuolla? 
viewtopic.php?f=9&t=18661
edit 140819 starsky: yhdistin viestiketjut kun käsittelevät samaa aihetta. Yhdistäminen sijoittaa viestit lähetysajan mukaan järjestykseen.

viewtopic.php?f=9&t=18661
edit 140819 starsky: yhdistin viestiketjut kun käsittelevät samaa aihetta. Yhdistäminen sijoittaa viestit lähetysajan mukaan järjestykseen.
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: 3.8 v6 virittäminen
3,8 perusmoottori on identtinen kaikissa USA-Fordeissa. Eli mussen ohjeet ja osat pätee Cougariin. Ja Fox Cougar 83-88 on alustaltaan hyvin pitkälle yhteneväinen Mustangin kanssa. Pakoputketkin sopivat pienellä säädöllä ainakin.
Mutta Amerikan Essex V6 3,8 ja Euroopan Essex V6 (2,8 ym) ei ole mitään samaa. Eli et saa nokka-akselia tai muitakaan osia euroserkuista.
Uudemmat kannet lienee sovitettavissa vanhankin päälle mutta silloinhan sun on muokattava koko imupuoli (kannet, imusarja, EFI, ECU) vastaamaan tuota uudempaa split port EFI versiota. Ja sitten pakopuoli avarammaksi. Nyt sulla ilmeisesti CFI 2-pisteruisku 83-87? Sillä systeemillä ei viritysmielessä kyllä tee mitään. Jos tuollaisen split port kuutosen haluat niin kannattanee hommata jenkeistä (tai jos lähempää löytyy) kokonainen 99-> Mustangin kone ruiskuineen ja johtosarjoineen. Ne ei kalliita voi olla edes rahteineen.
Mutta Amerikan Essex V6 3,8 ja Euroopan Essex V6 (2,8 ym) ei ole mitään samaa. Eli et saa nokka-akselia tai muitakaan osia euroserkuista.
Uudemmat kannet lienee sovitettavissa vanhankin päälle mutta silloinhan sun on muokattava koko imupuoli (kannet, imusarja, EFI, ECU) vastaamaan tuota uudempaa split port EFI versiota. Ja sitten pakopuoli avarammaksi. Nyt sulla ilmeisesti CFI 2-pisteruisku 83-87? Sillä systeemillä ei viritysmielessä kyllä tee mitään. Jos tuollaisen split port kuutosen haluat niin kannattanee hommata jenkeistä (tai jos lähempää löytyy) kokonainen 99-> Mustangin kone ruiskuineen ja johtosarjoineen. Ne ei kalliita voi olla edes rahteineen.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: 3.8 v6 virittäminen
Euro essex on ainoastaan briteissä valmistettu(2.5, 3.0 jne) https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(UK), muut euro v6 mallit (2.3, 2.6, 2.8, 2.9 jne).https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine ovat saksalaisia cologne moottori perhettä mistä myös jenkki 2.8 versio mitä käytössä esim mustang II ja bronco.
Mutta ei itselläkään tietoa että onko britti essex samaa perhettä jenkki essex:ien kanssa
Edit: löytyhän se tieto että eivät ole samaa perhettä ja ovat hyvinkin erilaisia. https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6