Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
351 clevelandin laulu loppui kesken ajon. Hyvin starttas mut ei käyntiin. Bensaa sai ja jonkinlaista kipinääkin oli havaittavissa. Tarkemmin tutkiessa aloin ihmettelemään, kun tulpan johdot oli laitettu jakajaan pykälän verran myöhäiselle. Ajoitusta tarkistaessa en saanut dampperin merkkiä ja pyörijää mitenkään ykkösen pytylle. Nyt ois pitänyt siirtää johtoja jo kaksi pykälää? Otin jakajan irti ja sieltä löytyi hajonnut ratas. Nyt ihmettelen, että onko ollut jo pitempään hajalla, kun tulpanjohdot eivät olleet alunperin oikealla paikalla. Ja liikahtikohan ratas nyt uudestaan. En saanut käsivoimin ratasta liikkumaan akselilla. Hampaat näytti hyvältä, joten palaset eivät näyttäisi käyneen nokan ja jakajan rattaitten välissä.
Nyt kysynkin suosituksia jakajan korjaamiseen. Mikä ratas olisi hyvä vai vaihdanko jakajan kokonaan?
Auto on tuo allekirjoituksessa oleva -72 musse.
Ford 2D Mustang Fastback 1972
Lincoln Continental Mark IV 1974
Harley Davidson FXSTD Deuce 2002
Chevy Van 1990 (käyttis)
Oletko tarkastanut öljypumpun? Kannattaa kyllä tässä vaiheessa aukaista öljypohja jos sitä ei ole tehty omistuksesi aikana.
Jos tuo Kaaran mainitsema krymppisovitus on väljä niin tuostahan öljypumpun käyttö voi hajota "kynäakselin" ohella kun pumppu jumittelee ja ratas on pelkän sokan varassa. Tarkasta pumppu!
Tarkistin ja jakajan ratas istuu tiukasti akselilla. Ei ainakaan liiku käsin mihinkään suuntaan, joten ei taida olla väljyyttä.
Irroitin jakajan illalla ja sen enempää en ole vielä ehtinyt tutkimaan autoa. Öljypohjan meinasin muutenkin irroittaa puuttuvien palasten metsästyksen takia. Tuo öljypumpun tarkistus oli hyvä vinkki, kiitos. Pumpun paineet on kait hyvät, kun valo sammuu heti käynnistyksen yhteydessä, eikä valo vilku kuumallakaan moottorilla tyhjäkäynnillä ollessaan. Öljyt on 10w-40
Minulla olon aikana ei autoa ole vielä avattu. Ajettu vain ja sitäkin hyvin vähän. Tällekkin suvelle oli vasta kuudes kerta liikenteessä ennen hajoamista.
Valuraitainen ratas ainakin tilaukseen. Öljypumpun hankinta tuli kanssa harkintaan.
Ford 2D Mustang Fastback 1972
Lincoln Continental Mark IV 1974
Harley Davidson FXSTD Deuce 2002
Chevy Van 1990 (käyttis)
Noissa vanhoissa jakajissa oli tuo huoltoluukku öljyämistä varten. Kai tuo virranjakajan voitelu johonkin huolto-ohjelmaan on kuulunut? Mutta ei ilmeisesti enää.
Liitteet
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Teräs ratas minun valintani, olettaen että nokka on terästä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Olkaa sitten tarkkana kun valitsette ratasta, näitä on .500 ja 0.491. Tarvike jakajissa on joissakin tuo 0.5 akseli, ja rata on luonnollisesti väljä tuohon ohuempaan, ja hajoaa... Clevussa koko .531,
Koon muutos tarvike jakajissa lienee, että tuo 0.500 on SBC koko, ja siten saadaan samalta liukuhihnalta...
Tässä kyseessä on oikean kokoinen ratas, koska on tapin katkettua jotenkuten toiminut. Todennäköinen syy rattan rikkoutumiseen on että jotain on mennyt öljypumpun läpi? ONko akseli kiero?