Moottoriöljy
Re: Moottoriöljy
Se on senverran vanha ketju, että siellä on paljon autoja joihin tehdään eka öljynvaihto eli vaihtoväli voi olla lyhyt esim. sisäänajon takia. Toinen juttu on se, että se mailimäärä ei välttämättä meinaan öljynvaihtoväliä vaan näytteenottoväliä. Eli öljystä on otettu näyte ja se on analysoitu, vaikka öljynvaihtoajankohta ei ole vielä lähelläkään. Siellä myydään monenlaisia näytteenottopumppuja jne. settejä tähän tarkoitukseen.
Jenkeissä hyvin harvat ajavat esim. 7500mls korkeaperformanssi-autolla ö-vaihtojen välissä. Siellä istuu vanha 3500mls ö-vaihtovälikansanviisaus todella tiukassa. Californian osavaltio on jopa tehnyt näyttäviä kampanjoita saadakseen kansan tietoisuuteen sen, että nykyöljyillä ö-vaihtoväli voi tosiaan olla pidempi kuin ennenvanhaan. Osa porukasta ei silti usko ja jatkaa vanhaan malliin.
Jenkeissä hyvin harvat ajavat esim. 7500mls korkeaperformanssi-autolla ö-vaihtojen välissä. Siellä istuu vanha 3500mls ö-vaihtovälikansanviisaus todella tiukassa. Californian osavaltio on jopa tehnyt näyttäviä kampanjoita saadakseen kansan tietoisuuteen sen, että nykyöljyillä ö-vaihtoväli voi tosiaan olla pidempi kuin ennenvanhaan. Osa porukasta ei silti usko ja jatkaa vanhaan malliin.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: Moottoriöljy
Sisäänajo noin 30 min ja öljyn-, filterin vaihto tarkastus ja hanaa. Sisäänajo sisäänajoöljyllä tai sisäänajo lisäaineistetulla öljyllä.
Miksi moottoriöljyä pitää analysoida?
Normaali käytössä on mielestäni täysin turhaa.
Edelleen viittaan öljy filtterin tarkastukseen.
Mikä on korkeaperformanssi auto / kone?
PS. esim MB Vito 90 hp/l öljynvaihtoväli noin 40 000 km, vaan ei taida olla korkeaperformanssi auto mutta kone taitaa olla.
Miksi moottoriöljyä pitää analysoida?
Normaali käytössä on mielestäni täysin turhaa.
Edelleen viittaan öljy filtterin tarkastukseen.
Mikä on korkeaperformanssi auto / kone?
PS. esim MB Vito 90 hp/l öljynvaihtoväli noin 40 000 km, vaan ei taida olla korkeaperformanssi auto mutta kone taitaa olla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Moottoriöljy
Tehtaan mielestä eka öljynvaihto 7500mls kohdalla, sun mielestä 30min ajon jälkeen ja autonomistajien mielestä esim. jossain 500-7500mls välillä riippuen henkilöstä. Eiköhän noi mene lopulta kuitenkin omistajien mielen mukaan. Ja se saattaa näkyä taulukossa, jota ihmettelit, ihan niinkuin edellä kirjoitin.Mexico65 kirjoitti:Sisäänajo noin 30 min ja öljyn-, filterin vaihto tarkastus ja hanaa. Sisäänajo sisäänajoöljyllä tai sisäänajo lisäaineistetulla öljyllä.
Se on ylläen (mietohumoristinen) suomennos termistä "high performance" tarkoittamaan urheiluautoissa mallisarjan tiukemman pään moottoreita tai autoja. Ainakin oletan Shelby GT500:sen olevan Mustangin tehokkaampia malleja ko. mallivuosina? Ei sen luulisi olevan kovin vaikea käsite autonharrastajalle.
Oliskohan jotkut vissiin aidosti kiinnostuneita siitä mitä koneessa tapahtuu semmosen hälläväliä/mutu/jos hajoo niin korjataan -asenteen sijaan? Mun öljyjä ei ole analysoitu minun omien toimieni lisäksi mutta jos edullinen tapa se tehdä löytyisi niin varmasti mielenkiinnosta kokeilisin ja katsoisin mitä tulokset näyttävät.Mexico65 kirjoitti:Miksi moottoriöljyä pitää analysoida?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: Moottoriöljy
No ainakin raskaammassa kalustossa ollaan hyvinkin kiinnostuneita niistä kulumista ja tuloksista. Dieselmoottorissa öljynäytteestä saa selville jopa jos kone on käynyt tyhjäkäyntiä paljon taikka vajailla tehoilla. Ja kyllä niitä näytteitä otetaan kaikista muistakin kuin pelkästä moottorista vaikka hydrauliikka, vaihteisto, perä taikka jäähdytinneste. Jäähdytinnesteestä saa jotain muutakin selville kuin pelkän pakkaskestävyyden, esim. miten hyvin suojaa korroosiolta taikka miten toimii alumiinikenno ja rautamoottori yhdessä.
Sillon kun se moottorin perusremontti alkaa maksaa ilman virittämistä, alkaa sen oikea ajoittaminen myös kiinnostamaan yllättävän paljon.
Tuskin monikaan tekis mustangin moottoria uusiksi huvikseen jos sen hintaluokka pyörii 20t€-100t€, vaihteistoon uppoaa hyvinkin sen 40t€
Toki ne hinnat on myös suhteessa laitteen ostohintaan.
Tuskin sen näytteen tärkeys korostuu harrastekäytössä, näytteenotto maksaa melkeen saman mitä 5 ltr kannu öljyä+suodatin.
Sitä en tiedä mille molekyyliasteelle toi VTT tutkimus menee tolla hinnalla, perusnäytteen hinnat huitelee luokkaa 100€.
Ja tätä palstaa seuranneena aika moni asia karkaa jopa sen legendaarisen nippelitiedon ylittäviin sfääreihin joten tuskin tää aihe nyt sen kummempi on, kaikesta saa tietoa jos itse sen kokee tarpeelliseksi.
Re: Moottoriöljy
Tuo sisäänajo autossa poikkeaa hieman sisäänajo dynossa, minä sisäänajan kaikki moottorit dynossa halituissa olosuhteissa.
Sisään ajon jälkeen ajetaan normaalit dyno vedot uudella käytettävällä moottori öljyllä joka vaihdetaan dynoajojen jälkeen.
Aikalailla tuon mallin mukaan menen.
"As soon as the engine starts, it needs to be revved to 1500 to 2200 RPM and keep there for 20 to 30 minutes while the cam and rings are seating. Varying the RPM helps seat the rings more quickly. Keep an eye on oil pressure during this critical phase and listen for any unusual noises such as rapping, knocking, tapping or clattering that might indicate something is loose, misadjusted or is not receiving adequate lubrication.
Once the initial fuel, ignition and valvetrain adjustments have been made and initial dyno pulls completed, shut the engine off, drain the break-in oil, and remove and inspect the oil filter for any signs of trouble (such as metallic debris that indicates unusual wear is occurring).
Refill with oil, install a new filter and continue with the tuning or break-in process as needed. Change oil and filter again after 50 to 500 miles (or so many hours of run time)."
Break-In Oils and Assembly Lube Needs:
http://www.enginebuildermag.com/2014/10 ... ube-needs/
Tosin poikkea normaalikäytöstä sikäli, että auton pääasiallinen käyttö on kilpakäyttö. Näin ollen öljyt vaihdetaan joka kisan jälkeen eli noin 3-5 tunnin käytön jälkeen. Käytössä on ollut tähän saakka Driven XP4 15W-50. Sisäänajossa olen käyttänyt Driven BR30 Break-In 5W-30. Aiemmin olen käyttänyt Brad Penn moottoriöljyä ja sisäänajoöljyä.
Koneiden kasauksessa käytän asennus öljyä ja -rasvaa.
Vaikka nuo 289 kilpakoneet on aika kalliita niin ei vielä ole syntynyt tarvetta analysoida öljyjä, jätän sen huolen öljyn valmistajan kontolle.
Sisään ajon jälkeen ajetaan normaalit dyno vedot uudella käytettävällä moottori öljyllä joka vaihdetaan dynoajojen jälkeen.
Aikalailla tuon mallin mukaan menen.
"As soon as the engine starts, it needs to be revved to 1500 to 2200 RPM and keep there for 20 to 30 minutes while the cam and rings are seating. Varying the RPM helps seat the rings more quickly. Keep an eye on oil pressure during this critical phase and listen for any unusual noises such as rapping, knocking, tapping or clattering that might indicate something is loose, misadjusted or is not receiving adequate lubrication.
Once the initial fuel, ignition and valvetrain adjustments have been made and initial dyno pulls completed, shut the engine off, drain the break-in oil, and remove and inspect the oil filter for any signs of trouble (such as metallic debris that indicates unusual wear is occurring).
Refill with oil, install a new filter and continue with the tuning or break-in process as needed. Change oil and filter again after 50 to 500 miles (or so many hours of run time)."
Break-In Oils and Assembly Lube Needs:
http://www.enginebuildermag.com/2014/10 ... ube-needs/
Tosin poikkea normaalikäytöstä sikäli, että auton pääasiallinen käyttö on kilpakäyttö. Näin ollen öljyt vaihdetaan joka kisan jälkeen eli noin 3-5 tunnin käytön jälkeen. Käytössä on ollut tähän saakka Driven XP4 15W-50. Sisäänajossa olen käyttänyt Driven BR30 Break-In 5W-30. Aiemmin olen käyttänyt Brad Penn moottoriöljyä ja sisäänajoöljyä.
Koneiden kasauksessa käytän asennus öljyä ja -rasvaa.
Vaikka nuo 289 kilpakoneet on aika kalliita niin ei vielä ole syntynyt tarvetta analysoida öljyjä, jätän sen huolen öljyn valmistajan kontolle.
Viimeksi muokannut Mexico65, 06 Huhti 2018, 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Moottoriöljy
Ei se öljynvalmistaja tule kellekään himaan analysoimaan käytettyjä öljyjä, josta tässä oli kyse. Toki baseline uudesta öljystä on hyvä olla vertailukohtana, kuten Power_boat vinkkasi, mutta aika moni kaiketi lähettää analyysiin enemmän tai vähemmän käytetyt öljyt. Mutta, jos sinulla ei ole tarvetta niin ei se kuitenkaan tee niistä tuhansista, joilla on kiinnostusta asiaan, pöhköjä.Mexico65 kirjoitti:Vaikka nuo 289 kilpakoneet on aika kalliita niin ei vielä ole syntynyt tarvetta analysoida öljyjä, jätän sen huolen öljyn valmistajan kontolle.
Luulen, että jokainen, jonka talvella rakennettu kone kilahtaa yllättäen samana kesänä olisi mieluusti hiffannut, että siellä on ongelmia etukäteen, kun vielä oli mahdollisuus tehdä asialle jotain. Eikö niin?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Moottoriöljy
Tilasin kokeeksi:
https://www.ato24.de/en/all-products-amsoil.html
Amsoil 10w30:set z-rod öljyt omaan Mustiin. Ainakin tuli reilusti halvemmaksi kuin kotimaisilta toimittajilta.
Vaikka koneessa on rullanokka/keinut niin luultavasti tuo öljy on oikein passeli. Ainakin maailmalla kovasti kehuttu erityisesti laahaaville nokille.
Onko muut ajanu Amsoil liemillä omia menopelejään?
https://www.ato24.de/en/all-products-amsoil.html
Amsoil 10w30:set z-rod öljyt omaan Mustiin. Ainakin tuli reilusti halvemmaksi kuin kotimaisilta toimittajilta.
Vaikka koneessa on rullanokka/keinut niin luultavasti tuo öljy on oikein passeli. Ainakin maailmalla kovasti kehuttu erityisesti laahaaville nokille.
Onko muut ajanu Amsoil liemillä omia menopelejään?
Re: Moottoriöljy
Ei ole kokemusta Amsoilista, mutta tuli myös tilattua samasta puljusta Amsoilin 10w30 Z-ROD öljyt.
https://www.ato24.de/en/amsoil-z-rod-10 ... 946-l.html
Liekkö tuo kasikoneen kuva vai teksti rod houkutellut
https://www.ato24.de/en/amsoil-z-rod-10 ... 946-l.html
Liekkö tuo kasikoneen kuva vai teksti rod houkutellut
Kettu 
Re: Moottoriöljy
Mikä mahtais olla hyvä öljy yli 200tkm ajettuun 4.6 modulaariin jota jonkin verran kutiteltu mutta vapari kuitenkin.
Autolla ajetaan vain kesäisin ja tuntuu, että kuumimmilla keleillä oikein hyvin kenkiessä alkaa tulemaan öljyt "jokapaikasta läpi".
Toisin sanoen vähän käryää öljylle ja vähän ehkä jopa pölläyttelee savuja polkaistessa.
Mahtaisko joku 5w-40 tai jopa 50 toimia paremmin kuin perus 5w-30?
Koneessa on nyt viime kesän ajan ollu rvs:t öljyn seassa ja pitäsi nyt kevääksi vaihtaa.
Rvs: jälkeen tuntui käryttelyt loppuneenkin aluksi, mutta kaikkein kuumimmalla aikaa sitten kuitenki huomasin taas käryä kun kone oli oikein kuuma.
Autolla ajetaan vain kesäisin ja tuntuu, että kuumimmilla keleillä oikein hyvin kenkiessä alkaa tulemaan öljyt "jokapaikasta läpi".
Toisin sanoen vähän käryää öljylle ja vähän ehkä jopa pölläyttelee savuja polkaistessa.
Mahtaisko joku 5w-40 tai jopa 50 toimia paremmin kuin perus 5w-30?
Koneessa on nyt viime kesän ajan ollu rvs:t öljyn seassa ja pitäsi nyt kevääksi vaihtaa.
Rvs: jälkeen tuntui käryttelyt loppuneenkin aluksi, mutta kaikkein kuumimmalla aikaa sitten kuitenki huomasin taas käryä kun kone oli oikein kuuma.
Mustang GT -96 convertible
Re: Moottoriöljy
Vaikea on tikitä moottori öljyllä tihkuvaa/vuotavaa konetta.
Aika ohuiksi nuo kaikki öljyt menee 100 asteen paikkeilla.
Dynossa kun on laskettu kuumia öljyjä ulos koneesta niin kyllä tuollainen 10W60 muistuttaa lähinnä vettä.
Kaara 91 taulukossa lämpötila asteet on ulko lämötiloja ei koneen normaali käyntilämpötila.
Yleisesti voidaan sanoa, että auton koneiden öljyn lämpötilat täysin käntilämpöisessä koneessa on 80 - 110 astetta C, jolloin öljyn juoksevuus on lähellä vettä viskositeetista riippumatta.
Aika ohuiksi nuo kaikki öljyt menee 100 asteen paikkeilla.
Dynossa kun on laskettu kuumia öljyjä ulos koneesta niin kyllä tuollainen 10W60 muistuttaa lähinnä vettä.
Kaara 91 taulukossa lämpötila asteet on ulko lämötiloja ei koneen normaali käyntilämpötila.
Yleisesti voidaan sanoa, että auton koneiden öljyn lämpötilat täysin käntilämpöisessä koneessa on 80 - 110 astetta C, jolloin öljyn juoksevuus on lähellä vettä viskositeetista riippumatta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Moottoriöljy
Jos mulla auto käryttäisi ja pölläyttelisi niin lähtisin ehkä eka kattelemaan venanvarren tiivisteitä, sitten muita tiivisteitä ja vikana karstottumista. Jos öljy pääsee palotilaan tai pakosarjoille/putkille niin jossain on korjattavaa.
Myönnettäköön kuitenkin, että minun käyttiksessä on öljyvuotojen kannalta ongelmamoottori, jonka vuotoja tehdas on yrittänyt lukemattomilla tiivisteversioilla korjata mutta tilanne ole ratkaisevasti parantunut. Öljy tulee siis ulos ja käryää sarjoilla/putkilla. Mutta, 2017 taas laitettiin omaani uusia tiivisteitä ja jatkoin öljytestailua, hiton monta öljymerkkiä ja mallia on jo kokeiltu ilman apua. Kennoco Elite 5W-40:llä olen nyt 16v aikana saavuttanut ensimmäisen kerran sen tilanteen, ettei ajon jälkeen tule auton ulkopuolella mieto käry nenään. Eikä öljyä tarvitse lisäillä juuri ollenkaan ö-vaihtovälillä.
Eli jos moottori on kunnossa niin öljyvalinnalla on jotain pientä saavutettavissa, lähtökohtainen ratkaisu esim. öljyvuotoihin se ei tietenkään voi olla.
Myönnettäköön kuitenkin, että minun käyttiksessä on öljyvuotojen kannalta ongelmamoottori, jonka vuotoja tehdas on yrittänyt lukemattomilla tiivisteversioilla korjata mutta tilanne ole ratkaisevasti parantunut. Öljy tulee siis ulos ja käryää sarjoilla/putkilla. Mutta, 2017 taas laitettiin omaani uusia tiivisteitä ja jatkoin öljytestailua, hiton monta öljymerkkiä ja mallia on jo kokeiltu ilman apua. Kennoco Elite 5W-40:llä olen nyt 16v aikana saavuttanut ensimmäisen kerran sen tilanteen, ettei ajon jälkeen tule auton ulkopuolella mieto käry nenään. Eikä öljyä tarvitse lisäillä juuri ollenkaan ö-vaihtovälillä.

Eli jos moottori on kunnossa niin öljyvalinnalla on jotain pientä saavutettavissa, lähtökohtainen ratkaisu esim. öljyvuotoihin se ei tietenkään voi olla.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Moottoriöljy
Joissain uudemmissa moottoreissa joissa on käytettävä synteettistä öljyä on helpompaa löytää 5w kuin 10 tai 15, toki niitäkin varmasti on mutta öljykauppaan kun menee on karkeasti synteettiset 0 tai 5, osasynteettiset 10 ja mineraali suoraa, 10 tai 15. Siis karkeasti, varmasti jostain löytyy 5w-30 mineraaliöljy kun oikein aletaan kaivamaan.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Moottoriöljy
https://www.researchgate.net/publicatio ... engine_oil
https://wiki.anton-paar.com/en/engine-oil/
Edelleen painotan moottoriöljyn juoksevuutta käyntilämmössä en niinkään kylmän öljyn tai ilman lämpötilan suhteen.
On tietenkin oletettavaa, että tietyissä olosuhteissa ilman lämpötilalla on vaikutusta myös lämpimän moottorin öljyn lämpötilaan.
Kuten graafeista voitte havaita ovat kinemaattiset viskositeetti noin 100 asteen C lämmössä lähes sama öljyn SEA viskositeetista riippumatta, vain oleellinen muutos on kylmäpään kinemaattisessa viskositeetissa.
PS. "paksu" öljy vaatii enemmän voimaa pumppaukseen.
https://wiki.anton-paar.com/en/engine-oil/
Edelleen painotan moottoriöljyn juoksevuutta käyntilämmössä en niinkään kylmän öljyn tai ilman lämpötilan suhteen.
On tietenkin oletettavaa, että tietyissä olosuhteissa ilman lämpötilalla on vaikutusta myös lämpimän moottorin öljyn lämpötilaan.
Kuten graafeista voitte havaita ovat kinemaattiset viskositeetti noin 100 asteen C lämmössä lähes sama öljyn SEA viskositeetista riippumatta, vain oleellinen muutos on kylmäpään kinemaattisessa viskositeetissa.
PS. "paksu" öljy vaatii enemmän voimaa pumppaukseen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Moottoriöljy
Joo tota pääasiassa nimenomaan pohdiskelin, että voisiko joku vähän kuumana kankeampi öljy toimia paremmin kun on koneella jo kilsoja ja ajo on pelkästään kesäaikaan tapahtuvaa ja suht raskasta yleensä.
Mutta noista taulukoista kattomalla niin ei siellä käyntilämpötiloissa tosiaan paljoa eroa oo viskositeetilla.
Voishan sitä jollain 5w tai 10w-40 esim. koittaakin.
Mutta mites sitten noi venttiilin nostajat (tai painajat paremminkin). Eikö näissäki ole ne hydrauliset. Fordilla on vaan aina kauheen vahva suositus ollu semmosissa koneissa käyttää niitä 5w-30 fe öljyjä. Eiks niissä ole joku lisäaine noita nostajia varten?
Onko noissa merkeissä mitä tässäki ketjussa on mainittu niin vastaavaa lisäainetta/ täyttääkö muuten laatuvaatimukset.?
Mutta noista taulukoista kattomalla niin ei siellä käyntilämpötiloissa tosiaan paljoa eroa oo viskositeetilla.
Voishan sitä jollain 5w tai 10w-40 esim. koittaakin.
Mutta mites sitten noi venttiilin nostajat (tai painajat paremminkin). Eikö näissäki ole ne hydrauliset. Fordilla on vaan aina kauheen vahva suositus ollu semmosissa koneissa käyttää niitä 5w-30 fe öljyjä. Eiks niissä ole joku lisäaine noita nostajia varten?
Onko noissa merkeissä mitä tässäki ketjussa on mainittu niin vastaavaa lisäainetta/ täyttääkö muuten laatuvaatimukset.?
Mustang GT -96 convertible
Re: Moottoriöljy
Tästä omakohtainen kokemus. Mulla oli aikoinaan saksalainen korkeaviritteinen ilmajäähdytteinen kesäauto. Siinä oli paksut moniastekesäöljyt mutta jouduin kerran pamauttamaan sen poikkeuksellisesti käyntiin -15°C pakkasessa. Nostin ajattelematta kiekat siinä kylmällä koneella varmaan 2-3 tonniin sekunniksi, kun vierellä seisova kaveri sanoi vähän stressaantuneella äänellä, että sammuta kone. Sammutin ja nousin ylös. Auton alta levisi lumeen öljylammikko. Onneksi öljynsuodatin oli toiminut sulakkeena. Eli öljynsuodattimen kuori repesi liiallisessa öljynpaineessa ja öljy karkasi. Karmea munkki, että oli kaveri siinä ja hokasi tilanteen heti. Käynnissä ei huomannut mitään (se kävi muutenkin kuin ralliauto), en katsonut mittaristoa vaan kaveria, eikä olisi varmaan montaa sekkaa tarvinnut siinä päristellä, kunnes laakerit olisivat ottaneet kipeetä.Samoin älä koskaan kuormita moottoria täysillä öljyn tai veden lämpötilan ollessa alhainen. Yli 70 astetta on suositus. Esim F1 kone ei anna tehoja ulos ja rajoittaa kierroksia jos kone on kylmä... Tällä taataan oikeat käyntivälykset ennekuin moottoria kuormitetaan..
Ei tosiaan siis kannata paksuilla öljyillä kuormittaa kylmää konetta yhtään.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73