Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Osaisiko joku kertoa että koska Fox Mustangimme joutui olemaan
ulkona nämä sadepäivät täällä Järvenpäässä niin etupuskuri joka on jonkinlaista muovia oli turvonnut jonkunverran päistään..
Tarkemmin ottanen siitä kohdalta jossa puskuri kohtaa etulokasuojan niin puskuri on turvonnut noin sentin verranmolempien etusiiven sivustakatsoen reunan yli ollen hieman ruman näköinen. Onko mahdollista että kuivuttaan sauma
"normalisoituu".
Tarkoitus on kyllä ottaa puskurit syksyllä irti sekä maalauttaa ne uudelleen koska maali on niistä jo muutenkin lohkeillut.
Minulla ei kyllä ole harmainta aavistustakaan kuinka vesi olisi turvottanut muovipuskuria. Ei kait siellä puutakaan ole sisällä
Odotellaan, josko joku antaisi järkevämmän vastauksen.
Automme on siis vm 79 ja puskurin ja etupään materiaali on jotakin muovin ja uretaanin ? / kumista sekoitusta. Kun sitten pinnoitus elikkä maali on vähän karissut ja kosteus on imeytynyt etupuskuriin ja saanut sen hieman vääntyilemään ja pullistelemaan.
Ikävintä kaikkiaan asiassa on kun etupään osat kosteuden vaikutuksesta noinkin vääntyilee niin millä ne voi talven aikana maalata / pinnoittaa koska nytkin näyttää maali karisevan pois ?? Varmastikin kysymykseni kuuluisi kategoriaan "pölhölä" mutta kysyn kuitenkin.
Eihän tuollainen kuitenkaan vauhtia haittaa mutta jos autoa lähempää tarkastelee niin pullistelevat lampunympärystät ja vääntyilevä puskuri antavat hiukan huonon kuvan koska auto on muutoin niin siisti.
fox mustang kirjoitti:Automme on siis vm 79 ja puskurin ja etupään materiaali on jotakin muovin ja uretaanin ? / kumista sekoitusta.
Ettei olisi uretaania, samaa kamaa jota käytettiin esmes Corvettejen etu ja takapuskureissa alkaen jostain 1974 tms. Ko. kaman hyvä puoli on periksiantavuus pienissä kolhuissa (vrt. lasikuitu joka halkeaa suht helposti) ja huonoja puolia taasen että, ajan myötä se alkaa "warppailla" ja maali haalistuu eri tahtia muun auton kanssa.
Uusi voikin sitten maksaa hinajaa (ainakin Vettejen orggis uretaani-puskurit maksaa maltaita, samalla hinnalla saa viisi lasikuituista )
Jos puskuri on muuten hyvässä kondiksessa niin kyllä maalarit tietävät millä sen saa uudelleen maalattua, jos sen ensin vaan saa kuivatettua ja takaisin muotoonsa...
Asiallisen tiedon puute ei saa olla este henkiselle epävarmuudelle.
Omat lasikuitukokemukset rajoittuvat kanootteihin, mutta ainakin niissa kuitu voi pintageelin murruttua imea uskomattomia maaria vetta. Yhdenkin enemman koskia kolunneen kanootin paino nousi useita kiloja kayttoikansa aikana (ainakin silta se tuntui) eika kaikki varmasti ollut paikkakuitua ja geelia. Kun vesi kerran paasee kuitumattoon, niin se ei sielta enaa ulos tule.
fox mustang kirjoitti:Automme on siis vm 79 ja puskurin ja etupään materiaali on jotakin muovin ja uretaanin ? / kumista sekoitusta. Kun sitten pinnoitus elikkä maali on vähän karissut ja kosteus on imeytynyt etupuskuriin ja saanut sen hieman vääntyilemään ja pullistelemaan.
Ikävintä kaikkiaan asiassa on kun etupään osat kosteuden vaikutuksesta noinkin vääntyilee niin millä ne voi talven aikana maalata / pinnoittaa koska nytkin näyttää maali karisevan pois ?? Varmastikin kysymykseni kuuluisi kategoriaan "pölhölä" mutta kysyn kuitenkin.
Eihän tuollainen kuitenkaan vauhtia haittaa mutta jos autoa lähempää tarkastelee niin pullistelevat lampunympärystät ja vääntyilevä puskuri antavat hiukan huonon kuvan koska auto on muutoin niin siisti.
Ehkäpä kannattais teettää kuitu velholla entisen mallinen kuitu etukappale, se on helpompi korjata kuin ne kumisotkuiset paskat, jossa ei pysy mikään maali kauaa. Satun tietämään kokemuksesta on noita saanut vuosien varrella korjailla, tuo puskurista puhuminen on hiukan harhaan johtava, eihän se ole enää puskuri vaan keula kappale. Oikeat puskurit katosivat 60 luvun jälkeen, mut silti teetä kuituinen keula kappale ei pullistele sataassa. Tai miksi ei sit pellistä kunnon pelti maakari tekis sen pellistä, ei ole tekemätön paikka.
veekoo kirjoitti:Omat lasikuitukokemukset rajoittuvat kanootteihin, mutta ainakin niissa kuitu voi pintageelin murruttua imea uskomattomia maaria vetta. Yhdenkin enemman koskia kolunneen kanootin paino nousi useita kiloja kayttoikansa aikana (ainakin silta se tuntui) eika kaikki varmasti ollut paikkakuitua ja geelia. Kun vesi kerran paasee kuitumattoon, niin se ei sielta enaa ulos tule.
Väärin kyllä se vesi tulee kuidusta pois, se vain pitää hioa auki isolta alalta, ja sit lämpöpuhallin puhkumaan. Olen muuten korjannut kuitu veneenkin joka oli imenyt pirust vettä sisuksiinsa, vaatii pitkän kuivatuksen ja kosteusmittarin käyttöä, ja pitkää pinnaa.
Voisi epäillä että onkohan sitä korjailtu aikaisemmin kun alkaa turpoilla, oma biili on seisonut sateessa jonkin verran eikä ole vielä ainakaan alkanu keulapala turvota, no saa nähä kun tulee ny reissusta kotipuoleen niin onkohan muuttanu sillävälin muotoa Rokin idea on hyvä että teettää kuitukopion, tietty jos haluaa vielä vähän päivitystä laittaa vaikka 86 gt-mallin keulapalan. Ot: Ihan kiinnostaisi millä tekniikalla auto on, laita vaikka yksityisviesti tai kirjoita alle, ei näitä vanhempia foxeja täälläpäin kuitenkaan hirveästi liiku.
Ilokseni sain huomata että kun säät muutuivat kuivemmaksi niin keulapala "kutistui" takaisin suht. normaaliksi. Materiaalina se tuntuu olevan sellaista "taipuisaa" jotakin muovi ym sekoitetta jonka istuvuus ei kait koskaa tule olemaan täydellinen mutta koska se on siihen suunniteltu niin sen kanssa on elettävä... säiden mukaan ja korjailtava talven aikana. Kiitos teille kaikille hyvistä neuvoista ja avusta. Tarvitsen toki vielä paljonkin neuvoja tekniikan suhteen koska talven aikana on tarkoitus huoltaa ja parannella sitä, mutta siitä myöhemmin.