SN95 starttiproblem

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Tästä jo tuolla ketutusketjussa puhuttiinkin mutta pistetään tännekin niin jää tuleville polville oikeaan paikkaan.

'95 GT siis on nyt kaksi kertaa tehnyt sen, että kauppakeikalla lähtöyritys takas himaan jää yritykseksi. Oireet ovat kuin olisi huono akku: ei pyöritä mutta starttirele tikittää nopeaan tahtiin. Kummallakin kerralla se on lähtenyt apuvirralla toisesta autosta. Eka apuvirtakäynnistysyritys 2h zippauksen jälkeen Telwinin apukäynnistimellä epäonnistui, lähti lopulta toisen auton avulla. Tokalla kerralla noin vartti zippauksen jälkeen ei meinannut startata Hiacen avulla (2 akkua), sitten muutaman yrityksen jälkeen yht'äkkiä pyöritti normaalisti ja heti käyntiin. Olikohan kontaktihärö apukaapelien kytkennässä vai ehkä "heat soak" startissa?

Akku on testattu minun toimesta naapurin kuormitusmittarilla, akkukauppiaan toimesta toisella ja sitten vielä jollain hienommalla mittarilla, joka näytti myös kylmäkäynnistysampeerit (akun päällä lukee 500, mittari näytti 533). Sen lisäksi olen tarkistanut napajännitteen tuossa testaillessa ja aina jossain vajaan 13V tienoilla. Vaikuttaa siis toimivalta akulta. Välillä olen ladattun Ctekillä, jotta on akku täynnä.

Olen tehnyt mm. seuraavaa:
- akunnavat ja akkukengät puhdistettu
- akkukaapelit puhdistettu akun päästä sekä mekaanisesti että kemiallisesti
- konehuoneen näkyvät maat putsattu sekä mekaanisesti että kemiallisesti
- virranjakoblokin kontaktit putsattu sekä mekaanisesti että kemiallisesti
- sulake/releboksin kontaktit putsattu, 3kpl 40A IGN SW -sulakkeiden kontaktit putsattu, kaikkien releiden kontaktit putsattu, sulakkeet mitattu ok
- starttirele vielä varmuuden vuoksi vaihdettu päittäin toisen samanlaisen kanssa
- mitattu jännite-erot napojen, kenkien ja kaapeleiden välillä sekä starttaamalla että ilman - ei mainittavia eroja
- mitattu maiden vastukset mm. akkukenkien ja lukemattomien muiden pisteiden välillä - ei mainittavaa vastusta

Em. toimenpiteiden jälkeen ei startannut vaan ihan sama tikitikitiki! Toisesta autosta akku ja apukaapeleilla ja heti starttaa. Akku pois autosta ja tilalle sama ylikokoinen akku ja auton omat liittimet kiinni, heti starttaa. Tässä kohtaa vaihdoin autoon neg kaapelikengän varmuuden vuoksi ja pistin auton akun takaisin ja starttaa.

Hmm... ja uusi päivä: tänään olen startannut auton 3x ja joka kerta on lähtenyt ja hyvin kulkee. Nyt ei auta kuin testailla ja toivoa, että kyseessä olisi ollut jokin kontaktihäiriö, joka korjaantui em. hinkkauksien avulla.

Mutta, testaamatta on vielä:
- startin navat ja johtoliitokset - en pääse mitenkään käsiksi omalla pihalla. Kokeilin ja hädintuskin näen startin, liittimiä ei näy alakautta. Pitääkö startti ottaa ulos, jotta liitännät saa näkyviin?
- kytkimen turvakytkin
- virtalukon pohja

Sitä en osaa sanoa voisiko jokin em. aiheuttaa tämän ongelman? Siis rele tikittää tiuhaan tahtin, ei pyöritä. Solenoidin hajoaminen mun kokemuksen (kokonaiset 2 hajonnutta per ~30v) aiheuttaa yhden naksahduksen. Sitä en sitten tiedä jos liittimet siellä alhaalla ovat hapettuneet niin mitä siitä seuraa??

Kaikki ajatukset ovat tervetulleita, tilanne on nyt ärsyttävän epävarma. Auto voi jäädä kaupan pihaan milloin vain tai ei koskaan. Mieli tekisi vaihtaa koko startti uuteen ja siinä samalla mitata piuhat, mutta olen periaatteesta vähän sitä vastaan, että "korjataan" vain osia vaihtamalla selvittämättä juurisyytä ongelmaan.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

aloita mittaamaan jännitehäviötä. Mittapiikki startin plussaan ja toinen akun plussaan. Joku starttaa ja luet lukeman, mitä pienempi sitä parempi. 0.3V on hyväksyttävä häviö. Sama miinuspuolelta mahdollisimman läheltä starttia. 0.1 V maapuolen häviö. Jos lukemat ylittyy niin vika on johdoissa tai liitoksissa.
Juuri korjasin samanlaisen vaivan vaihtamalla akunkengän.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja ToniH »

aloita mittaamaan jännitehäviötä
Aloita? :) Ks. tokavika ranskalainen viiva ekasta osiosta ja sitten eka tokasta.

Mulla ei tosiaan startissa näy yhtään liitäntää alakautta tai sen reiän kautta siitä pyöränpuolelta. En keksinyt keinoa päästä niihin käsiksi irrottamatta starttia autosta.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Pihassa olevaan SN:ään ainakin pääsee pakosarjan alta kylmässä koneessa hauenleukajohdolla. Sori etten lukenut tarkemmin, on niin yksinkertainen järjestelmä että ajattelin että yksinkertainen vikakin.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Joo, pitkä oli runoilu. ;) Varmaan onkin yksinkertainen vika ja olisi tod.näk. aika helppo diagnotisoidakin jos kaikki mittapisteet olisi saatavilla. Täytyy vielä yrittää kurkkia, josko pakosarjan alitse pääsisi käsiksi. Muuten menee purkamiseksi :(

Tilasin nyt jokatapauksessa valmiiksi odottamaan uuden startin. Katsoin, että siinä on tiellä lambdakin, joten täytynee vaihtaa ne samalla.

Tarvitaanko muuten SN95 -starttien kanssa mitään shimmailuja? Niistä ei paljoa mainita tuotteiden yhteydessä. Lähinnä ohimenevä maininta jossain ostajien arvosteluissa mutta ei selvinnyt tarviiko SN95:ssa shimmata.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ei tarvitse, kunhan uusi startti on samanlainen. Tai siihen tarkoitettu.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Hienoa, sitten on jotain funtsittu fiksummin luin letukoissa ;)

Tommosen pistin tilaukseen. Toivottavasti on plug and play.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Hmmm...odottamaton sivujuonne tässä kontaktien jne. putsailuissa: se ärsyttävä aina ja iänkaikkisesti pimputtava äänimerkki oven ollessa auki loppui. Nyt se pimputtaa loogisesti, kun ovi on auki ja valot päällä. Ja se on pimputtanut turhaan niin kauan kuin minä muistan - ainakin 15 vuotta.

Ja toinen havainto: hälytin on aikaisemmin toiminut vähän hämärästi ja sekoillutkin joskus. Ja mm. hälyttimen vilkkuled on vilkkunut aina, myös ajaessa. Nyt huomasin ettei se ajaessa enää vilkkunut ja alkoi vilkkua vasta jonkin aikan sen jälkeen kuin ovet oli lukittu. En tosin ole varma onko autoni häly alkuperäinen, minulla on erillinen sireeni konehuoneessa, käyttöohjekirja kertoo hälyttimen käyttävän auton torvea. Mutta mitään dokumentointia hälystä ei ole enkä ole käynyt niin syvällä paneelien alla, että mitään hälyn keskusyksikköä olisi tullut vastaan. Onhan toki mahdollista, että pelkästään kytkentä torveen on korjattu tuolla sikakovaäänisellä sireenillä?

Eli kontaktiviat jossain akun, virranjakoblokin tai relesulakeboksin alueella + maat lienevät aiheuttaneen nuo outoudet jo vuosien ajan. Täytynee tarkkailla mitä muuta tässä ilmenee :)
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Tehtaan varusteena ei nornaalisti tuu hälytintä. Jälkiasennushäyttimen läpi voi mennä startinkin virtapiiri, ettei autoa saa käyntiin.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Ysivitosen omistajan ohjekirjassa on pitkät löpinät hälyttimestä ja sen käytöstä. Ehkä se oli tilausvaiheessa ruksitettava optio? Mutta, toi mun voi olla aftermarketti, kuten sanottu - en tiedä.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Updeitti: tuli vihdoin se uusi starttikin mutta tietysti auto on startannut ihan joka kerta normaalisti tässä välissä. :wink:

Ja se ilo pimputuksen loppumisesta oli ennenaikainen, se tuli takas miltei heti. :x

Tämä (Powermaster 9603) on ihan fiksun näköinen keksintö. Siinä on joku kestävä ja kaiketi lämpöä eristävä pinnoite ja toi kiinnike on pyöritelvä niin, että startin saa sopimaan parhain päin. Painoa 4.8kg.
Kuva
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Tää kuulostaa aivan maadoitusongelmalta, mulla vastaava vika poistui vuosia sitten kun lisäsin akulta moottorille menevän paksun negatiivisen kaapelin olemassaolevien lisäksi. Alkuperäinen on iaka ohut ja kuparikaapelin vastus tuppaa kasvamaan kun muutaman kerran sopivasti kuumenee, sitten tulee näitä oireita.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Siltähän se vähän vaikuttaa, putsailujen jälkeen on toiminut. Startin päästä piuhat ja liittimet vielä putsaamatta, koska startin joutuu käytännössä ottamaan ulos putsausta varten niin samalla aukasulla uusi startti sisään. That is the plan.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Kannattaa vaihtaa nuo akkukaapelit, tuo uusi startti ottaa enemmän hetkellistä virtaa ja kaapelit ei ainakaan siitä parane
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: SN95 starttiproblem

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Mulla oli tuon ekan ponin kanssa sellainen ongelma että startti pyöritti mutta kone ei lähtenyt käymään. Loppujen lopuksi startti oli sahattu pilalle ja vaihdoin sen sekä akkukaapelit ja niin se lähti käyntiin. Virta ei riittänyt ruiskulle vaikka moottori pyöri.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Vastaa Viestiin