Sammuu heti startin jälkeen.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Aika noloa, mutta en muista milloin ja miten tuo ongelma alkoi. Viime syksynä kun hain auton katsastuksesta tuohon pihalle talvisäilöön, niin kävi huonosti cruise nopeudella ja tyhjäkäynti huono. Kierroksilla ei ongelmaa. Syksy oli jo pitkällä, joten ajoin auton katokseen talveksi enkä jaksanut vaivata päätäni mikä siellä katsastuksessa aiheutti nuo käyntihäiriöt. Tosin tuo kylmästartti ongelma oli jo aiemmin.
Ehkä se korostuu nyt kun auto on niin ahtaassa tilassa parkissa, että joutuu peruuttaa ja vekslata monta kertaa, että saa kolhimatta pois katoksesta. Hankalaa kun ei ole tyhjäkäyntiä. Jos pääsisi kylmällä koneella heti suoraan baanalle, niin voisi onnistua ajaa lämpimäksi. Eli auton ajoin tuohon pihakatokseen syksyllä ja nyt sitä yritän ottaa ajoon(pesuun). Ainoat rempat talvella oli tuo kaasarin vaihto.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mulla oli myös tuo manuska ryypyllinen Edeli aikoinaan, hankala oli saada käsipelillä sopivasti läppää kii että kävi kylmänä hyvin. Yleensä vaan kaasua pumppaamalla sai pidettyä käynnissä ja nopeasti liikkeelle. Nyt sähköryypyllinen ei ongelmaa enää ole.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Saattaa olla, että tuonkin kun saisi vaikka työnnettyä pois tuolta katoksesta ja tosiaan äkkiä liikkeelle(eka valoristeys 100m), niin pelaisi ihan hyvin kun ajaisi lämpimäksi. Harmi kun en huomannut tuota sähköryyppymallia ostaa.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Käy näin keväällä paremmin, jos on syssyllä laittanut tankkiin silöntäainetta. Epäilin alkuunsa, mutta toimii!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm

Tossa aika perusteellisesti kerrotaan säädöstä ja että mikä vaikuttaa mihinkin ja millä tavalla
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Niin ja kaasari on edelbrock 1405. Ensiösuuttimissa on merkintä 400, neulaventtiileissä 7047 sekä oranssit jouset. Kaara tuossa jo soitteli. Mulla on tuossa suutin/neula setti ja ajattelin ensiksi vain kokeilla pykälää pienemmät suuttimet josko sillä saisi sen verran pysymään käynnissä, että saisi moottorin lämpimäksi ja säädettyä sitten paremmin ryypyt ja muut.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Sain pelaamaan kun vaihdoin ensiösuuttimen pykälän pienempään 400-392. Sitten aloin vain vaihtamaan neuloja 7047 alkaen, kunnes 7547 neulalla kävi hyvin, oikeestaan tosi hyvin. Eli aika rikkaalle on kaasari säädetty tehtaalla. Onkohan tuo ihan ok tapa säätää, että autolla pääsee ajaamaan paremmin säädettäväksi?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Hyvä homma, kuhan vaan et liian laihalle säätäny ;-)

Calibrointi kitti on hyvä ostaa kylkeen Edelin kaasareihin, saapi säädettyä kohilleen.

Ja vielä kertauksena, lambda anturi on todella hyvä hommata kaikkeen säätämiseen.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

No ei toi nyt oikein hyvin pelitä vieläkään kun uudelleen testasin. Jaksaisko joku vielä vääntää rautalangasta seuraavaa? Kannattaisko kokeilla vielä yhtä pykälää pienempää suutinta ja sitten kokeilla aina paksumpaa neulaa ja koittaa etsiä parasta käyntiä siis vielä pienemmällä suuttimella? Missä vaiheessa jousia pitäisi vaihdella löysempään/jäykempään?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tahavo kirjoitti: 02 Touko 2018, 19:30 No ei toi nyt oikein hyvin pelitä vieläkään kun uudelleen testasin. Jaksaisko joku vielä vääntää rautalangasta seuraavaa? Kannattaisko kokeilla vielä yhtä pykälää pienempää suutinta ja sitten kokeilla aina paksumpaa neulaa ja koittaa etsiä parasta käyntiä siis vielä pienemmällä suuttimella? Missä vaiheessa jousia pitäisi vaihdella löysempään/jäykempään?
Kankkis tuossa jo linkkasin tuon hyvän kaasarijutun. Kannattaa lukea tuo ajatuksella läpi. Minulla oli ensimmäisessä setupissa itselläni sama 1405 kaasutin ja pelasi aivan ok.

Kannattaa katsoa vaikka muutamia perusjuttuja kuntoon esim.
-Liikkuvatko rikastinläpät napin mukana varmasti täysin auki ja kiinni, eli napin asentoon voi kabiinissa täysin luottaa = rikastinläppien asento on tiedossa joka tilanteessa?
-Onko kaasuläpän palautusjousi varmasti riittävän jäykkä ja palauttaa ensiöläpät aina kunnolla paluuasentoon.

Tuo, että toimii eri päivänä eri tavalla vaikka et koske säätöihin viittaisi minusta johonkin muuhun ongelmaan.

Edelbrock on aika ronkeli jos polttoaine tulee liian kovalla paineella - saattaa kaasutin tulvia huomaamatta tai polttoaineen pinta vaihtelee holtittomasti ja vaikuttaa käyntiin. Ohjeessa on arvo 5,5-6 PSI. Mekaaninen polttoainepumppukin saattaa ylittää tuon paineen.

[youtube][/youtube]

Minusta kaasutinta ei kannattaisi nyt enempää säädellä ennen kuin olet varmistanut ainakin tuon polttoainepaineasian.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Jos kerho valitsee vuosittain vuoden idiootin, niin täällä on varteenotettava ehdokas. Onneksi naapuriin on muuttanut fiksu jenkkiautoharrastaja joka huomasi heti, että onko sulla tuo kaasarin taka-osan alipaine reikä tulpattuna, että haeppa peili niin katsotaan. :shock: No eipä ollut. Nyt siis seuraavaksi siihen tulppa ja homma jatkuu :uuh:
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja ak72 »

:peukku:

Jos sulla ois ollu alipainemittari oisit heti nähny että joku on pielessä :-)

Ja sehän vetää helkkarin laihalle jos se iso reikä siel takana on auki...
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Nyt vois olla paikallaan palauttaa tehdas säätöihin kaasutin ja aloittaa säätäminen puhtaalta pohjalta
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Joo näin tehdään. Pahus kun alipainemittarikin olisi ollut ja aloin juuri sitä etsimään kun naapuri tuli paikalle :) Laitan takas tehtaan säädöt.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sammuu heti startin jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kaasari kasattu pakettiosilla ja hyvin toimii. Sen kuin lähti ajelemaan. Kiitos neuvoista ja ennen kaikkea kärsivällisyydestä :). Pitää myöhemmin säädättää tuo kaasari kunnolla. Niin ja naapurille kiitos! Ilman häntä olisin saanut ties mitä vahinkoa vielä aikaan.
Vastaa Viestiin