Alustan parantelua (Maavara)
- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Alustan parantelua (Maavara)
Moi
Kertokaas aloittelijalle mikä meni vikaan. Vaihdoin tuohon -95 avoon Ford Racing B jousisarjan ja nyt maavaraa ei ole varmaan, kuin viisi tai kuusi senttiä matalimmasta kohdasta. Käytin asennuksessa auton alkuperäisiä kumiosia mitkä jousien päissä oli. Auto on muuten täysin vakio alkuperäisillä 16" vanteilla.
Kertokaas aloittelijalle mikä meni vikaan. Vaihdoin tuohon -95 avoon Ford Racing B jousisarjan ja nyt maavaraa ei ole varmaan, kuin viisi tai kuusi senttiä matalimmasta kohdasta. Käytin asennuksessa auton alkuperäisiä kumiosia mitkä jousien päissä oli. Auto on muuten täysin vakio alkuperäisillä 16" vanteilla.
Viimeksi muokannut t-muckle, 31 Touko 2018, 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Maavara
Jos ne jouset ovat ne mitkä niiden pitikin olla niin tiedä mikä meni vikaan mutta kuulemma jos vaihtaa ne kumivaimentimet uusiin uretaanisiin niin se nostaa hieman alustaa. Ekana kuitenkin tarkistaisin, että jousissa on oikea tuotenro. Nettikuvissa autot eivät B-jousilla näytä ollenkaan liian matalilta.
Voiskohan siellä jousen alapäässä käyttää kumisia tai uretaanisia kierrejousiavaruudettimia (coil spring spacers)?
Niitä olisi ainakin saatavana vaikka minkä kokoisia ja monissa putkietutukivarsissa niitä käytetään vakiona. Ja eikö toisaalta tehtaan isolaattoritkin ole tavallaan moiset?
Olikohan 8cm pienin katsastuksessa hyväksyttävä maavara?
Voiskohan siellä jousen alapäässä käyttää kumisia tai uretaanisia kierrejousiavaruudettimia (coil spring spacers)?

Olikohan 8cm pienin katsastuksessa hyväksyttävä maavara?
Viimeksi muokannut ToniH, 28 Huhti 2018, 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Maavara
Kiitos vastauksista. Kävin miettailemassa ja 60-65mm siellä on nyt tilaa. Pitää pistää noi uretaanit tilaukseen jos niillä sattuisi tulemaan lisää. Luinkin tuossa, että uretaanisilla voisi puolikin tuumaa nousta? Oiskohan nuo US Partsilta saatavat Energy Suspensionin versiot pätevät. Ainakin saisi nopeasti.
- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Maavara
Joo noita meinasin. Kiitos tarjouksesta. Menen huomenna töihin ja tutkin olisiko siellä jotain sopivaa kumia. Mutta jos ei löydy niin voisin ajella käymään viikolla. 

- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Maavara
Riippuu ihan keleistä.
Onko jollain muuten hajua paljon tommosessa avossa on maavaraa vakiona? Enpä tullut sitä mitanneeksi tai edes miettineeksi, kun renkaan ja kaaren välissä on niin julmetusti tilaa.
Onko jollain muuten hajua paljon tommosessa avossa on maavaraa vakiona? Enpä tullut sitä mitanneeksi tai edes miettineeksi, kun renkaan ja kaaren välissä on niin julmetusti tilaa.
- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Maavara
Eli pari tuumaa tippu noilla jousilla. 

Re: Maavara
Mulla on kans ford Racing jouset, en muista oliko B vai mikä, ja uudet uretaani jousen aluset ja yliset, ja tuntuu ettei auto tippunut juuri ollenkaan! 

- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Maavara
Kyllä niistä merkinnät löytyy ja ihan oikeat tuntuvat olevan. Lueskelin samaa tarinaa maailmalta, että saatta olla madallus mitä sattuu. Toisilla menee ihan tonttiin ja toisilla ei meinaa tapahtua mitään.
Varmaan pitää hommata eteen toiset jouset jos ei nyt sitten noilla uretaaneilla ja muilla sovitteilla nouse tarpeeksi.
Varmaan pitää hommata eteen toiset jouset jos ei nyt sitten noilla uretaaneilla ja muilla sovitteilla nouse tarpeeksi.
- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Maavara
Joo tuosta tasalaatuisuuden puutteesta tuntuu maailmalta löytyvän aika paljon moitteita. Kysyn asiaa vielä US Partsilta mistä jouset tulikin. Sen enempää en ala kyllä autoa muuttamaan vaan mielummin kokeilen sitten toisilla jousilla.
- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Maavara
Takapäähän ei muuten tippunut juuri ollenkaan noilla. Maailmalla ilmeisesti katkaisevat noita takajousia, että saa molemmat päät samalle tasolle. En tiedä sitten miten tuo vaikuttaa kokonaisuuteen, kun perä jää paljon ylemmäs.
Re: Maavara
.. joskus tuli noita mittailtua. Parin sentin ero oli Foxissa kumi- ja uretaani eristeillä. Siinä Foxin alatukivarressa oli myös kaksi reikää, joista toinen jäi jousen pään alle ja toisen piti näkyä - en nyt muista olikohan tuolla jousen pään paikalla mitään vaikutusta korkeuteen ..
[attachment=0]urethane_rubber.JPG[/attachment]
[attachment=0]urethane_rubber.JPG[/attachment]
- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Maavara
Koko homman ideanahan oli alkujaan hommata hieman jäykemmät jouset vakioon nähden ja siinä samalla tiputtaa vähän alemmas. Tutkin US Partsin tarjontaa ja valitsin sieltä nuo progressiiviset versiot, jotka madaltaa vähiten (3/4"). Vasta sen jälkeen huomasin valmistajan sivulta, että nämä madaltavatkin SN95-korimallia tuon 1 1-8", mutta sekin nyt vielä olisi mennyt. Missään nimessä en halua madaltaa noin paljoa, kuin nyt näyttää madaltuneen juurikin kaikkien noiden muiden ongelmien mukaan tulon takia.
Tosiaan nuo kaksi reikää löytyy kyllä, mutta en niiden merkitystä sen enempää ajatellut. Laitoin uudet jouset mahdollisimman lähelle niin kuin alkuperäisetkin oli. Pitääkin jättää toinen reikä näkyviin sitten kun nuo uretaanit tulevat. Takapäässä tuolla jousen asennolla on ilmeisesti suurikin merkitys korkeuteen, mutta laitoin nekin vastaavasti, kuin alkuperäiset.
No ehkä tästä selvitään vielä, kun arki koittaa ja saa taas auton ajoon.
Kiitos vastauksia ja avusta.
Tosiaan nuo kaksi reikää löytyy kyllä, mutta en niiden merkitystä sen enempää ajatellut. Laitoin uudet jouset mahdollisimman lähelle niin kuin alkuperäisetkin oli. Pitääkin jättää toinen reikä näkyviin sitten kun nuo uretaanit tulevat. Takapäässä tuolla jousen asennolla on ilmeisesti suurikin merkitys korkeuteen, mutta laitoin nekin vastaavasti, kuin alkuperäiset.
No ehkä tästä selvitään vielä, kun arki koittaa ja saa taas auton ajoon.
Kiitos vastauksia ja avusta.
Re: Maavara
Tää on mun suosikkinillityksen kohde. Ei ne ole progressiivisia vaan bi-lineaarisia.kaara91 kirjoitti: ↑29 Huhti 2018, 12:45 Tossa siitä alatukivarresta kuva. Tutkasin, niin ei se auton korkeuteen vaikuta kuin muutaman millin korkeintaan. Käytännössä ei mitään merkitystä onko se reikien välissä vai nojaten loppuun.
Toisessa kuvassa Progressiivinen ja vakio jousi.
Ensimmäisessä kaksi jäykkyyttä Progressiivisia jousia langan paksuudet 16,3 ja 17,3mm, toi harmaa on jo aika jäykkä. Sen tuntee ajossakin epämiellyttävänä, olleet -96 GT ssä.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Maavara
Arto65FB kirjoitti: ↑30 Huhti 2018, 16:59Tää on mun suosikkinillityksen kohde. Ei ne ole progressiivisia vaan bi-lineaarisia.kaara91 kirjoitti: ↑29 Huhti 2018, 12:45 Tossa siitä alatukivarresta kuva. Tutkasin, niin ei se auton korkeuteen vaikuta kuin muutaman millin korkeintaan. Käytännössä ei mitään merkitystä onko se reikien välissä vai nojaten loppuun.
Toisessa kuvassa Progressiivinen ja vakio jousi.
Ensimmäisessä kaksi jäykkyyttä Progressiivisia jousia langan paksuudet 16,3 ja 17,3mm, toi harmaa on jo aika jäykkä. Sen tuntee ajossakin epämiellyttävänä, olleet -96 GT ssä.


Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- t-muckle
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 24 Heinä 2017, 14:11
- Auto: Mustang GT Convertible -95
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Maavara
Mikä virka muuten tolla kumilla on tuolla jousen sisällä mikä ekassa kuvassa näkyy?kaara91 kirjoitti: ↑29 Huhti 2018, 12:45 Tossa siitä alatukivarresta kuva. Tutkasin, niin ei se auton korkeuteen vaikuta kuin muutaman millin korkeintaan. Käytännössä ei mitään merkitystä onko se reikien välissä vai nojaten loppuun.
Toisessa kuvassa Progressiivinen ja vakio jousi.
Ensimmäisessä kaksi jäykkyyttä Progressiivisia jousia langan paksuudet 16,3 ja 17,3mm, toi harmaa on jo aika jäykkä. Sen tuntee ajossakin epämiellyttävänä, olleet -96 GT ssä.