Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
TeRoK
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 10:50
Auto: Mustang GT cabriolet -96

Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mitä kaikkea tarvii ottaa huomioon kun vien keväällä leimalle?
-96 gt avo siis kyseessä ja hommasin cj ponypartsilta madallusjouset syksyllä.
Mielestäni kyllä piti olla jotkut ford performancet tms. Mutta eibachit sieltä kumminkin tuli.
Mitään todistuksia tms. ei kuitenkaan ollut mukana paketissa eli tarviiko leimalle jonkun lapun jousista?
Kyllä sellasen varmaan eibachilta tarvittaessa saa.

Entä tarviiko pyörien suuntaustodistuksen?
Melko lievä madallus noilla tuli, mutta on siellä toki camberit ainakin pielessä eikä niitä taida muutettua saadakaan vakioalustasta?

Mikä mahtaa normialustalla korkeus olla pyörän keskiöstä lokasuijan reunaan? Ei tullut ite mitattua.
Mustang GT -96 convertible
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Meillä on 1,5" madallus cobrassa ja se on vaan katsastettu normaalisti useamman kerran. Tuskin kannattaa puhua mitään, jos samaa luokkaa. Maavaroja on vielä runsaasti, joten ainakaan tuota 1,5" ei huomaa muuten kuin että on mukavampi kattella.
Tuo camberiasia vaatisi yläpäähän siirtolevyt, mutta omassa ne on vieläkin hommaamatta. Pyörät kannattaa silti käydä suuntaamassa, niin laittavat aurauksen kohdalleen.
Hiukan syö eturenkaita enemmän toisesta laidasta, mutta ajettuihin kilsoihin verrattuna se ei ole ongelma.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Heinaee
Aktiivi
Viestit: 82
Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Heinaee »

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 11&t=17422

Siinäpä oma tuskailu viime keväältä kyseisen asian tiimoilta... En jaksa edes rueta sen kummemmin lisää asiasta kirjoittamaan muutakun että jossain helpommin ja jossain vähän vaikeammin. Vieläkin ku tuli asia mieleen niin rupes turhauttamaan. :uuh:

E. Tai no siis tarvii suuntauslapun jos muutoskatsastaa, mutta eibachin jouset mustat jos oikein oon ymmärtänyt niin ei kannata puhua kyllä mitään siitä. Voi olla että ei huomaa jos madallus maltillinen. Vakio korkeus on kuitenkin niin kaamea että pikku madallus näyttää vaan enemmän normaalilta.
-97 4.6 2v
Avatar
TeRoK
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 10:50
Auto: Mustang GT cabriolet -96

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mjoo voi se olla pian että tulee koitettua muutoskatsastamatta eka. Mustat on juu jouset että ei ne sieltä pahemmin paista. Ja madallus on tosiaa todella maltillinen. Normaalimmalta se nyt näyttääkin kun niillä orkkisjousilla ja maavaraa on vielä reilusti.

Se tuntuu kyllä olevan juu tarkkaa että missä sitä leimaa käy koittamassa. Ite en tule paikallisessa vierailemaan enää ikinä sen jälkeen mitä touhu oli kun tätä kävin eka kerran näyttämässä. Keskeytin katsastuksen ja menin Somerolle eikä ollut mitään ongelmaa. Siellä on myöhemminkin sujunut kaikki loistavasti eikä mistään turhasta ole koskaan nutistu.
Mustang GT -96 convertible
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

TeRoK kirjoitti: 08 Tammi 2018, 20:45 Mjoo voi se olla pian että tulee koitettua muutoskatsastamatta eka. Mustat on juu jouset että ei ne sieltä pahemmin paista. Ja madallus on tosiaa todella maltillinen. Normaalimmalta se nyt näyttääkin kun niillä orkkisjousilla ja maavaraa on vielä reilusti.

Se tuntuu kyllä olevan juu tarkkaa että missä sitä leimaa käy koittamassa. Ite en tule paikallisessa vierailemaan enää ikinä sen jälkeen mitä touhu oli kun tätä kävin eka kerran näyttämässä. Keskeytin katsastuksen ja menin Somerolle eikä ollut mitään ongelmaa. Siellä on myöhemminkin sujunut kaikki loistavasti eikä mistään turhasta ole koskaan nutistu.
Toisissa paikoissa tiedetään, mitä nämä on ja toisissa luullaan tietävänsä :pamputtaa:
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
TeRoK
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 10:50
Auto: Mustang GT cabriolet -96

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Tulikin muuten yllätyksenä, että vaikka kaarissa olis vielä tilaa tontittaa hyvinkin lisää ( mitta navan keskeltä kaareen 38cm.) niin maavara alkaa olemaan jo aika lähellä 8cm paikoin.
Varsinkin etupäässä ilmeisesti avomallissa lisäjäykisteenä oleva x rauta on ihan tasan 8cm maasta.
Mustang GT -96 convertible
Avatar
Petsku
Aktiivi
Viestit: 53
Liittynyt: 15 Kesä 2009, 13:03
Auto: Ford Mustang -67 HT, 289
Mercury Cougar -69 conv, 351C
Paikkakunta: Tampere

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Petsku »

Itellä madallettu auto meni 3 vuotta peräkkäin läpi, sitten neljäntenä vuonna piti muutoskatsastaa. :roll: Eli katsurista täysin kiinni huomaako jotain.
-Tommi
Mustang -67 HT
Mercury Cougar -69 conv
Avatar
TeRoK
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 10:50
Auto: Mustang GT cabriolet -96

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Tänään tuli käytyä asemalla koittamassa leimaa ja huomashan se eibachin logon jousen kyljessä vaikka koitin vähän kuraiseksikin saada etukäteen.
Saakeli kun en älynnyt raapustaa tai maalata niitä.

TUV todistusta kyseli ja jousien kuormitettavuuksia ja tietysti se nelipyöräsuuntaus pitää käydä teettämässä.

Kyseli myös mittaa pyörän navasta kaareen vakiojousilla, mutta ymmärsin, että ei varsinaisesti olisi pakollinen.
Uusien jousien kanssa oleva mittahan kai tulee sitten rekisteriotteeseenkin?

Miten sitä nyt mahtaisi sitten edetä?
Mahtaako tuohon niitä TUV todistuksia nyt sitten löytyä tai tarvitaanko niitä tuon ikäiseen autoon oikeasti?
Eibachin sivuilta ei ainakaan tahtonut löytyä kuin vasta aika paljon uudempiin vehkeisiin.
Laitoin sinne nyt piruuttaan silti kyselyä, että löytyykö.

Kattaako tuo TUV todistus nyt sitten myös nuo kuormitettavuudet vai mistä semmoset voisi löytyä?

Jos ei TUV todistusta ole saatavana niin mites sitten tuo vaihtoehto kun ainakin tuning studio kauppaa maahantuojan lausuntoa joka pitäisi kelvata jos TUV todistusta ei ole saatavilla. Kellään siitä kokemusta?

Onhan tämä kyllä juu aika pelleilyä kun 22 vuotta vanhat jouset vaihdat uusiin parempiin niin kaikenmaailman paperia tarvitaan vaikka valmistajalta ei niitä olisi saatavana :lol:
Luulisi riittävän kun on näyttää valmistajan sivuilta, että kyseinen sarja on juuri tälle automallille valmistettu ja testattu.
Mustang GT -96 convertible
Avatar
Heinaee
Aktiivi
Viestit: 82
Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Heinaee »

Voi helv... Samaan tilanteeseen jouduit ku minäkin...
Ainakaan h&r jousille ei oo tüv todistusta koska sitä ei jenkkilässä tarvita, jotenka tuskin eibacheille sen kummemmin löytyy kun kyseinen auto ei Euroopan markkinoilla ole ollut. Sitten noita akselimassojakaan tuskin löytyy kun niitä ei jenkkilässä käytetä vaan siellä verrataan jousien jäykkyyksiä.

Nelipyöräsuuntaus pitää tehdä, mutta vakiokorkeudella ei ole merkitystä. Itse pyysin tuumamieheltä lapun jolla sain leiman. Siinä oli verrattu vakio- ja madallusjousien jäykkyyttä joka osoitti että madallus jousilla on korkeampi "kantokyky"

Tsemiä turhaan vääntöön, toivottavasti leima irtoa vaivattomammin ku mulla.
-97 4.6 2v
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Tässä linkki siihen viimevuoden huhtikuun keskusteluun aiheesta: viewtopic.php?f=11&t=17422&p=137271&hilit=TUV#p137271
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Camber säätö on vakiossakin, kun vain poraa niitit irti. Säätövaraa ei paljoa ole mutta varmaan riittää.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
TeRoK
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 10:50
Auto: Mustang GT cabriolet -96

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kiikutan auton loppuviikosta suuntaukseen. Katotaan mitä kaikkee on pielessä. Toivotaan että noi vakio säätövarat riittää. Ei se kyllä ainakaa silminnähden vetäny cambereita pieleen.

Eibachilta ei saanu mitää tuv tai kuormitettavuus todistuksia niinkuin vähän oletinkin, mutta maahantuoja lupas jonkun vastaavuustodistuksen teettää 50e:lla kun lähetän rekkarin ja jousien numeron.
Tarvii semmonen nyt tilata ja käydä sitte konttorilla neuvottelemassa.
Jos ei kelpaa niin heitän vakiot takas paikkaan. Ei jaksa noin pienen muutoksen takia tapella😁
Mustang GT -96 convertible
jaro55
Addikti
Viestit: 299
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:22
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jaro55 »

Riittäisiköhän tuon sivun tiedot,
https://www.americanmuscle.com/eibach-p ... tible.html

Löytyy kuitenkin spring ratet ja kuinka paljon madaltaa ym.
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
Avatar
Heinaee
Aktiivi
Viestit: 82
Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Heinaee »

Jos vakio säätövara ei riitä niin niitä "peilejä" vääntämällä voi korjata heiton että saa leimalapun. Jos asiallinen paja niin varmaan onnistuu ja ota sit leimalappu erikseen ja itselle se virallinen mittaustulos.

Itsellä ei ainakaan riittänyt vastaavaan hommaan mikään netistä tulostettu lappu.
-97 4.6 2v
Avatar
TeRoK
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 10:50
Auto: Mustang GT cabriolet -96

Re: Sn95 madallusjousien muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo sitä mä meinasinkin ehdottaa pajalle, että jos ei saa menemään arvoihin niin muokkaa vähän koneesta että saa laput tulostettua. On niin pienestä seki kiinni jos on, että ei luulisi olevan ongelma.

Maahantuojalta sain nyt eibachin "vastaavuustodistuksen" jossa vakuutetaan, että kyseinen sarja on tarkoitettu juuri tähän malliin ja näille akselimassoille.

Meinasin sitä nyt tyrkyttää katsurille ja lisäksi mainita noista jäykkyyksistä.

Vakio jousien jäykkyys
Edessä: 400-505 lb/inch
Takana: 165-265 lb/inch

Eibach:
Edessä: 502-570 lb/inch
Takana: 171-314 lb/inch

Jos nämä arvot on jotenki ratkaisevassa osassa niin tarvii eibchilta pyytää vertailulaput näihinki. Ei kuulema maksa lisää.
Mustang GT -96 convertible
Vastaa Viestiin