Laturin asennusmurhetta

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Firebolt »


ToniH kirjoitti:Sinun luetunymmärtämistä
Foorumilla on hyvin huono alkaa kenenkään luetunymmärrystä sen enempää tulkitsemaan. Yksjohtoset laturithan ei sinänsä liikuta mua yhtään, kun ei oo vielä edes kori kunnossa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
burton
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 10 Maalis 2017, 00:23

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja burton »

Käykö se auto edelleen jos avainet otat lukosta pois?
Vai tekikö vain kerran sen? Jos se vika on edellee ni virtalukon pohja. Joo, vaikka jo uusittu ni hajoo ne silti.
Laturi voi purkaa virrat jos kärähtäny, mut lataako se? Vaikka valo sammuu ni se ei tarkota vielä yhtää mitää, tarkasta mittarilla.
Sytkän virrat menee virtalukon kautta ja starttaus vaiheessa ku avain on käännetty jousta vaste ni 9/10 bensa autos johdetaa täs vaiheessa suoraa virtaa sytytys puolalla jotta varlasti saa virtaa, koska se startti hörppää niin paljo virtaa et muilta laitteilta se loppuu keske. Esim. Valot himmenee, radio sammuu yms. Ja sillo jos puolan jnnite romahtaa ni se ei jaksa tehä kipinää.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

burton kirjoitti: 20 Maalis 2018, 21:20 Käykö se auto edelleen jos avainet otat lukosta pois?
Vai tekikö vain kerran sen? Jos se vika on edellee ni virtalukon pohja. Joo, vaikka jo uusittu ni hajoo ne silti.
Laturi voi purkaa virrat jos kärähtäny, mut lataako se? Vaikka valo sammuu ni se ei tarkota vielä yhtää mitää, tarkasta mittarilla.
Sytkän virrat menee virtalukon kautta ja starttaus vaiheessa ku avain on käännetty jousta vaste ni 9/10 bensa autos johdetaa täs vaiheessa suoraa virtaa sytytys puolalla jotta varlasti saa virtaa, koska se startti hörppää niin paljo virtaa et muilta laitteilta se loppuu keske. Esim. Valot himmenee, radio sammuu yms. Ja sillo jos puolan jnnite romahtaa ni se ei jaksa tehä kipinää.
Ei tuos meidän earlys ainakaan valot sammu startatessa
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
burton
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 10 Maalis 2017, 00:23

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja burton »

Pertti kirjoitti: 21 Maalis 2018, 00:47
burton kirjoitti: 20 Maalis 2018, 21:20 Käykö se auto edelleen jos avainet otat lukosta pois?
Vai tekikö vain kerran sen? Jos se vika on edellee ni virtalukon pohja. Joo, vaikka jo uusittu ni hajoo ne silti.
Laturi voi purkaa virrat jos kärähtäny, mut lataako se? Vaikka valo sammuu ni se ei tarkota vielä yhtää mitää, tarkasta mittarilla.
Sytkän virrat menee virtalukon kautta ja starttaus vaiheessa ku avain on käännetty jousta vaste ni 9/10 bensa autos johdetaa täs vaiheessa suoraa virtaa sytytys puolalla jotta varlasti saa virtaa, koska se startti hörppää niin paljo virtaa et muilta laitteilta se loppuu keske. Esim. Valot himmenee, radio sammuu yms. Ja sillo jos puolan jnnite romahtaa ni se ei jaksa tehä kipinää.
Ei tuos meidän earlys ainakaan valot sammu startatessa
Tarkoitin tällä valojen sammumisella/himmentymisellä ilmiötä mikä tapahtuubautossa kuin autossa silloin ku joku todella iso virtasyöppö hörppää virtaa isosti ni pienempien narujen päässä olevat sähkölaitteet kyykkää.
Eli jos vaikka sulla on pick-up auto ja vetokoukku ja siinä kärry, sitte sulla on autossa sähkövinssi pultattu siihe lavaa kii ja vedät sillä vinssillä jotai tavaraa siihe petävaunuu kyytii ramppeja pitki,. Esim toista autoo.
Ja autos ei käy, sulla on valot päällä ja siinä vaihees ku sitä vinssiä kuormitetaa ja akuilta loppuu täky antaa sitä virtaa ulos nii jänkite romahtaa sieltä 12v sinne 6-4v hujakoille ni kyllä kaikki sähkölaitteet kyykkää hetkellisesti, koska se vinssi ottaa virtaa 35-50m2 johtia pitki ja vie kaiken virran suoraa.
Eli sama asia startatessa, iso sähkömoottori hörppää hetkellisesti paljo virtaa, jolloin tulee ilmiö et radio sammuu,. Valot sammuu/himmenee yms. Ilmiö korostuu varsinki viimesiä vetelevällä akulla. Tämän takia useissa autoissa johdetaa suoraa virtaa sinne puolalle startattaessa, en oo tutkinu et onko -64-66 mustangin sähköt näin tehty, mut uskosin että on. Syy on se et näin vahvistetaa sitä virran saantia sinne puolalle jotta saadaa se kipinä ja koneet käymää.
Ja edellee jos se virtalukon pohja on sökö ja jättää virrat päälle ku avaimesta yrittää sammuttaa mut koneet käy vaa, ni sillon on täysin selvää et ne virrat katoo ku puola on "kuuma"
Mut nyt tartteis oikeesti saada ne faktat
A: sammuuko avaimesta
B: lataako ja paljonko lataa. Tyhjä käynti ja kierrokset
C: akku rikki?
Juustona oleva akku purkaa kyl virrat...niittenki käyttöikä on vain 5-10v

Edittinä sen verta et joo, startin solenoidin kautta ohjataa myös näissä earlyissä suoraa virtaa sytytys puolalle.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

burton kirjoitti: 21 Maalis 2018, 01:19
Tarkoitin tällä valojen sammumisella/himmentymisellä ilmiötä mikä tapahtuubautossa kuin autossa silloin ku joku todella iso virtasyöppö hörppää virtaa isosti ni pienempien narujen päässä olevat sähkölaitteet kyykkää.
Eli jos vaikka sulla on pick-up auto ja vetokoukku ja siinä kärry, sitte sulla on autossa sähkövinssi pultattu siihe lavaa kii ja vedät sillä vinssillä jotai tavaraa siihe petävaunuu kyytii ramppeja pitki,. Esim toista autoo.
Ja autos ei käy, sulla on valot päällä ja siinä vaihees ku sitä vinssiä kuormitetaa ja akuilta loppuu täky antaa sitä virtaa ulos nii jänkite romahtaa sieltä 12v sinne 6-4v hujakoille ni kyllä kaikki sähkölaitteet kyykkää hetkellisesti, koska se vinssi ottaa virtaa 35-50m2 johtia pitki ja vie kaiken virran suoraa.
Eli sama asia startatessa, iso sähkömoottori hörppää hetkellisesti paljo virtaa, jolloin tulee ilmiö et radio sammuu,. Valot sammuu/himmenee yms. Ilmiö korostuu varsinki viimesiä vetelevällä akulla. Tämän takia useissa autoissa johdetaa suoraa virtaa sinne puolalle startattaessa, en oo tutkinu et onko -64-66 mustangin sähköt näin tehty, mut uskosin että on. Syy on se et näin vahvistetaa sitä virran saantia sinne puolalle jotta saadaa se kipinä ja koneet käymää.
Ja edellee jos se virtalukon pohja on sökö ja jättää virrat päälle ku avaimesta yrittää sammuttaa mut koneet käy vaa, ni sillon on täysin selvää et ne virrat katoo ku puola on "kuuma"
Mut nyt tartteis oikeesti saada ne faktat
A: sammuuko avaimesta
B: lataako ja paljonko lataa. Tyhjä käynti ja kierrokset
C: akku rikki?
Juustona oleva akku purkaa kyl virrat...niittenki käyttöikä on vain 5-10v

Edittinä sen verta et joo, startin solenoidin kautta ohjataa myös näissä earlyissä suoraa virtaa sytytys puolalle.
Tuon kyllä ymmärrän, luin hätäisesti ja ajattelin tarkoitettavan sitä toimintoa, joka useissa uudemmissa sammuttaa startatessa muut kulutukset pois.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Päivitetään

Jakke ja Sepi taisivat olla apuna, kun tuota ensimmäistä testiä tein. wlan ei yllä tallliin asti, niin ohjeistus ei ollut ihan kirkas. Laitoin plussakaapelin kiinni ja 10A DC ja koitin etsiä maita enkä löytänyt mistään, nollaa näytti vaan, jopa minä tajusin, että ei näin. Luin uudestaan ohjeet, ja irrotin miinuskaapelin akusta. Näytti heti n. 2A.

Täydennetään tietoja vielä, että Heippa-tyyppisestä jakajasta on kyse ja puola on jakajan kannen alla. Ja akku on takakontissa, niin ei ollut pienessä mielessä akku kun sen oikarin tein.

Seuraavaksi sitten auton katto tyhjäksi paikkausta odottavista krokseista, opelin moottorin päällyskannesta, tomaatin jäähdytysputkista jne. mutta jätetään vanha peitto. Sitten konepeitolta V8:t, tyhjät tölkit, multtiputterilaatikko, kroksien liimaukseen tarkoitettu kovettunut kumiliima, se lakana, jonka päällä oli myytävänä ollut tuulilasi jne. Ja sitten konepeitto vanhan peiton päälle auton katolle. Ja irrotetaan puolalle menevä johto solenoidin I-tolpasta ja kokeillaan tuleeko siihen virtaa, kun avain on taskussa. Jos tulee, niin onkos vika silloin solenoidissa tai virtalukossa?
Avatar
JooSexSex
Addikti
Viestit: 230
Liittynyt: 15 Helmi 2008, 22:11
Auto: 1965 Convertible T-code 200 C4
1965 Fastback A-code 332 Toploader 4-speed
Paikkakunta: Vantaa - Vanda

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja JooSexSex »

Solenoidissa. Mulla ehjä irtonaisia. Tuu hakee jos tarttet.
'65 Convertible T-code 200 C4 7.25"
'65 Fastback A-code 332 Toploader 8"
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja jyge »

Arto65FB kirjoitti: 24 Maalis 2018, 15:07 Ja irrotetaan puolalle menevä johto solenoidin I-tolpasta ja kokeillaan tuleeko siihen virtaa, kun avain on taskussa. Jos tulee, niin onkos vika silloin solenoidissa tai virtalukossa?
Tuon voi tulkita monella tapaa..

Avaimet taskussa, akun kaapelit kytketty. Mittaat yleismittarilla jännitettä auton korin suhteen ja löydät noin ~12V.
I-tolpasta: solenoidi on rikki
johdosta: virtalukko on rikki
molemmista: eikös sen pitäis karata maailmalle kun tulee kipinä ja starttikin pyörii?
ei kummastakaan: vika on jossain muualla
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

jyge kirjoitti: 25 Maalis 2018, 11:19
Arto65FB kirjoitti: 24 Maalis 2018, 15:07 Ja irrotetaan puolalle menevä johto solenoidin I-tolpasta ja kokeillaan tuleeko siihen virtaa, kun avain on taskussa. Jos tulee, niin onkos vika silloin solenoidissa tai virtalukossa?
Tuon voi tulkita monella tapaa..

Avaimet taskussa, akun kaapelit kytketty. Mittaat yleismittarilla jännitettä auton korin suhteen ja löydät noin ~12V.
I-tolpasta: solenoidi on rikki
johdosta: virtalukko on rikki
molemmista: eikös sen pitäis karata maailmalle kun tulee kipinä ja starttikin pyörii?
ei kummastakaan: vika on jossain muualla
I-natsasta tulee virtaa, kabiinista I-natsaan tulevasta johdosta ei. Eli solenoidi ilmeisesti kärtsänny kiinni.

Tein myös amppeeritestin uusiksi. Eli kun I-natsassa ei ollut mitään kiinni, niin 0A, kabiinista tuleva johto kiinni 0,15A ja kaasarin sähköhörpyn johto kiinni 1,75A.

Jakke tai Sepi ei huomannut vaihtaa volttipuolelle, kun tuota I-natsaa törkkäsi, kiva räiskäys taas ja 10 ehti vilahtaa mittarissa. Tiedä sitten mitä taas meni.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

:lolkops: :shithappens: :vihellys: :badidea: Nooh rohkeesti leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Pari talvee sitten juotin vetolangan kolmeen sähköpiuhaan ja sähköt päälle. Savun hälvettyä, poistin vetolangan ja uusin palaneet johdot mittariston takaanta..... :devilhehe: ...tottakai vitutti, mutta..
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja jyge »

Arto65FB kirjoitti: 30 Maalis 2018, 16:52 I-natsasta tulee virtaa, kabiinista I-natsaan tulevasta johdosta ei. Eli solenoidi ilmeisesti kärtsänny kiinni.
Olen samaa mieltä. Solenoidi vaihtoon.
Arto65FB kirjoitti: 30 Maalis 2018, 16:52 Tein myös amppeeritestin uusiksi. Eli kun I-natsassa ei ollut mitään kiinni, niin 0A, kabiinista tuleva johto kiinni 0,15A ja kaasarin sähköhörpyn johto kiinni 1,75A.
Kuulostaa loogiselta. Heihei-jakaja voi ottaa tuon 0,15A kun ei tarvii puolaa ladata. Sähköhörppy voi myös ottaa reilusti virtasta. Se on kuitenkin vastus..
Arto65FB kirjoitti: 30 Maalis 2018, 16:52 Jakke tai Sepi ei huomannut vaihtaa volttipuolelle, kun tuota I-natsaa törkkäsi, kiva räiskäys taas ja 10 ehti vilahtaa mittarissa. Tiedä sitten mitä taas meni.
Jakke tai Sepi halusi varmistaa että vaihdat sen solenoidin :mrgreen:

Tässä vois nyt toki saivarrella koko I-nastan käytön tarpeesta, kun sulla on Hei-jakaja. Joskin ei siitä nyt taida haittaakaan olla, onpahan varmasti puolalle tehoa tarjolla käynnistyshetkellä.
Avatar
kariboy
Mega-addikti
Viestit: 867
Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6
Paikkakunta: Kajjaani

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Mulle sattui kerran kuuskutosen kanssa seuraavaa ; olin menossa kahville huoltoasemalle, sammutin, avaimet pois ja auto jäi käyntiin. Ajelin kotiin muutaman kilsan ja sammutin vaihteella. Starttirele oli löysällä, kiristin pultit ja se ongelma korjautui eikä ole toistunut.
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Niin, nythän se starttaa, liikkuu ja pysähtyy ja sammuu avaimesta. Mutta ei reissua ilman kolinaa. Mulla oli etuvakaajan kiinnityksen pultti pois, kun vanttiruuvia sovittelin (juu, ei sovi vieläkään). Toissapäivänä sitten sain asiaksi laittaa pultin takaisin. Pientä könyämistä konehuoneessa kurotellessa ja oikealla kyynärpäällä osuin pissapoikaan yleismallia biilteema. Ajelin Rixuun Uudenmaan miittiin ihan fine, piipahdin Tuumalla, jonka pihassa kääntäessä auto sai kengurubensaa ja pomppi iloisesti kuin koni kevätlaitumella. Siitä sitten vanhemmille (muutama sata metriä mukulakiveä muuten normiasfalttia talven jäljiltä) ja ajaessa kuului ihme räpinää ja sitä kovempaa mitä voimakkaammin kurvasi vasemmalle. Ajelin sitten hiljakseen perille. Ja eikö mitä pissapoika päättänyt ottaa revanssia tuulettimen kanssa, eli oli hypännyt metallikannakkeesta ja sai osumaa flektiltä. Edellisen kerran sama pesuri otti matsia silloisen huristimen kanssa keväällä 2000, vieläkin on reikä pesurin poskessa. Nyt ei uutta reikää tullut.

Ai niin, mikä sai palaamaan tähän. Iloisena ostin usapartsin rompepäiviltä -20% kaks kappaletta solenoideja, eikä maksannut kuin vähän alta 40e yhteensä. Kivakiva, ihanan halpaa. Paitsi kun jostain syystä katsoin Rockautoa
https://www.rockauto.com/en/catalog/for ... relay,3804
Kuljetuksineen 14e. Tappiota n. 10e.
kariboy kirjoitti: 04 Huhti 2018, 07:32 Mulle sattui kerran kuuskutosen kanssa seuraavaa ; olin menossa kahville huoltoasemalle, sammutin, avaimet pois ja auto jäi käyntiin. Ajelin kotiin muutaman kilsan ja sammutin vaihteella. Starttirele oli löysällä, kiristin pultit ja se ongelma korjautui eikä ole toistunut.
Eli ilmeisesti maadoittaa jotain kiinnityksen kautta.
Vastaa Viestiin