Laturin asennusmurhetta

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Veikkaan vanhan laturin tulleen huollon tarpeeseen. Eli en päässyt Natikoihin, kun ei lähtenyt käyntiin. Lainalaturi Mexicolta. Päädyn pyöräytys, koska tarkoitettu uudempaan ja se yksi ainoa nasta osuisi lohkoon. Eli laturi on sisäisellä säätimellä varustettu.

Asennusvaiheessa ihan pieni oikari, kun joku maissa oleva johto osui solenoidin akun nastaan. Loppuasennus sujui paremmin, kun irrotin plussakaapelin akusta. Laturin ainoasta nastasta piuha tuohon solenoidin akun nastaan. Otin vanhan lataussäätimen nelipiikkisen liittimen irti, en tehnyt muuta. Auto lähti käyntiin ihan jees ja lataa hyvin. Syyskuun pre-cruisingiin lähdin ja perille pääsin ja otin avaimen pois eikä mitään tapahtunut, eli motti ei sammunut vaan rallatteli tyytyväisenä tyhjää. Nelosta vastaan sammutin kytkimellä, kattelin autot ja lähdin kotiin. Muutaman päivän päästä akku näytti jotain 10V. Nyt testailtu pitkin talvea, että juu, hukkaa latausta jostain. Liekö tuo avaimesta sammumattomuus ja latauksen katoaminen liittyy toisiinsa?

Joku veikkasi virtalukon pohjaa, mutta eihän siitä ole montaakaan vuotta kun GT-350 sen asensi. Olisiko viisitoista?

Arvostan suuresti, jos sähköön uskomattomalle asiaa selvennetään yksinkertaisesti.

Jatkokysymys vanhan laturin piuhat olivat niin jäykistyneitä, että ulkoiseen kondesaattoriin menevä johto napsahti poikki. Omaan autoon en tarvitse radiohiljaista laturia. Jos ostan vanhan mallisen laturin, voiko sen kasata ilman tuota johtoa?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Sulla jää jostain syystä nyt siis virtapiiri auki sytytykselle, vaikka virtalukosta kääntäis mihin tahansa asentoon? En oo earlyn sähköihin perehtyny mutta ei niiden kovin monimutkasia pitäs olla. Jos irrotat puolan niin loppuisko tuo virran syönti?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Veikkaan, että se sun asennusoikari rikkoi jotain. Näin jälkiviisaana: ei kantsisi sähkölaitteita asennella sähköt kiinni mutta kaikkihan sen tietää ja jokainen siitä luistelee.

Onkos sun autossa sulakkeita? Jos on niin ota akun miinusnapa irti ja laita navan ja rungon väliin yleismittari. Valitse mittarista 10A reikä, jottei mittarin sulake kärähdä jos siellä onkin iso vuoto. Ruudulta näkyy paljonko virtaa vuotaa, kun auto ei ole käynnissä. Joku 30mA lienee vielä about ok.

Jos menee enempi niin rupea nyppimään sulakkeita irti 1 kerrallaan. Kun vuoto "loppuu" eli mittari putoaa takas alalukemiin niin löysit piirin missä on oikari. Ja sitten vianetsiminen on vähän helpompaa.

Jos joku näkee tuossa jonkun ongelman vanhan Mussen suhteen niin huomauttakaa.

Ps. onko sulla muuten laturi-startti-akku -linjalla fusible linkkejä tai sulakkeita? Jos on niin missä kohtaa?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja jyge »

En tiiä siitä yksinkertaisesta selityksestä, mut..

Jos sulla olis siinä laturissa merkkivalo kytketty, niin se vois jotain selittää, mutta kun ei ole, niin en usko että laturi itsessään pitäis auton käynnissä. Akkua se voi kyllä purkaa.

Sisäisellä säätimellä olevassa laturissa on kondensaattori, kuten epäsuorasti arvelitkin. Mutta hyvin pelas mulla ilman kondensaattoria ulkoisella säätimellä oleva laturi. Radio toimi normaalisti. En tajunnu asiaa ennenkuin vaihdoin laturin laakerivian takia ja irrotin wanhan säätimen..

Suosittelen tuota ToniH:n testiä. 10A asteikko on ihan hyvä. Ilman radiota ja sähköistä moottorinohjausta kulutus on virrat pois ja ovet kiinni tasan 0A. Jos edes 5mA, niin johonkin vuotaa. Radio toki vie vähän jos se on kytketty.
Jos sulla on alkuperäistyyliset sähköt, niin ei o montaa sulaketta testattavana :)
Mutta mutta, jos tutkitaan vaan auton käyntiin jäämistä:
Alkuperäisen ('65, '66) sähkökaavion mukaan puolan plus-navalle pääsee jännite kolmea reittiä:
1) latauksen merkkivalo, mutta jos otit säätimeltä liittimen irti, niin ei tule täältä. Vai oliko edes koko lamppua?
2) virtalukko
3) startin solenoidin I-nasta. Eli jos jostain syystä startin solenoidi vuotaa I-nastalle aina.. mutta tämä ohittaa etuvastuksen, oliskai se hajonnu :aate:

Eli virtalukon pohja (ja ihan vaan akun tyhjentymiseen laturin jännitteensäädin) vois olla hyvät ehdokkaat. Tai joku jälkiasennusrele, joka jää päälle. Tai jos sulla on joku thyyning sytkäboxi? Pertronixia ei lasketa.
Tuo virtalukon pohja ei välttämättä näy sulaketestissä sitten mitenkään..
Ohi aiheesta
btw, mittailin omasta laturinvaihdon yhteydessä vähän:
Sisävalot vie noin 1A, riippuu toki lampuista ja määrästä.
Sisävalot pois päältä, virrat ON-asennossa (moottori ei käynnissä) ja parkit päällä = ~8A.
Ajovaloja en mitannut, mulla on halogeenit releistettynä, niiden virrankulutus on reilusti enempi.
Akun jännite testin aikana 12.3V.

Kuriositeettinä vielä et alkuperäinen sähkönsyöttö vm '65 on about 2.5mm2 kaapelilla - koko auton sähköt siis. Vaikkakin tekis mieli uskoa et factory AC-mallissa olis tukevampi tuo piuha :roll:
Avatar
JooSexSex
Addikti
Viestit: 230
Liittynyt: 15 Helmi 2008, 22:11
Auto: 1965 Convertible T-code 200 C4
1965 Fastback A-code 332 Toploader 4-speed
Paikkakunta: Vantaa - Vanda

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja JooSexSex »

Veikkaan virtalukon olevan oikarissa, jos auto ei kerran sammu, vaikka avaimesta kääntää virran poikki.
Se selittäisi myös sen, miksi akku tyhjenee.
Mittaa puolalle tulevasta piuhasta (piuha puolasta irrotettuna) jännite virta-avain off-asennossa ja on-asennossa.

Kumpi oli toinen ongelma: lataus vai akun varaus, joka purkautuu ?
Mittasitko, että lataa oikeasti, kun auto käy ? Jos latausvalo on pimeä, se ei vielä tarkoita, että lataa.

Jos se starttaa, niin luulisi solenoidin jotenkin toimivan.
Sillä kondensaattorilla ei ole mitään käytännön merkitystä.
Arto65FB kirjoitti: 19 Maalis 2018, 18:07 Nelosta vastaan sammutin kytkimellä, kattelin autot ja lähdin kotiin.
Ja kotoolta Yellow Devilin kyydissä Kappelin terassille, jos oikein muistan :lol:
'65 Convertible T-code 200 C4 7.25"
'65 Fastback A-code 332 Toploader 8"
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Mulle tulee vaan mieleen että laturin kytkentä on nyt alkuperäisestä poikkeava. Jos laturi pyörii niin se tekee virtaa. Virta puolalle tulee jostain syystä laturilta niin ettei mene virtalukon kautta. Ei se sammu kun ei virta kerran katkea. En ole Early-Mustangin laturia käsissä pyöritellyt, mutta onko se kuitenkin vaihtovirtavärkki? Silloin se tarvitsee kiinteän yhteyden akkuun, ja katkeavan yhteyden latausvalolle tai ampeerimittarille, mikä nyt sitten tässä tapauksessa syöttää magnetointivirtaa hiilien kautta roottorille.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

En ole Mussen kytkentöjä tutkinut mutta mimmonen laturi on kyseessä? Onko tämä sellainen, joka voisi vaatia diodin virtalukon piuhaan sinne laturin päähän? Voiko tossa tapahtua niin, että laturi syöttää "vastakarvaan" ko. piuhaa pitkin syt. puolalle? Esim. Delcon 3-karvasissa on kuulemma tapahtunut moista ja silloin auto ei just ole sammu uuden laturin kanssa. Lataamattomuus voisi kenties johtua samasta, jos en väärin muista niin sama piuha herättää latauksen.
Viimeksi muokannut ToniH, 19 Maalis 2018, 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Mutta, 3 piuhasessa virtalukko ja puola ja laturi samassa liitännässä virtalukon päässä, joissain liitäntäblokin kautta siinä vällillä, joissain vissiin latausvalon kautta. Joissain tapauksissa joudutaan laittamaan laturin piuhaan diodi, joka estää taaksepäin syötön.

Kuva

PS. Eihän sulla ole MSD:n boksia?
Viimeksi muokannut ToniH, 20 Maalis 2018, 09:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Näihin vanhojen latausmurheisiin löytyy yksinkertaisia ratkaisuja esim. kuten minä oikasin probleeman laittamalla laturin joka vaatii vain B+ (päävirran) kytkennän. Ikäväkyllä minä hommailin aikanaan vain GM latureita SX:ään mutta se vaatii vain tuuman lisäholkin siihen kiinnityskorvaan. Sieltä löytyy normina ja kromattuna moisia kysymällä kerhon yhteistyökumppaneilta numeroilla 3200-60503 normi ja 3200-4920CR kromattu. Ja tehokin nousee luokkaan 100A.
T. Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

CFR-759 kirjoitti: 19 Maalis 2018, 23:59 Näihin vanhojen latausmurheisiin löytyy yksinkertaisia ratkaisuja esim. kuten minä oikasin probleeman laittamalla laturin joka vaatii vain B+ (päävirran) kytkennän.
Homma ei ole ihan niin suoraviivainen kuin "1-karvainen on ratkaisu". Kannattaa lukaista ajatuksella (kaikki 3 sivua) ennen valintaa: http://www.madelectrical.com/electrical ... wire.shtml
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Eikö kaikkein yksinkertaisin malli olisi laittaa alkuperäinen nelipiikkinen erillissäätimellä oleva laturi. Säädinkin on luultavasti vielä paikallaan rintapellissä.
Jos ei pelitä, uusi säädin maksaa jotain luokkaa 30e.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

ToniH kirjoitti:
CFR-759 kirjoitti: 19 Maalis 2018, 23:59 Näihin vanhojen latausmurheisiin löytyy yksinkertaisia ratkaisuja esim. kuten minä oikasin probleeman laittamalla laturin joka vaatii vain B+ (päävirran) kytkennän.
Homma ei ole ihan niin suoraviivainen kuin "1-karvainen on ratkaisu". Kannattaa lukaista ajatuksella (kaikki 3 sivua) ennen valintaa: http://www.madelectrical.com/electrical ... wire.shtml
Ei se ehkä yksinkertaisin ole mutta tarpeeksi yksinkertainen. Veikkaan että Vesa tietää latureista jonkun verran keskivertoa enemmän ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Firebolt kirjoitti:Ei se ehkä yksinkertaisin ole mutta tarpeeksi yksinkertainen. Veikkaan että Vesa tietää latureista jonkun verran keskivertoa enemmän
En hetkeäkään epäile tai kyseenalaista Vesan tietotaitoa. Sinun luetunymmärtämistä tai minun kirjoituksen selkeyttä ehkä. ;) En tarkoittanut helppoutta vaan sitä, että 1-karvainen ei välttämättä ole se paras ratkaisu kaikille vanhojen Mustangien omistajille, vaan kannattaa tutkia asiaa ja tehdä laturivalita parhain mahdollisin tiedoin.

Mutta, lue se linkki ajatuksella, vaikka pitkä teksti onkin. Kyllä siinä logiikkaa on. Toki jokainen vintageauto on erilainen ja niillä on erilaiset vaatimukset mutta jos autossa on esim. jotain näistä: sytkäboksi, halogeenit, ilmastointi, ratio, sähköpumppu, sähköflekti(t) tms. niin erityisesti kantsii lukea, jotta osaa valita ja kytkeä sen laturinsa oikein. Orkkispiuhoitus vielä sekin sopassa mukana. Hommassa on muitakin tekijöitä kuin laturin ampeerit, kytkennän helppous tms.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Kiitoksia kaikille
Pappacosworth kirjoitti: 19 Maalis 2018, 23:18 Mulle tulee vaan mieleen että laturin kytkentä on nyt alkuperäisestä poikkeava. Jos laturi pyörii niin se tekee virtaa. Virta puolalle tulee jostain syystä laturilta niin ettei mene virtalukon kautta. Ei se sammu kun ei virta kerran katkea. En ole Early-Mustangin laturia käsissä pyöritellyt, mutta onko se kuitenkin vaihtovirtavärkki? Silloin se tarvitsee kiinteän yhteyden akkuun, ja katkeavan yhteyden latausvalolle tai ampeerimittarille, mikä nyt sitten tässä tapauksessa syöttää magnetointivirtaa hiilien kautta roottorille.
On vaihtovirta. Virta puolalle, eli Hei-malliselle, tulee solenoidilta mutta sehän taas toimii avaimella. Olisko niin, että kun otin tuon vanhan lataussäätimen piuhan vaan irti, niin eihän se mitään katko, kun ei ole yhteyttä ollenkaan.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Laturin asennusmurhetta

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

ToniH kirjoitti: 19 Maalis 2018, 19:49Onkos sun autossa sulakkeita? Jos on niin ota akun miinusnapa irti ja laita navan ja rungon väliin yleismittari. Valitse mittarista 10A reikä, jottei mittarin sulake kärähdä jos siellä onkin iso vuoto. Ruudulta näkyy paljonko virtaa vuotaa, kun auto ei ole käynnissä. Joku 30mA lienee vielä about ok.

Jos menee enempi niin rupea nyppimään sulakkeita irti 1 kerrallaan. Kun vuoto "loppuu" eli mittari putoaa takas alalukemiin niin löysit piirin missä on oikari. Ja sitten vianetsiminen on vähän helpompaa.
Ps. onko sulla muuten laturi-startti-akku -linjalla fusible linkkejä tai sulakkeita? Jos on niin missä kohtaa?
Sulakerasia on. Joskus olen niitä vaihtanutkin.

Tolla vinkillä aloitellaan. Jollei sulakkeeksi lasketa startin piuhassa olevaa erkkaa, niin ei ole.
Vastaa Viestiin