E85
- starsky
- Aina äänessä
- Auto: 1966 ht
Re: E85
Muutama kokemus ja vinkki aiheesta löytyy foorumin viesteistä esim.:
Moottori toimimaan E85:lla
Polttoainelinjat
Etanolia tankkiin
Moottori toimimaan E85:lla
Polttoainelinjat
Etanolia tankkiin
-
- Webmaster
- Auto: HT '65
- Viesti:
Joko nyt kiinnostais enemmän?
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/ka ... muuntotuki
200€ tuki, voimassa ~3v tai niin kauan kun rahaa on.
Kuka hakee ekana tukirahat earlyn muutoksesta?
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/ka ... muuntotuki
200€ tuki, voimassa ~3v tai niin kauan kun rahaa on.
Kuka hakee ekana tukirahat earlyn muutoksesta?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Auto: Autoton
Mä meinasin hankkia tuon anturin ja koittaa saada jonkun moottorinohjauksen ymmärtämään sitä. Saa nähä haenko projektirahoja jälkikäteen...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Pelkkä muutoskatsastus maksanee jo 50€+. Toki tuon voi pois hakea, jos muutoin oli viinamuutos mielessä tai jo tehtynä.
Sitten kun saadaan viina-autoja rekisteriin, niin voidaankin lyödä viinavero....
Sitten kun saadaan viina-autoja rekisteriin, niin voidaankin lyödä viinavero....
e85:sta kuluu noin 20 -30% enemmän kuin e95:ta.
Kannattaako muutos jos mitään muuta ei ole mielessä kuin tankattavan polttoaineen litra hinta?
Silloin ymmärrän, jos kone viritetään kunnolla ja samalla nostetaan puristussuhde jonnekin 12 -13:1, niin kuin e85 koneessa tulisi olla. e85 ei aiheuta detonaatiota niin herkästi kuin e95 tai e98. Muutoin lopputulos aikalailla +/- 0.
Tämä kuulostaa vähän samalta kuin 80 luvulla autojen muuttaminen bensiinistä petroli käytökseksi.
Kannattaako muutos jos mitään muuta ei ole mielessä kuin tankattavan polttoaineen litra hinta?
Silloin ymmärrän, jos kone viritetään kunnolla ja samalla nostetaan puristussuhde jonnekin 12 -13:1, niin kuin e85 koneessa tulisi olla. e85 ei aiheuta detonaatiota niin herkästi kuin e95 tai e98. Muutoin lopputulos aikalailla +/- 0.
Tämä kuulostaa vähän samalta kuin 80 luvulla autojen muuttaminen bensiinistä petroli käytökseksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Tämä rekisteriotteeseen merkintä taitaa liittyä Suomen velvoitteisiin bio-polttoaineiden suhteeseen, siksihän 98:kinn hinta(v)eroa on vähän väliä kasvatettu. Ja voihan tuossa nähdä jonkin luonnonsuojelullisenkin hyödyn. Eikä nyt aleta siitä, että se on ihan sama mitä näin pieni valtio / harrastajaryhmä / tjms tekee....
Minua kiinnostaisi (teoriassa) kaasu-early, mutta en ole edes periaatteeseen tutustunut.
Minua kiinnostaisi (teoriassa) kaasu-early, mutta en ole edes periaatteeseen tutustunut.
- Juke66
- Addikti
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
En ole tarkemmin tutustunut tähän muuntotukeen, mutta tuli mieleen, että vaikka auto on E85 sopiva/muunnettu, niin edelleen saa käyttää ihan normi bensaa? Eli onnistuuko vaikka jonkun earlyn muutos niin, että käy konttorilla tekemässä muutoskatsastuksen E85 sopivaksi, vaikka ei ole muuttanut mitään ja tämän jälkeen hakee muuntotuen? Tarviiko vanhassa autossa jotenkin todistaa muutos?
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Volvo V60 T8 -21
Viisaammat korjannevat, mutta ruiskupeli kai täytyisi käytännössä olla, jos haluaa kummallakin ajella (suuttimien vaihto jne. tankkauksen yhteydessä ei liene vaihtoehto).
Sekin on hyvä kysymys, että miten kaasaripeli todettaisiin muutetuksi E85:lle...
-Tomppa
Sekin on hyvä kysymys, että miten kaasaripeli todettaisiin muutetuksi E85:lle...
-Tomppa
- Juke66
- Addikti
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Kaara91 kirjoituksesi on ihan täyttä asiaa ja olen asiasta samaa mieltä, mutta jos vastasit kysymykseeni/pohdintaani, niin ymmärsit väärin.
Eli jos minulla on vanha vakio early, niin miten minun pitäisi muutoskatsastuksessa todentaa, että autoni on E85 sopiva? Jos en tee mitään muutoksia ja ajan jatkossakin bensalla, mutta väitän muutoskatsastuksessa, että auto on E85 sopiva. Jos muutoskatsastuksen jälkeen hakisin muuntotuen, niin jäisin ehkä n.150€ voitolle (jos muutoskatsastus = 50€).
Ja lopuksi vielä, että en ole tarkemmin tutustunut muuntotukeen ja sen ehtoihin. Enkä ole edes harkinnut muutosta..
Eli jos minulla on vanha vakio early, niin miten minun pitäisi muutoskatsastuksessa todentaa, että autoni on E85 sopiva? Jos en tee mitään muutoksia ja ajan jatkossakin bensalla, mutta väitän muutoskatsastuksessa, että auto on E85 sopiva. Jos muutoskatsastuksen jälkeen hakisin muuntotuen, niin jäisin ehkä n.150€ voitolle (jos muutoskatsastus = 50€).
Ja lopuksi vielä, että en ole tarkemmin tutustunut muuntotukeen ja sen ehtoihin. Enkä ole edes harkinnut muutosta..
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Volvo V60 T8 -21
Mulla on kaikissa käyttiksissä tuo eflexfuel sarja, tätä uudempaa versioo olen asentanut nyt 5. Myös kaikki harrastekalusto on kulkenut jo vuosia e85:llä.
Ainoa mitä en ole dynonnut bensa vs e85 on rouvan Mazda 3, sekin asia korjaantuu ensi viikolla kun mitataan puhti sekä bensalla että viinalla.
Voimaa ja vääntöä on tullut aina lisää. Ainoo laite mihin ei ole tullut huipputehoa lisää on frendin 7 -puristeinen turbopannu, vääntöä siihenkin tuli, litratehoa tais olla reilu 300hp.
Kulutuksesta; Mun reilu 400hp C4 Vette haukkaa maantiellä e85:tä 11.5-12L / 100km, tuo 1.6 Mazda 3 vie samalla matkalla 7L 98:ia. rahassa on eroa 1e / 100km, kummalla on hauskempi ajaa? Toki mitä kovempaa ajaa niin suhteessa sitä enemmän tollanen pikkukone kuluttaa. Vetessä vaihdettu pelkästään antiikkiset EV1 suuttimet EV6 -mallisiin.
Talvikäyttis UFC20 Lexus LS400 imee 11-12L / 100km, samalla vertailumatkalla mitä Vette, Raision ST1 -> Kankaanpään ABC, tuolla rahalla ruokkii siis juuri ja juuri pikkukoneisen henkilöauton bensalla. Kummalla on kivempi ajaa? Lexuksessa eflexfuel purkki.
Käyn ensi kuussa muutoskatsastamassa tuon mun 66' Fairlanen korkeaseos etanolille, miksi? koska sen voi muutoskatsastaa. Ostan muuntotuella vaikka bissee tai lisää korkeaseosetanolia.
Tuossa muutoskatsastuksessa ei oikeasti ole mitään ihmeellistä.
Mulle on toki ihan sama millä polttoaineella kukakin ajelee, kunhan ei ole diesel. Mutta itse näen että auto voi kulkea korkeaseos etanolilla ja hätätilassa bensalla.
oho.. Motonet näyttää nykyään myyvän noita muutossarjoja. Kappas moista
Ainoa mitä en ole dynonnut bensa vs e85 on rouvan Mazda 3, sekin asia korjaantuu ensi viikolla kun mitataan puhti sekä bensalla että viinalla.
Voimaa ja vääntöä on tullut aina lisää. Ainoo laite mihin ei ole tullut huipputehoa lisää on frendin 7 -puristeinen turbopannu, vääntöä siihenkin tuli, litratehoa tais olla reilu 300hp.
Kulutuksesta; Mun reilu 400hp C4 Vette haukkaa maantiellä e85:tä 11.5-12L / 100km, tuo 1.6 Mazda 3 vie samalla matkalla 7L 98:ia. rahassa on eroa 1e / 100km, kummalla on hauskempi ajaa? Toki mitä kovempaa ajaa niin suhteessa sitä enemmän tollanen pikkukone kuluttaa. Vetessä vaihdettu pelkästään antiikkiset EV1 suuttimet EV6 -mallisiin.
Talvikäyttis UFC20 Lexus LS400 imee 11-12L / 100km, samalla vertailumatkalla mitä Vette, Raision ST1 -> Kankaanpään ABC, tuolla rahalla ruokkii siis juuri ja juuri pikkukoneisen henkilöauton bensalla. Kummalla on kivempi ajaa? Lexuksessa eflexfuel purkki.
Käyn ensi kuussa muutoskatsastamassa tuon mun 66' Fairlanen korkeaseos etanolille, miksi? koska sen voi muutoskatsastaa. Ostan muuntotuella vaikka bissee tai lisää korkeaseosetanolia.

Tuossa muutoskatsastuksessa ei oikeasti ole mitään ihmeellistä.
Mulle on toki ihan sama millä polttoaineella kukakin ajelee, kunhan ei ole diesel. Mutta itse näen että auto voi kulkea korkeaseos etanolilla ja hätätilassa bensalla.
oho.. Motonet näyttää nykyään myyvän noita muutossarjoja. Kappas moista

66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
93' Corvette LT1 6 speed
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Auto: Autoton
Suositus olisi että alumiiniset osat jotka on etanolin kanssa tekemisissä olisi eloksoitu, jossain joskus näin etanolikäyttöön tarkotettuja kaasareita, oli komeen punasia.
Kaikki O-renkaat ei tosiaan kestä etanolia, mutta kyllä niitä kestäviäkin on.
Kaikki O-renkaat ei tosiaan kestä etanolia, mutta kyllä niitä kestäviäkin on.
-Eemeli
-
- Addikti
- Auto: Mustang 4.0 2005
Noi motonetin sarjat ei missään tapauksessa voi olla huonoja koska laatikon kannessa on mustangi.
Auttaahan se apuraha hiukan tohon sarjan ostohintaan vaikka ei kokonaan riitäkään.
Pistää kyllä miettimään olisko aika siirtyä pois "moponbensasta" myös mustangin kohdalla.
Auttaahan se apuraha hiukan tohon sarjan ostohintaan vaikka ei kokonaan riitäkään.
Pistää kyllä miettimään olisko aika siirtyä pois "moponbensasta" myös mustangin kohdalla.