Jäähdytinneste
-
- Addikti
- Viestit: 213
- Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
- Auto: Mustang 4.0 2005
- Paikkakunta: Nummela
Re: Jäähdytinneste
Toi sinkkipuikko on aika yleisesti käytössä juuri näissä merimoottoreissa. Mä en ainakaan ole koskaan törmännyt muissa moottoreissa noihin.
Miten olis jos vaikka laskisit vanhat nesteet pois ja korvaisit sen kunnollisella nesteellä. Meillä ainakin töissä on valmiiksi sekoitettua nestettä ja käytetään juurikin moottoreissa joissa on sekaisin alumiinia ja rautaa. Lohkot pysyy sisältä uutta vastaavassa kunnossa eikä niihin juurikaan tule mitään kattilakiveä. Nykyvehkeissä kuitenkin aika monessa on syylärikin alumiinia. Jos noita suojausjuttuja haluaa oikeen tieteellisesti pohdiskella niin voi vaikka ottaa näytteen nesteestä ja laboratorion tulosten perusteella sinne lisätään tarkka määrä oikeita aineita suojaamaan järjestelmää.
Mut se ehkä alkaa olemaan jo turhan tieteellistä vaikka systeemi ihan normaalissa maansiirtokoneessa onkin käytössä.
Ja tollanen kunnon neste ei nyt kyl ihan niin karmeen hintasta ole ja sen vaihtoväliksi maantieliikenteessä taidetaan antaa 1 000 000km. Ja se on harrasteautolla melkosen pitkä taival.
Miten olis jos vaikka laskisit vanhat nesteet pois ja korvaisit sen kunnollisella nesteellä. Meillä ainakin töissä on valmiiksi sekoitettua nestettä ja käytetään juurikin moottoreissa joissa on sekaisin alumiinia ja rautaa. Lohkot pysyy sisältä uutta vastaavassa kunnossa eikä niihin juurikaan tule mitään kattilakiveä. Nykyvehkeissä kuitenkin aika monessa on syylärikin alumiinia. Jos noita suojausjuttuja haluaa oikeen tieteellisesti pohdiskella niin voi vaikka ottaa näytteen nesteestä ja laboratorion tulosten perusteella sinne lisätään tarkka määrä oikeita aineita suojaamaan järjestelmää.
Mut se ehkä alkaa olemaan jo turhan tieteellistä vaikka systeemi ihan normaalissa maansiirtokoneessa onkin käytössä.
Ja tollanen kunnon neste ei nyt kyl ihan niin karmeen hintasta ole ja sen vaihtoväliksi maantieliikenteessä taidetaan antaa 1 000 000km. Ja se on harrasteautolla melkosen pitkä taival.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Jäähdytinneste
Laitoin tilaukseen Valvoline Max Life jäähdytinnesteet ja sitten otin samaan syssyyn vielä saman merkin radiator flush aineen.
Hommaan vielä sitten tislattua vettä. Eiköhän nuilla saada yks vanha V8 pidettyä kunnossa jäähdytyksen osalta.
Hommaan vielä sitten tislattua vettä. Eiköhän nuilla saada yks vanha V8 pidettyä kunnossa jäähdytyksen osalta.
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Jäähdytinneste
Minä olen käyttänyt hanavettä ja vihreää jäähdytin-nestettä 50/50. Ei ole ollut ongelmia. Töistä saisin voimalaitostasoista tislattua vettä niin paljon kuin jaksaisi kantaa, mutta ei ole viitsinyt alkaa hifistelemään. Ainoa missä olen nähnyt vähän syöpymää oli termarin kotelo, joka on jotain halpaa kiinan kevytvalua. 

Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Jäähdytinneste
Jep jep. Kotoa sais tislattua vettä kuivausrummusta... Ei kun hana vettä ja vihreetä tai punasta sekaan. Kestää isältä pojalle.Itsellä ollut välillä vettä, välillä glykolit seassa. Kattilakiveen tuskin nämä harrasteet kaatuu, joten rankemmat inhibiittorit ja hapen syrjäyttäjät voi jättää sinne voimalaitoksen lämpötiloihin...
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Jäähdytinneste
Kyllä nyt pomppas meikäläiseltä yli hilseen kuurakettihommiksi
Se on totta, että ennen vanhaan syöpymisongelmaa oli, kun talvella joka ilta päästettiin vesi moottorista pois ja aamulla laitettiin kuuma vesi koneeseen.
Syöpyminen johtui siitä, että uusi vesi sisältää runsaasti happea ja happi saa aikaan reaktion. Jokapäiväisessä ajossa koneissa olis siis uutta vettä paikat täynnä jatkuvasti talvikautena. Samasta syystä talojen lämmitysjärjestelmät on rakennettu suljetuiksi, ettei happipitoista vettä tarvitse lisätä haihtumisen takia.
Olen sitä mieltä, että syöpymisasiat ovat olleet mennyttä aikaa sen jälkeen, kun on alettu käyttää pakkasnestettä. Etenkin nykyisillä värkeillä, joissa on ties mitä lisäaineita.

Se on totta, että ennen vanhaan syöpymisongelmaa oli, kun talvella joka ilta päästettiin vesi moottorista pois ja aamulla laitettiin kuuma vesi koneeseen.
Syöpyminen johtui siitä, että uusi vesi sisältää runsaasti happea ja happi saa aikaan reaktion. Jokapäiväisessä ajossa koneissa olis siis uutta vettä paikat täynnä jatkuvasti talvikautena. Samasta syystä talojen lämmitysjärjestelmät on rakennettu suljetuiksi, ettei happipitoista vettä tarvitse lisätä haihtumisen takia.
Olen sitä mieltä, että syöpymisasiat ovat olleet mennyttä aikaa sen jälkeen, kun on alettu käyttää pakkasnestettä. Etenkin nykyisillä värkeillä, joissa on ties mitä lisäaineita.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Jäähdytinneste
En ole havaiinut minkäälaisia syöpymisongelmia vesi glykoli seosta käyttettäessä. Vesitilat ovat ollet siisti ja neste kirkasta. Vaikka käytössä on olleet 60 luvun lohkot ja kanet. Jos ongelmia ilmenee lienee huollon puute ja/tai laiminlyönnit. Kilpurin jäähdytinnesteet vaihdan vuosittain vesi gykoli seoksella + Water Wetter lisäaineistus mielen rauhoittamiseksi, vesi tulee hanasta (ei aiheuta mietiskelyä, mahdollisuus olisi käyttää NF -> RO -> ED steriili vettä muuta ei anna aihetta).
Vesitilan pesu samoin jäähdyttäjän on syytä tehdä ainakin koneen kuunostuksen yhteydessä, ehkä jo aikaisemmin jos neste ei ole kirkasta.
Kuvassa 68 kansien vesitila ei juuri korroosiota näy. Eli jos 49 vuotta ei noita kansia ole enempi syönyt niin kai niillä vielä muutaman vuoden ajelee.
Vesitilan pesu samoin jäähdyttäjän on syytä tehdä ainakin koneen kuunostuksen yhteydessä, ehkä jo aikaisemmin jos neste ei ole kirkasta.
Kuvassa 68 kansien vesitila ei juuri korroosiota näy. Eli jos 49 vuotta ei noita kansia ole enempi syönyt niin kai niillä vielä muutaman vuoden ajelee.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Jäähdytinneste
Luultavasti hanavesi+normaali vihreä neste käyvät vallan mainiosti. Mitä nyt jonkun verran netistä etsinyt eri nesteiden tietoja niin aika monessa kuitenkin suosittelevat tislattua vettä. Tuttu on töissä eräässä automaahantuonti firmassa ja siellä on tullu joitain vuosia sitten ohje merkkikorjaamoille että käyttää pelkästään tislattuvesi/jäähdytinnneste yhdistelmää. Ehkä uudet autot/moottorit ovat sitten herkempiä huonolle hanavedelle???
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Jäähdytinneste
Mä hain Fordin tiskiltä pakkasnesteen, joka soveltuu alumiinimoottoriin. 5l 30€, sekoitettava. Fordin uusimmssa koneissa vaatimus on silikaatillinen, ja tarvikkeista ei sellaista löytynyt, hintakin oli alkuperäisellä halvempi.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Jäähdytinneste
Olikos se joku uusi neste juurikin tuota silikoni nestettä? Muistaakseni korkeampi kiehumispiste ja oliko ettei ruostuta ja syövytä? Tuli mieleen muutamasta wheeler dealer jaksosta, jossa laittoi jotain erikoisempaa nestettä koneeseen. 

Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Re: Jäähdytinneste
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Jäähdytinneste
Evans CoolingMexico65 kirjoitti: ↑22 Marras 2017, 07:04EVANS HIGH PERFORMANCE WATERLESS COOLANT
https://www.evanscoolant.com
On nyt useamman vuoden kokemus käytöstä ja pelaa ok minun käyttötarpeeseen.
edit: Löytyi samalla "jäähdytinneste"-otsikolla toiselta alueelta vanha keskustelu, yhdistin viestiketjut.
Re: Jäähdytinneste
Vaihdoin omassa autossa (-68) syylärin letkut ja ajattelin vaihtaa nesteet samalla. Huomasin että vihreää tavaraa ei tullut sitä 14 litraa pihalle ja nyt vasta huomasin foorumilta että lohkossakin on proput. Omassa tallissa en pysty lohkosta valuttamaan.
Joten kysynkin käykö tuonne mikä tahansa vihreä neste vai onko niissäkin jotain eroja?
Siis jos vaihdan vain sen verran mitä tuli syylärin päästä ulos, noin 5l.
Joten kysynkin käykö tuonne mikä tahansa vihreä neste vai onko niissäkin jotain eroja?
Siis jos vaihdan vain sen verran mitä tuli syylärin päästä ulos, noin 5l.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Jäähdytinneste
Laitat vettä syyläriin ja käytät koneen kuumaksi muutaman kerran vettä lisäillen, näin vaihtuu vanha neste. Välissä tietysti tyhjennät syylärin. Sitten vaan lasket nesteet pois normaalisti ja uusi vihreä neste tilalle. Tuo on helpoin tapa. Proppujen irrottamisessa on aina oma hommansa.
Niin ja alavesiletkua käytät irti tyhjennyksessä.
Niin ja alavesiletkua käytät irti tyhjennyksessä.
Re: Jäähdytinneste
Ok. Näin teen.
Kun lisään vettä/nestettä, kuinka täyteen syylärin voi täyttää?

Kun lisään vettä/nestettä, kuinka täyteen syylärin voi täyttää?
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Jäähdytinneste
Täytä ainakin niin että kennot peittyvät. Varo kun aukaiset korkkia sitten ettei suhahda kuumat nesteet silmille.