Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
http://mustangclub.fi/board/viewtopic.p ... &start=135
Mikä jarru Suomessa todistetusti jakelee ylimääräisiä heppoja? Onko totuudenmukaisin se, mikä antaa alimman numeron?
Tietääpä sitten mitä paikkoja välttää.
Mikä jarru Suomessa todistetusti jakelee ylimääräisiä heppoja? Onko totuudenmukaisin se, mikä antaa alimman numeron?
Tietääpä sitten mitä paikkoja välttää.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Sen minäkin haluaisin tietää. Joku äveriäs vois lähtee kiertämään suomen dynot samalla autolla, niin näkis paljonko teholukemat heittää. 

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Näin yrittäjänä ei oikein sovi liikaa mainostaa huonoimpia, koska satun tuntemaan useamman paikan pitäjän. Mutta Power Byte Lahdessa ( Janne Näränen), R-Motorsport Keskisuomessa ( Saku Ritola), sekä Alavudella Kososen Askon pitämät dynot on kalibroitu liki samaan. Eivät pitäisi näyttää liikaa mainospolleja. Sitten uusin tuttavuus löytyy Parolasta ihan Hämenlinnan kupeesta nimeltään W Dyno ( Vesa Wuori). Todella ns. inhorealistinen dyno.
Kolme ensin mainittua käyttävät mielestäni kaikki DIN normeihin perustuvaa mittaustapaa, mutta W Dynossa taasen SAE normeilla mennään. Viime mainittu näyttää jonkin verran vähiten, koska mitä lämpimämpi olosuhde, sitä pienemmät tehot ( testattu on muutamaan otteeseen).
Jani Lindvall on uusinut Motorsetissä laitteet (Kannus), joten nyt en osaa sanoa niistä tällä haavaa oikein mitään, kun ei ole vertailupohjaa. Todella hyvä kaveri säätämään, toki kuin myös nuo edellä mainitutkin. Ts. jaksavat hieroa säätöjä pitkään ja hartaasti.
Sanoisin että Etelä Suomen harrastajat voisivat käydä vaikka täällä Lahdessa Power Bytellä, mutta ei kannata liikaa pettyä tuloksiin. Meinaan kyllähän näissä viritetyissä laitteissa olisi syytä pitää jonkinlainen realismi mukana, se kun ei ole keltään pois.
Tai sama kai se on missä käy, mikäli tekee muutoksia, kunhan käy samassa paikassa aina ja samoilla välityksillä/renkailla. Itse olen taipuvainen uskomaan jo työnikin puolesta pienempiin lukuihin, koska minulla sattuu olemaan eräs exeltaulukko, josta voi laskea saadusta moottorista mm. teholliset keskipaineet jne jne.
Koko aihehan on ylipäätään hieman arka, koska. No, kyllähän te tiedätte
Ja kopuksi: tehon kaavaa ei voi millään ylittää, ei kukaan.
Oletko Teppo kenties käyttämässä jotain autoa mittauksessa, kun otit aiheen tapetille?
Kaara: siitä Volvosta tuli Parolassa n.215hp. No muutama heppa sinne tänne tekee jo äkkiä kymmenen
Kolme ensin mainittua käyttävät mielestäni kaikki DIN normeihin perustuvaa mittaustapaa, mutta W Dynossa taasen SAE normeilla mennään. Viime mainittu näyttää jonkin verran vähiten, koska mitä lämpimämpi olosuhde, sitä pienemmät tehot ( testattu on muutamaan otteeseen).
Jani Lindvall on uusinut Motorsetissä laitteet (Kannus), joten nyt en osaa sanoa niistä tällä haavaa oikein mitään, kun ei ole vertailupohjaa. Todella hyvä kaveri säätämään, toki kuin myös nuo edellä mainitutkin. Ts. jaksavat hieroa säätöjä pitkään ja hartaasti.
Sanoisin että Etelä Suomen harrastajat voisivat käydä vaikka täällä Lahdessa Power Bytellä, mutta ei kannata liikaa pettyä tuloksiin. Meinaan kyllähän näissä viritetyissä laitteissa olisi syytä pitää jonkinlainen realismi mukana, se kun ei ole keltään pois.
Tai sama kai se on missä käy, mikäli tekee muutoksia, kunhan käy samassa paikassa aina ja samoilla välityksillä/renkailla. Itse olen taipuvainen uskomaan jo työnikin puolesta pienempiin lukuihin, koska minulla sattuu olemaan eräs exeltaulukko, josta voi laskea saadusta moottorista mm. teholliset keskipaineet jne jne.
Koko aihehan on ylipäätään hieman arka, koska. No, kyllähän te tiedätte

Oletko Teppo kenties käyttämässä jotain autoa mittauksessa, kun otit aiheen tapetille?
Kaara: siitä Volvosta tuli Parolassa n.215hp. No muutama heppa sinne tänne tekee jo äkkiä kymmenen

Anti -Histamiini 65
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Tuosta Kannuksen dynosta vielä Jani osaa varmasti asiansa mutta jenkkikaasareihin ei koske. Ruiskut erikoisalaa ja jonkiverran 2 kurkkuiset delortot ja weberit. Tarkoitus olisi käyttää Janilla vielä kerran autoa rullilla kun nokka on nyt vaihdettu jne mutta taitaa mennä ensi kesään.
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
En ota kantaa missä oikeat teholukemat saadaan (mutta joku dyno on varmasti se oikea paikka todentaa teho).
Moottorin säätämisen ja testaamisen osalta ei moottori dynoa parempaa vaihtoehtoa ole. Perus säädöt saa suhteellisen nopeasti kohdalleen, pako- ja imusarjojen testaus onnistuu, mahdolliset venttiilijousien vaihdot helppo tehdä ym. pienet ja isot kokeilut onnistuu.
Sitä vastoin pyörä dynossa en lähtisi moisia testauksia edes harkitsemaan.
Esim. jos nokka-akselin ajoitus on jostain syystä pahasti pielessä niin moottori dynossa asian korjaaminen onnistuu mutta miten pyörä dynossa. Tai monimutkaisten pakosarjojen vaihto kesken dynosession.
Varmaa on se, että kaikki dynot antavat erilaisia tuloksia mutta mielestäni koneen säätäminen dynossa on se tärkein asia, sitä tuskin tehdään varttimailin line upissa suutimia vaihtamalla tai sytkää säätämällä.
Moottori dynossa on ruiskukoneen perus säädöt helppo tehdä, mutta pyörä dynossa "lopullinen / hieno" säätö.
Moottorin säätämisen ja testaamisen osalta ei moottori dynoa parempaa vaihtoehtoa ole. Perus säädöt saa suhteellisen nopeasti kohdalleen, pako- ja imusarjojen testaus onnistuu, mahdolliset venttiilijousien vaihdot helppo tehdä ym. pienet ja isot kokeilut onnistuu.
Sitä vastoin pyörä dynossa en lähtisi moisia testauksia edes harkitsemaan.
Esim. jos nokka-akselin ajoitus on jostain syystä pahasti pielessä niin moottori dynossa asian korjaaminen onnistuu mutta miten pyörä dynossa. Tai monimutkaisten pakosarjojen vaihto kesken dynosession.
Varmaa on se, että kaikki dynot antavat erilaisia tuloksia mutta mielestäni koneen säätäminen dynossa on se tärkein asia, sitä tuskin tehdään varttimailin line upissa suutimia vaihtamalla tai sytkää säätämällä.
Moottori dynossa on ruiskukoneen perus säädöt helppo tehdä, mutta pyörä dynossa "lopullinen / hieno" säätö.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Samallalaillahan tuo nokan ajoituksen säätely ja testailu toimii pyörädynossa kuin moottoridynossakin. Ottaa tarpeellisen määrän ruuveja auki ja säätää. Keskustelun avaus on sinällään hupaisa, kun kaikilla on tiedossa se omasta mielestä "dyno mikä näyttää just oikein eikä heppaakaan liikaa". Kai se sit loppuviimein on jonkinasteisesta brändäämisestä kiinni miten mistäkin dynosta puhutaan; onko siellä tarjolla mainoshevosia vai pettymysponeja.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... pxl9MbgnfI
Tosta kun katselee, niin Suomessa on loppuviimein melko monta dynoa. Noi kaikki on varmaan toinen toistaan tarkempia

JEeeee jeeeEE!
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Ei taida huonoja paikkoja juurikaan löytyä.
Mitä siten kukin haluaa mahdollisimman korkeat lukemat vai alhaisimmat.
Oletettavasti mittaus paikasta riippumatta koneen todelinen teho on kaikissa mittaus paikoissa sama.
Eriasia on se mitä paperissa lukee.
Toi varttimailin dyno on mielestäni hieman kyseenalainen.
Miten siinä huomioidaan keli, ilmanvastus, kuskin toiminnot, tuulen vaikutus ym? Vai onko kaavassa joku kalibrointi kyseisille suureille?
Mitä siten kukin haluaa mahdollisimman korkeat lukemat vai alhaisimmat.
Oletettavasti mittaus paikasta riippumatta koneen todelinen teho on kaikissa mittaus paikoissa sama.
Eriasia on se mitä paperissa lukee.
Toi varttimailin dyno on mielestäni hieman kyseenalainen.
Miten siinä huomioidaan keli, ilmanvastus, kuskin toiminnot, tuulen vaikutus ym? Vai onko kaavassa joku kalibrointi kyseisille suureille?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Dyno on säätötyökalu. Eipä niillä lukemilla merkitystä ole.
Kaaran kanssa olen samaa miletä että loppunopeuskaava, eli paino x loppunopeus, on yhtäkuin paljonko tehoa on saatu tiehen. Niin kauan kun edes kakkosvaihteella on pitoa, niin loppunopeus kertoo suhteellisen luotettavasti moottorin huipputehon. Tottakai tehoa voi olla siis moottorissa enempi kuin kava näyttää, mikäli combo ei toimi.
Kaaran kanssa olen samaa miletä että loppunopeuskaava, eli paino x loppunopeus, on yhtäkuin paljonko tehoa on saatu tiehen. Niin kauan kun edes kakkosvaihteella on pitoa, niin loppunopeus kertoo suhteellisen luotettavasti moottorin huipputehon. Tottakai tehoa voi olla siis moottorissa enempi kuin kava näyttää, mikäli combo ei toimi.
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Tuohan on siten helpoa dynotusta.
Varaa radan ja ajanoton ajelee siten päivän tai pari ja säätää välissä niin oikea teholappu löytyy taskusta.
Halpaa ja helpoa.
Vai luuletteko että joku känykkä sovellus toimii paremmin kuin moottori- tai rulla dyno, siinä varmaan kalibraatiot kohdallaan.
No saa kuitenkin suuntaa antavat arvot, mutta mielestäni lukeutuu aika lailla tuonne huonot paikat alueelle.
Varaa radan ja ajanoton ajelee siten päivän tai pari ja säätää välissä niin oikea teholappu löytyy taskusta.
Halpaa ja helpoa.
Vai luuletteko että joku känykkä sovellus toimii paremmin kuin moottori- tai rulla dyno, siinä varmaan kalibraatiot kohdallaan.
No saa kuitenkin suuntaa antavat arvot, mutta mielestäni lukeutuu aika lailla tuonne huonot paikat alueelle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Toisaalta ehkä huonoin, mutta hyvin usein käytetty tehonmittaus on se, kun auto lähtee huomattavasti paremmin moottoritien rampista kuin ennen -> noin 50 hp tehonlisäys "saatoi jopa vähän sutia".
Vielä huonoppi dyno löytyy lähi baarin nurkkapöydästä kuudennen ison tuopin jälkeen, niitä lukuja ei edes itsekkään usko seuraavana päivänä.
Vielä huonoppi dyno löytyy lähi baarin nurkkapöydästä kuudennen ison tuopin jälkeen, niitä lukuja ei edes itsekkään usko seuraavana päivänä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Ilman muuta mottidyno, kuin pyörädynokin on vain työkalu. Joskus myös ihan kehityksessä välttämätönkin paha. Kuka uskoo minkäkinlaisiin tehoihin. Itse kallistun niihin pienimpiin mieluiten. Varmasti seikka juontaa siitä, kun toimii alalla, niin täytyy koittaa pitää aina jopa hieman korostunut realismi mukana. Kukaan ei pysty mahdottomuuksiin.
Noista kaavoista kun puhutaan, niin paria kaavaa on tullut pyöriteltyä noin 27v ja kummasti ne ovat syystä tai toisesta melko hyvin paikkansa pitäneet sen suhteen, mitä palikkaa esim. moottori on syönyt. Toisaalta täällä päin mitatut 2v kannet ovat antaneet enemmän voimaa, kuin ovat virranneet. Sinänsä ihan normaalia tämäkin, toki toisinaan hyvinkin suurta spekulaatiota herättävää.
Ja nyt viikonloppuna tarjoutuu pitkästä aikaa tilaisuus koittaa liimaradalla miten ainakin eräs peli suoriutuu varttimailista. Mitatut tehot ja väännöt ovat varsin realistisia, sekä tukevia mosan sisältämien muutoksien suhteen. Välitys hieman ontuu, mutta se on jo etukäteen tiedossa. Sunnuntaina tähän aikaan päivästä tietää, kuinka meidän poikien oikein kävikään. Leijuttiinko liian suurissa odotuksissa, vai onko asiat keskenään linjassa. Toki voi käydä niinkin, että auto menee hieman kovempaa, joten silloin mittaus meni alakanttiin. Toisaalta ns. hyvät työtapaturmat ovat aina iloitsemisen arvoisia
Onneksi myös tänä päivänä löytyy kaikenlaisia mittalaitteita, joilla voi mitata auton suorituskykyä. Siis esim. niitä, jotka perustuvat gps juttuihin. Muuttaa asioita ja käy uudelleen testaamassa, mikä oli vaikutus.
Noista kaavoista kun puhutaan, niin paria kaavaa on tullut pyöriteltyä noin 27v ja kummasti ne ovat syystä tai toisesta melko hyvin paikkansa pitäneet sen suhteen, mitä palikkaa esim. moottori on syönyt. Toisaalta täällä päin mitatut 2v kannet ovat antaneet enemmän voimaa, kuin ovat virranneet. Sinänsä ihan normaalia tämäkin, toki toisinaan hyvinkin suurta spekulaatiota herättävää.
Ja nyt viikonloppuna tarjoutuu pitkästä aikaa tilaisuus koittaa liimaradalla miten ainakin eräs peli suoriutuu varttimailista. Mitatut tehot ja väännöt ovat varsin realistisia, sekä tukevia mosan sisältämien muutoksien suhteen. Välitys hieman ontuu, mutta se on jo etukäteen tiedossa. Sunnuntaina tähän aikaan päivästä tietää, kuinka meidän poikien oikein kävikään. Leijuttiinko liian suurissa odotuksissa, vai onko asiat keskenään linjassa. Toki voi käydä niinkin, että auto menee hieman kovempaa, joten silloin mittaus meni alakanttiin. Toisaalta ns. hyvät työtapaturmat ovat aina iloitsemisen arvoisia

Onneksi myös tänä päivänä löytyy kaikenlaisia mittalaitteita, joilla voi mitata auton suorituskykyä. Siis esim. niitä, jotka perustuvat gps juttuihin. Muuttaa asioita ja käy uudelleen testaamassa, mikä oli vaikutus.
Anti -Histamiini 65
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Minä meinasin ensi keväänä viedä auton samaan dynoon kuin aikaisemminkin, näkee muutoksen! Talven aikana muuttuu ainakin nokka -akseli ja ehkä pakosarjat, ei muuta. Sitten nähdään paljonko on muutos.
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Addikti
- Viestit: 259
- Liittynyt: 28 Maalis 2011, 22:04
- Auto: Mustang Gt -95
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Ainut mikä Ismon kaavassa ei täsmää on loppunopeus..mikä oli 174kmh v2015..ihan virallisissa papereissa.. jokainen voi katsoa mitä uudet autot menee loppuja ja mitä luvataan hevosia ja päätellä huijaako joka autotehdas ku gt500 kelaakin suomessa vaan 177kmh loppuja. Itse olen viihtynyt hyvin ilpower ilpolla, auto saatu säätöihin ja viat löydetty
esmes 5gen Camaro.. 400hp loput 167.. 2005 4.6 mustang 305hp 157.. 2012 5.0 +400 hp 170... corvette c4 zr1 390hp 176.. varttimaili laskuri on ihan kiva mutta ei sit kumminkaa... ja asiaan ILPOWER on toiminut hienosti.. huonoista en tiedä

Re: Moottorin tehonmittaus Suomessa / huonot paikat
Kun hankin itselleni v.15 tuon luiskaperän, niin käväisin samana vuonna elokuussa natikoissa räppäämässä varttia ja hieman rataakin. Mikäli en väärin muista, niin eka veto oli se paras (11,78 / 191,3 km/h). Tuumasin samalla reissulla jollekin harrastajalle, ettei auto mielestäni kulje sen mukaan, mitä mottidynossa on tuottanut. Koneen tekijästähän tämä ei ole kiinni, tämä vain nyt sattuu olemaan omasta mielestä osiensa summa, ei juurikaan enempää, eikä vähempää. Ei siis mitenkään huono.
Laskin 2:lla eri kaavalla ja kumpikin näytti todella lähelle toisiaan. Kaavat antoivat tulokseksi 412-417 hp konetehoa. Kierroksia maalissa oli n.6300 rpm. Konehan tuottaa parhaan tehonsa n.7300 rpm ja vääntö tulee hieman alle 6000 rpm. Noh, käytin sitten auton pyörädynossa täällä Lahdessa ja kaikki meni suurinpiirtein mitä odotinkin. Tulos 469hp 7300rpm /507nm 5700-5800 rpm. Katsoin muuten mitatusta lapusta nykyisen voiman 6300 kohdalla, jolloin kys. kierroksilla n. 435-440hp.
Jos verrataan loppunopeutta parinvuoden takaa jo ihan perstuntumaankin ( joka sinänsä on aika hyvä), niin selkeästi siinä tuntui olevan jotain pielessä. No olihan siinä, nimittäin säädettiin hieman sytkää ja ensiöpuolen powervalve vaimikäseon, ei auennut lainkaan. Perseellä jo tunsi näiden toimenpiteiden jälkeen, että parannusta tuli.
Mutta mikäli sitä voimaa olisi oikeasti käytössä n.530hp/580-590nm ( mitattu mottidynossa), sekä perävälitys jolla voitaisiin ajaa kennoille nelosvaihteella 7100-7200 rpm, niin pitävimmillä pyörillä aika asettuisi 10,3-10,4s /207-208 km/h.
Nyt sillä pääsisi parhaillaan paremmilla renkailla, sekä tiheämmällä välityksellä pyöreästi 470 hepalla 11,1-11.3s /199km/h. Auton painon olen laskenut kuski mukana, sekä tankattuna 1450kg. Jos auto olisikin vaikka 100kg keposempi, tehoa ei taitaisi olla näinkään paljon, eli suurinpiirtein n.25 hp vähemmän. Mutta kyllä se paino on aika liki tuossa. Puntarissa en ole sitä käyttänyt, ehkä pitäisi.
Ja mitä näihin vartin kiskaisuihin ylipäätään tulee, samalla autolla voi 5 eri kuskia ajaa selkeästi erilaisia aikoja/loppunopeuksia. Omaa kokemusta kuuselta lähdössä on kertynyt muutamia satoja kertoja vajaan 30v ajalta. Vaikkei tämäkään välttämättä mitään todista
Mutta miksei kerhon kannattaisi vaikka pitää yhdet dynopäivät täällä Lahdessa Powerbytessa? Voin tarvittaessa kysyä paikan pitäjältä, olisiko siihen kiinnostusta. Miten on? Siis vaikka vielä tänä syksynä. Ja huumori mukana tietysti
Laskin 2:lla eri kaavalla ja kumpikin näytti todella lähelle toisiaan. Kaavat antoivat tulokseksi 412-417 hp konetehoa. Kierroksia maalissa oli n.6300 rpm. Konehan tuottaa parhaan tehonsa n.7300 rpm ja vääntö tulee hieman alle 6000 rpm. Noh, käytin sitten auton pyörädynossa täällä Lahdessa ja kaikki meni suurinpiirtein mitä odotinkin. Tulos 469hp 7300rpm /507nm 5700-5800 rpm. Katsoin muuten mitatusta lapusta nykyisen voiman 6300 kohdalla, jolloin kys. kierroksilla n. 435-440hp.
Jos verrataan loppunopeutta parinvuoden takaa jo ihan perstuntumaankin ( joka sinänsä on aika hyvä), niin selkeästi siinä tuntui olevan jotain pielessä. No olihan siinä, nimittäin säädettiin hieman sytkää ja ensiöpuolen powervalve vaimikäseon, ei auennut lainkaan. Perseellä jo tunsi näiden toimenpiteiden jälkeen, että parannusta tuli.
Mutta mikäli sitä voimaa olisi oikeasti käytössä n.530hp/580-590nm ( mitattu mottidynossa), sekä perävälitys jolla voitaisiin ajaa kennoille nelosvaihteella 7100-7200 rpm, niin pitävimmillä pyörillä aika asettuisi 10,3-10,4s /207-208 km/h.
Nyt sillä pääsisi parhaillaan paremmilla renkailla, sekä tiheämmällä välityksellä pyöreästi 470 hepalla 11,1-11.3s /199km/h. Auton painon olen laskenut kuski mukana, sekä tankattuna 1450kg. Jos auto olisikin vaikka 100kg keposempi, tehoa ei taitaisi olla näinkään paljon, eli suurinpiirtein n.25 hp vähemmän. Mutta kyllä se paino on aika liki tuossa. Puntarissa en ole sitä käyttänyt, ehkä pitäisi.
Ja mitä näihin vartin kiskaisuihin ylipäätään tulee, samalla autolla voi 5 eri kuskia ajaa selkeästi erilaisia aikoja/loppunopeuksia. Omaa kokemusta kuuselta lähdössä on kertynyt muutamia satoja kertoja vajaan 30v ajalta. Vaikkei tämäkään välttämättä mitään todista

Mutta miksei kerhon kannattaisi vaikka pitää yhdet dynopäivät täällä Lahdessa Powerbytessa? Voin tarvittaessa kysyä paikan pitäjältä, olisiko siihen kiinnostusta. Miten on? Siis vaikka vielä tänä syksynä. Ja huumori mukana tietysti

Anti -Histamiini 65