Bensatankin tekoa
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Bensatankin tekoa
Moro!
Tässä on nyt tullut hetken suunniteltua tuota ponin tankin tekemistä, ja olisi aika alkaa sitä toteuttamaan. Vähänlaisesti on netissä kuvia, lienee samanlaiset hullut siis melko vähissä? No teempä kumminkin, tähän saa laittaa ideoita, mietteitä ja kysymyksiä, tarkoitus olisi tämän syksyn aikana polkasta tuo tankki valmiiksi.
-Mitä tulisi ottaa huomioon?
-Materiaali?
-Loiskelevyt?
-Vaahto?
-Pumpun/pumppujen kiinnitys?
-Vaatimukset kadulle/radalle?
-Tankin "hengitys"?
Varmasti muitakin kysymyksiä löytyy, tässä nämä tämäniltaiset.
Tässä on nyt tullut hetken suunniteltua tuota ponin tankin tekemistä, ja olisi aika alkaa sitä toteuttamaan. Vähänlaisesti on netissä kuvia, lienee samanlaiset hullut siis melko vähissä? No teempä kumminkin, tähän saa laittaa ideoita, mietteitä ja kysymyksiä, tarkoitus olisi tämän syksyn aikana polkasta tuo tankki valmiiksi.
-Mitä tulisi ottaa huomioon?
-Materiaali?
-Loiskelevyt?
-Vaahto?
-Pumpun/pumppujen kiinnitys?
-Vaatimukset kadulle/radalle?
-Tankin "hengitys"?
Varmasti muitakin kysymyksiä löytyy, tässä nämä tämäniltaiset.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Bensatankin tekoa
Tankin korkin hain tänään postista, kiinalainenhan tuo on mutta tiivisteet vaihtamalla sen pitäis olla ihan ok. Siinä olikin samassa yhdenlainen venttiili, eli ilmaa pääsee sisään muttei ulos. Ehkä tuo on hyvä ja vastaus joihinkin kysymyksiin, toivottavasti sen kumiosat kestää kaikki bensahöyryt. Tankkausputken muotoakin aloin nyt miettimään, tuo olis tarkoitus sijoittaa keskelle taakse, kuten earlyissä. 



-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Bensatankin tekoa
Aloin mietiskelemään tuota materiaalia, ja muovihan olisi varmasti hyvä tuohon tankkiin mutta vähän haasteellista muovata, ainakin mun tallissa olevilla välineillä. Perus pellistähän sen voisi myös tehdä, jolloin painossa ei tulisi merkittävää eroa vakiotankkiin. Alumiininen olisi kevyt, mutta jos joskus päättäisi ajaa etanolilla niin pitäisikö se sitten käsitellä jotenkin ettei hapetu? AN liittimethän pitää olla eloksoituja, päteekö sama bensatankkiin? RST/haponkestävä olisi tuon kannalta hyvä vaihtoehto, kun ei tarttis pelätä että korroosio iskee mutta painoa kertyy helposti. Pohtimista piisaa...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Bensatankin tekoa
En laita, kyllähän sä sen tiiät 
Vakio foxissakin voisi olla leveämpi ja pidempi tankki, ja tilavuuskin pysyisi samana kun siitä saisi matalamman. Ite tekemällä saan tankista melko littanan, eli se kaikki paino vie massakeskipistettä alaspäin, onhan tää vähän hiusten halkomista mutta jonkunlainen tankki sitä vissiin on oltava. Mieluusti vaikka vähän vakiota isompi, niin ei tartte tankata alastarolla ilman rahaa...
Yksinkertaisimmillaan tuo tulee kahesta palasta, pohja ja kansi (kuten alkuperäinen) mutta ilman suurempia muotteja eli hitsit tulee nurkkiin ja yläreunaan. Ei mahoton?
Nyt kun järjellä tuota tankin painoa mietin, niin alkuperäinen tankki on jotain millin(?) peltiä, ja nopealla googlauksella jotkut turvatankit on 3 mm ainevahvuudella, jolloin massa on saman kokoisessa tankissa suurin piirtein sama. Ja tietysti materiaalista riippuen ei tuo rst/hst niin paljoa ruostuvaa painavampaa ole, kun niiden tiheys on lähes sama ja täyteen tankattuna se painaa hemmetisti joka tapauksessa.
Kai se on mentävä nukkumaan ja mietittävä näitä vielä lisää.

Vakio foxissakin voisi olla leveämpi ja pidempi tankki, ja tilavuuskin pysyisi samana kun siitä saisi matalamman. Ite tekemällä saan tankista melko littanan, eli se kaikki paino vie massakeskipistettä alaspäin, onhan tää vähän hiusten halkomista mutta jonkunlainen tankki sitä vissiin on oltava. Mieluusti vaikka vähän vakiota isompi, niin ei tartte tankata alastarolla ilman rahaa...
Yksinkertaisimmillaan tuo tulee kahesta palasta, pohja ja kansi (kuten alkuperäinen) mutta ilman suurempia muotteja eli hitsit tulee nurkkiin ja yläreunaan. Ei mahoton?
Nyt kun järjellä tuota tankin painoa mietin, niin alkuperäinen tankki on jotain millin(?) peltiä, ja nopealla googlauksella jotkut turvatankit on 3 mm ainevahvuudella, jolloin massa on saman kokoisessa tankissa suurin piirtein sama. Ja tietysti materiaalista riippuen ei tuo rst/hst niin paljoa ruostuvaa painavampaa ole, kun niiden tiheys on lähes sama ja täyteen tankattuna se painaa hemmetisti joka tapauksessa.
Kai se on mentävä nukkumaan ja mietittävä näitä vielä lisää.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Bensatankin tekoa
Jep ei siitä paljoo kevyempää pysty tekeen, niinkun totesin ainetta täynnä painaa paljon, pienemmällä tankilla toki tulis kevyempi. Taidan tehä tuon ihan pellistä, onnistuu omalla tallilla tuo esikasaus.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Aktiivi
- Viestit: 44
- Liittynyt: 04 Huhti 2010, 12:44
- Auto: 1955 kupla supercharged
1956 lincoln premiere
1972 kupla
1996 GT Convertible
…ja pari käyttistä - Paikkakunta: Lpr
Re: Bensatankin tekoa
Kavereille olen tehnyt useammankin tankin 1mm rosterista siten että vaippa mankelilla yhdestä palasta ja sauma ylös 20mm 90-astetta kantattuna, sikkikoneella vielä "vahvikkeet" tuplan molempiin reunoihin niin syvälle kuin sikkikoneen kita antaa myöden (näiden väliin orggistyyliin kannake pannat), tankin päät taas sikkikoneella 90 astetta reunat ylös ja kaikki saumat tigillä sulatellen ilman lisäainetta => ovat kestäneet ja näyttää lähes ameriikan joen tekeleeltä niin ei ole katsastuksessakaan ollut ongelmia 
Sisälle olen tehnyt "pohjasta kanteen" yhden tai kaksi, tankin koon mukaan, loiskelevyä ja kulmiin sekä keskelle aukot. Kuvaa ei nyt tähän hätään löytynyt, mutta toivottavasti sait ajatuksesta kiinni...
Sisälle olen tehnyt "pohjasta kanteen" yhden tai kaksi, tankin koon mukaan, loiskelevyä ja kulmiin sekä keskelle aukot. Kuvaa ei nyt tähän hätään löytynyt, mutta toivottavasti sait ajatuksesta kiinni...
- shine can never replace attitude -