SN95 alustaprokkis
Re: SN95 alustaprokkis
Ostanostan - heti, kun on talli mihin sijoittaa se. Himaan ei mahdu enää mitään lisää ja varastolla siitä ei ole hyötyä.
Olen joskus hiekkapuhallellut jotain osia tossa pihalla ihan maassa mutta aika epätoivoista puuhaa.
Olen joskus hiekkapuhallellut jotain osia tossa pihalla ihan maassa mutta aika epätoivoista puuhaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: SN95 alustaprokkis
Hiekkapuhallus vaatii kyllä hyvän kompuran ja muutenkin laadukkaat vehkeet onnistuakseen. Luulisi sielläkin suunnalla yrittäjiä olevan, kun täällä ylempänäkin niitä löytyy?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: SN95 alustaprokkis
Mulla on se kaappi tällä hetkellä ulkona katoksessa, ja kannen pleksi pitää uusia, kun ei tahdo läpi nähdä. Mutta tuohonkin kaappiin täytyisi tehdä pieni muutos pohjaan että saisi kokoajan paremmin hiekkaa. Ja alle sopivan kokoinen runko ja pyörät alle.
Re: SN95 alustaprokkis
En tykkää, en tykkää... siis resonaatiosta, josta olen kärsinyt viime kesästä lähtien. Se tuli, kun tehtiin peräremppa ja asennettiin taakse uudet alatukivarret ja ylätukivarsiin metallipuslat. Kardaanin jo käänsin ja sitten vaihdoin alumiiniseenkin mutta ei ollut siitä kiinni.
Eli 80+ vauhdeissa, kun nostan kaasun ja voimansiirto "rentoutuu" niin sisämeteli 3-4 -kertaistuu karmean resonaation muodossa. Sama myös cruisella ajaessa. Vkl ajettiin matkaa ja meteli on ihan karsea. Ja kertaalleen jopa putosi vahde päältä. Saan pidettyä resonaation pois moottoritielläkin alamäissä painamalla kaasua mutta tämä aiheuttaa nopeuden kanssa ongelmia.
Ajatus olisi pistää pehmeämmät puslat takaisin ylätukivarsiin ja kattoa onko siellä se syypää. Mutta, sanovat ettei saisi laittaa uretaania ylös jos alatukivarsissa kovat puslat, koska tulee bindingia ja se voi rikkoa torque boxit. Alatukivarsissa on toisessa päässä uretaanit ja toisessa uniballit - eikö noi uniballit poista sen bindingin mahiksen niin, että voisin asentaa ylös tukivarret uretaanipuslin kokeeksi? Vai laitanko suosiolla suoraan gummipuslaiset vakiovarret?
Ideoita?
Eli 80+ vauhdeissa, kun nostan kaasun ja voimansiirto "rentoutuu" niin sisämeteli 3-4 -kertaistuu karmean resonaation muodossa. Sama myös cruisella ajaessa. Vkl ajettiin matkaa ja meteli on ihan karsea. Ja kertaalleen jopa putosi vahde päältä. Saan pidettyä resonaation pois moottoritielläkin alamäissä painamalla kaasua mutta tämä aiheuttaa nopeuden kanssa ongelmia.
Ajatus olisi pistää pehmeämmät puslat takaisin ylätukivarsiin ja kattoa onko siellä se syypää. Mutta, sanovat ettei saisi laittaa uretaania ylös jos alatukivarsissa kovat puslat, koska tulee bindingia ja se voi rikkoa torque boxit. Alatukivarsissa on toisessa päässä uretaanit ja toisessa uniballit - eikö noi uniballit poista sen bindingin mahiksen niin, että voisin asentaa ylös tukivarret uretaanipuslin kokeeksi? Vai laitanko suosiolla suoraan gummipuslaiset vakiovarret?
Ideoita?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: SN95 alustaprokkis
Ihmettelin sitä kun sanoit että sulla ne uniball nivelet alatukivarsien etupäässä. Kaikissa kuvissa mitä olen nähnyt niin ne uniball nivelet on takapäässä! Mulla nyt orkkis alatakatukivarret uretaanipuslin, ja ylätukivarret vielä vakiot, mutta löytyy myös vakio ylätukivarret joissa uretaanipuslat korin päässä, murikassa annan olla kumiset. Vielä ei ainakaan mitään resonointia.
Re: SN95 alustaprokkis
Tulipa tuota kuvaa kattoessa mieleen, että mullahan on nyt aika monta reittiä voimansiirron resonaatiolle siirtyä koriin.
Kovat paikat, joista kaikki eivät välttämättä siirrä juuri voimansiirron resoa mutta jotain kuitenkin:
- ne ylätukivarren toisen pään metallipuslat (mutta, toisessa päässä kumipuslat - onkohan sittenkään pääsyyllinen?)
- alatukivarren etupään uniballit (mutta, toisessa päässä uretaanipusla)
- takajousista taitaa puuttua isolaattorit kummastakin päästä
- Panhard-tanko kiinnikkeineen
Ylätukivarsille ja jousien isolaattoreille voi tehdä jotain järkevää mutta noi muut ovat aikalailla kiinteitä valintoja. Enkä toisaalta ole kuullut, että noista kovin kummosia resonaatioita olisi porukalle seurannut.
Koska jousitus ei saisi juurikaan nousta niin täytyy kokeilla jotain todella ohutta isolaattorivaihtoehtoa. Ohut kumirinkula alatukivarteen? Tai kutistesukkaa jousen kumpaankin päähän? Mulla on uudet takajouset hyllyssä, joten helppo prepata jo etukäteen.
Kovat paikat, joista kaikki eivät välttämättä siirrä juuri voimansiirron resoa mutta jotain kuitenkin:
- ne ylätukivarren toisen pään metallipuslat (mutta, toisessa päässä kumipuslat - onkohan sittenkään pääsyyllinen?)
- alatukivarren etupään uniballit (mutta, toisessa päässä uretaanipusla)
- takajousista taitaa puuttua isolaattorit kummastakin päästä
- Panhard-tanko kiinnikkeineen
Ylätukivarsille ja jousien isolaattoreille voi tehdä jotain järkevää mutta noi muut ovat aikalailla kiinteitä valintoja. Enkä toisaalta ole kuullut, että noista kovin kummosia resonaatioita olisi porukalle seurannut.
Koska jousitus ei saisi juurikaan nousta niin täytyy kokeilla jotain todella ohutta isolaattorivaihtoehtoa. Ohut kumirinkula alatukivarteen? Tai kutistesukkaa jousen kumpaankin päähän? Mulla on uudet takajouset hyllyssä, joten helppo prepata jo etukäteen.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: SN95 alustaprokkis
Mulla on ne isolaattorit edessä ja takana ja molemmissa päissä. Ja auto ei näytä madalletulta! Mietin että millä tavalla saisi vähän madallettua lisää, mutta möly ei saa lisääntyä.! Coil-overit olisi ratkaisu, mutta kallis. Pitäisikö vaan vähän lyhentää jousia!
Re: SN95 alustaprokkis
Eipä siinä montaa eri vaihtoehtoa ole, jousien ostaminen tuntuu olevan aikamoista tuurinkauppaa - moni setti on kivireki tai liian matala, toiset korkeita - riippumatta siitä mitä luvataan myyntipuheissa. Eikö sullakin jo ollut useampi vaihtoehto alla? Coil overit tosiaan olisi hyvä vaihtoehto mutta pelkkä takapää MM:ltä yli $450, jos ennestään on jo Bilsteinit tai Konit alla. Etupää $375. Ja kulut päälle.
Jousta voi lyhentää siitä päästä missä kiekat ovat samankokoisia. Puoli kierrostakin madaltaa jo aika paljon, joten ei kannata kerralla ottaa enempää, jottei mene vahingossa liikaa. Onhan siinä hommaa mutta minkäs teet? Jouset muuten jäykistyvät, kun niitä lyhentää mutta jos lyhennys on maltillinen niin ero ei ole järin merkittävä.
Ps. ainiin, lyhentäminen ei ole sallittua, joten kantsii lyhentää siististi ja olla kehumatta siitä katsastuksessa

Jousta voi lyhentää siitä päästä missä kiekat ovat samankokoisia. Puoli kierrostakin madaltaa jo aika paljon, joten ei kannata kerralla ottaa enempää, jottei mene vahingossa liikaa. Onhan siinä hommaa mutta minkäs teet? Jouset muuten jäykistyvät, kun niitä lyhentää mutta jos lyhennys on maltillinen niin ero ei ole järin merkittävä.
Ps. ainiin, lyhentäminen ei ole sallittua, joten kantsii lyhentää siististi ja olla kehumatta siitä katsastuksessa

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: SN95 alustaprokkis
Etupäähän taitaa saada halpis coil overit noin60$ ja suomesta ralliosia myyvistä liikkeistä jouset kuudenkympin kieppeillä kappale ja jäykkyyden saa valita.
Mielenkiintoset nuo alatukivarret kun ne on noin päin, kiertyvät periaatteessa väärin kun olishan se parempi että ne olis korin kanssa linjassa kuten esim. MM tukivarret.
Mielenkiintoset nuo alatukivarret kun ne on noin päin, kiertyvät periaatteessa väärin kun olishan se parempi että ne olis korin kanssa linjassa kuten esim. MM tukivarret.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: SN95 alustaprokkis
Nehän ovat korin kanssa linjassa (en tosin ole varman ymmärsinkö mitä tarkoitat) ja eikö se ole loogisempi ratkaisu, että kun se taka-akseli pääsee vakiona liikkumaan sivusuunnassa niin se nivel, joka sen mahdollistaa on siellä vipuvarren toisessa päässä (=edessä), jolloin nivelen kulma on miedompi? Ja sama tietty joustoissa. Näin siis minun mielikuvissa, en ole sen tarkemmin miettinyt asiaa. Tukivarret ovat siis nämä.
No, sama toisaalta, kun panhardin kanssa se liike on muutenkin rajattu sivusuunnassa mutta tietty joustoissa nivelen/puslan vielä pitää pystyä kääntymään.
No, sama toisaalta, kun panhardin kanssa se liike on muutenkin rajattu sivusuunnassa mutta tietty joustoissa nivelen/puslan vielä pitää pystyä kääntymään.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: SN95 alustaprokkis
Minä olen myös sitä mieltä, että nuo alatukivarret tulisi olla toisin päin eli uniball akselin päässä ja uretaani korin päässä vaimentamassa koriin johtuvia ääniä. Nyt uniball hakkaa kaikki äänet koriin.
Mach1 -71
Re: SN95 alustaprokkis
Äänien suhteen olen kyllä ihan samaa mieltä. Toisaalta jos jousissa olisi isolaattorit niin koko tukivarsi olisi eristetty etupäätä lukuunottamatta eikä tod.näk. itsekseen tuottaisi kovin paljoa värinöitä johdettavaksi koriin. Etupäässähän ei ole klappia vaan se on holkitettu kiinnikkeeseensä. No, onhan toki tukivarret vielä liitetty toisiinsakin vakaajalla, joten jotain voi liikkua sillä välillä.
Tällä hetkellä ei valitettavasti ole mahdollisuutta kokeilla muita alatukivarsia, joten joudun leikkimään isolaattoreilla ja mahdollisesti ylätukivarren puslilla koittaessani päästä eroon resonaatiosta. Mutta, jos ei noilla eväin onnaa niin täytyy harkita sitten alatukivarsiakin uusiksi.
Tällä hetkellä ei valitettavasti ole mahdollisuutta kokeilla muita alatukivarsia, joten joudun leikkimään isolaattoreilla ja mahdollisesti ylätukivarren puslilla koittaessani päästä eroon resonaatiosta. Mutta, jos ei noilla eväin onnaa niin täytyy harkita sitten alatukivarsiakin uusiksi.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: SN95 alustaprokkis
Niin, tarkoitin sitä että kun toinen takarengas on puristuksissa ja toinen roikkuu, ovat tukivarret perän kanssa linjassa ja kiertyvät koriin nähden. Tällöin esim. jousilautaset on perän mukaan ja jouset korin mukaan ja se ei käsittääkseni ole hyvä juttu.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: SN95 alustaprokkis
Näillä eväin sitten kuitenkin tänä kesänä taisteluun tuota em. resonaatio-ongelmaa vastaan. Ehkä ratkaisevana ajatuksena se, että tuo säädettävyys mahdollistaa isolaattorien asentamisen paikalleen nostamatta takapäätä, eikä tarvitse lyhennellä jousia. Samalla tuo uretaanipusla tulee sinne etupäähän, kuten yllä arveltiin paremmaksi resonaation siirtymisen kannalta.
Näin pitäisi saada vaimennettua useampi resonaation lähde samalla istumalla. Ei kovin halpa ratkaisu mutta täytyy sanoa, että nämä tukivarret ovat varsin vaikuttavat laatunsa puolesta. Håppas, että auttaa.

Näin pitäisi saada vaimennettua useampi resonaation lähde samalla istumalla. Ei kovin halpa ratkaisu mutta täytyy sanoa, että nämä tukivarret ovat varsin vaikuttavat laatunsa puolesta. Håppas, että auttaa.

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73