Automaattilaatikko (4r70w)
- Heinaee
- Aktiivi
- Viestit: 82
- Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
- Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
- Paikkakunta: Haapajärvi
Automaattilaatikko (4r70w)
Näin botniarinki päivän jälkeen taas enemmän aloin miettimään tuota automaatti+rata-ajo yhdistelmää. Miten käytännössä tämä homma toimii kun kuitenkin automaateilla muutkin radalla käy. Onko se ihan arpomista että minkä vaihteen laatikko sinne laittaa vai käytättekö pakkovaihteita? Avatkaa vähän keltanokalle tätä asiaa kun hinku radalle ois kova mutta arvelluttaa tuo yhdistelmä, onko oikeasti ikinä toimiva? Botniaringille en vielä tohtinut lähteä.
Ja sellanen villi visio tullu mieleen että oiskohan mahdollista toteuttaa 4r70w loota "läppävaihteilla". Eli läpät rattiin ja vois itse hoitaa vaihdot. Manuaali venttiilikoneisto varmaan ainakin pitäis olla?
Ja sellanen villi visio tullu mieleen että oiskohan mahdollista toteuttaa 4r70w loota "läppävaihteilla". Eli läpät rattiin ja vois itse hoitaa vaihdot. Manuaali venttiilikoneisto varmaan ainakin pitäis olla?
-97 4.6 2v
Re: Automaattilaatikko (4r70w)
Pieni mutta merkittävä tarkennus: '97 Mustangissa on 4R70W, koska välitykset ovat wide ratio josta tulee tuo W tyyppimerkinnässä. AODE on periaatteessa sama sähköohjattu laatikko, mutta AOD välityksillä (close ratio), jotka ovat parhaat välitykset sen vuoksi että ne ovat tasavälein. Ei sillä että 4R70W välityksissä mitään vikaa olisi, erittäin hyvin nekin pelaa. 4R70W on lisäksi lähtökohtaisesti vahvempi osiltaan, varsinkin '01 alkaen.
Pakkovaihteilla käytännössä on ajettava, koska laatikko pitää silloin halutun vaihteen päällä. Vaihtaminen ei ole automaatilla koskaan arpomista, se toimii vain ohjelmointinsa mukaan. Mikäli tuntuu ajaessa että arpomista se on niin silloin ohjelmointi ei sovellu siihen käyttöön. Tämän vuoksi pakkovaihteita kannattaa käyttää. Mikäli tosissaan harrastaa rata-ajoa niin automaatti ei ole sopivin vaihtoehto sinne, paitsi ehkä tietenkin niillä rattiläpillä varustettuna, joka onnistuu AODE/4R70W-laatikoiden kanssa erillisellä laatikonohjausboksilla kuten US Shift. Ei vaadi siis manuaalikoneistoa, vaatii kylläkin ehjän laatikon, kuluneella ei kannata lähteä onneaan koittamaan.
Kuten Kaara kirjoitti (olkaa hyvät), vaatii laatikon preppaaminen oikeasti ratakäyttöön venttiilikoneiston muokkaamista ohjelmoinnin lisäksi. Ja samalla kannattaa huoltaa laatikko etenkin paljon ajetuissa, jotta eliminoidaan turhat lämmönlähteet poistamalla ylimääräiset välykset kytkinpakoista ja pannoista. Myös vanha kitkamateriaali edellä mainituissa on riski, koska ei ole tiedossa missä kunnossa se on. Ja se vaihteistoöljyn jäähdytin on oikeasti tärkeä asia, hanki niin suuri kuin varat antaa myöten ja auton keulalle mahtuu. Stacked plate -tyyppiset ovat parhaita. Kokonaishinta riippuu siitä mille tehotasolle laatikko tehdään. Vakioautoon peruskorjaus tarvittavine muutososineen, ohjain ja työt ovat luokkaa 2,0-2,5 k€.
Mutta sillä vakiolaatikollakin voi radalla käydä kun muistaa että käyttää pakkovaihteita, ei piiskaa sitä liikaa ja käy välillä jäähdyttelemässä. Hyvä indikaattori milloin pitää tulla jäähdyttelemään on vakiojarrujen häipyminen.
Pakkovaihteilla käytännössä on ajettava, koska laatikko pitää silloin halutun vaihteen päällä. Vaihtaminen ei ole automaatilla koskaan arpomista, se toimii vain ohjelmointinsa mukaan. Mikäli tuntuu ajaessa että arpomista se on niin silloin ohjelmointi ei sovellu siihen käyttöön. Tämän vuoksi pakkovaihteita kannattaa käyttää. Mikäli tosissaan harrastaa rata-ajoa niin automaatti ei ole sopivin vaihtoehto sinne, paitsi ehkä tietenkin niillä rattiläpillä varustettuna, joka onnistuu AODE/4R70W-laatikoiden kanssa erillisellä laatikonohjausboksilla kuten US Shift. Ei vaadi siis manuaalikoneistoa, vaatii kylläkin ehjän laatikon, kuluneella ei kannata lähteä onneaan koittamaan.
Kuten Kaara kirjoitti (olkaa hyvät), vaatii laatikon preppaaminen oikeasti ratakäyttöön venttiilikoneiston muokkaamista ohjelmoinnin lisäksi. Ja samalla kannattaa huoltaa laatikko etenkin paljon ajetuissa, jotta eliminoidaan turhat lämmönlähteet poistamalla ylimääräiset välykset kytkinpakoista ja pannoista. Myös vanha kitkamateriaali edellä mainituissa on riski, koska ei ole tiedossa missä kunnossa se on. Ja se vaihteistoöljyn jäähdytin on oikeasti tärkeä asia, hanki niin suuri kuin varat antaa myöten ja auton keulalle mahtuu. Stacked plate -tyyppiset ovat parhaita. Kokonaishinta riippuu siitä mille tehotasolle laatikko tehdään. Vakioautoon peruskorjaus tarvittavine muutososineen, ohjain ja työt ovat luokkaa 2,0-2,5 k€.
Mutta sillä vakiolaatikollakin voi radalla käydä kun muistaa että käyttää pakkovaihteita, ei piiskaa sitä liikaa ja käy välillä jäähdyttelemässä. Hyvä indikaattori milloin pitää tulla jäähdyttelemään on vakiojarrujen häipyminen.
Re: Automaattilaatikko (4r70w)
Mulla on se AODE loota ja slalomissa käyn ehkä pari kertaa kesässä, meinasin omaan vaihtaa räikkä shifterin, ihan sen takia että pakko vaihteilla kun ajaa, niin isompaa vaihtaessa menee helposti ykköseltä suoraan kolmoselle. Räikkä shifterin kanssa sitä ongelmaa ei ole, se kun vaihtaa vain yhden pykälän kerrallaan.
- Heinaee
- Aktiivi
- Viestit: 82
- Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
- Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Automaattilaatikko (4r70w)
Noniin, johan rupes homma avautumaan.
Omaa mustangia hankkiessani ei ollut niin väliä onko manuaali vai automaatti, mutta nopeesti piti joku saada kun rahat sain kasaan. Slalom ja rata-ajo ei silloin niin mielessä pyörinyt. Slalom tolla automaatilla taittuu kuitenkin kohtuullisesti mutta rata-ajoa en ole tohtinut kokeilla varsinkin kun rata-ajo kokemus pyöreä 0.
Ajatus siis oli lähinnä se että, tohtiiko tuolla vakio laatikolla radalle ollenkaan ja miten se siellä käyttäytyy. Jos nyt mustangin hankkisin nii se ois manuaali, nykyisessä ei kuitenkaan ole muuta syytä vaihtaa niin en siihen haluaisi lähteä.
Itse myös miettinyt tuota räikkä shifteriä, se toisi varmasti muutenkin vähän enemmän iloa automaatilla ajamiseen. Siitä jalostinkin mielessäni noi rattiläpät, ois jo melko hauskaa automaatilla veivaaminen. Ei siis ollut tarkoitus lähteä automaatista mitään rataohjusta rakentamaan vaan lähinnä että pääsis kokemusta hakemaan. Mutta ilmeisesti automaatti laatikonkin voi radalle hyväksi rakentaa kunhan vaan tarpeeksi korkea nippu takataskussa.
Kiitos teille viisaammille kun viitsitte nuoremmalle avata tätä harrastus maailmaa.
Omaa mustangia hankkiessani ei ollut niin väliä onko manuaali vai automaatti, mutta nopeesti piti joku saada kun rahat sain kasaan. Slalom ja rata-ajo ei silloin niin mielessä pyörinyt. Slalom tolla automaatilla taittuu kuitenkin kohtuullisesti mutta rata-ajoa en ole tohtinut kokeilla varsinkin kun rata-ajo kokemus pyöreä 0.
Ajatus siis oli lähinnä se että, tohtiiko tuolla vakio laatikolla radalle ollenkaan ja miten se siellä käyttäytyy. Jos nyt mustangin hankkisin nii se ois manuaali, nykyisessä ei kuitenkaan ole muuta syytä vaihtaa niin en siihen haluaisi lähteä.
Itse myös miettinyt tuota räikkä shifteriä, se toisi varmasti muutenkin vähän enemmän iloa automaatilla ajamiseen. Siitä jalostinkin mielessäni noi rattiläpät, ois jo melko hauskaa automaatilla veivaaminen. Ei siis ollut tarkoitus lähteä automaatista mitään rataohjusta rakentamaan vaan lähinnä että pääsis kokemusta hakemaan. Mutta ilmeisesti automaatti laatikonkin voi radalle hyväksi rakentaa kunhan vaan tarpeeksi korkea nippu takataskussa.
Kiitos teille viisaammille kun viitsitte nuoremmalle avata tätä harrastus maailmaa.
-97 4.6 2v
- Heinaee
- Aktiivi
- Viestit: 82
- Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
- Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Automaattilaatikko (4r70w)
Jatketaas tänne lisää aiheesta, elikkäs tosta laatikon jäähdytyksestä. Onko siellä vakiona minkäänlaista jäähdytystä (4r70w)? Ja miten toi jäähdyttimen laitto nyt sit käytännössä menee, onko lähtöjä valmiiksi vai pitääkö ite kairata? Jäähdytin tyyppejä vissiin vielä useammanlaisia ja kokoja niin onko tohon teillä suoraan mitään suositeltavaa mallia tai kokoa, iso siis kuitenkin?
Eli ihan saa vääntää rautalangasta niin selväksi kun teillä vaan hermo ja aika antaa myöten.
Eli ihan saa vääntää rautalangasta niin selväksi kun teillä vaan hermo ja aika antaa myöten.

-97 4.6 2v
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Automaattilaatikko (4r70w)
Vanhanaikaisessa turbiiniautomaatissa on aina jäähdytys.
Vaihteiston öljy kiertää syylärin päädyn kautta niitä ohuita putkia pitkin.
Talvella vastaavasti moottorin vesi lämmittää vaihteistoa.
Lisäjäähdyttimen voisin laittaa tehokkaan erillisen eteen ja menoputkeen kolmitiehana, jolla voisi tarvittaessa ohjata öljyn tehojäähdyttimeen.
Tämä loppu oli omaa pähkäilyä, kokemusta ei ole....koprassa kova aski ja vanha ei lisäjäähdytystä tarvitse
Vaihteiston öljy kiertää syylärin päädyn kautta niitä ohuita putkia pitkin.
Talvella vastaavasti moottorin vesi lämmittää vaihteistoa.
Lisäjäähdyttimen voisin laittaa tehokkaan erillisen eteen ja menoputkeen kolmitiehana, jolla voisi tarvittaessa ohjata öljyn tehojäähdyttimeen.
Tämä loppu oli omaa pähkäilyä, kokemusta ei ole....koprassa kova aski ja vanha ei lisäjäähdytystä tarvitse

Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
- Heinaee
- Aktiivi
- Viestit: 82
- Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
- Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Automaattilaatikko (4r70w)
Joo niinhän se näköjään menee. Mitenköhän sitten erillisen jäähdyttimen lisäyksessä kannattaa toimia, kokonaan alkuperäinen systeemi pois vai kierrättää syylärin päädyn kautta? Varmaan kuitenkin jengillä noita toteutettuna niin mikä ois järkevin, auto vain kesäkäytössä.
E: jää näköjään osa aikaisemmasta tekstistäkin noteeraamatta muutaman eversti sandelssin jälkeen.
E: jää näköjään osa aikaisemmasta tekstistäkin noteeraamatta muutaman eversti sandelssin jälkeen.

-97 4.6 2v
- kari gt
- Mega-addikti
- Viestit: 827
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 20:51
- Auto: ford mustang gt 1996 convertible
- Paikkakunta: lahest
Re: Automaattilaatikko (4r70w)
Itse tuon laatikko tyypin kanssa painineena,voisin suositella suoraan tiettyjen osien vaihtamista ennen julmenpaa rata rääkkiä.
live fast die young and have fun
- Heinaee
- Aktiivi
- Viestit: 82
- Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
- Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Automaattilaatikko (4r70w)
Jatketaas tänne lisää kysymyksiä. Elikkäs miten noiden öljyputkien/letkujen kanssa kannattais tehdä, jatkaa vaan letkulla siitä mihin vakio putket loppuu vai laittaa koko linjat uusiksi? Laatikon kyljessä olevat lähdöt ovat kokoa ______? Ja noita jäähdyttimiä näkyy olevan kierre liittimillä ja klemmari liitoksilla, onko väliä kumpaa laittaa?
Ja varmasti kuitenkin öljyä tulee ulos jonkinverran kun asennuksen suorittaa niin uskaltaako sinne lisätä mitään kun ei tietoa mitkä öljyt siellä on sisässä? Ajatus siis ois ollu että ennen kemoraa oisin laittanut sen jäähdyttimen mutta öljyn vaihtoa en viitsisi rueta vielä tekemään. Toiveissa ois saada rahat läjään peräruuvin vaihtoa varten ens talveksi/kevääksi niin samalla öljyt vaihdattaisin.
Ja minkälaista vaihtoväliä tämmösille suositellaan? Nyt n.50tkm ajettu samoilla litkuilla?
Ja varmasti kuitenkin öljyä tulee ulos jonkinverran kun asennuksen suorittaa niin uskaltaako sinne lisätä mitään kun ei tietoa mitkä öljyt siellä on sisässä? Ajatus siis ois ollu että ennen kemoraa oisin laittanut sen jäähdyttimen mutta öljyn vaihtoa en viitsisi rueta vielä tekemään. Toiveissa ois saada rahat läjään peräruuvin vaihtoa varten ens talveksi/kevääksi niin samalla öljyt vaihdattaisin.
Ja minkälaista vaihtoväliä tämmösille suositellaan? Nyt n.50tkm ajettu samoilla litkuilla?
-97 4.6 2v
- Heinaee
- Aktiivi
- Viestit: 82
- Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
- Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: Automaattilaatikko (4r70w)
Piti ihan tarkistaa että paljonko oli öljyillä ajettu jos kerta vaihtoväli 48tkm, näky olevan kuitenkin vasta 43tkm ajettu noilla niin ei kiirettä tullut vielä vaihtamaan.
Mutta tosiaan osaako kukaan kertoa mikä liitin tuohon linjan päähän kävis, siitä ois helppo jatkaa jäähdyttimelle letkut.

Mutta tosiaan osaako kukaan kertoa mikä liitin tuohon linjan päähän kävis, siitä ois helppo jatkaa jäähdyttimelle letkut.
-97 4.6 2v