MSD atomic 2900 efi

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuo pelaa ok pumppuna systeemille. Vaihtoehtoja toteuttaa paluulinjasysteemi on vaikka kuinka.

Itse hommasin omaan autooni valmiin paketin, jossa sama pumppu, mutta mukana tulee myös tankki:

https://www.aeromotiveinc.com/product/6 ... fuel-tank/

Oman setuppini EFI rakentelusta löytyy infoa:
Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus

Paluulinjaisesta systeemistä voisi lueskella vaikka ketjuja:
Polttoainelinjat
Bensan paluulinja

Nyt ei ole tietysti tietoa mihin käyttöön olet autoa rakentelemassa. Foorumin ketjut tuppaavat aina kääntymään innokkaimpien rakentelijoiden jutuiksi. Minulla on ollut tavoitteena rakennella auto sellaiseksi, että pääsee tarvittaessa kokeilemaan radalle (vasta 1 kerta tähän mennessä) ja kiemurtelemmaan slalomissa (2 kertaa tähän mennessä) + voi ajella normiajoja milloin keli ja fiilis on kohdillaan.

Arvioi rakentelussa mikä on oma tavoitteesi ja mitoita sen mukaan ratkaisut.

Pumpun tuotto pitää tietysti olla sellainen, että täydellä kaasulla moottoria kuormitettaessa maksimikierroksilla on polttoaineen saanti riittävä. Jos pumppu alimitoitetaan, niin täyskaasuajossa moottori menee laihalle ja lopputuloksena mahdollinen koneremontti. Tämä mitoitus mukaan myös cruisailupeleihin, koska kyllä se railakkaampi ohituspaikka tulee ennemmin tai myöhemmin.
Avatar
mpesonen
Aktiivi
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Syys 2015, 21:30
Auto: Ford Mustang -66 5,4. automaatti
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja mpesonen »

Ihan katupeli hieman piristelelty, säätelin ja sain nyt aika hyvin pelaamaan 1 linjaisena ton Miten tuo MSD 6al kytketään et ennakot lukis? näyttäs toi kaava jakajalta efille ja keltainen efiltä ja valkoinen poksilta mulla ainakin 12v valkoisessa johdossa joka pitäs yhdistää keltaiseen liekkö mahdollista??
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja starsky »

mpesonen kirjoitti: 10 Heinä 2017, 14:37 Miten tuo MSD 6al kytketään et ennakot lukis? näyttäs toi kaava jakajalta efille ja keltainen efiltä ja valkoinen poksilta mulla ainakin 12v valkoisessa johdossa joka pitäs yhdistää keltaiseen liekkö mahdollista??
Mikä on virranjakajan tarkka mallimerkintä? Oletko sivulta 15 alkanut katsoa ohjetta?
Avatar
mpesonen
Aktiivi
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Syys 2015, 21:30
Auto: Ford Mustang -66 5,4. automaatti
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja mpesonen »

MSD PN 8582 6al sellanen olis sytkäpuoli.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuo ajoituksen setup on aika monivaiheinen.

Onko sinulla ensialkuun tuollainen säädettävä pyörijä?
saadettava_pyorija.JPG
Jos ei ole, niin sivun 23 mukaan sinun virranjakajalle 8582 sopii 8421 mallinen säädettävä pyörijä:
pyorijatyyppi.JPG
Kannattaa tuo hankkia ensin valmiiksi (jos ei ole).

Lisäksi esivalmisteluina onko dampperissa ajoitusmerkit ja onko ne tarkistettu, että ovat kohdillaan?
mpesonen kirjoitti: 10 Heinä 2017, 14:37 näyttäs toi kaava jakajalta efille ja keltainen efiltä ja valkoinen poksilta mulla ainakin 12v valkoisessa johdossa joka pitäs yhdistää keltaiseen liekkö mahdollista??
Sivulla 17 on kaavio jota tarkoitanet:
s17_kaavio.JPG
Itsellä ei ole MSD-kilkkeitä, eli oletko katsonut, että tuo virranjakajaan menevä liitin löytyy valmiina?

Tuon valkoisen johdon kautta aktivoidaan kipinä ulkoisella ohjauksella. Ohjaus aktivoituu maihin vedettäessä. Siinä on mitatessa irrallaan 12 V, koska siinä on sisäinen ylosvetovastus. Ohjauspulssi vetää linjan maihin -> kipinä tulee.

Kuten kuvasta näkyy, niin tuota valkoista linjaa ei saa käyttää samaan aikaan kuin virranjakajan liitintä:
6al.JPG
Virranjakaja ilmoittaa Atomic ECU:lle milloin ollaan kampiakselin nollakohdassa ja ECU liipaisee sitten kipinän maattamalla keltaisen johdon.
Avatar
mpesonen
Aktiivi
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Syys 2015, 21:30
Auto: Ford Mustang -66 5,4. automaatti
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja mpesonen »

ei ole säädettävää pyörijää, kyllä liitin löytyy efiltä jakajalle, täytyy ensiks rakennella tuo paluu linjainen polttoaine järjestelmä pumppu jo tulossa tankkiin ja paineen säädin paluu puolelle.
Avatar
mpesonen
Aktiivi
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Syys 2015, 21:30
Auto: Ford Mustang -66 5,4. automaatti
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja mpesonen »

Moi olen tekemässä polttoaine linjaa ja tankkiin tuleva pumppu, Aeromotive ohjaisin efin omalla poksilla pumppua käskee porata reijän pumpunpuolen menopuolelle 1/32" reikä keskelle messinki 1/8 putkiliitäntä onko tietoo kellään pumpusta??
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja starsky »

Ohje siis ilmeisesti tämä:

http://aeromotiveinc.com/wp-content/upl ... -0revE.pdf

ja tästä kohdasta ohjetta sivu 7 kohta 25 lienee kyse:
aero2.GIF
Kytket siis suoraan Atomic-Efin ohjaaman pumppua PWM-ohjauksella ilman paluulinjaa?

Tuota reikää ei tarvitse porata jos teet paluulinjalla olevan systeemin, jossa oma painesäädin.

Jos siis kuitenkin olet asentamassa pumpun ilman paluulinjaa, niin tuo 1/32"=0,03125"= 0,79375mm eli noin 0,8 mm reikä pitää porata tuohon tulppaan.

Reikä tulee suoraan pumpun painepuolelle. Pumpussa on painepuolella venttiili, joka estää polttoaineen paluuvirtauksen. Jos reikää ei poraa, niin auton sammutuksen jälkeen menopuolelle jää polttoainepaine ja kun esim. polttoaine lämpenee ja laajenee (osa linjoista kuumaa moottoria vasten) joku paikka antaa periksi jos ei ole paineenpurkukanavaa. Tuo reikä on sen verran pieni, että ei haittaa normaalissa toiminnassa.

Paluulinjaisessa systeemissä painesäädin päästää ylimääräisen paineen tankkiin päin.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja starsky »

starsky kirjoitti: 15 Heinä 2017, 23:30 Reikä tulee suoraan pumpun painepuolelle. Pumpussa on painepuolella venttiili, joka estää polttoaineen paluuvirtauksen. Jos reikää ei poraa, niin auton sammutuksen jälkeen menopuolelle jää polttoainepaine ja kun esim. polttoaine lämpenee ja laajenee (osa linjoista kuumaa moottoria vasten) joku paikka antaa periksi jos ei ole paineenpurkukanavaa. Tuo reikä on sen verran pieni, että ei haittaa normaalissa toiminnassa.
Tuli vielä semmoinen mieleen, että reikä liittyy kuitenkin varmaan myös oleellisemmin tuohon painesäätötilanteeseen. Jos reikää ei porata, niin paluuvirtauksen estävä venttiili aiheuttaa ilmeisesti säädön pwm-ohjaukseen hieman ongelmia. Pumppuhan esim. nostaa paineet kun virta-avainta käännetään ja ilman reikää paine nousisi tietysti yli säätöarvon (kun pumppu sykäisee itsensä käyntiin ja sääto ajaa paineet ylös). ylipaine aiheittaa taas pwm-ohjaukseen muutoksen ja paine ei putoakaan, koska polttoaine ei pääse mihinkään venttiilin takaa (injektorit kiinni kun moottori ei pyöri). Myös ajon aikana täysin umpinainen linja haittaisi vastaavalla tavalla säätömekanismia.
Avatar
mpesonen
Aktiivi
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Syys 2015, 21:30
Auto: Ford Mustang -66 5,4. automaatti
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja mpesonen »

Moi kiitos teen paluulinjaisen järjestelmän ja MSD atomic ohjaa pumppua.
Avatar
mpesonen
Aktiivi
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Syys 2015, 21:30
Auto: Ford Mustang -66 5,4. automaatti
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja mpesonen »

Moi mitenkähän tuo meno ja paluu bensajärjestelmä toimii kumpikin linja 8millisellä putkella olis nyt! paineen säädin paluupuolella ja ilman sitä 0,8 millin reikää siellä tankin pumpun puolella?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja starsky »

mpesonen kirjoitti: 17 Heinä 2017, 18:31 Moi mitenkähän tuo meno ja paluu bensajärjestelmä toimii kumpikin linja 8millisellä putkella olis nyt! paineen säädin paluupuolella ja ilman sitä 0,8 millin reikää siellä tankin pumpun puolella?
Rakenne on nyt siis tämän viestin kuvan mukainen (pumppu tietysti tankin sisällä)?
Avatar
mpesonen
Aktiivi
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Syys 2015, 21:30
Auto: Ford Mustang -66 5,4. automaatti
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja mpesonen »

Moi jep tankin sisäinen Aeromotive ja 8millin sisähalkaisia meno ja paluu linja paineensäädin paluupuolella. Eikös paineensäädin päästä ylimääräisen paineen tankkiin päin jos tapahtuu jotakin ylimääräistä painetta, ei tarvitse varmaan sitä 0,8 millin reikää tankin sisäisen pumpun lähtölinjaan?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja starsky »

mpesonen kirjoitti: 18 Heinä 2017, 20:25 Eikös paineensäädin päästä ylimääräisen paineen tankkiin päin jos tapahtuu jotakin ylimääräistä painetta, ei tarvitse varmaan sitä 0,8 millin reikää tankin sisäisen pumpun lähtölinjaan?
Juuri näin.

Onko jo asennussavut otettu setupista ja miten pelasi?
Avatar
mpesonen
Aktiivi
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Syys 2015, 21:30
Auto: Ford Mustang -66 5,4. automaatti
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: MSD atomic 2900 efi

Viesti Kirjoittaja mpesonen »

Ok ei ole viellä kokeiltu kaikki muuten valmista paineen säädin letkun väliin ja alipaine, sit pääsis kokeilemaan luulis pelaavan paremmin kuin 1 linjaisena paljonkohan säätimeen asentelis kokeilupaineet?
Vastaa Viestiin