TAKA-AKSELI JUMPPAA

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

TAKA-AKSELI JUMPPAA

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Riipasin 8" akselin atomeiksi ja törmäsin tietämättömyyteeni.

Perä tuli jo takaisin Tradepartsilta 3# välityksellä ja lukolla. Lukon nimeä en muista, älykäs kuitenkin, ilman luistoa ei lukkoa ole, luisto päällä levylukko (ei auburn kartio) junttaa kiinni ( kokelin, käsivoimilla perä pyörii kuin lukoton ). Perähomma on siis selvä.

1. Taka-akselin jousiin nojaavat korvat
Toiselta puolelta hitsaus oli osittain revennyt. Hitsasin läjään. Onko yleistä?Musti on kyllä saanut kyytiä, jouset olivat ässälla ja joka paikka täynnä kumia.

2. Vetarit
Huomasin jo viime kesänä että takapyörät klotaa vetarin suunnassa muutaman millin. Nyt tutkin vetareita ja suu löytyi; laakeri liikkuu vetarissa. Laakerit itsessään ovat timantti kunnossa. Luin Haynesin kirjaa ja tukka nousi pystyyn;
- Ovatko laakerit, vetari ja pyörä todellakin kiinni vain kiinni lyödyn renkaan varassa?
- Voiko tätä rengasta lyödä syvemmälle välyksen poistamiseksi?
Itsesuojeluvaisto neuvoo nyt heppaamaan moisen renkaan kiinni ettei elämä pakene kropasta.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Sulla on sama ongelma kuin mulla, olen tapellut tuon laakeri jutun kanssa usein, viimeks kohtasin ongelman eilen. Tänään olis pitänyt lähteä pieksämäellä käymään, mut jäi sit kun uusi laakeri loksuu kuin olis pyörinyt 20 vuotta, mutta jos sulla laakeri liikkuu akselissa sit ei naurata, sen pannan lyönti ei auta on pyörinyt akselissa ja on sovitus väljä, omasta korjasin sen kikkakakkosella. Se auttoi sihen sovitukseen mut laakeri rupes hajoomaan, kuukauden kesti uusi laakeri kyllä jenkit tekee paskaa tavaraa, nyt etsin vinosilmien laakerin kestää paremmin, toisella puolella on pyörinyt jo ties kuin pitkään eikä välystä. Seuraavaksi vaihdan koko takaakseliston japsi valmisteiseen on luko valmiina, ei tartte erikseen viritellä ja kääy pienin muutoksin, aamulla kun alottaa rempan illalla pääsee jo pitoja testamaan. Ei sitä tarvitte peljätä että akseli karkaa sen pannan takia, kun se laitetaan oikeaoppisesti kuumentamalla se panta paikalleen, se pysyy kiinni ei siihen tarvvi hitsi heppiä laittaa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

LISÄKYSYMYS:
- Millä vaihdetaan se tiiviste (stefa?) joka pitää peräöljyt poissa rummusta? Lähteekö tiiviste irti vai pitääkö irroittaa se koko metalliosa ( missä tiiviste on kiinni ) akseliputkesta ?

- Laakeri on melko tiukka vetarissa eikä pyöri mukana mutta klotaa pari milliä sivusuunnassa sormivoimilla. Pitäisikö panta irroittaa ja lämmittää uudellen paikalleen ? Voiko pannan käyttää uudestaan vai pitääkö aina uusia ?
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Uuden laakerin mukana on mulle ainakin aina tullut uusi lukitusrengas, elivaihto uuteen suositeltava.

Itse en ole kuumentanut, vaan ihan prässillä painanut paikalleen, ja hyvin on pysynyt.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Sefa lähtee kampeamalla tai liuku vasaralla, se panta pitäis oikeaoppisesti laittaa kuumana, koska se on sorvattu pienmmäksi kuin akseli. Sen takia kuumana laajenee jäähdyttyä kiristää ittensä tiukasti paikalleen, menee se kylmiltäänkin mut ei ole niin lujasti kiinni. Tästäkin taas voi jaaritella sivutolkulla, ehkä ei kannata kumminkaan kun homma on varsin selvä. Se lukkopanta pitää vaihtaa joka kerta uusi.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Kyllä minä suosittelen myös sen vetarin lukkorenkaan punaiseksi hehkuttamista ja sitten paikalleen tipauttamista. Tosin heti kun on paikallaan, niin kannattanee jäähdyttää jollain, ettei kuumenna laakeria turhaan - tai käristä sen rasvoja. Se lukkorengas on sellaista paskarautaa, että venahtaa heti kun sitä junttaa voimalla tai lyö vasaralla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Totnoin...en mä kyllä ihan punaseksi ole koskaan niitä pyöränlaakerin rymppejä laittanu. Viime kesänä laitoin Falconiin kaikki uusiksi perään ja ihan vaan kuumailmapuhaltimella niin kuumaksi kun sai ja sitten sopivalla putkenpätkällä lyö paikoilleen ja hyvin meni. Voi olla paskarautaa mutta ainakin kun vanhaa yrittää irrottaa ni ei lähde ko rälläkällä kappaleiksi ajamalla.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

pari sataa astetta ajaa asian, jos kuumennetaan, esim. uuni tai jo mainittu kuumailma puhallin.
Vastaa Viestiin