302 nokka-akseli
-
- Aktiivi
- Viestit: 123
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 15:55
302 nokka-akseli
Onko arvon jäsenillä ensikäden tietoa nokka-akselien ominaisuuksista 302 koneessa?
Etsin sopivaa hydrauli nokkaa, joka parantaisi lähes vakiokoneen hengitystä. Nokka pitäisi soveltua leppoisaan ajeluun, ilman röpöröpöröpö- ilmiötä tyhjäkäynnillä. Puristussuhde koneessa n. 9,5:1 ja tavalliset sytytysennakot, ja kone on muuten hyvässä kuosissa.
Tässä tietysti on vakionokan paikka, mutta miten paljon voi jyrkempään poiketa, ennen kuin tärinä ja röpöröpö astuu kamariin? Raaskiiko laittaa yli 250-265 / .460 vakio overlapilla, vai pitääkö tinkiä?
Etsin sopivaa hydrauli nokkaa, joka parantaisi lähes vakiokoneen hengitystä. Nokka pitäisi soveltua leppoisaan ajeluun, ilman röpöröpöröpö- ilmiötä tyhjäkäynnillä. Puristussuhde koneessa n. 9,5:1 ja tavalliset sytytysennakot, ja kone on muuten hyvässä kuosissa.
Tässä tietysti on vakionokan paikka, mutta miten paljon voi jyrkempään poiketa, ennen kuin tärinä ja röpöröpö astuu kamariin? Raaskiiko laittaa yli 250-265 / .460 vakio overlapilla, vai pitääkö tinkiä?
Re: 302 nokka-akseli
Ei toi 250-265 / 0.460 pahalta näytä vakiokoneeseen. Tärinät johtuu yleensä koneen muista epämääräisyyksistä kuin nokasta. Röpö Röpön saa postettua oikeankokoisella putkistolla ja vaimentimilla.rtm kirjoitti: Tssä tietysti on vakionokan paikka, mutta miten paljon voi jyrkempään poiketa, ennen kuin tärinä ja röpöröpö astuu kamariin? Raaskiiko laittaa yli 250-265 / .460 vakio overlapilla, vai pitääkö tinkiä?
Mutta jos olet tosissasi vaihtamassa nokkaa niin tärkein kysymys on, riittääkö ventiilijousissa paineet uudelle nokalle. Selatessani nokavalmistajien luetteloita niin miedoimmissakin nokissa tarvitaan yli 100 lbs asennuspaineita jousille. Tähän ei vakio venttiilijouset pysty.
Nokka vaihtoehtoja löytyy runsaasti ja on lähes mahdoton sanoa mikä olisi sopiva sinulle.
Mutta esim:
http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft
tai vastaavan lainen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Aktiivi
- Viestit: 123
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 15:55
457! En ole vaihtamassa SEN moottorin nokkaa, vaan tämä on toinen moottori toisessa autossa.
Olen tietoinen eri osien ja ratkaisujen vaikutuksista toisiin, ajattelin lähinnä tiedustella jäsenien kokemuksia pikkulohkon ominaisuuksista. 302 on pienin V8 jonka olen omistanut, eikä Fordejakaan ole ollut ruuhkaksi asti. Aikaisemmat eivät ole olleet näin lyhytiskuisia, eivätkä varustettu näin pienillä venttiileillä, saati sitten suhteellisen astmaattisilla pakokanavilla. 272-272- .455 toimii joissakin moteissa hyvin, muttei välttämättä Fordissa. Koskemattomat Ford kannet kaipaavat ehkä enemmän apua pakokanavan puolella.
Vihreän auton 302 asensin oman keltaisen 65 Fb'n nokalle, ja se toimii kuin kello 850-6000 rpm- ja halutessa yli. Alakierroksille hain enemmän vääntöä sytytystä ropeltamalla. Max. asteet nyt 36, mutta käyrä hieman erilainen kuin aikaisemmin. Käy ja kukkuu, takakumit toimivat sulakkeina
On kuitenkin myönnettävä, ettei tätä moottoria kannata laittaa avoon, pitkällä aikavälillä alkaa tympimään.

Olen tietoinen eri osien ja ratkaisujen vaikutuksista toisiin, ajattelin lähinnä tiedustella jäsenien kokemuksia pikkulohkon ominaisuuksista. 302 on pienin V8 jonka olen omistanut, eikä Fordejakaan ole ollut ruuhkaksi asti. Aikaisemmat eivät ole olleet näin lyhytiskuisia, eivätkä varustettu näin pienillä venttiileillä, saati sitten suhteellisen astmaattisilla pakokanavilla. 272-272- .455 toimii joissakin moteissa hyvin, muttei välttämättä Fordissa. Koskemattomat Ford kannet kaipaavat ehkä enemmän apua pakokanavan puolella.
Vihreän auton 302 asensin oman keltaisen 65 Fb'n nokalle, ja se toimii kuin kello 850-6000 rpm- ja halutessa yli. Alakierroksille hain enemmän vääntöä sytytystä ropeltamalla. Max. asteet nyt 36, mutta käyrä hieman erilainen kuin aikaisemmin. Käy ja kukkuu, takakumit toimivat sulakkeina
On kuitenkin myönnettävä, ettei tätä moottoria kannata laittaa avoon, pitkällä aikavälillä alkaa tympimään.

Niin ymmärisin, että nokka on tulossa johonkin toiseen koneeseen.
Valitettavasti minulla ei ole kokemuksia kuin vakio- tai yli 280 asteisista nokista joiden nostot ovat olleet reilusti yli 0.500".
Kun ymmärtääkseni olet hakemassa nokkaa ns. vakio koneeseen niin pakopuolella on syytä olla hieman enemmä asteita ja nostoa niikuin totesit. Tosin ainakin pakopuolen kanavan lisäilmapahkat kannattaisi poistaa.
Oisko tämä parempi:
http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft
Myös jokin CompCam Xtreme Energy saataisi tulla kysymykseen, äänet saatta muuttua.
http://www.compcams.com/Technical/Curre ... /68-75.asp
esim: 31-234-3 XE256H.
Tai sitten Compcams Dual Energy 31-409-3, 265DEH.
Noi Compin nokat käyvät yleensä hieman "härskimmin" kuin Cranen nokat.
Fordin pikkumoottorit eivät katu / gruising käytössä kaipaa kovin "urheilullista" nokkaa, vaan kannattaa pysytellä selvästi alle 280 asteen, mielummin tuolla 260 asteen hujakoilla.
Mielenkiintoisin olisi ehkä joku mieto retro fit rolleri.
Esim. 35-413-8 XR264RF-HR
nostoa ehkä hieman liikaa 0.513" mutta vääntöä tulee ruhtinaalisesti lisää ja äänet pahenee.
Muista ne ventiilijouset.
Valitettavasti minulla ei ole kokemuksia kuin vakio- tai yli 280 asteisista nokista joiden nostot ovat olleet reilusti yli 0.500".
Kun ymmärtääkseni olet hakemassa nokkaa ns. vakio koneeseen niin pakopuolella on syytä olla hieman enemmä asteita ja nostoa niikuin totesit. Tosin ainakin pakopuolen kanavan lisäilmapahkat kannattaisi poistaa.
Oisko tämä parempi:
http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft
Myös jokin CompCam Xtreme Energy saataisi tulla kysymykseen, äänet saatta muuttua.
http://www.compcams.com/Technical/Curre ... /68-75.asp
esim: 31-234-3 XE256H.
Tai sitten Compcams Dual Energy 31-409-3, 265DEH.
Noi Compin nokat käyvät yleensä hieman "härskimmin" kuin Cranen nokat.
Fordin pikkumoottorit eivät katu / gruising käytössä kaipaa kovin "urheilullista" nokkaa, vaan kannattaa pysytellä selvästi alle 280 asteen, mielummin tuolla 260 asteen hujakoilla.
Mielenkiintoisin olisi ehkä joku mieto retro fit rolleri.
Esim. 35-413-8 XR264RF-HR
nostoa ehkä hieman liikaa 0.513" mutta vääntöä tulee ruhtinaalisesti lisää ja äänet pahenee.
Muista ne ventiilijouset.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Aktiivi
- Viestit: 123
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 15:55
Suoraa vastausta ei ole, riippu niin käyttö tarkoituksesta kuin kansista. Jos tarkastellaan Fordin vakio nokkia:rtm kirjoitti:Pitääkö 302 Ford yleisesti ajateltuna enemmän nostosta kuin asteista?
Toimisiko valurautapata 302 Bossin nokan arvoilla, vai meneekö överiksi?
289/302 duration asteet hydraali
imu 266
pako244
nosto venttiili:
imu 0.360"
pako 0.380"
289 HiPo duration asteet mekaaninen
imu 310
pako 310
nosto venttiili:
imu 0.460"
pako 0.460"
BOSS 302 duration asteet mekaaninen
imu 290
pako 290
nosto venttiili:
imu 0.477"
pako 0.477"
Huom. keinuvipusuhde 1.73:1
Tuskin tuo BOSS:in nokka pahasti överiksi menee, kyllä sillä kone rockaa.
En vain voi suositella noita 60 luvun nokkia kenellekkään.
Enemmä nostoa -> enemmän jousipainetta.
Enemmän asteita -> epätasaisempi käytnti tyhjäkäynnillä.
Joudut tekemään kompromissin:
asteita noin 260-270 ja nostoa noin 0.450" - 0.550" jos kyseessä lähes vakio kone.
PS.
Myytävänä:
Crane Cams
289 / 302 mekaaninen nokka-akseli, Part Number: 363841
Intake duration 278 °, 0.05 duration 238, valve lift 512
Exhaust duration 288 °, 0.05 duration 248, valve lift 533
UUSI 150€ vastaa lähinnä 289 HiPo nokkaa.
Edelbrock Performer RPM & Torker Series (High-Performance Street)
Venttiili jouset (16)
Ford 289-302 V8 Part Number: 5722, seat load 110-120 lbs
UUSI 50€ sopivat jouset em. nokalle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Virtauksen pahin este on venttiili ja vasta kun vena on auki neljänneksen halkaisjastaan, niin virtausikkuna venan ja seetin välillä on yhtä iso pinta-alaltaan kuin vena. Jos puhutaan vakiovenoista 1.78, niin tuo kertaa .25 on n. .445". Vakionokkien nosto ei tuohon riitä, eli niissä venttiililautanen on koko imutahdin ajan rajoittava tekijä. Vakiokannet parantavat hieman myös virtaustaan .4" -> .5" nostoon, joten voisi kuvitella, että vakio parempi nosto olisi parempi.
Veikkaan, että nostoja rajoitti 60-luvulla tuotantomotteihin ajatellut jousipaineet hydraulinostajille. Tuo olisi testattavissa dynossa vakionokalla 1.6 ja 1.7 keinuilla. Ei kellään satu olemaan 1.7 keinuja vakiostudeille?
Veikkaan, että nostoja rajoitti 60-luvulla tuotantomotteihin ajatellut jousipaineet hydraulinostajille. Tuo olisi testattavissa dynossa vakionokalla 1.6 ja 1.7 keinuilla. Ei kellään satu olemaan 1.7 keinuja vakiostudeille?
Viimeksi muokannut Arto65FB, 11 Elo 2005, 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Aktiivi
- Viestit: 123
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 15:55
Niin 60- luvun arvoja ei kukaan enää halua moottoriinsa, ellei ole ihan nostalgiafriikki. En etsi tähän viimeisiä tehoja, vaan ihan perus- cruisailumoottoriin sopivaa kombinaatiota. Eiköhän noita "performance"- ajohaluja saa tyydytettyä Fb:llä. Näiden perusteella voisi ehkä ajatella miedoilla asteilla olevaa nokkaa, mutta sitten hiukan enemmän nostoa kuin vakiossa. Sopiva tasapainoisella kombinaatiolla homma varmaan toimii.
Ihmetystä on joskus herättänyt myös pakoäänet. Millä vaimentimilla saisi hiljaisimman käyntiäänen? Lähes kaikki hottentottivaimentimet aiheuttavat resonanssia jollakin alueella. Olen kokeillut useampaa merkkiä ja mallia, ja aina mekkaloi. Pitäisikö laittaa oikein resonaattoripönttö ennen varsinaista vaimenninta? Ei auta H-putki, eikä ilman. Vaimentimet on sijoitettu ennen taka-akselin ylitystä. en viitsisi tukahduttaa moottoria täysin, mutta ei mölypönttöjä jaksa fiinissä sunnuntaiajossa kuunnella. Putkisto on 2 tuumainen hyvällä ainevahvuudella, joten se jo itsessään pitäisi olla OK.
Pitäisikö oikein ostaa sellainen putkisto poikittain olevalla pöntöllä, onko ne sitten hiljaisempia?
Ihmetystä on joskus herättänyt myös pakoäänet. Millä vaimentimilla saisi hiljaisimman käyntiäänen? Lähes kaikki hottentottivaimentimet aiheuttavat resonanssia jollakin alueella. Olen kokeillut useampaa merkkiä ja mallia, ja aina mekkaloi. Pitäisikö laittaa oikein resonaattoripönttö ennen varsinaista vaimenninta? Ei auta H-putki, eikä ilman. Vaimentimet on sijoitettu ennen taka-akselin ylitystä. en viitsisi tukahduttaa moottoria täysin, mutta ei mölypönttöjä jaksa fiinissä sunnuntaiajossa kuunnella. Putkisto on 2 tuumainen hyvällä ainevahvuudella, joten se jo itsessään pitäisi olla OK.
Pitäisikö oikein ostaa sellainen putkisto poikittain olevalla pöntöllä, onko ne sitten hiljaisempia?
Putkiston ääntä voi vaimentaa tai ainakin lieventää peräylitksen jälkeisillä lisä pöntöillä ns. resonaatoreilla. Toimi aikoinaan ihan hyvin Street Boss moottorin jatkeena kun muutoin äänet oli liian kovat.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Ei kai kukaan halua edes kokeilla mihin 60 luvun vakio nokalla pääsee.Arto65FB kirjoitti:Virtauksen pahin este on venttiili ja vasta kun vena on auki neljänneksen halkaisjastaan, niin virtausikkuna venan ja seetin välillä on yhtä iso pinta-alaltaan kuin vena. Jos puhutaan vakiovenoista 1.78, niin tuo kertaa .25 on n. .445". Vakionokkien nosto ei tuohon riitä, eli niissä venttiililautanen on koko imutahdin ajan rajoittava tekijä. Veikkaan, että nostoja rajoitti 60-luvulla tuotantomotteihin ajatellut jousipaineet hydraulinostajille. Tuo olisi testattavissa dynossa vakionokalla 1.6 ja 1.7 keinuilla. Ei kellään satu olemaan 1.7 keinuja vakiostudeille?


Mutta hyvä arvo toi 0.445" nostolle, eli noin 0.450" - 0.500" nostoa ja asteet maltilliseksi 260 asteen tasolle, niin kyllä siitä ihan siedettävä mormaali käytöksinen kone tulee.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Aktiivi
- Viestit: 123
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 15:55
Resonaatori vaimentimen jälkeen ei poistane resonassia itse vaimentimessa, vaan ainoastaan äänet ulkomaailmaan?
Joku keksintö pitäisi saada poistamaan mölyä noin 2000 kierroksen kohdalla.
Meteli lakkaa kun polkaisee mottiin muutaman sata kierrosta enemmän.
Ilmeisesti Ford Sb tuottaa juuri sopivantaajuista pulssia tietyssä kierrosnopeudessa, eikä hottentottivehkeet pysty vaimentamaan sitä.
Kaikenlainen putkistoviritys vähentää taas maavaraa, eikä sekään oikein iske. Pöntöt ei oikein muualle mahdu kunnolla kuin juuri ennen akselistoa.
Mekkalan saisi varmaankin vaimennettua siirtämällä vaimenninta eteenpäin, mutta eihän se sinne mahdu.
Joku keksintö pitäisi saada poistamaan mölyä noin 2000 kierroksen kohdalla.
Meteli lakkaa kun polkaisee mottiin muutaman sata kierrosta enemmän.
Ilmeisesti Ford Sb tuottaa juuri sopivantaajuista pulssia tietyssä kierrosnopeudessa, eikä hottentottivehkeet pysty vaimentamaan sitä.
Kaikenlainen putkistoviritys vähentää taas maavaraa, eikä sekään oikein iske. Pöntöt ei oikein muualle mahdu kunnolla kuin juuri ennen akselistoa.
Mekkalan saisi varmaankin vaimennettua siirtämällä vaimenninta eteenpäin, mutta eihän se sinne mahdu.