SN95 -jarruhommia

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Topias74 kirjoitti: 05 Touko 2017, 17:33 Mulla oli noissa 2-mäntä satuloissa letkut paikallaan ja banjopultti taitaa olla se 10x1,5 ja pituus 30mm.

Mitenköhän muuttuu jarrutuntuma, kun alun perin yksi iso mäntä ja tilalle tulee 2 pienempää. Tuleeko jarruista kevyemmät käyttää vai raskaammat? Eli jarruttaako herkemmin vai pitääkö painaa enemmän jarrua että pysähtyy entiseen malliin.
Luulisin, että fysiikan lakien mukaan menee männän pinta-alojen mukaan.
Jos yksimäntäisen ala on sama kuin kahden yhteensä poljinvoiman tarve ei muutu.
Jarrutuntuma ja teho saattaa parantua kyllä, kun pala painuu tasaisemmin levyyn ja onhan siinä palassa kai enemmän kitkapintaakin.
Jos pinta-ala muuttuu isommaksi, poljinvoiman tarve vähenee. Poljin saattaa myös tuntua pehmeämmältä ja liike suurentua. Asiat päinvastoin kun pyöräsylinterin ala pienenee orkkikseen nähden.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Samalla muuttuu etu- ja takapään balanssi jos nuo etupään männän/mäntien pinta-ala muuttuu.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Täytyy vilkaista ne mäntien koot, että minkälaiset on pinta-alat. Toki tässä jarrujumpassa ei ole tarkoitus huonontaa jarruja, joten täytyy mitata ja laskea ettei mene huonompaan suuntaan.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Jooh, mäntien pinta-ala on yksi tekijä mutta ei suinkaan ainoa. Mäntien pinta-alojen ero 95 GT -satulan ja 99-04 GT -satulan välillä on noin 7% ja niinpäin, että 95 -satulan yhden männän pinta-ala on isompi kuin uudemman 2 männän yhteensä. Mutta, toisaalta 99-04 -satulan jarrupalat (kitkapinta) on kymmeniä (?) prosentteja suurempi. Sen lisäksi itse satula on jäykempi.
Eli vaatii isompaa tehostinta tai pienempää pääsylinteriä ja säädintä takajarruille.
Muutos on loppujen lopuksi niin pieni, ettei käytännössä vaadi yhtään mitään. Karkeesti: jos etujarruilla on jo vakiona esim. noin 70% jarruvoimasta niin satulanvaihto em. tyyliin tuottaa niin pienen eron tasapainossa, että sitä ei huomaa ajossa kukaan. C4 Vetteissä 40% isompaan jarrupalaan ja 1" isompaan levyyn vaihtaminen ei vielä vaadi tasapainon säätöä. Tasapainon säädöstä on mittanauhalla mitaten pieni hyöty mutta ajossa sitä ei tunne. Ja toisaalta siitä samasta säädöstä (tehdastasapainosta vähän enempi takapainoisemmaksi) on ihan yhtäpaljon hyötyä vakiojarruilla.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Foxien ja SN95:sten välillä voi tosiaan olla vielä isompia eroja. SN95 1-mäntäisen satulan mäntä on lukemani mukaan 66mm ja 2-mäntäisten 45mm per mäntä.

Jos tuo linkkaamasi juttu pitää paikkansa niin kaikissa 94 tai uudemmissa GT:ssä sama pääsylinteri etusatuloista riippumatta.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Mutta SVO onkin niin suurella takasatulalla että se on pitänyt laittaa noin iso eteenkin. Jos nuo uudemman jarrut on muuten täysin samat (takasatulat, pääsylinteri) mutta eessä vaan eroa, tulee se toimimaan hyvin sellaisenaan, sehän vastaa tuotantoauton jarruja. Netistä löysin tuollaisen laskurin kun itelle on vielä hakusessa pääsylinteri noille nelimäntäsille satuloille:

brakepower.com
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Minkäs pitusia noi muuten on?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja ToniH »

kaara91 kirjoitti: 09 Touko 2017, 21:21 Räppäsin kuvan jarrupaloista. Vasemmalta oikealle. SN95 4.6 -95, Fox 5.0 -91 ja oikealla SSBC päivitys satula Ford mustang.
Eipä noissa palojen koossa paljon eroja ole. Foxin ulkopuolen pala keskellä on vielä pari cm pitempi kitkapinnaltaan ja metalliosaltaa, kuin kuvassa näkyvä sisäpuolen pala. SN95 ja SSBC molempien puolien palat ovat kooltaan ja malliltaan samanlaisia.
Mikä on SN95 4.6 -95? ;)

Kuten oli aikaisemminkin puhetta, SSBC:llä on myös SN95:seen päivityssatula, joka on 4-mäntäinen ja molemmiin puolin puristava. Palat ovat tyystin erilaiset. Männät sinulla 3x38mm ja siinä 4x45mm. Se voipi olla ihan hyvä setti.

Kyllähän se sinänsä on hassu ajaa jotain nykyperheautoa, kun jarrut ovat niin herkät, että meinaa nenä osua tuulilasiin jos hyppää 90-luvun jenkistä suoraan (merkistä/mallista huolimatta). Se lienee enempi kyllä tehostuksen funktiota kuin itse jarrujen? Aika aneemisia jarrua näkyy em. perhevankkureissakin mutta erikoisen ärhäkkäät jarrut katuajossa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mulla oli kans edellisessä diesel Mondeossa tosi herkät jarrut, meinas oikeesti olla nenä ratissa, kun lähti sen puikkoihin jonkun toisen auton jälkeen.

Vähän kerkesin jo porata 320mm RS -Focuksen levyihin uudet pultin reijät. Huomenna täytyy mallata paikoilleen toisten satuloiden ja siirtosarjan kanssa.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Late »

kaara91 kirjoitti: 10 Touko 2017, 14:46 Mikä on SN95 4.6 -95? ;)

Ehkä muille kerholaisille ei tarvii tota selventää. Vuosimalli -94 on myös SN95 jatkuen 1998 saakka. Ja niitä tehtiin joko 5.0 Windsorilla tai 4.6 modulaarikoneella. SN96 taitaa olla sitten jo modulaarilla. Kohta kysytään mikä on modulaari vai. Tietysti voidaan sanoa jokaisesta vuodesta SN96, SN97, SN98, mutta myös -94 on SN95. Älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti
Sori, täysiä lillukanvarsia ja OT. Mutta SN95 on perusrakenteen tyyppi vm 94-2004, faceliftattu New Edge-kori vm 99->. Ja kone oli 5,0 -94 ja -95, siitä eteenpäin Modular 4,6 eri versioina. Tässä tämä alkuperäisen kysyjän piikki, -95 ei ollut 4,6 :sta. SN-tunnus ei liity vuosimalliin mitenkään, vaan kaikki perusrakenteen jakavat autot ovat SN95.

Ja sitten takaisin jarruihin... :backtotopic:
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
kari gt
Mega-addikti
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 20:51
Auto: ford mustang gt 1996 convertible
Paikkakunta: lahest

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja kari gt »

Late kirjoitti: 10 Touko 2017, 15:16
kaara91 kirjoitti: 10 Touko 2017, 14:46 Mikä on SN95 4.6 -95? ;)

Ehkä muille kerholaisille ei tarvii tota selventää. Vuosimalli -94 on myös SN95 jatkuen 1998 saakka. Ja niitä tehtiin joko 5.0 Windsorilla tai 4.6 modulaarikoneella. SN96 taitaa olla sitten jo modulaarilla. Kohta kysytään mikä on modulaari vai. Tietysti voidaan sanoa jokaisesta vuodesta SN96, SN97, SN98, mutta myös -94 on SN95. Älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti
Sori, täysiä lillukanvarsia ja OT. Mutta SN95 on perusrakenteen tyyppi vm 94-2004, faceliftattu New Edge-kori vm 99->. Ja kone oli 5,0 -94 ja -95, siitä eteenpäin Modular 4,6 eri versioina. Tässä tämä alkuperäisen kysyjän piikki, -95 ei ollut 4,6 :sta. SN-tunnus ei liity vuosimalliin mitenkään, vaan kaikki perusrakenteen jakavat autot ovat SN95.

Ja sitten takaisin jarruihin... :backtotopic:
Kait sen verran vielä voi lisätä että myös 351 oli saatavana muistaakseni 94 vuosimalliin (saleen) anteeksi takaisin asiaan
live fast die young and have fun
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Joo, ja -95 Cobra R :ssä oli myös 300 heppainen 351 vinkkeli. Valmistettu 250 kpl. Sellainen olisi kiva rakentaa!
Avatar
Jones
Mega-addikti
Viestit: 613
Liittynyt: 24 Touko 2004, 20:07
Auto: GT -94
Paikkakunta: Laaksolahti, Espoo

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Jones »

kari gt kirjoitti: 10 Touko 2017, 17:53
Late kirjoitti: 10 Touko 2017, 15:16
kaara91 kirjoitti: 10 Touko 2017, 14:46 Mikä on SN95 4.6 -95? ;)

Ehkä muille kerholaisille ei tarvii tota selventää. Vuosimalli -94 on myös SN95 jatkuen 1998 saakka. Ja niitä tehtiin joko 5.0 Windsorilla tai 4.6 modulaarikoneella. SN96 taitaa olla sitten jo modulaarilla. Kohta kysytään mikä on modulaari vai. Tietysti voidaan sanoa jokaisesta vuodesta SN96, SN97, SN98, mutta myös -94 on SN95. Älkää ottako kaikkea niin kirjaimellisesti
Sori, täysiä lillukanvarsia ja OT. Mutta SN95 on perusrakenteen tyyppi vm 94-2004, faceliftattu New Edge-kori vm 99->. Ja kone oli 5,0 -94 ja -95, siitä eteenpäin Modular 4,6 eri versioina. Tässä tämä alkuperäisen kysyjän piikki, -95 ei ollut 4,6 :sta. SN-tunnus ei liity vuosimalliin mitenkään, vaan kaikki perusrakenteen jakavat autot ovat SN95.

Ja sitten takaisin jarruihin... :backtotopic:
Kait sen verran vielä voi lisätä että myös 351 oli saatavana muistaakseni 94 vuosimalliin (saleen) anteeksi takaisin asiaan
Rupesi kiinnostamaan että mistä tuo SN95 koodinimi tulee. Lähde: tietää kertoa "sporty North American market, concept no. 95". Myös FOX-4 nimitystä käytetään, viitaten gen.4 tuotantoon. Mainio kirja muutenkin...ja sorry off topic.
1994 MUSTANG GT 5.0/AODE
1/4 Endurance BMW E36 - #8
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tossa kuvassa 320mm levy sovitukset.On muuten levy samankokoinen kuin takana oleva pölysuoja.
DSC_0150.JPG
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 -jarruhommia

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Havainto:
- '95 GT (94-98?) etu- ja takasatulat sekä telineet ovat rautaa
- '99-04 etusatula on alumiinia, teline rautaa ja takasatula telineineen rautaa, kuten vanhemmissa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Vastaa Viestiin