C4 vaihtokierrokset
C4 vaihtokierrokset
Nyt kun oon ajellu enemmän niin mielestäni laatikko vois vaihtaa isompaa aiemmin. Tota lukemani mukaan voi säätää alipainemodulaattorista. Pitääkö se irrottaa säädön tekemiseksi ja jos niin tuleeko öljyt ulos jos sen ottaa pois? Mitäs muuta huomioitavaa?
Viimeksi muokannut Firebolt, 28 Huhti 2017, 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muokkasin otsikon hieman kuvaavammaksi
Syy: Muokkasin otsikon hieman kuvaavammaksi
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Re: C4
Alipainemodulaattorin säätö vaikuttaa pienellä kierroalueella. Jos kick down -vipu ei ole täysin lepoasennossaan, voi se vaikuttaa vaihtohetkeen. Tuleehan alipainemodulaattorille kunnolla ja riittävä imusarjan alipaine? Pienempi alipainearvo nostaa vaihtohetken ylemmille kierroksille, koska näin on suunniteltu toimimaan. Onko esim. nokka-akseli vaihtunut ja alipainetta ei ole enää entiseen malliin. Perävälitys vaikuttaa myös vaihtohetkiin.
Modulaattorin voi irrottaa mutta säätämisen vuoksi ei tarvitse välttämättä, vain muutama tippa tulee öljyä ulos. Säätöruuvi on letkulitännän sisällä, talttapäämeisselillä toimii. Jos haluaa irrottaa: Kun on kierteellä oleva malli niin kapealla 3/4" (19 mm) avaimella aukeaa, modulaattorin ja kotelon välissä on tasotiiviste. Kun on sellaisella pitoraudalla oleva versio niin se pitorauta irti ja sitten vain vetää modulaattorin ulos, o-renkaalla tiivistetty. Alipainekellon lisäksi kotelon reiässä on tanko ja venttiilikara, tanko tulee todennäköisesti alipainekellon mukana ulos, näkyy alla ylemmässä kuvassa.
Säätöruuvi myötäpäivään alipainekalvon jousi kiristyy siirtäen vaihdon myöhemmälle. Säädä kierros kerrallaan ja käy koeajolla. Säädä enintään neljä kierrosta suuntaansa vakioasennosta.


Re: C4 vaihtokierrokset
Kokemusta edellisestä kombosta ei ole kun paikoillaan oli manuaali. Onko havaintoa missä kohdassa säätö on orkkiksena? Voihan olla että joku on käännelly ennen mun aikaa.
Kiitosta vinkeistä, illalla talliin ja koeajoille
Kiitosta vinkeistä, illalla talliin ja koeajoille
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Re: C4 vaihtokierrokset
Ei ole tietoa missä kohtaa on vakiosäätö. Aika aikaisinhan vakiona vaihtaa isompaa, että voihan olla että sitä on joku käännellyt jo tai sitten kyse muusta asiaan vaikuttavasta.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: C4 vaihtokierrokset
Sen verran omista kokemuksista
Ajelin pari ekaa kesää ihmetellen laatikon rauhallista toimintaa, ennen kuin selvisi että vanhalla C-4:lla ajetaankin 2:lla eikä D:llä.
Vanhan D lähtee kakkos-vaihteella eikä mene ykköselle ollenkaan, on siis selvästi laiskempi.
Kickdown ei omassani ole toiminnassa, enkä taida laittaakkaan.

Ajelin pari ekaa kesää ihmetellen laatikon rauhallista toimintaa, ennen kuin selvisi että vanhalla C-4:lla ajetaankin 2:lla eikä D:llä.
Vanhan D lähtee kakkos-vaihteella eikä mene ykköselle ollenkaan, on siis selvästi laiskempi.
Kickdown ei omassani ole toiminnassa, enkä taida laittaakkaan.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: C4 vaihtokierrokset
Modulaattorin säätö auttoi. 1-2 vaihtaminen on todella napakka verrattuna 2-3 vaihtamiseen mutta oon tyytyväinen.
Seuraava kysymys: turbiini ottaa todella alhaalta kiinni eikä kone jaksa normityhjäkäynnillä (7-800rpm) pysyä d päällä käynnissä johtuen varmaan tosta kaasarista ja imarista. Saako tyhjäkäyntiä nostaa suoraan sen verran että sen jaksaa pysyä käynnissä paikoillaan vaihde päällä? Eli haittaako esim valoissa seisottamista vaihde päällä jos idle on > stall speed?
Seuraava kysymys: turbiini ottaa todella alhaalta kiinni eikä kone jaksa normityhjäkäynnillä (7-800rpm) pysyä d päällä käynnissä johtuen varmaan tosta kaasarista ja imarista. Saako tyhjäkäyntiä nostaa suoraan sen verran että sen jaksaa pysyä käynnissä paikoillaan vaihde päällä? Eli haittaako esim valoissa seisottamista vaihde päällä jos idle on > stall speed?
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Re: C4 vaihtokierrokset
Hyvä että auttoi, paljonko nousi vaihtokierrokset?
2-3 vaihto on C4:ssä yleensä pehmeämpi, ellei asialle ole jotain tehty, sillä kakkoselle vaihdossa vain etupanta kytkeytyy mutta kolmoselle vaihdossa etupanta irrottaa ja direct-kytkin kytkee. Tuossa kun pannan irrottaminen ja kytkimen kytkentä ovat hieman laiskat pannan säädöstä ja kytkimen pakan välyksestä johtuen niin viivettä syntyy.
Kuulostaa että moottori ei ole säädöissään kun ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä. Suosittelen ensimmäisenä tarkistamaan/säätämään sytytysennakon ja kaasuttimen. Ennakkoa lisäämällä saa lisää vääntömomenttia tyhjäkäynnille, jolloin käy helpommin. Pitää muistaa tarkistaa ja säätää kokonaisennakko vastaamaan uutta perusennakkoa mikäli perusennakkoa lisää. Perusennakkoa saa olla 10-12 astetta. Kokonaisennakkoa (perus+mekaaninen) luokkaa 34-36 astetta. Tuolla käsiteltiin samaa asiaa: Tyhjäkäynti D asennossa
Mitä lähempänä tyhjäkäynnin kierrosluku on tartuntakierroslukua sitä enemmän turbiini välittää voimaa eteenpäin ja sitä kovempaa pitää jarrupoljinta painaa että uato pysyy paikallaan. Lisäksi tuo pyörimisliikkeeksi menemätön voima muuttuu lämmöksi turbiinissa lämmittäen öljyä tarpeettomasti.
2-3 vaihto on C4:ssä yleensä pehmeämpi, ellei asialle ole jotain tehty, sillä kakkoselle vaihdossa vain etupanta kytkeytyy mutta kolmoselle vaihdossa etupanta irrottaa ja direct-kytkin kytkee. Tuossa kun pannan irrottaminen ja kytkimen kytkentä ovat hieman laiskat pannan säädöstä ja kytkimen pakan välyksestä johtuen niin viivettä syntyy.
Kuulostaa että moottori ei ole säädöissään kun ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä. Suosittelen ensimmäisenä tarkistamaan/säätämään sytytysennakon ja kaasuttimen. Ennakkoa lisäämällä saa lisää vääntömomenttia tyhjäkäynnille, jolloin käy helpommin. Pitää muistaa tarkistaa ja säätää kokonaisennakko vastaamaan uutta perusennakkoa mikäli perusennakkoa lisää. Perusennakkoa saa olla 10-12 astetta. Kokonaisennakkoa (perus+mekaaninen) luokkaa 34-36 astetta. Tuolla käsiteltiin samaa asiaa: Tyhjäkäynti D asennossa
Mitä lähempänä tyhjäkäynnin kierrosluku on tartuntakierroslukua sitä enemmän turbiini välittää voimaa eteenpäin ja sitä kovempaa pitää jarrupoljinta painaa että uato pysyy paikallaan. Lisäksi tuo pyörimisliikkeeksi menemätön voima muuttuu lämmöksi turbiinissa lämmittäen öljyä tarpeettomasti.
Re: C4 vaihtokierrokset
Tarkoitus oli laskea vaihtokierroksia. Mulla ei oo kiekkamittaria mutta kakkonen kytkeytyy jotakuinkin silloin kun sen odotankin vaihtavan. Nysse on hyvä.
Sain tyhjäkäynninkin porpottamaan aika nätisti jo. 10 asteen perusennakolla ei kone saavuta millään tollasia yli 30 kokonaisennakoita. Alipainesäädin toimii ja liikkuu nätisti joten katselen huomenna keskipakoennakon limppuja. Perjantaina malmille pre-cruisinkiin nojailemaan.
Sain tyhjäkäynninkin porpottamaan aika nätisti jo. 10 asteen perusennakolla ei kone saavuta millään tollasia yli 30 kokonaisennakoita. Alipainesäädin toimii ja liikkuu nätisti joten katselen huomenna keskipakoennakon limppuja. Perjantaina malmille pre-cruisinkiin nojailemaan.
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Ford Falcon 2d 1960. 144cid