Oisko sen Joen pitänyt laittaa lätsien mukaan ajohanskatkin, ettei lähde vehkeet käsistä

No leikki sikseen. Jos nyt oikeasti käsitellään 302 pataa juuri orkkiskoossa, eikä mitään stroukattua, niin ajatellaan nyt vaikka teholuokkaa 80hp/L ( miksei vähän päällekin). Kansien ei tarvitse olla varustetut isoilla kanavilla, eikä isoilla venttiileillä.
Nojaan ja väitän kokemuksen perusteella seuraavaa: Jos kansi on edes sen verran parempi mitä vakio 289:ssä, eli kanavat sopivasti suuremmat imuventtiilin jäädessä sinne 45mm kokoon, tehoa tulee vaikkapa 11,0:1, nokka jotain 245-255 astetta 0,050" 0,50" nostolla venttiililtä, sopivasti parannellut kannet ( 45/38-39mm, oikeasti hyvät ja toimivat pulssipakosarjat putkistoineen, sopivan kokoinen kaasari+imusarja, sekä ohjelmoitava sytkä mukaan tuottaa +400 hummaa helposti kierrosluvulla 6500-6800 rpm ( vielä jossain 7500:ssa tehoa pitäisi olevan 370-375hp). Väännössä mennään 102-107nm/L.
Se vaikka kokemusta ei ole niinkään kasin rakentelusta, niin muista on sitäkin enemmän. Ja samat lainalaisuudet ne toimivat olipa valmistusmaa mikä tahansa. Sanotaan, että näiden amerikan kasien virittäminen on ihan toinen maailma, mitä muut. Samoja 4 tahti vehkeitä nekin on.
Jos jonkin muussa maassa valmistetun koneen rakentaa samoilla perusopeilla, mitä vaikkapa tässäkin maassa todella suuri osa vieläkin tekee kumartaessaan isonveden taakse, siitä vajaapyttyisestä koneesta tulee melko surkea. Kun joutuu touhuamaan esim. historic vehkeiden kanssa, joiden litratilavuus pyörii 1,3.2,0, alkaa asiat valkenemaan todella hyvin. Ja miksi otan tämmöisen esimerkin? Siksi, koska v8:n viritys on kuitenkin suurimmaksi osaksi 2venttiili tekniikkaa harrastepuolella.
On täysin turhaa odottaa 5L:n koneesta saatavan esim. 400 hummalla 1500 kierroksen kohdalle murhamomentin ( kuitenkin suhteutettuna tilavuuteen). Tuolla teholla se tulee siellä neljäntonnin paikkeilla. Mutta kyllähän ulkomaan artikkeleissa koneet puskevat ihan törkeästi voimaa poikkeuksetta aina. Lieköhän siellä sitten selkeästi kovempi ilmanpaine....
Mutta palatakseni vielä noihin sopiviin kansiin 5 litraisen päälle, ottaisn itse tosiaan vaikka jotkut E Streetit jos niitä saisi alle 2" imuvenalla. Tekisin kanavat kohdalleen ja sitä rataa.
Tai vaihtoehtoisesti en tiedä. enkä ymmärrä aiheen päälle oikein mitään, kunhan vain louskutan virtuaalisia leukojani lämpimikseni
Ehkä tästä aiheesta pitäisi järjestää kaikille mahdollisille halukkaille lähiaikoina puulaakissani jonkinlainen iltapäivän kyselytunti tulva, jossa jokainen saisi tarvittaessa esittää asiasta mielipiteensä. Josko vielä sananen samalla kertaa jonkin haaramoottorin kannen virtausmittauksen ja sitä seuraavien spekulointien höpinää...?? Miten on, oisko tämän aiheen tiimoilta halukkaita bensalenkkareita/moottöripäitä kyseiseen meetinkiin?
Kesän osalta tapahtuma jäi melko tyngäksi johtuen vähäisestä osallistujamäärästä. Toki silloin oli myös kyse ns. tutustumisesta toimintaani/uuteen tilaan.