SN95 alustaprokkis
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: SN95 alustaprokkis
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: SN95 alustaprokkis
Ei paha, ja kun vielä tuosta asettuu, niin mielenkiinnolla ootamma, et mihin se jää 
Re: SN95 alustaprokkis
No jos eteen löytyis jostain, niin hyvä, muttako en enään tiiä mistä niitä alkais etsiä ja kysellä ??Firebolt kirjoitti:Laita eteen ja taakse coil overit, löytyy jousia lähes jokasesta ralli putkasta melkein aina hyllystä, saat tarkkaan valita jäykkyyden ja korkeuski on säädettävissä
Re: SN95 alustaprokkis
Ajelin tänään joku 70-80km ja mittasin sitten vanteen keskeltä lokarin reunaan: 37-37.5cm. Tämä siis ilman alaisolaattoreita.PeteP kirjoitti:Ei paha, ja kun vielä tuosta asettuu, niin mielenkiinnolla ootamma, et mihin se jää
Positiiviset havainnot: selvästi katkinainen jousi oli aiheuttanut probleemaa, joita en osannut yhdistää jouseen:
1. ohjaus piti vaihtelevasti kovaäänistä narinaa, oletin tämän johtuvan hammastangon tai vakaajan puslista
2. auto halusi ohjata hieman jarrutuksissa vaikka katsastuksessa ei saatu etujarruille eroa kuin 13%, epäilin rengastusta/uria
3. auto ohjasi suoralla tiellä ojan puolelle (katkenneen jousen puolelle) niin, että rattia sai selvästi pitää vinossa mennäkseen suoraan, epäiin tien kallistusta ja rengastusta
Nyt uusilla jousilla:
1. tänään ei narissut ollenkaan, täysin hiljainen ohjaus ja alusta
2. jarrutuksissa ei enää hae mihinkään
3. rattia voi pitää lähes täysin suorassa vaikka tie olisikin voimakkaasti kallistettu
Olen siis sekä yllättynyt että iloinen parannuksesta. Täytyy vielä tarkistuttaa pyöränkulmat.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: SN95 alustaprokkis
Updeitataan tämäkin: Vaikka yllämainittu ohjauksen narina hetkellisesti poistuikin niin loppujen lopuksi se tuli takaisin eli johtopäätökseni olivat vääriä. Nosturilla ääni tuntui tulevan pelkääjän puolelta jostain siitä hammastangosta. Funtsittiin, että ehkä hammastangon stefa on kuiva, korjausyrityksenä viime viikolla huollossa otettiin kumi auki ja vähän öljyä peliin. Samalla asennettiin myös ohjaustehostimen uretaanipuslat. Nyt 330km jälkeen narina ei ole palannut.
Mutta, alustaan asennettiin nyt myös MM Panhard -kitti, UPR:n putkitukivarret alas (nivelpää edessä, uretaani takana) sekä ylätukivarsien perän päähän spherical bushing/pallonivel (tjsp.), toiseen päähän jätettiin kumipusla bindauksen välttämiseksi ja vähän pehmentämään yhteyttä. Pitkittäisiskarit (quadit) otettiin pois. Eteen bump steer kit. Autossa siis näiden lisäksi Eibachin Pro Kit -jouset (vain toisessa päässä isolaattorit) ja Bilsteinin HD -iskarit, rungonyhdistäjät sekä MM camber/caster -platesit. Ja kulmat on nyt säädetty.
Näillä eväin auto on todella mukava ajaa, ei juurikaan kallistele, ei hae, eikä perä enää letku urissa tai mutkissa ja koko hoito toimii mielestäni oikein johdonmukaisesti. Olen tyytyväinen, ihan eri auto ajaa vrt. se mitä se oli kun sen 2014 hommasin. Lähes, kuin olisi päivittänyt 50-60-luvun autosta 2000-luvun peliin. Toki myös rengastus (255-40-18 & 285-35-18) vaikuttaa osin asiaan.
Suosittelen.
Mutta, alustaan asennettiin nyt myös MM Panhard -kitti, UPR:n putkitukivarret alas (nivelpää edessä, uretaani takana) sekä ylätukivarsien perän päähän spherical bushing/pallonivel (tjsp.), toiseen päähän jätettiin kumipusla bindauksen välttämiseksi ja vähän pehmentämään yhteyttä. Pitkittäisiskarit (quadit) otettiin pois. Eteen bump steer kit. Autossa siis näiden lisäksi Eibachin Pro Kit -jouset (vain toisessa päässä isolaattorit) ja Bilsteinin HD -iskarit, rungonyhdistäjät sekä MM camber/caster -platesit. Ja kulmat on nyt säädetty.
Näillä eväin auto on todella mukava ajaa, ei juurikaan kallistele, ei hae, eikä perä enää letku urissa tai mutkissa ja koko hoito toimii mielestäni oikein johdonmukaisesti. Olen tyytyväinen, ihan eri auto ajaa vrt. se mitä se oli kun sen 2014 hommasin. Lähes, kuin olisi päivittänyt 50-60-luvun autosta 2000-luvun peliin. Toki myös rengastus (255-40-18 & 285-35-18) vaikuttaa osin asiaan.
Suosittelen.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: SN95 alustaprokkis
Vaihdoitko uretaanipuslia, etutukivarsiin tai muualle?
Re: SN95 alustaprokkis
Etutukivarret ovat vielä vakiot. Ensivuonna sinne uretaania. Mulla on ollut jo kolmessä Vettessä kaikki puslat uretaania tai uniballia ja olen ollut niihin tyytyväinen.
Taka-alatukivarsissa etupäässä uniballit ja takapäässä uretaanit.
Taka-ylätukivarsissa perän päässä alumiinia ja toisessa päässä kumia..
Nuo takapään valinnat noin, koska panhardin kanssa ei saa käyttää läpensä kovia puslia vaan pitää jättää toiseen päähän jotain, joka sallii vääntöliikkeen.
Taka-alatukivarsissa etupäässä uniballit ja takapäässä uretaanit.
Taka-ylätukivarsissa perän päässä alumiinia ja toisessa päässä kumia..
Nuo takapään valinnat noin, koska panhardin kanssa ei saa käyttää läpensä kovia puslia vaan pitää jättää toiseen päähän jotain, joka sallii vääntöliikkeen.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: SN95 alustaprokkis
Eilen Tuumalla pisti silmään MM:n coil over kit, jossa paketissa luki sen sopivat Bilsteinin strutteihin. Teppo vahvisti, että näin on. Ei aikaisemmin napannut, kun olin juuri sijoittanut Bilikoihin ja Eibacheihin mutta nyt rupesikin kiinnostamaan. Bilsteinit eivät siis mene hukkaan, eikä ole kovin pahan hintainen setti.
Putkitukivarret kiinnostaa myös vaihtoehtona orkkisvarsien puslanvaihdolle mutta lieneekö rahan väärtti? Mites, kun siellä on se non offset ja offset -vaihtoehto - kumpi on 99% katu + satunnaista mutka-ajoa -käyttöön soveliaampi?
K-memberi tai sen tuomat edut eivät vielä ole oikein auenneet. Mikä siinä orkkiksessa on vikana? Löysä, väärä geometria sporttia ajatellen, mikä? Muutaman kilon takia ei nappaa.
Putkitukivarret kiinnostaa myös vaihtoehtona orkkisvarsien puslanvaihdolle mutta lieneekö rahan väärtti? Mites, kun siellä on se non offset ja offset -vaihtoehto - kumpi on 99% katu + satunnaista mutka-ajoa -käyttöön soveliaampi?
K-memberi tai sen tuomat edut eivät vielä ole oikein auenneet. Mikä siinä orkkiksessa on vikana? Löysä, väärä geometria sporttia ajatellen, mikä? Muutaman kilon takia ei nappaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: SN95 alustaprokkis
Ihmettelinkin kulmien säädössä, kun ei päästy koneen antamiin caster-ohjearvoihin edes MM camber/caster -pleiteillä.
Ja nyt, kun rupesin kattomaan painojakaumaa niin eipä etupään kevennyksestä tosiaan olisi haittaa, ne muutamatkin kilot voisivat sittenkin vaikuttaa ihan tuntuvasti. GT V8:lla: 56/44%.
Ja nyt, kun rupesin kattomaan painojakaumaa niin eipä etupään kevennyksestä tosiaan olisi haittaa, ne muutamatkin kilot voisivat sittenkin vaikuttaa ihan tuntuvasti. GT V8:lla: 56/44%.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: SN95 alustaprokkis
Akku konttiin 
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: SN95 alustaprokkis
Siis mitä otit irti kun etujousia vaihdoit? Mulla alkaa urakka maanantaina.
Re: SN95 alustaprokkis
Tuolta edeltä kopioiden:Topias74 kirjoitti:Siis mitä otit irti kun etujousia vaihdoit? Mulla alkaa urakka maanantaina.
Mutta, tietty piti myös etuiskari (strut) irrottaa alapäästä, jotta alatukivarsi pääsee taipumaan alas spindeleineen/jarruineen päivineen. Hommaan käytettiin 2 hallitunkkia. Toisella (vihreä) auto ylös ja toisella (sininen, pilkistää alareunasta tukivarren alla) laskettiin ja nostettiin tukivarsi. Toki auto seisoi 2:lla autopukilla + K-memberistä nostavalla tunkilla. Jarrusatulan ripustin rautalankahenkarilla, jottei letku kärsi. Jottei jousi pomppaa naamaan, pistin sen ketjulla ja sakkelilla alatukivarteen kiinni. Jousenpuristinta en siis käyttänyt. Ainiin, ja pyörät kantsii irrottaa eka, helpottaa kummastiNoniin, tuli iltapäivästä asennettua uudet etujouset. Ekaan meni tunti ja tokaan jo reilusti vähemmän. Normiongelmat eli pultit jumissa mutta kaikki lähti lopulta ehjänä irti jäätävää irrotusöljyä ja 24" breaker baria käyttäen. Irrotin lopulta vain kallistuksenvakaajan ja jarrusatulan telineineen sekä ABS-anturin piuhan vapautin telineestään sisälokasuojasta, jolloin se riitti mainiosti.
Tossa on jo menossa nippuun mutta siitä kait näkyy kaikki:

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: SN95 alustaprokkis
Okei, eli alapalloa et irroittanut, vain satula, kallistuksen vakaaja, iskari alapäästä irti, ja se abs-johto. Entäs raidetangon pää?
Re: SN95 alustaprokkis
Tässä vielä toinen kuva, josta näkyy toi toinenkin tunkki:

Ja tässä ainakin riittävä nostokorkeus, takana näkyvä Bilteman 3TN pukki ei mahtunut alle, käytin matalampia. Pukkien asennusvaiheessa laitoin vielä tuon toisen tunkin tukemaan autoa.


Ja tässä ainakin riittävä nostokorkeus, takana näkyvä Bilteman 3TN pukki ei mahtunut alle, käytin matalampia. Pukkien asennusvaiheessa laitoin vielä tuon toisen tunkin tukemaan autoa.

Viimeksi muokannut ToniH, 15 Heinä 2016, 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73